Sodejuu Posted 18 oktober 2021 Report Share Posted 18 oktober 2021 Ik wist niet dat Dr Phil ook alles van buizen af wist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 18 oktober 2021 Report Share Posted 18 oktober 2021 Wist ik ook niet Maar wat is er mis met voldoende stroom en regelbare spanning om buizen te kunnen wisselen naar gelang je behoefte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 16 hours ago, Dutchamps said: Tuurlijk zal de buis werken maar niet op het volle vermogen waar je die grotere voor aanschaft Een buis koop ik voornamelijk voor de klank en andere technische/ mechanische eigenschappen. Vermogen, is maar een klein deel van de eigenschappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 (edited) 14 hours ago, Roots said: Maar wat is er mis met voldoende stroom en regelbare spanning om buizen te kunnen wisselen naar gelang je behoefte? Regelbare spanning hoeft niet eens, veel en met name eindbuizen zijn bruikbaar over een groot bereik b.v. de EL34 van 250volt tot 800volt. Je moet ze alleen anders instellen bij een hoge spanning minder stroom en bij een lagere kun je meer stroom door een buis laten lopen. Waar het omgaat is hoeveel vermogen de Anode (buitenkant die je ziet) mag dissiperen (warmte) dit wordt in de datasheet met Wa aangegeven. Dan zijn er ook nog andere dingen waar je op moet letten. Maar in het kort: de Wa met de bijbehorende ruststroom -die ook wel bias wordt genoemd- is wel het belangrijkst voor de levensduur van de buis. Zie ook https://tube-data.com/sheets/019/e/EL34.pdf De meeste eindbuizen zijn heel robuust, gaan niet snel defect. Dus je kunt en flink mee experimenteren. Maar als je de Anode rood ziet opgloeien dan weet je dat of de buis defect is of dat je hem rustiger moet instellen. Voldoende stroom, snel beschikbaar, uit de voeding is inderdaad belangrijk. P.s. dit weet bijna niemand, stuurbuisjes zoals ECC82 werken al vanaf een volt of 15. Maar on-topic, foto's van de Klaré voor-en-eindversterker? Edited 19 oktober 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchamps Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 27 minutes ago, Tubejack said: Een buis koop ik voornamelijk voor de klank en andere technische/ mechanische eigenschappen. Vermogen, is maar een klein deel van de eigenschappen. Als je voor een grotere buis gaat gaat vermogen ook mee. Die je dit puur voor de klank? Nou weet dat 6550 en kt88 erg goed zijn mits goed merk. Wat een ieder wil maar vet meer betalen voor vermogen dat je niet gebruikt doe ik niet. Jij wel blijkbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchamps Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 9 minutes ago, Tubejack said: Regelbare spanning hoeft niet eens, veel en met name eindbuizen zijn bruikbaar over een groot bereik b.v. de EL34 van 250volt tot 800volt. Je moet ze alleen anders instellen bij een hoge spanning minder stroom en bij een lagere kun je meer stroom door een buis laten lopen. Waar het omgaat is hoeveel vermogen de Anode (buitenkant die je ziet) mag dissiperen (warmte) dit wordt in de datasheet met Wa aangegeven. Dan zijn er ook nog andere dingen waar je op moet letten. Maar in het kort: de Wa met de bijbehorende ruststroom -die ook wel bias wordt genoemd- is wel het belangrijkst voor de levensduur van de buis. Zie ook https://tube-data.com/sheets/019/e/EL34.pdf De meeste eindbuizen zijn heel robuust, gaan niet snel defect. Dus je kunt en flink mee experimenteren. Maar als je de Anode rood ziet opgloeien dan weet je dat of de buis defect is of dat je hem rustiger moet instellen. Voldoende stroom, snel beschikbaar, uit de voeding is inderdaad belangrijk. P.s. dit weet bijna niemand, stuurbuisjes zoals ECC82 werken al vanaf een volt of 15. Maar on-topic, foto's van de Klaré voor-en-eindversterker? Foto's tja kan maar 100k hier plaatsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 2 minutes ago, Dutchamps said: Als je voor een grotere buis gaat gaat vermogen ook mee. Die je dit puur voor de klank? Nou weet dat 6550 en kt88 erg goed zijn mits goed merk. Wat een ieder wil maar vet meer betalen voor vermogen dat je niet gebruikt doe ik niet. Jij wel blijkbaar Ik vind het iets gecompliceerder dan vermogen alleen. Maar goed, er zijn zoveel buizen en oplossingen, dat er voor iedereen wat is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 4 minutes ago, Dutchamps said: Foto's tja kan maar 100k hier plaatsen Gratis https://postimages.org/nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchamps Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 (edited) 2 hours ago, Tubejack said: Gratis https://postimages.org/nl/ OK heb wat foto's daar gezet Let wel het zijn geen standaard kasten van klare. En zeker de stappenschakelaar word niet door klare geleverd. De speakers scanspeak De eind versterkers 6550 kt88 pp Voorversterker lijn versterkertje met 6cg7 (ga ik nog wijzigen) Phono trapjes met 12AX7 nu 5751 https://postimg.cc/gallery/X09gN0y Edited 19 oktober 2021 by Dutchamps Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 (edited) Edited 19 oktober 2021 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 Leuk die foto's. Heb je ook een foto van de eindversterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 Leuk om te zien, doet me denken aan de oude elektuur printjes van weleer. Heb nog een Hawk P11 gehad een beetje het zelfde gebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchamps Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 (edited) 2 hours ago, Tubejack said: Leuk die foto's. Heb je ook een foto van de eindversterker? https://postimg.cc/gallery/nM4VDns Kasten komen wel bij klare vandaan naar hij had ze maar een korte tijd zelf een aluminium bodem plaat gemaakt waar de buizen en trafo's op staan. Electronica er onder. Edited 19 oktober 2021 by Dutchamps Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts