Jump to content

polariteit bi wire kabel

Reggaelover
 Share

Recommended Posts

wat is nou de polariteit van een bi wire kabel?in het bijzonder van de teatrack vd hul.

mijn probleem is dat ik mijn versterker van NAD de 372 gebiwired heb staan dwz ik heb banaan stekers van oelhbach gebruikt om de 2 luidsprekerkabels in te stoppen.kaal draad in dubbele omvang pakt mijn NAD niet is veel te dik.als ik nou naast mijn bns elevation tl6 speakers ga staan komt er veel meer laag omhoog.ga ik nou in het midden zitten dan is het laag nagenoeg weg,wie weet waar dat op duidt?dus wat is de plus en min van een bi wire kabel?graag een heldere uitleg.groet Don :unsure:

Ik zou persoonlijk de 2 buitenste per kant gebruiken. Dwz de eerste (of linker, zo je wilt) 2 in de - van de versterker en aan de andere kant in de - van de speaker. De laatste (of rechter, zo je wilt) 2 in de + van de versterker en aan de andere kant in de + van de speaker.

2 om 2 gebruiken dus. Ga je de binnenste als - gebruiken en de buitenste als + kom je bij de versterker in de knoop.

Mvg. Miracle.

ik heb dus nu de binnenste als min buitenste als plus.ik moet dus de 2 linker of rechter aders als plus of als min gebruiken?waarschijnlijk waar de tekst staat zal de plus zijn? waarom is dat nadelig voor de versterker ?groet Don

Het maakt geen bal uit. Het zijn toch 4 identieke aders?

ik heb dus nu de binnenste als min buitenste als plus.ik moet dus de 2 linker of rechter aders als plus of als min gebruiken?waarschijnlijk waar de tekst staat zal de plus zijn? waarom is dat nadelig voor de versterker ?groet Don

Ja waar de tekst staat is de plus , maar alle kabels zijn vrijwel identiek dus ik sluit me aan bij hennie , rood of zwart / letters is er voor gemaakt lijkt me om niet plus op de min aan te sluiten en heeft verder geen invloed , alleen van kimber kan ik me een kabel herrinneren waarvan 1 ader zilver was en 1 koper , maar of het daar allemaal beter van klinkt :(

En je hebt ook bijv kabels van MIT met een spoel in de signaal weg , maar dan nog maakt het volgens mij niet uit of die spoel nu op de plus of min zit , maar dat weet hennie wel

gr :( hj :D

Guest Rev. Fatman

Het maakt geen bal uit. Het zijn toch 4 identieke aders?

C1.gif

F19.gif

Is dit soms de oplossing?

In dat geval gaat het blauwe bord aan de rode steker en het mooie rode bord aan de zwarte steker.

Bron

wat is nou de polariteit van een bi wire kabel?in het bijzonder van de teatrack vd hul.

mijn probleem is dat ik mijn versterker van NAD de 372 gebiwired heb staan dwz ik heb banaan stekers van oelhbach gebruikt om de 2 luidsprekerkabels in te stoppen.kaal draad in dubbele omvang pakt mijn NAD niet is veel te dik.als ik nou naast mijn bns elevation tl6 speakers ga staan komt er veel meer laag omhoog.ga ik nou in het midden zitten dan is het laag nagenoeg weg,wie weet waar dat op duidt?dus wat is de plus en min van een bi wire kabel?graag een heldere uitleg.groet Don :unsure:

lijkt erop dat je de boel uit fase gooit. (meer laag)

kleurtjes zijn puur om te zorgen dat je overal de zelfde draad aan houdt en niet in de war raakt.

voor het laag of hoog of wat dan ook maakt het niet uit

Bij biwiren koppel je de tweefilter helften van elkaar , je hebt dus een parrallel filter, als je de plussen van je biwire kabels niet met de plussen vd basmid of hoog (2 weg ) verbindt speelt je systeem uit fase wat allerlei ongewenste effecten met zich meebrengt , vaak is bijv de hoogtoner omgepoold om deze in fase telaten zijn met de basmid , als dit uit fase is klinkt je systeem niet natuurlijk en vermoeiend ook krijg je een verschuiving in de freq kar meen ik , ik heb het wel eens nagemeten zou dus bijv een verzwakking van het hoog kunnen geven bij het overname punt waardoor het laag versterkt maar dan moet je meten wat er dan gebeurt dan zie je dat gelijk.

Dus gewoon goed aansluiten , mits het van de fabriek uit niet verkeerd zit uiteraard , maar dat zal wel niet vaak voorkomen, nog even wat volgens mij gewoon onzin dat biwiren

gr :( hj :D