Jump to content

Pleidooi voor dipool laagweergave

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ik ben het wel met je eens Richard, maar ik denk dat het niet helemaal duidelijk is wat ik bedoel. Als de golflengte duidelijk groter wordt dan de ruimte afmetingen, dan ontstaat er geen lopende golf meer. Je beweegt dan nog voornamelijk lucht op en neer.
Dat begrijp ik. De lucht kan in deze situatie ook door een dipool worden bewogen, zij het met minder rendement.

Wat een verhalen, vergelijkingen enz :blink::blink:

Als je eens een dipool laag hebt horen weergeven, kun je dan zeggen dat het kan? ;);) Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte waarom dit topic gestart is? Uit de reacties blijkt dat dit onderwerp al meerdere malen voorbij gekomen is en waarschijnlijk iedere keer soortgelijke discussies opgeleverd heeft.

Ik weet inmiddels dat een dipool bas goed kan klinken, al moet je er wat hulpmiddeltjes bij roepen zoals laagcorrectie (lees bass boost) en veel vermogen om het verlies in rendement en gebrek aan de oneindige baffle (wat een kist is) te compenseren.

Groeten,

Mischa

• 4 weeks later...

Beetje late reactie maar dipool bestaat wel degelijk en het is een zeer natuurlijke manier van laag aanvullen.Sestymen o,a, Celedtiom en Jbl beetje zoeken op internet en je zuly verbaasd zijn over de hoeveelheid info, Ruud jansen speakerland kan er meer over vertellen. En anders R, Smulders

Oops mijn frans toetsen

bord geeft wel een aanslag probleem.sorry