Jump to content

Luisterruimte

mordante
 Share

Recommended Posts

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een koophuis. Op dit moment wonen we in een wat gehoorige huurflat en beginnen dat zat te worden.

Nu hebben we een huis op het oog dat we allebij leuk vinden. Dit huis heeft 4 slaapkamers, aangezien min vriendin en ik geen kinderen willen zou ik 1 van de kamers kunnen gebruiken als dedicated luister ruimte. De kamers zijn ongeveer 4*3meter. Nu lijkt mij een luisterruimte best heel leuk maar wat zijn jullie ervaringen? Ga je er ook daadwerkelijk zitten? Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er mensen die een luisterruimte gehad hebben en hun spullen weer terug gezet hebben in de woonkamer? Als ik het wel zou doen hoe pak je de akoustiek aan? Wil namelijk niet leukraak traps e.d. neer zetten zonder te weten waar ik mee bezig ben. Is 4*3 grrot genoeg?

Wie kan mij adviseren?

Hoi Mordante,

Ik heb geen apparte luisterruimte, mijn woonkamer (6,5x4,2) en slaapkamer (3x4) zijn mijn luisterruimtes. De slaapkamer staat alleen een 2-persoonsbed met nachtkastjes en de installatie, dat zou je als apparte luisterruimte kunnen zien. Ik zit daar ook regelmatig te luisteren.

Enkel een apparte luisterruimte, zeker

Als ik muziek luister doe ik dat 90% van de tijd alleen. Buiten dit forum heb ik eigenlijk geen contact met hifi lief hebbers/audiofielen etc. Sinds ik aan deze hobby ben begonnen een paar jaar geleden zijn er misschien 3 keer mensen over de vloer geweest om te komen luisteren. Dat zou van mij best vaker mogen maar het komt er om de een of ander reden niet van. Heb wel een geprobeert wat af te spreken met mensen van dit forum maar of ze wonen ver weg, of het komt er gewoon niet van.

De woonkamer van het huis wat ik op het oog heb is 6.70*4.10meter. Als ik daar mijn set zou neerzetten zal het waarschijnlijk weer in de breedte worden.

Dus als je zin hebt, koffie en koekjes staan klaar, moet zeggen dat ik erg lekkere koffie heb.

Guest tubejack
Wie kan mij adviseren?

Beste Mordante,

Even vanuit een heel ander hoek, bij mij werd een aparte ruime voor mijn hobby als storend

ervaren door de rest van het gezin omdat ik altijd boven zat :o

Bij verhuizing naar mijn huidige woning was

Ik heb ook een aparte ruimte waar ik luister. Ik denk er vaak over om het spul toch weer in de woonruimte te zetten...

het liefst had ik een grote ruimte 10x15 die ingedeeld werd zodat het hele gezin (3 personen in mijn geval) ieder hun ding zouden kunnen doen.

Dus ik zeg: eigen luisterruimte lijkt leuk, maar is het niet altijd.

HDerkx

audiofreak, Die ruimte van jouw ziet er erg netjes uit. Maar is ook wel wat inhoud wel veel groter dan wat ik eventueel tot mijn beschikking zou hebben.

Weet inderdaad niet of 4*3 wel geschikt is als luister ruimte. Nu zijn mijn speakers wel vloerstaanders maar weet niet of ik ze fullrange zou durven noemen denk dat het onder de 40Hz snel afloopt.

40Hz is al snel een golf van 9 meter. Een have golf past dus al niet in een kamer van 4 meter lang kort, en zal snel problemen opleveren.

In een kamertje van 3x4 denk ik eerder aan speakers die bij 60Hz met 3 db per octaaf af beginnen te vallen. Gaan je speakers lager door dan moet je echt gaan denken aan stevige akoestische maatregelen, wat niet echt makkelijk te realiseren is in zo'n kleine ruimte.

Ik wil je niet ontmoedigen, het is natuurlijk WEL mogelijk, maar dat word best veel uitproberen en dempen.

We gaan snel wel iets afspreken om bij elkaar te luisteren en van gedachten te wisselen. We wonen dicht bij elkaar. Zie PM.

Mvg. Miracle.

audiofreak, Die ruimte van jouw ziet er erg netjes uit. Maar is ook wel wat inhoud wel veel groter dan wat ik eventueel tot mijn beschikking zou hebben.

Weet inderdaad niet of 4*3 wel geschikt is als luister ruimte. Nu zijn mijn speakers wel vloerstaanders maar weet niet of ik ze fullrange zou durven noemen denk dat het onder de 40Hz snel afloopt.

Mijn luisterruimte is 3,5 bij 4,5. Volledig akoestisch aangepast op basis van het advies van Toine. Dit met bastraps, diffusors en vloerkleed en smalle stroken noppenschuim. Ik heb vrij grote monitoren (JMR Offrandes) en volgens Toine is dit type speaker net niet te groot. Het klinkt voortrefffelijk (al zeg ik het zelf). Met vloerstaanders wordt het volgens mij niets. Mijn advies is om nieuwe speakers te overwegen als je in een dergelijk kleine luisterruimte gaat zitten. Met akoestische aanpassingen is het ook een dergelijke vrij kleine ruimte zeer goed toeven.

Ook moet je je realiseren dat de ideale luisterplek in een dergelijke ruimte beperkt is tot 1. Als je samen wilt luisteren is er nog een plek over, je schoot.....

Een eigen luisterruimte lijkt mij persoonlijk ideaal. (vooral als je samenwoont, en je vriendin niet echt dezelfde muzieksmaak heeft)

De mooiste set die ik ooit heb gehoord, ongeacht de prijs, staat zo'n 300 meter bij mij vandaan, op een slaapkamer van zo'n 3x4 meter, in een oude huurwoning. (complete set van AudioNote)

Het kan dus wel, alleen zul je waarschijnlijk wel wat inleveren op breedte, diepte van 't geluidsbeeld en zul je eerder aangewezen zijn op wat kleinere speakers, ook om teveel laag te voorkomen.

(of inderdaad akoestische maatregelen treffen)

groet,

Alco

..................................

Ik wil maar zeggen dat een hoge kwaliteitsweergave niet alleen voorbehouden is aan een dedicated ingedeelde woon- cq luisterkamer, maar ook aan een met enig beleid ingedeelde normale ruimte.

Wie daaraan twijfelt nodig ik graag uit ;)

Daar hoeft niemand aan te twijfelen Ruud. Ook ik ben van mening dat het niet altijd met dedicated middelen moet gebeuren om een luisterruimte zo te krijgen dat het

Hoi Mordante en de anderen,

Veel interessante postings en ervaringen lees ik hier...

Verschillende punten komen naar boven

Muziekruimte versus woonruimte met muziek

Afzondering versus sociaal gebeuren

Jij en je partner versus Gezin

Budget bij aankoop geeft je beperkingen (hetgeen bij zeer velen zo is)

Mijn mening Mordante

Je kent zeer waarschijnlijk mn ruimte en anders lees je de recensie van Audiofreak nog eens door.

Bezoek bij de zuiderburen ...

Ik vind het leuk om te kunnen gaan zitten vr muziek + de muziek als achtergrond te hebben terwijl we koken eten spelen met de kids bezig enz enz.

Soms wil ik eens heel rustig muziek kunnen luisteren zonder gestoord te worden of rondgeloop of andere huislijke geluiden. Eigen luisterruimte zou dan heel tof zijn. Geen compromis tussen TV, muziek, leefruimte.

Eigen ruimte impliceert dat al de muziek naar de ruimte w verplaatst en dat wil ik dan weer niet. Ik wil mijn muziek kunnen spelen in onze leefruimte en neit steeds op en neer te gaan crossen om muziek op te halen.

Het is dus een geven en nemen en soms stoort het en soms helemaal niet. Moest ik een eigen ruimte hebben, die zou dan veel kleiner zijn dan de woonkamer, tja dan krijg ik een studio gevoel binnen onze woning. Nl apart van iedereen vr de muziek en apart met de PC van iedereen ...

Jullie zijn maar met 2, heel ander gegeven

Je eventuele luisterruimte geeft je nu al een heleboel beperkingen of vragen tot het realiseren van een degelijke weergave.

Luister je luid? Bestaat de kans, waar ook in huis je gaat luisteren, dat je partner zowizo de nodige decibels krijgt te horen. Anders gezegd, waar je ook zou luisteren, je blijft het horen door het hele huis.

Een eigen ruimte wilt voor mij zeggen, een ruimte waarmee ik bijna nooit iemand stoor, ongeacht het volume. En dat is haast niet te realiseren of het w een bijgebouw.

Je kan mss kiezen om de muziek + leefruimte samen te houden en om de TV + leeshoek bvb apart te nemen. Muziek in een livin is best aangenaam als je bezoek hebt of als achtergrond. je krijgt meer ruimte voor speakers te plaatsen. TV ruimte is dan jullie knusse samen/apart ruimte. Kun je mij (of andere hear) volgen?

Succes

Stef

Ik vond een ruimte die een brede achterwand had en een smalle voorwand , plus minus 5 meter en 3,5 meter het prettigst om te luisteren tot nu toe , kom je alleen weinig tegen denk ik in een normale situatie .

De ruimte was normaal aangekleed met een lichte acoustische aanpassing .

Echt helemaal totaal acoustische ruimtes heb ik nooit gehoord , ik weet niet in hoeverre die ruimte van sense of music dat is eigenlijk , klonk ook goed , het lijkt me wel mooi ,helemaal als je het volume echt kunt opendraaien

gr :( hj :D

Ik heb een dedicated luisterruimte van 3.8x7.5x3.5 die ook dienst doet als bibliotheek en momenteel noodgedwongen als woonklamer tot de beneden verdieping gereed is. Dus hoe het bevalt kan ik nog niet echt zeggen. Wel kan ik zeggen dat een dedicated PC ruimte mij, met een gezin, niet is bevallen.

Een ruimte van 3x4 m is prima om te gebruiken. Je zult relatief veel demping moeten gebruiken om de "nagalmtijd" onder controle te krijgen, met name in het laag.

Dank jullie wel voor alle reacties :)

Ik ben er zeker nog niet uit wat ik wil en ga doen.

Moet eerst nog maar zien of het huis kan kopen, zowel mijn vriendin als ik zeer er entausiast over. Het gaat echter wel om een ex-huur woning dus er moet een hoop gebeuren, nieuwe keuken/badkamer etc. Maar audiofiel als ik ben zit ik wel al te denken wat de beste optie is voor mijn set.

Hoop van de week plattegrond te krijgen van het huis. Als het gaat post ik deze ook wel in dit draadje.

Een dedicated PC/rommel/hobby ruimte(s) komt zo en zo.

Uiteindelijk is het gewoon een luze probleem 4 slaapkamers en een woonkamer, wat gaan we er allemaal mee doen. Mensen met kinderen moeten denk ik heel andere afwegingen maken wat dat betrefd.

Ik heb momenteel nog steeds mijn apparatuur in de woonkamer staan en alhoewel ik een enorme vrijheid heb gekregen van mijn vriendin om mijn hobby uit te oefenen in een normale woonsituatie is er nu toch een punt gekomen waarbij ik overweeg om een nieuwe dedicated HT-ruimte te gaan bouwen. Dus ongehinderd door enige beperkingen (financie

Wij leven in een redelijk luxe situatie... Kinderen het huis uit en dus plaats genoeg. De zolder is ingericht als luisterruimte en daar vertoef ik meestal zo'n uur of 15 per week. Ik kan daar muziek draaien die IK mooi vind en bovendien harder dan mijn vrouw mooi vind. Het klinkt er ook beter dan toen de set in de huiskamer stond.

Mijn vrouw wilde eigenlijk de set niet uit de huiskamer. Ze was erg tevreden met de kappa 9ns (1,5 m hoog :blink: ). Normaal staat er in de huiskamer een setje serieus gemodde piedpipers op een Primare geintegreerde versterker. Nu even niet i.v.m. een verbouwinkje. Het voordeel van een set in de huiskamer is, dat de TV er ook op kan en het geluid daarvan dus veel beter is dat het telefoongeluid van de TV. Ik vind ook, dat in luisterruimtes geen TV's thuis horen.

Overigens vind ik het in de kleine luisterruimte van Hansko ook erg goed klinken.

:)

Daarnaast is het niet ondenkbaar dat hier binnenkort 24 uur per dag zo'n kleine koter aan het rondrennen is.

Groeten, Jan

Ooowww.... proficiat...

Toch hoop ik dat 't niet 24 uur per dag rent... dat is n.l. errug vermoeiend (voor jullie ook).

:)

ik ben een gelukkig mens,audio in de huiskamer. (tv op zolder)

mijn vrouw die van dezelfde muziek hou als ik.

een zolder waar een 2e huiskamer is gemaakt,inclusief tv en een leuke audio set.

geen last van de kids in de huiskamer,maar wel een vrouw die meegeniet.

Dedicated ruimte op de 2e verdieping (+/- 5 * 4 mtr). Geen gezeur met buren (vrijstaande bouw) als ik de boel wat harder zet. Mijn vrouw kan rustig beneden TV kijken terwijl ik muziek luister.

• 3 weeks later...
Ik heb momenteel nog steeds mijn apparatuur in de woonkamer staan en alhoewel ik een enorme vrijheid heb gekregen van mijn vriendin om mijn hobby uit te oefenen in een normale woonsituatie is er nu toch een punt gekomen waarbij ik overweeg om een nieuwe dedicated HT-ruimte te gaan bouwen. Dus ongehinderd door enige beperkingen (financie

Ik heb/had een bod gedaan op een huis, helaas heeft de woningbouwvereeniging dit niet geaccepteerd. Dus weet ik niet hoe het nu gaat lopen, of ik een hoger bod zal doen of..................... :(