m44 Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 welke luidsprekerkabels hebben jullie en waar is de mantel van gemaakt? pvc, teflon, hulliflex of combi's heeft dat nog een rol gespeeld in het bepalen van de kabel die je nam ik zoek eigenlijk een kabel met een wat meer natuurlijke mantel. heb wel een kabel zelf gemaakt maar dat waren achteraf toch de verkeerde materialen. dus voor een volgende poging wil ik me beter voorbereiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 Voor mij maakt het niet uit maar ik denk dat je de isolatie bedoelt? Je hebt het over de mantel, maar dat is wat anders. Die is er voor afscherming (mechanisch en/of elektrisch), dus die moet altijd van metaal zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 welke luidsprekerkabels hebben jullie en waar is de mantel van gemaakt? pvc, teflon, hulliflex of combi's heeft dat nog een rol gespeeld in het bepalen van de kabel die je nam ik zoek eigenlijk een kabel met een wat meer natuurlijke mantel. heb wel een kabel zelf gemaakt maar dat waren achteraf toch de verkeerde materialen. dus voor een volgende poging wil ik me beter voorbereiden hoe had je het nu gedaan dan? ik heb een siltech amsterdam en die bevalt prima niet te duur en gewoon goed als ik tijd en geld zou hebben zou ik nog wel eens iets met koolstof/zilver/katoen willen maken. maar voorlopig zie ik dat niet gebeuren gr ezo Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 juni 2008 Author Report Share Posted 8 juni 2008 koperdraad en verband. maar dat verband is te veel gaatjes waardoor kabels elkaar soms raakten. ik bedoel idd isolatie Henrie. verbaast me dat dat jou niets uitmaakt als ras tweaker dus luidsprekerkabels hebben geen mantel? welk materiaal is siltech a'dam dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 koperdraad en verband.maar dat verband is te veel gaatjes waardoor kabels elkaar soms raakten. ik bedoel idd isolatie Henrie. verbaast me dat dat jou niets uitmaakt als ras tweaker dus luidsprekerkabels hebben geen mantel? welk materiaal is siltech a'dam dan? nou ik ben geen ras tweaker hoor. althans zo zie ik me zelf niet ik had die siltech ooit eens te leen bij een paar te kopen versterkers. om het aan sluiten wat makkelijker te maken maar niet gebruikt in het vergelijk toen. geen verschillen tussen de versterkers kunnen ontdekken althans niet met mijn eigen kabel toen. tot op het moment van aansluiten van deze siltech, toe werd het in eens wel duidelijk. versterkers terug gebracht en andere speaker kabels gekocht. pas veel later de siltech gehaald toen ik toch de oude eindbak weg gedaan had die kabel is een koper kabel maar dan eentje van en zuivere soort afscherming weet ik niet. neem gewoon een strook ongebleekte katoen die je op rolt. kost niets en je kunt hem zo dik maken als je zelf wilt gr ezo Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 juni 2008 Author Report Share Posted 8 juni 2008 volgend project w.s. met veters maar als hier nog leuek tips komen dan welicht wat anders. katoen heb ik ook aan gedacht maar het ziet er ook wel heel lelijk uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 koperdraad en verband.maar dat verband is te veel gaatjes waardoor kabels elkaar soms raakten. ik bedoel idd isolatie Henrie. verbaast me dat dat jou niets uitmaakt als ras tweaker dus luidsprekerkabels hebben geen mantel? Er zullen best luidsprekerkabels zijn die wel een mantel hebben, maar of dat nou zo nuttig is... Voor isolatie zou je heel goed (naast allerlei kunststoffen) katoen kunnen gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 volgend project w.s. met vetersmaar als hier nog leuek tips komen dan welicht wat anders. katoen heb ik ook aan gedacht maar het ziet er ook wel heel lelijk uit ongebleekte katoen in doorgaans wit/ cream maar niet lelijk. veters zouden voor mij afvallen als je de 2 of 4 aders hebt omwonden kan er natuurlijk altijd weer een kous van iets omheen wat je wel mooi vind. en om het zaakje bij elkaar te houden. dit kan in 1 rol maar ook in 2 of 4 rollen gr ezo Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 Hahum wat denkt men hiervan , is het wat? http://www.vlamboog.nl/pdf/groep16.pdf Met merknaam te verkrijgen Handel?? Nu even serieus ik gebruik transparent geeft voor mijn gevoel meer bascontrole, de mantel is teflon geloof ik , die john van gent experimenteert toch met natuurlijke materialen geloof ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 juni 2008 Author Report Share Posted 8 juni 2008 mijn plan is installatie draad te gebruiken van donne. dat is zeer flexibelen verkrijgbaar in maten van 6mm2. daarom heen katoenen veters. (zwart) nadeel is natuurlijk dat je om de 1 a 2 jaar je koper zover oxideert dat je weer nieuwe moet kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 mijn plan is installatie draad te gebruiken van donne. dat is zeer flexibelen verkrijgbaar in maten van 6mm2.daarom heen katoenen veters. (zwart) nadeel is natuurlijk dat je om de 1 a 2 jaar je koper zover oxideert dat je weer nieuwe moet kopen. hoi daar heeft zilver een koolstof geen last van gr ezo Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 juni 2008 Author Report Share Posted 8 juni 2008 mijn plan is installatie draad te gebruiken van donne. dat is zeer flexibelen verkrijgbaar in maten van 6mm2. daarom heen katoenen veters. (zwart) nadeel is natuurlijk dat je om de 1 a 2 jaar je koper zover oxideert dat je weer nieuwe moet kopen. hoi daar heeft zilver een koolstof geen last van gr ezo zilver is belachelijk duur. en ik heb zeker 20 meter nodig koolstof strengen hebben een te hoge weerstand. ik dacht er wel aan wat strengen te bundelen en dan inspuiten met grafiet spray wat wel weer geleidend is. dan isolatie eromheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 mijn plan is installatie draad te gebruiken van donne. dat is zeer flexibelen verkrijgbaar in maten van 6mm2. daarom heen katoenen veters. (zwart) nadeel is natuurlijk dat je om de 1 a 2 jaar je koper zover oxideert dat je weer nieuwe moet kopen. hoi daar heeft zilver een koolstof geen last van gr ezo "zilver een koolstof" zegt mij niets, neem aan dat je alleen zilver bedoelt? Nou daar zit na een paar jaar een dikke zwarte niet-geleidende zilversulfide laag op. Kun je het alsnog weggooien Is koper goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 "zilver een koolstof" zegt mij niets, neem aan dat je alleen zilver bedoelt? Haal eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 juni 2008 Author Report Share Posted 8 juni 2008 ik heb altijd gehoord dat zilver oxidatie niet hoorbaar was. is men daarvan teruggekomen? verder is het koperdraad in mijn versterker 30 jaar oud, wat hoor je al koperdraad oxideert? en hoort Henrie het ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 mijn plan is installatie draad te gebruiken van donne. dat is zeer flexibelen verkrijgbaar in maten van 6mm2. daarom heen katoenen veters. (zwart) nadeel is natuurlijk dat je om de 1 a 2 jaar je koper zover oxideert dat je weer nieuwe moet kopen. hoi daar heeft zilver een koolstof geen last van gr ezo "zilver een koolstof" zegt mij niets, neem aan dat je alleen zilver bedoelt? Nou daar zit na een paar jaar een dikke zwarte niet-geleidende zilversulfide laag op. Kun je het alsnog weggooien Is koper goedkoper. sorry zilver en koolstof wat ik altijd begrepen heb is dat zilver oxide erg goed geleid maar ik kan het mis hebben koolstof heeft enige weerstaand maar bij voldoende dikte en een geleider er naast valt het mee. ongebleekte katoen kun je overigens ook verven als de kleur je niet aan staat gr ezo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 ik heb altijd gehoord dat zilver oxidatie niet hoorbaar was.is men daarvan teruggekomen? Hoi, Had het niet over zilveroxide maar over ziversulfide. Ziver bindt zich erg makkelijk aan het zwavel wat in de lucht zit en dat geeft dat zwarte laagje. En dat laagje is niet geleidend. Wat het verder klankmaitig doet? Geen idee. Het staat wel een goed contact met connectors in de weg als dat niet gesoldeerd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 juni 2008 Author Report Share Posted 8 juni 2008 hier in de betuwe hebben we geen zwavel in de lucht alleen na een bonenschotel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 ik heb altijd gehoord dat zilver oxidatie niet hoorbaar was.is men daarvan teruggekomen? verder is het koperdraad in mijn versterker 30 jaar oud, wat hoor je al koperdraad oxideert? en hoort Henrie het ook? Is dat belangrijk, of ik het ook hoor? Als jij het maar hoort toch? (ja, of juist niet natuurlijk)... Maar ik zou al bij voorbaat de aders niet zelf isoleren. Daar heb je kabelfabrikanten voor, die dat prima luchtdicht kunnen met PVC of Teflon o.i.d. Dan gaat het ook niet oxideren. Ja, alleen de blote uiteinden kunnen wat gaan oxideren. Nou, dan knip je er om de zoveel tijd een stukje af en strip je het opnieuw. Zorg voor een meter overlengte, en je hoeft nooit meer een nieuwe kabel te kopen... Trouwens, je kunt koper ook lakken. Desnoods met C37, maar gewone, goedkopere lak kan natuurlijk ook. Heb je ook geen last van oxiderend koper... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 juni 2008 Author Report Share Posted 8 juni 2008 knip jij ook de uiteinden af Henrie. hoor jij dan verschil. ik vraag het jou omdat jij de meeste dingen als zinloos beschouwd, ik ben dan benieuwd of jij wel verschil hoort tussen geoxideerd en puur koper. gewoon nieuwsgierig , niet om je een uitspraak te ontlokken ofzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 Hallo M44 Heb je ook wel eens gedacht aan deze kabel ? : anti cable deze heeft nagenoeg geen mantel/di Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 Heb gisteren de binnenbedrading van mijn mid/hoog speakers zitten te bedraden met Kimber 4TC. 64 teflon draadjes strippen, per vier tot 1 geheel draaien (niet met je vingers) en vervolgens solderen. Kan voorlopig geen ls draad meer zien. Overigens afgelopen week nog 4 meter Kimber 4TC gekocht voor 50 pond (=63 euro) op ebay (nodig voor verbinding met het externe filter). Mooi medium toch dat internet. Ga toch geen 35 euro per meter neertellen. Het scheidingsfilter wordt overigens ontworpen door 2 bevriende experts. Vanmiddag zitten kijken hoe ze te werk gaan, echt een eye opener. Met goede software en meet apparatuur komen ze in een paar uur al een heel eind (verder dan menig LS fabrikant). En ervaring natuurlijk, ze hebben al zo'n 50 speakers gefilterd voor derden. Deze week leggen ze nog de finishing touch (of volgende week, maakt mij niet uit). Ben heel blij dat al die honderden uren die in de bouw van mn speakers zijn gaan zitten, nu zo'n hoog nivo finishing touch krijgen. Uiteindelijk is het toch het ontwerp dat belangrijk is, de onderdelen (mits van een bepaalde basis kwaliteit) maken maar een fractie uit van het eindresultaat. Een dure les die ik nu wel geleerd heb. Iemand nog interesse in Vishay of Caddock weerstanden?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 knip jij ook de uiteinden af Henrie.hoor jij dan verschil. ik vraag het jou omdat jij de meeste dingen als zinloos beschouwd, ik ben dan benieuwd of jij wel verschil hoort tussen geoxideerd en puur koper. gewoon nieuwsgierig , niet om je een uitspraak te ontlokken ofzo. Ik heb wel eens de uiteinden afgeknipt. Dat was meer uit praktische overwegingen, omdat ik m'n versterker voor een feestje had gebruikt en er andere speakers op aangesloten moesten worden. De kabel van m'n eigen speakers paste daarna niet meer zo makkelijk in de aansluitklemmen van de versterker, dus heb ik ze afgeknipt en opnieuw gestript. Aan de speakerzijde heb ik dat ook wel eens gedaan. Ik kan me niet herinneren dat ik veel verschil hoorde, al moet ik zeggen dat het koper ook nog niet echt flink geoxideerd was. Dat kan ook niet zomaar, want als je het goed tussen de klemmen stopt en de klemmen goed aandraait, dan kan het niet zomaar gaan oxideren. Er kan immers maar moeilijk lucht bijkomen. Maar als je flink geoxideerd koper hebt, dan geleidt het minder goed, dus dan zal het best minder goed kunnen klinken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 juni 2008 Author Report Share Posted 8 juni 2008 Hallo M44 Heb je ook wel eens gedacht aan deze kabel ? : anti cable deze heeft nagenoeg geen mantel/di Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 juni 2008 Report Share Posted 8 juni 2008 Hallo M44 Heb je ook wel eens gedacht aan deze kabel ? : anti cable deze heeft nagenoeg geen mantel/di Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts