Fransie Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Beste mensen, Op dit moment wordt mijn huis verbouwd. Het lijkt mij een mooie gelegenheid om ook de huisaudio is aan te pakken. De oude combiset gaat weg, ik wil een frisse start maken en ik hoop met een flinke verbetering van de geluidskwaliteit. Ik ben bang dat ik nog veel moet uitzoeken, maar wat ik nu eerst moet doen is de luidsprekerskabels kiezen, omdat ik die gedeeltelijk wil wegwerken achter plinten en een kast. Ik heb echter geen idee wat voor kabels ik moet kiezen, ik weet alleen dat ze van de buitenkant wit moeten zijn Ik ga er van uit dat ik kan volstaan met twee luidsprekers. Ik wil de set in ieder geval alleen voor muziek gebruiken, niet voor het geluid van de televisie of zo. Ik weet nog niet wat voor luidsprekers ik ga gebruiken, ook alleen dat ze wit moeten zijn en dat ik ze aan het plafond wil hangen (tenzijn iemand mij weet te overtuigen dat dat niet slim is). Kan iemand mij adviseren? Ik wil op korte termijn de kabels goed hebben liggen. De rest kan nog wel even wachten. Gelukkig maar, want het is voor een leek als ik moeilijk om een goede keuze te maken.. Alvast bedankt, Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Beste Frans, Je begint bij 1 van de minst belangrijke onderdelen (LS kabel) en kijkt daarbij ook nog eens naar het minst belangrijke aspect daarvan (de kleur) Normaliter zou ik zeggen: tot een meter of 6 volstaat iedere LS draad met een dikte van 2.5 mm2 per ader. Daarboven zou ik liever 4 mm nemen. Maar je hebt ls draad van 2 euro per meter en van 200 euro per meter! Je zult dus echt wat meer info moeten geven. Misschien ben je wel beter af met een goede mini set of wat B&O design spul. Even uit mn blote hoofs, Sharkwire http://www.sharkwire.nl/ heeft wel wat wit gekleurde ls kabel in zijn assortiment (maar er zullen er vast genoeg andere (goedkoper en duurder) zijn). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Beste Frans al eens bekeken of een en ander niet draadloos te verwezelijken is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Beste Frans, Met alle respect, maar je begint een beetje bij het eindstation, nl. kabels. Ik wil je adviseren om eerst een keuze te maken welke speakers je wilt. In plaats van speakers ophangen, zou ik je willen voorstellen om speakers aan of in de wand te bevestigen als je echt geen speakers op de vloer wilt. Kijk hier eens: http://www.fr.martinlogan.com/speaker_intro/passage.html De kabel kan dan geheel worden weggewerkt en de kleur doet er dan niet meer toe. Misschien kan je de kabels met zoveel ruimte door de muur laten lopen, dat je er later nog eens andere kabels door kunt trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Als je meer wilt gaan voor design dan losse componenten (ongeacht kleur), dan is het advies van Duck-Twacy niet zo gek nog en zou je idd beter kunnen kijken of orienteren op een B&O set. Met groet, Losse componenten en design kan ook heel goed samen gaan. Denk eens aan de Meridian 500-serie. Dit is echt een design-classic en klinkt formidabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Als je toch perse eerst iets met LS kabel wi(l)t, er bestaat ook (diverse) platte snoeren, bv http://www.oehlbach.de/CMS/product-detail....ikelnummer=1200 Of zoiets http://www.sommercable.com/1__produkte/1__1_f_mw.html http://www.sommercable.com/1__produkte/1__...__425_0310.html (5 euro/meter) Geen superkabel, maar ook niets mis mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Hoi Fransie, Misschien is het een idee om eerst de positie te bepalen van de luister plek en daar de juiste speakers bij te zoeken en de plaats daar van. Vervolgens zou ik geen kabels in de plinten weg willen werken maar een aantal buizen in de vloer en of muur (laten)maken die van de installatie naar de speakers lopen. Kies dan wel voor ruime buizen met een diameter van minimaal 19mm 25mm is mooier. Je kan dan gemakkelijk achteraf de kabel er in trekken die je wilt gaan gebruiken. Als je dan de speakers aan muur beugels hangt zorg dan dat de buizen achter de speaker uit komt. Je ziet dan helemaal geen kabel. Voor de rest zou ik willen zeggen ga je eerst eens ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 Beste mensen, Op dit moment wordt mijn huis verbouwd. Het lijkt mij een mooie gelegenheid om ook de huisaudio is aan te pakken. De oude combiset gaat weg, ik wil een frisse start maken en ik hoop met een flinke verbetering van de geluidskwaliteit. Ik ben bang dat ik nog veel moet uitzoeken, maar wat ik nu eerst moet doen is de luidsprekerskabels kiezen, omdat ik die gedeeltelijk wil wegwerken achter plinten en een kast. Ik heb echter geen idee wat voor kabels ik moet kiezen, ik weet alleen dat ze van de buitenkant wit moeten zijn Ik ga er van uit dat ik kan volstaan met twee luidsprekers. Ik wil de set in ieder geval alleen voor muziek gebruiken, niet voor het geluid van de televisie of zo. Ik weet nog niet wat voor luidsprekers ik ga gebruiken, ook alleen dat ze wit moeten zijn en dat ik ze aan het plafond wil hangen (tenzijn iemand mij weet te overtuigen dat dat niet slim is). Kan iemand mij adviseren? Ik wil op korte termijn de kabels goed hebben liggen. De rest kan nog wel even wachten. Gelukkig maar, want het is voor een leek als ik moeilijk om een goede keuze te maken.. Alvast bedankt, Frans Mocht je ze aan het plafond hangen , gaarne de ervaringen posten , lijkt me interessant , heb zelf namelijk ook wel met dat idee gspeeld voor een test. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 juni 2008 Report Share Posted 10 juni 2008 en als je aan het eind van de rit nu gaat twijfelen aan je kabels? ga je dan de plinten er weer af slopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 Als je toch perse eerst iets met LS kabel wi(l)t, er bestaat ook (diverse) platte snoeren, bv http://www.oehlbach.de/CMS/product-detail....ikelnummer=1200 Of zoiets http://www.sommercable.com/1__produkte/1__1_f_mw.html http://www.sommercable.com/1__produkte/1__...__425_0310.html (5 euro/meter) Geen superkabel, maar ook niets mis mee. Gezien zijn eissen van witte kleur van kabels en luidsprekers en dat ze aan het plafond komen te hangen maakt het volgens mij helemaal niets meer uit welke kabels hij moet nemen.... neem de goedkoopste zou ik zeggen, die zal zeker voldoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransie Posted 3 januari 2009 Author Report Share Posted 3 januari 2009 Hartelijk bedankt voor het meedenken en de tips. Ik ben zo druk bezig geweest met verbouwen dat ik er nog niet aan toegekomen was te antwoorden. Het heeft ook wel een tijdje geduurd voordat de hele set op zijn plek stond. Maar nu is het klaar en we zijn erg tevreden met het resultaat. Mijn oorspronkelijke plan heb ik laten varen na een bezoek aan de luistercellen van de lokale hifiwinkel. Mijn vriendin en ik kwamen tot de eenduidige conclusie dat we luidsprekerzuilen op de vloer veel mooier vonden klinken dan een basdoos en twee kleine muur/plafondluidsprekers. Dus heb ik de plannen weer omgegooid. We hebben relatief kleine luidsprekers (monitor audio BR5) die bijna dezelfde kleur hebben als de houten vloer, dus de visuele dominantie van de stereoset waarvoor we bevreesd waren valt mee. We hebben de beste plek voor de luidsprekers bepaald m.b.v. goedkope kabel. Toen de beste plek was gevonden is de kabel vervangen door een witte platte Ixos kabel (2,6 mm). We dachten wel een verschil te horen toen de kabel was vervangen overigens. Maar ik heb ook geleerd dat het erg lastig is om de geluidskwaliteit objectief (onbevooroordeeld) te evalueren! De kabel heb ik weggewerkt achter plinten. Als iemand mij ervan zou kunnen overtuigen dat een andere kabel een significante verbetering van de geluidskwaliteit zou opleveren zou ik het kunnen vervangen. De kabel zit achter houten plinten die ik heb vastgeschroeft aan de muur. De kleur was dus achteraf wat minder van belang omdat de kabel niet langs de (witte) muur geleid hoefde te worden. Om het verhaal compleet te maken, de set is verder afgemaakt met een Rotel versterker en een Logitech squeezebox. We zijn beiden erg tevreden met zowel de geluidskwaliteit het wegwerken van de apparatuur en kabels in de rest van het interieur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 Hoi Fransie, Ik ben blij dat jij zo tevreden bent met het resultaat Ik wens je dan ook veel luister plezier toe met je nieuwe set. Wil je nog verbeteringen aanbrengen in het geluid dan kan je het beste met de sqeezebox beginnen daar zijn wel een aantal mooie tweaks voor te vinden. Je kan daar voor hear op het forum kijken er zijn daar van verschillen de toppics. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Phew, hij had ook bose kunnen kopen. tis goed afgelopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts