Jump to content

Aankoop buizen

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb het wel eens eerder gevraagd maar wat zijn goede en betrouwbare adressen om buizen te kopen?

Hoi Carl

Ik heb hele goeie ervaring met classic_components ebay duitsland super service. ;)

Annette Kunisch

Fatimastr 10

Brakel Duitsland

Hallo Carl,

Voor jou niet zo ver weg:

Triple M in Rhenen.

Dat is de -nieuwe- winkel van Matthijs de Vries.

Bij hem heb ik al eens buisjes gekocht. Er ging er een kapot. Kreeg gelijk een paar nieuwe.

Goede service dus ook. Hij heeft ook een site: onder de naam "Machmat"

Groet,

Leobus

Guest tubejack
Ik heb het wel eens eerder gevraagd maar wat zijn goede en betrouwbare adressen om buizen te kopen?

Hoi Carl,

W

Hai Jack. Ik denk dat ik na de vakantie de 6550 van mijn Conrad moet vervangen. Van Oorsprong zitten daar Svetlana's in maar ik begreep dat die overgenomen is door een andere fabrikant. Vandaar dat ik eens aan het kijken ben naar een matches quotro.

Guest KT88

Daar kan prima een KT88 in, bijvoorbeeld die van JJ.

Van de moderne productie buisjes ben ik daar erg over te spreken.

Daar kan prima een KT88 in, bijvoorbeeld die van JJ.

Van de moderne productie buisjes ben ik daar erg over te spreken.

Kun je even toelichten waarom je dat vindt ...

of wat je criteria zijn om deze zeer goed te vinden :)

Gr

Stef

Guest tubejack

Die KT88 van JJ is erg mooi, ik heb er een tijd mee gespeeld

en had ze PP in triode staan.

Het is een stevig geconstrueerde buis die lang mee kan.

Qua geluid stevige, strakke bas, natuurlijk stemmen/midden, het hoog was in triode

fluweel zacht, daar moet je van houden. In Ultralineair vond ik e.e.a. wat brutaler en wat

minder gecontroleerd maar nog steeds erg goed,

Belangrijk bij een KT88 is m.i. wel dat je stuurtrap voldoende spanning kan leveren en dat je de bias c.q.

negatief goed kunt regelen. Verder k

Als je de specs van 6550 en KT88 naast elkander legt zul je ontdekken dat ze elkaar niet ontlopen, het is vrijwel dezelfde buis, zijn dus ook straffeloos uit te wisselen................

Zie ook bijvoorbeeld de UL40s van Menno van der Veen, die naast de EL34 ook geschikt is voor 6550 en KT88.

" is designed to be a direct replacement for any KT88, KT90, KT99 or 6550."

Guest tubejack
Als je de specs van 6550 en KT88 naast elkander legt zul je ontdekken dat ze elkaar niet ontlopen, het is vrijwel dezelfde buis, zijn dus ook straffeloos uit te wisselen................

Zie ook bijvoorbeeld de UL40s van Menno van der Veen, die naast de EL34 ook geschikt is voor 6550 en KT88.

" is designed to be a direct replacement for any KT88, KT90, KT99 or 6550."

Kijk eens goed op Menno's site bij modificaties..... het kan ook misgaan ik zou voor safe kiezen

KT88: het paradepaardje! Zeer gecontroleerd zoals bij de 6550C, goed en strak laag en rustig. De KT88 geeft net ietsje meer details als de 6550C en wordt daarom ook door velen uitgekozen. Elektrisch gezien is deze buis onrustig en geeft redelijk snel aanleiding tot onbalans (oscillatie). Ik heb hier wat voorschriften voor gegeven, zoals het verhogen van de schermrooster weerstanden van 150 Ohm naar 1 kOhm, maar ondanks dat heb ik bij meerdere versterkers toch oscillatie geconstateerd. Ook bij oversturing is de KT88 onrustiger en vertoont zelfs een vreemde dip als de versterker tegen zijn grenzen aanloopt. Ik zou de UL40-S2 specifiek kunnen ontwerpen voor de KT88, maar doe dat toch niet. Straks komt iemand met weer een andere "huppelepup" buis en kan ik mijn huiswerk weer opnieuw gaan doen. Dit lijkt mij geen slimme procedure en daarom laat ik de UL40-S2 zoals hij is. Het kan goed gaan met de KT88 en het kan ook misgaan. In de UL40-S2 staat de KT88 op de rand van stabiliteit.

Groet,

Jack

Guest tubejack
Kan een versterker met buis X gemakkelijk omgeschakeld worden nr buis Y?

Als ik toch een vb moet geven :) amp met EL34 omschakelen naar KT88

Gr

stef

Nee, sommige versterkers zijn speciaal ontworpen rondom een type buis.

B.v. de bekende Miracle is speciaal ontworpen voor een EL34.

D

Tanx for de reaxies !! :)

Ben niet van plan de amp om te bouwen of te vervangen. :)

Het was/is een vraag om uit te leren en kennis in op te doen.

Dat van de KT77 zal ik onthouden. :)

George, wat zijn vr jou de "verschillen" tussen de EL34 en de KT77?

Gr

Stef

Guest KT88

@ Carl: in een CJ zal de omschakeling naar KT88 geen problemen opleveren, ik heb ze zelfs wel met KT90s uitgerust (dat was een premier 4).

@ Jack:

Dat bij de ringkernen van Menno oscillatieproblemen kunnen ontstaan, is eigenlijk nieuw voor me.

Ik heb voorheen wel versterkers gebouwd met Amplimo's en KT88s die probleemloos werkten..........

Ik heb gisteren nog even gesproken met de verkoper van de Conrad Johnson. Hij heeft zelf een Conrad Johnson 140 en heeft daar Svetlana's KT 88 in. Hij vond ze wat krachtiger klinken dan de 6550. Het is maar wat je wilde.

Die upscale audio is inderdaad een leuke site. Wat ik niet begrijp is het verschil tussen de Svetlana en de SED. Het lijkt wel of die SED buizen van de zelfde fabriek zijn als Svetlana vroeger.

Tanx for de reaxies !! :)

Ben niet van plan de amp om te bouwen of te vervangen. :)

Het was/is een vraag om uit te leren en kennis in op te doen.

Dat van de KT77 zal ik onthouden. :)

George, wat zijn vr jou de "verschillen" tussen de EL34 en de KT77?

Gr

Stef

De KT77 geeft meer detail meer controle dan de EL34. ;)

Guest KT88

Hangt wel van de versterker af, FMW.

IME is het niet altijd een success..........als Ra aan de lage kant is en bij kathodebias bijvoorbeeld.

volgens mij worden mogelijke problemen nogal overtrokken, vele versterkers - UL40 oud en nieuw, Miracle, wel afstandsbusjes onder de kap - , Dynaco ST70 en stereo 80 en vele anderen op KT 88 gezet, nimmer problemen ondervonden.

Overigens is het kleine zusje van de 88, de KT 66 een aanrader, geeft wel wat minder vermogen, maar veel meer finesse................

Een enkele keer kan de voeding een dergelijke upgrade niet aan, domweg niet in staat de vereiste spanning of stroomafgifte te leveren, dan houdt alles op, of moet je serieus gaan modden.

In dit soort gevallen wil een KT 66 nogal eens wel geschikt zijn.

Groet,

Jitze :huh:

Guest tubejack
@ Jack:

Dat bij de ringkernen van Menno oscillatieproblemen kunnen ontstaan, is eigenlijk nieuw voor me.

Ik heb voorheen wel versterkers gebouwd met Amplimo's en KT88s die probleemloos werkten..........

@ Hoi KT88: Ik heb het ook niet over de ringkernen van Amplimo <_<

@ Jitze ik heb ook geen problemen gehad met JJ KT88's maar er zijn weldegelijk een aantal mensen met stabiliteitsproblemen met de UL40-S2 in combinatie met de KT88. Bij een van mijn medecursisten veranderde

zijn versterker in een AM zender :o

Zelfde geldt voor de Miracle stop er nu gewoon EL34(L) in, daar is hij voor gemaakt. ;)

Snap best wel dat jullie zoiets hebben van, wat een geoh, maar jullie zijn ervaren techneuten.

Maar vergeet niet dat dit draadtje