Seed7 Posted 9 juni 2008 Report Share Posted 9 juni 2008 [...]Uiteindelijk is het toch het ontwerp dat belangrijk is, de onderdelen (mits van een bepaalde basis kwaliteit) maken maar een fractie uit van het eindresultaat. Een dure les die ik nu wel geleerd heb. Ik zou het zelfs wel als kwaliteitscriterium durven gebruiken; hoe kleiner het verschil in eindresultaat bij wisseling van komponentkwaliteit, des te beter het ontwerp. pvc, teflon, hulliflex of combi'sheeft dat nog een rol gespeeld in het bepalen van de kabel die je nam ik zoek eigenlijk een kabel met een wat meer natuurlijke mantel. heb wel een kabel zelf gemaakt maar dat waren achteraf toch de verkeerde materialen. mijn kabels zijn geen zelfbouw, maar bestaan uit telfon gecoat zilver, 8 draden per kabel gevlochten, komen van Homegrown een natuurlijke isolatie, probeer eens crepe-papier, is in smalle stroken te krijgen en ook nog in leuke kleurtjes. andere optie, geen isolatie maar afstandhouders tussen de aders. Gewoon wat gaatjes in een heleboel houten klosjes boren en daar de draaden dorheen trekken. En dan kunnen we oeverloos ouwehoeren over de juiste houtkwaliteit ... Mmm nu ik er aan denk, hout, vroegah had ik een "vliegengordijn" tussen de keuken en woonkamer hangen. Dat gordijn bestond uit geregen houten buisjes en kralen. Lijkt me wel stoer, een houten kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 juni 2008 Author Report Share Posted 9 juni 2008 de reacties zetten me nu al aan het denken jongens. ik heb kabels nooit de kans gegeven om te oxideren, eigenlijk moet ik dat eens doen om te zien wat dat scheelt. resultaat van oxidatie komt echter zo geleidelijk dat je er aan went waarschijnlijk. dus dan moet ik een oude geoxideerde kabel er even tussen zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 juni 2008 Report Share Posted 9 juni 2008 Oxidatie van koper zie je vooral als er met vette - zure - vingers aan de uiteinden is gefr Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 juni 2008 Author Report Share Posted 9 juni 2008 zoals ik al vaker schreef hier. ik hoor geen verschil tussen koper en koper. wel andere materialen. donne installatie draad is erg makkelijk werken. echter na een hele nachtdienst strippen doen je klauwen ongelooflijk zeer. stukje insnijden en dan koper en iso uit elkaar trekken. als je mazzel hebt pak je met 1 keer trekken 1,5 meter maar meetsal 20 cm of nog minder , dus weer insnijden en trekken. dat was een klere klus. ook gaat alles na een meter ofzo kronkelen en probeer maar eens losse draadbundels die om elkaar heen draaien (honderden draadjes) uit de knoop te houden. uiteindelijk opgelost door het einde te klemmen in een boormachine en af en toe strak draaien Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 juni 2008 Author Report Share Posted 9 juni 2008 is er ook een nederlandse importeur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 9 juni 2008 Report Share Posted 9 juni 2008 is er ook een nederlandse importeur? he, jij moet strippen heerlijk zo'n hobby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2008 Report Share Posted 9 juni 2008 Anti-CableMantel = schellak = bijna niets dus... Veel geprobeerd, nimmer iets beters (en goedkopers) gevonden, behalve natuurlijk het onovertroffen lampensnoer AntiCable website p.s.: AntiCable is trafodraad maar niet alle trafodraad is AntiCable... logisch natuurlijk! http://www.anticables.com/technical.html Daar wordt niet vermeld wat de samenstelling is van de isolatie. Lijkt mij gewoon een polymeer zoals gebruikelijk voor dit draad. P.s als je afstandshoutjes zoekt voor je kabel: Veel ijsjes eten en de stokjes bewaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 9 juni 2008 Report Share Posted 9 juni 2008 Houdt er ook rekening mee dat hoe donkerder de isolatielaag gekleurd is des te lastiger deze te verwijderen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 9 juni 2008 Report Share Posted 9 juni 2008 Draadjes ophangen aan het plafond met vislijn , een mooi hangend kunstwerkje Hoe klonk die nieuwe ruimte die je had ontworpen met die avalons en ML spullen , wel erg goed zeker ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 juni 2008 Author Report Share Posted 9 juni 2008 Houdt er ook rekening mee dat hoe donkerder de isolatielaag gekleurd is des te lastiger deze te verwijderen is. ik had 22 meter zwarte kabel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Ik heb deze De SOMMER CABLE - SC-MERIDIAN SP260 De mantel is van PVC. 2 x 6,0 mm2. Drie euronogwat per meter op Ebay Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Houdt er ook rekening mee dat hoe donkerder de isolatielaag gekleurd is des te lastiger deze te verwijderen is. ik had 22 meter zwarte kabel Kon er geen factuur af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 juni 2008 Report Share Posted 11 juni 2008 Ik heb deze De SOMMER CABLE - SC-MERIDIAN SP260 De mantel is van PVC. 2 x 6,0 mm2. Drie euronogwat per meter op Ebay Topmerk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 12 juni 2008 Report Share Posted 12 juni 2008 Laat me raden, jij gebruikt ze ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 juni 2008 Report Share Posted 13 juni 2008 Laat me raden, jij gebruikt ze ook? Niet dat type maar wel dat merk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 juni 2008 Report Share Posted 13 juni 2008 Ik heb deze De SOMMER CABLE - SC-MERIDIAN SP260 De mantel is van PVC. 2 x 6,0 mm2. Drie euronogwat per meter op Ebay Topmerk! Beste Henrie, Ongetwijfeld grote klasse! "Beter dan deze = zelfbedrog". Is overigens alleen het uiteinde zo getwist, of zijn de aders in de isolatie dat ook? Om Lorentz-effect (microfonie) van de kabel te voorkomen, zou je ook gewoon installatiedraad (bruin en blauw) kunnen gebruiken, en de + en - aders een eindje uit elkaars buurt houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 juni 2008 Report Share Posted 13 juni 2008 Lorentz effect = Lorentzkracht??? http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentzkracht Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 juni 2008 Author Report Share Posted 13 juni 2008 installatie draad is prima. door de tweaks die ik aanbreng maakt het niet uit welke soort draad je gebruikt. ik heb tot nog toe geen verschil mogen waarnemen tussen koper en koper. echter een natuurlijke mantel (lees met zo min mogelijke kunststof) geeft betere resultaten. omdat googelen op kabel mantels of cable jackets te weinig info oplevert over welke materialen door fabrikanten worden gebruikt en ik geen tijd hen om alle kabel specificaties door te nemen ben ik dit topic gestart om info te vergaren. dus geen "ooh"en "aah"topic over welke fantastische kabels iemand wel niet heeft maar welk soort matel zit er om jouw kabel heen. tot nog toe spreekt de gelakte trafo draad mij het meest aan. los daarvan zal ik verder gaan met expirimenteren met bijv veters en hars danwel epoxy varianten EEn aantal hier weten wel waarom ik dat doe maar de uitleg erover zal alleen maar leiden tot tunnelvisie en discussies waar men op geen enkel forum uit komt. derhalve graag info over de isolatie die gebruikt word of dat nu installatie draad is of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 juni 2008 Report Share Posted 13 juni 2008 Probeer gewoon eens wat kabel van Canare, kost geen drol en is prima opgebouwd (zuiver koper in PE isolatie, getwist rond katoen, omwikkelt met een soort rijstpapier) http://www.canare.com/index.cfm?objectid=E...F6C24CDB73FA68E Te koop voor enkel euri per meter bij diverse NL webshops bv http://www.livingcinema.nl/catalog/canare-...kabel-p-87.html http://www.livingcinema.nl/catalog/canare-...cable-p-88.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 juni 2008 Report Share Posted 13 juni 2008 Ik heb deze De SOMMER CABLE - SC-MERIDIAN SP260 De mantel is van PVC. 2 x 6,0 mm2. Drie euronogwat per meter op Ebay Topmerk! Beste Henrie, Ongetwijfeld grote klasse! "Beter dan deze = zelfbedrog". Is overigens alleen het uiteinde zo getwist, of zijn de aders in de isolatie dat ook? Om Lorentz-effect (microfonie) van de kabel te voorkomen, zou je ook gewoon installatiedraad (bruin en blauw) kunnen gebruiken, en de + en - aders een eindje uit elkaars buurt houden. Ik heb een ander type van Sommercable. Die is in het geheel niet getwist... 2 x 4,0mm2 blank koper, met (denk ik) pvc-isolatie. Kost ook iets van 3 euro per meter, net als die van Soundwave... Deze heb ik: Sommercable Twincord Maar ik kan me voorstellen dat installatiedraad het ook prima doet. Ik zou dan wel soepele nemen, dat werkt wat makkelijker. Lapp Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 Juist dat dungelakte trafodraad lijkt me minder geschikt, omdat het bedoeld is om de heer Lorentz de vrije rechterhand te geven... if you know what I mean. Want spoelinductie is helemaal het stukje cake van de heer Lorentz. Hoe groter de afstand / isolatie tussen de twee aders van een luidsprekerkabel, hoe beter, in principe. Beste Duck-Twacy, Ja, met "Lorentz-effect" bedoelde ik het effect van de Lorentz-kracht, wat in dit geval neerkomt op microfonie. (In het tempo / ritme van het wisselstroomsignaal continu in richting en sterkte wijzigend elektro-magnetisch veld, waardoor de aders beurtelings elkaar aantrekken en afstoten, dus vibreren.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 Juist met dat gelakte trafodraad kun je zelf de afstand bepalen in welke mate je de aders van elkaar wilt/kunt scheiden, het is een enkele draad. dnm doet ook wat met deze filosofie: http://www.dnm.co.uk/cables.html die Canare kabel is i.d.d. ook veel waar(d) voor het geld, ik gebruik de 4s11 in een 2e set. daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 Is overigens alleen het uiteinde zo getwist, of zijn de aders in de isolatie dat ook? Er is niets getwist. Dat hebben ze alleen voor het plaatje gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 juni 2008 Author Report Share Posted 14 juni 2008 heb al wat bedrijven en mail gestuurd met name 1 daarvan ben ik erg benieuwd naar. ik laat et nog weten Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 heb al wat bedrijven en mail gestuurd met name 1 daarvan ben ik erg benieuwd naar.ik laat et nog weten Waar naar???? Wat laat je nog weten????? Je mag het ook voor je houden hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts