Jump to content

Versterking B&W 803S

Rene33
 Share

Recommended Posts

Goede avond,

Ik ben een leek op audio-gebied dus hoop dat er hier iemand is die me kan helpen

Ik ben in het bezit van een NAD c372 stereoversterker en een T585 Speler. Niet het ultieme volgens velen,

maar ik ben er tevreden mee. Nu heb ik onlangs mn oude KEf luidsprekers (Q11) verkocht omdat "het hoog"mij niet beviel. Mijn keuze is gevallen op de 803S van B&W. Volgens mijn locale dealer levert de C372(2x 150 watt) te weinig vermogen voor de luidsprekers en zal ik met een eindversterker aan de slag moeten.

Aangezien ik graag bij NAD blijf qua eindversterking vraag ik me af wat te doen?

Bi-amping met 2 x een C272? dit is dan 2 x 2 x 150watt per kanaal of kan ik de kanalen bruggen zodat ik 2 x 400watt per kanaal heb?? De maximale belastbaarheid (als ik het goed zeg) van de luidsprekers is echter maar 250watt...

Of moet ik op zoek gaan naar een NAD S200 silverline met 2 x 225Watt??

Wie o wie heeft advies voor mij??

Bij voorbaat dank

Rene

Ten eerste wil ik zeggen dat vermogen niet alles zegt. Een buizenversterker van 2x20 Watt kan meer geschikt zijn dan een transistorversterker van 2x200 Watt. Kijk dus niet alleen naar het vermogen.

Ik zou verder me ook niet beperken tot NAD, probeer andere merken ook uit. Waarschijnlijk is het mogelijk om bij de leverancier je huidige versterker te vergelijken met andere versterkers met de B&W 803S of nog beter bij je thuis. Als je meer dan 5000 Euro aan luidsprekers + nog een versterker aanschaft, mag er wel wat service tegenover staan.

Verder kan ik alleen zeggen luister zelf en let net teveel op meningen van anderen, ook mijn mening niet. Jij betaalt en je moet er ook nog jaren plezier van hebben.

Donic

Ik sluit mij helemaal aan bij donic.

Wil daar wel 1 ding aan toevoegen. Speel eerst gewoon een tijdje met de NAD/B&W combo. Vaak zie je Rotel en Classe gecombineerd met B&W dit is puur omdat de importuur/distributeur deze merken ook in zijn paket heeft. Ik zieg niet dat dit een slechte combo is, speel zelf ook met Rotel maar kijk ook vooral verder.

Zoals hier al eerder geschreven: Het vermogen van de versterker zegt niet alles. 150 Watt kan meer dan voldoende zijn voor de B&W 803's, maar ik vermoed wel dat de 150Watt van de NAD C372 zeker niet voldoende controle over de B&W's zullen hebben.

Een NAD C372 heeft wel een hoop watt's maar niet genoeg reserve in de voeding om de toch wel moeilijk aan te sturen B&W's goed aan te kunnen.

Ik zou met zulke speakers zeker verder gaan kijken en luisteren dan alleen NAD. Ik vind een Musical Fidelity of Passlabs bijvoorbeeld een stuk geschikter voor de aansturing van B&W 803's.

Staar je niet blind op 1 of 2 merken, maar ga luisteren wat jij goed vind klinken met jouw speakers. Ga niet voor de combinatie die sensationeel klinkt of extreem veel detail geeft, maar de combinatie waar je rustig van word. Muziek aan het luisteren bent dus, en niet naar de set luisterd.

Spectaculair of extreem veel detail lijkt leuk maar gaat heel snel vervelen en word vermoeiend om naar te luisteren.

Mvg. Miracle.

Ik vind NAD en deze B&W niet zo geweldig bij elkaar passen. De controle is er idd niet, hoewel de N803S minder kritisch is dan een N804S. Als je al naar Pass Labs gaat kijken, vergeet de Aleph serie (of de ouwe Threshold). Prima versterkers, maar ze worden loeiheet als er belastingen aan gehangen worden die onder de 6Ω komen, met kans op uitval van de versterker. De nieuwere series zijn denk ik buiten budget.

Wat erg goed gaat is Bryston. Zelfs de lichtste ge

Ik dacht ook dat de NAD juist sterk was qua vermogensreserve. Heb zelf jaren met de 106/216 combi gespeeld op veeleisende laagrendementspeakers en dat ging daardoor juist zo goed. Nog niks anders kopen..eerst gewoon eens uitproberen, geld uitgeven kan altijd nog.

Ik heb de NAD geprobeerd met mijn Kappa's en kan zeggen dat dit geen su6 is.

Er komt wel geluid uit maar er gebeurt niets.

Het klinkt allemaal een beetje plat en het komt gewoon niet los van de speakers.

Dit gebeurde wel bij de Rotel RB06 maar toen toch besloten dat ik iets wilde met meer controlle over de speaker.

Uiteindelijk ben ik toen uitgekomen bij de Aaron Millennium 3 deze is tweede hands nog wel eens voor een leuke prijs te bemachtigen en kan zonder problemen de lastigste speakers aansturen.

Genoeg vermogen en hij blijft stabiel tot 1 ohm.

Aaron millennium no3

Veel su6 met je zoektocht

George

• 3 months later...

Beste muziekliefhebbers,

Ik ben ook zoekende naar versterking voor N803s, Classe is geweldig natuurlijk, maar er hangt ook een fijn prijskaartje aan.

Heeft iemand ervaring met Odyssey Design?

Mijn interesse gaat uit naar de mono block.

Andere suggesties zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Zoek een nutrale muzikale versterker, die voldoen detail geeft om zelf gemixte opnames goed te kunnen beoordelen.

Groet,

John

Idd wel eerst op je eigen amp proberen hoor, ik denk dat het helemaal nog niet verkeerd gaat klinken. Zeker op lagere volumes verwacht ik geen problemen, wanneer je het volume verder open draait kun je wel eens controle problemen krijgen.