Jump to content

Trio Fat Bob

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Vanavond de eerste etappe beleefd van een rondje Fat Bob. Oude bekenden Hansko, Hans van Liempd en ondergetekende hadden al een tijdje het voornemen om eens een wederzijds rondje te doen en op deze mooie zomeravond was de keuze tussen alweer een gewonnen partij voetbal of een aangename zit rond de draaitafel in het geheel niet moeilijk.

Hansko heeft een zeer mooie combinatie met Krell monoblocs (toch wel lekker zo'n enorme prak Watts op afroep) voor de eindversterking, een prachtige voorversterker van Tube Elysium (geeft mi een fikse bijdrage aan de ruimtelijkheid) een van de stilste phonotrappen die er ooit gemaaakt is (Array PH1) en een paar vlijmscherp defini

Hansko,

Kun je iets meer vertellen over de keuze vr deze voorversterker?

Tube Elysium + de buizen ...

Klinkt allemaal heel belovend en boeiend, je set ...

JA jammer, want op de HEARbijeenkomst klonk je vol enthousiasme over je element

Gr

stef

Prima avond gehad.

Door de verbouwingsdrukte was ik wat later. Er was toen ik aankwam al een Denon element gemonteerd. Dit kon mij niet echt bekoren. Rommelig laag en de stem van Jeniffer Warnes wat vlak en op de achtergrond. W

Hansko,

Gr

stef

Beste Stef,

Ja jammer van die JA. een ongelukje zit in een klein hoekje. Ik heb per ongeluk (vermoed ik want ik heb er niets van gemerkt) een voeding war ik mee aan het manoevreren was net tegen de naald aangetikt, waardoor de cantilever is afgebroken.

De voorversterker van Tube Elysium staat uitgebreid beschreven op hun site.

website Tube Elysium

Ik heb de Appolon en gekozen voor de AZ1 meshplate van Philips en de NOS 6SN7 buizen van Tungsol.

Op hun site vind je ook nog een kort verslag van mijn set.

Vergeleken met mijn oude vv (Hawk Audio p12) meer details te horen een veel "plastischer" geluidsbeeld en een strakker laag. Meer emotie dus bij het beluisteren.

Zeer aanbevolen. :D

Hansko,

Gr

stef

Beste Stef,

Ja jammer van die JA. een ongelukje zit in een klein hoekje. Ik heb per ongeluk (vermoed ik want ik heb er niets van gemerkt) een voeding war ik mee aan het manoevreren was net tegen de naald aangetikt, waardoor de cantilever is afgebroken.

De voorversterker van Tube Elysium staat uitgebreid beschreven op hun site.

website Tube Elysium

Ik heb de Appolon en gekozen voor de AZ1 meshplate van Philips en de NOS 6SN7 buizen van Tungsol.

Op hun site vind je ook nog een kort verslag van mijn set.

Vergeleken met mijn oude vv (Hawk Audio p12) meer details te horen een veel "plastischer" geluidsbeeld en een strakker laag. Meer emotie dus bij het beluisteren.

Zeer aanbevolen. :D

Nu je het zo beschrijft, herinner ik mij je verslag van Tube Elysium

Was boeiend om lezen toen.

Het was mij een beetje ontgaan, snorry :)

Ajajai een onbewuste tik en de JA in de prak ...

Hopelijk alles snel hersteld en vallen de kosten mee

Gebruik jij hun siliconendempers Hans?

gr

stef

Beste Stef,

ik gebruik niet hun siliconendempers. Wel heb ik die bijenwascondensatoren laten solderen. Ging het hoog nog wat sprankelender van klinken.

Groet

Hansko

laat ik nu ook die Jupiter beeswax hebben zitten in mijn nieuwe Tube Elysium phono. Momenteel is de phono nog aan het inspelen, maar het klinkt al "behoorlijk goed". Ik bedoel eigenlijk fantastisch. Oja, op de phono is een fat bob met JA element aangesloten. Nu pas hoor ik hoe goed die combinatie is.

groet,

Lourens

Beste Stef,

ik gebruik niet hun siliconendempers. Wel heb ik die bijenwascondensatoren laten solderen. Ging het hoog nog wat sprankelender van klinken.

Groet

Hansko

laat ik nu ook die Jupiter beeswax hebben zitten in mijn nieuwe Tube Elysium phono. Momenteel is de phono nog aan het inspelen, maar het klinkt al "behoorlijk goed". Ik bedoel eigenlijk fantastisch. Oja, op de phono is een fat bob met JA element aangesloten. Nu pas hoor ik goed die combinatie is.

groet,

Lourens

Nu nog de Appolon voorversterker en je bent helemaal klaar :D Ik denk dat de Rosignol phono ook erg goed zal klinken op mijn set. echter de Array phono is ook een fantastisch apparaat met een enorm bedieningsgemak. Bleek ook gisteren avond weer. Instelbaarheid is optimaal en kan elk element aan.

Heb trouwens eerst nog een wat onverwachte uitgave te doen ;)

Ik ben toch wel wat meer geinteresseerd in het geluidsverschil tussen JA en Benz Wood. Met wat voor een element en phonotrap draait Kraus tegenwoordig?

Ik ben toch wel wat meer geinteresseerd in het geluidsverschil tussen JA en Benz Wood. Met wat voor een element en phonotrap draait Kraus tegenwoordig?

Die vergelijking kan ik wel maken. Ik heb de Benz Wood L2 nu van Kraus te leen en ben gewend aan het geluid van de JA Boron MK2. De Array Obsydian phono kan beide elementen optimaal instellen. De benz klinkt rustig en goed in evenwicht. Zowel het laag, midden en hoog zijn evenwichtig verdeeld. Er springt niet iets uit. Wel wat saai, of zoals Kraus het erder meldde wat vlak.

De Ja klinkt met veel meer sprankeling, meer details te horen en veel meer dynamiek en ruimtelijkheid. Alles perfect in balans. Daarnaast is er natuurlijk ook een groot prijsverschil, maar daar ging de vraag niet over lijkt me.

Ik ben blij met het leenelement, maar hoop wel dat de JA weer snel terug komt.

Die vergelijking kan ik wel maken. Ik heb de Benz Wood L2 nu van Kraus te leen en ben gewend aan het geluid van de JA Boron MK2. De Array Obsydian phono kan beide elementen optimaal instellen. De benz klinkt rustig en goed in evenwicht. Zowel het laag, midden en hoog zijn evenwichtig verdeeld. Er springt niet iets uit. Wel wat saai, of zoals Kraus het erder meldde wat vlak.

De Ja klinkt met veel meer sprankeling, meer details te horen en veel meer dynamiek en ruimtelijkheid. Alles perfect in balans. Daarnaast is er natuurlijk ook een groot prijsverschil, maar daar ging de vraag niet over lijkt me.

Ik ben blij met het leenelement, maar hoop wel dat de JA weer snel terug komt.

Hansko en Kraus en anderen

Zijn er elementen die jullie (ooit) gehoord hebben die mss minder detail geven en ruimtelijkheid hebben dan deze wood maar algemeen beschouwd minder "saai".

kan interessant zijn als mensen de mogelijkheid hebben om zo'n element(en) te horen naast een Benz Wood.

persoonlijk vond ik de JA het mooiste wat ik ooit hoorde, of beter het emotievolste.

Transfiguration blijft ook zeer de moeite vind ik.

Boeie,d draadje

Stef

Ik heb zelf een Wood maar die zou ik niet echt saai durven noemen in vergelijking met mijn CD speler. Betekent dit dan dat een JA voor mij (!) te levendig is? Gelukkig ben ik nog niet toe aan een nieuw element.

Welke Transfiguration heb je gehoord Stef en waar?

Leuk om te lezen Hansko. Als je nu luistert naar warmte, waar zit die dan het meest in ?

De JA geeft absoluut de meeste informatie en emotie en komt zeer natuurlijk over. Geen rare uitschieters, maar alles is in balans. Dat is volgens mij wat warmte geeft als je luistert. De Wood is wat saaier en geeft gewoon minder informatie. Klinkt wel warm, want er zijn geen rare uitschieters in klankkleur.

Hoop dat ik zo duidelijk ben. Kraus kan het waarschijnlijk nog beter formuleren

Ik heb zelf een Wood maar die zou ik niet echt saai durven noemen in vergelijking met mijn CD speler. Betekent dit dan dat een JA voor mij (!) te levendig is? Gelukkig ben ik nog niet toe aan een nieuw element.

Welke Transfiguration heb je gehoord Stef en waar?

Hey Carl

Naar mijn insziens is een JA zeker niet te levendig.

Mijn ervaring was heel eerlijk en een ongelooflijke emotie en detail

Transfiguration moet ik toch een 4-tal ofzo teruggaan

Heb de instap gehoord, ik denk de spirit en iets later het 2e element in de rij

Prijs lag toen rond de 950 en 1450 ofzo, geef ik gewoon mee als indicatie

Heb deze gehoord op een Avid Diva minstens 1 keer met een SME arm maar weet de combi niet

Het was bij AE in Zevenbergen

Heb je hier voldoende aan Carl?

Gr

Stef

• 4 months later...

Vervolg van het Triootje Fat Bob bij Kraus

Gisterenavond 20 oktober deel twee van het rondje bij Eric in Schiedam. Hans van Liempd was aan de beurt om te rijden en rond 8 uur kwamen we aan bij de bekendste Fat Bob klusser (Bob de bouwer?) van het forum.

De Fat Bob met de drie armen en nog maar twee motoren (dat viel even tegen!) stond op de grond te draaien.

Na de koffie (het inschenken duurde bijna 1 lp) er eens goed voor zitten en begonnen met een vergelijking van de originele uitgave van Jennifer Warnes Famous Blue Raincoat met de speciale 20e verjaardag versie. Nu dat was duidelijk, de originele klonk beduidend beter. Meer drive, strakker laag en dynamischer. Wel wat meer ss-en maar dat woog zeker op tegen de wat tamme weergave van die speciale editie.

Waar de rest van de set uit bestaat is denk ik bij iedereen wel bekend, anders moet Eric zelf eea maar toelichten. Weet ook al die namen niet precies. Daarna gingen de luisteraars meten aan de snelheid van de Fat Bob. Ik had mijn Clearaudio stroboscoop met flikkerlampje meegenomen (ja die dure!) en toen bleek dat de draaitafel te snel draaide. Dat kon niet want met het software programma van Eric zou de Bernard Fuss voeding op exact de juiste snelheid zijn ingesteld. Metingen werden verricht (snap er niets van) en ja hoor de stroboscoop had gelijk. Ik blij met deze fantastische aankoop.

En dan de set.

Met de eerste lp werd nog even de Morch met Denon element vergeleken met de SME4 met het ?element.

De SME was duidelijk beter en alle lp's werden met die arm gedraaid.

Prachtig ruimtelijk beeld, veel details te horen kortom fantastische set. Eric heeft echter genoeg van de 10 jaar oude Chario monitoren en verlangt naar een iets minder warm geluid. Alle mogelijkheden zijn de revue gepasseerd en Eric komt er nu vast wel uit. ;)

ik had ook nog een prachtige opname van een Haydn cello concert (een originele Decca wide band grooved uit 1964 olv van Britten) en ook die klonk heerlijk. Zo hoort een cello te klinken. Heerlijk grommen en horen hoe de snaren en het hout klinken. Super! :rolleyes:

Daarna waren de Lp's van Hans van Liempd aan de buurt. Prachtige DMM opnames met jazz o.a. Alles klonk lekker en overtuigend. Wel iets aan de warme kant en door de akoestiek iets minder droog als bij mij thuis, maar daar tegenover staat weer het voordeel van de ruimtelijkheid.

Met inmiddels koude biertjes en koele witte bubbeltjes wijn werd het steeds gezelliger en werd het ene na het andere nummer beluisterd.

Als laatste, rond elf uur, het bekende nummer "the coal train" van Masekela van de lp Hope. Een pracht opname op 45 toeren (de trein zal wel iets te snel hebben gereden, want we hebben de 45 toeren niet gemeten) maar het klonk voortreffelijk. De meest dynamische jazz opname ooit en het spetterde dan ook de groeven uit.

In het holst van de nacht zijn we weer terug gereden en bedanken nogmaals Eric voor de leuke en muzikale avond.

Zo hoort een leuke luister bijeenkomst te zijn niet te over die apparaten praten, maar lekker luisteren en ouwehoeren. De Fat Bobbers kijken uit naar de volgende avond half november in het brabantse land.

Wordt vervolgd :)

Leuk om het vervolg te lezen van een avond Fat Bob. Wat betreft de snelheid dacht ik aan een opmerking van Kraus in het veleden dat de snelheid beinvloed kan worden door de afstand van de motor t.o.v. de draaitafel. Misschien is daar door alle verbouwingen aan de draaitafel iets veranderd waardoor de snelheid nu iets te snel is. Het kan natuurlijk ook dat Kraus de afstand precies opgemeten heeft en dan is dit het bekende gezwam in de ruimte.

Donic

Eigenlijk hoef ik niks meer toe te voegen... :(

In vergelijking met de Fat Bob (en set natuurlijk) van Hansko klinkt het bij Kraus wat liever en warmer. 'N set waar je heel lang naar kunt luisteren zonder luistermoe te worden. De plaatsing in breedte en hoogte is werkelijk fenomenaal. Je kon de vibrafonist z'n stokjes op de verschillende tonen "zien". Zeldzaam nauwkeurig.

Wanneer ik Kraus was, zou ik alternatieve speakers zeker thuis proberen. Bahalve een iets minder krachtig laag (wel volume, iets minder slagkracht). Spelen die Chario's toch wel heel erg mooi. Op een uitzondering na klonk het op de VAD overal slechter.

Over slagkracht gesproken... ik draai nu de Porgy and Bess welke ik van Hansko kreeg. Die paukenist heeft het er druk mee... Het stof is ondertussen al wel van de woofers. ;) Jammer dat we die gisteravond niet even gedraaid hebben.

Beide heren... hartelijk bedankt... alweer een onvergetelijke avond.

:)

Leuk om het vervolg te lezen van een avond Fat Bob. Wat betreft de snelheid dacht ik aan een opmerking van Kraus in het veleden dat de snelheid beinvloed kan worden door de afstand van de motor t.o.v. de draaitafel. Misschien is daar door alle verbouwingen aan de draaitafel iets veranderd waardoor de snelheid nu iets te snel is. Het kan natuurlijk ook dat Kraus de afstand precies opgemeten heeft en dan is dit het bekende gezwam in de ruimte.

Donic

De afstand kan inderdaad de snelheid enigszins beinvloeden. Kraus heeft met de nieuwe opzet de snelheid opnieuw ingesteld, maar was natuurlijk niet helemaal precies. kan ook niet omdat je steeds achteraf moet controleren als je geen stroboscoop schijf hebt. Met de schijf gaat het gewoon een stuk gemakkelijker, omdat je al draaiend aan de regelknop direct ziet wanneer de snelheid goed is. Wat ook aardig is, dat de stroboscoop moet draaien met de naald in de groef. (kan bij deze schijf) meting achteraf liet zien dat dit inderdaad wat uitmaakt.

Vraag blijft natuurlijk of je er iets van kan horen. Lijkt me niet want je spreekt over kleine verschillen. Het is ook het idee dat met een dergelijke set up alles moet kloppen. Fat Bobbers zijn namelijk perfectionisten, dat is een bekend gegeven! :)

Eigenlijk hoef ik niks meer toe te voegen... :(

In vergelijking met de Fat Bob (en set natuurlijk) van Hansko klinkt het bij Kraus wat liever en warmer. 'N set waar je heel lang naar kunt luisteren zonder luistermoe te worden. De plaatsing in breedte en hoogte is werkelijk fenomenaal. Je kon de vibrafonist z'n stokjes op de verschillende tonen "zien". Zeldzaam nauwkeurig.

Wanneer ik Kraus was, zou ik alternatieve speakers zeker thuis proberen. Bahalve een iets minder krachtig laag (wel volume, iets minder slagkracht). Spelen die Chario's toch wel heel erg mooi. Op een uitzondering na klonk het op de VAD overal slechter.

Over slagkracht gesproken... ik draai nu de Porgy and Bess welke ik van Hansko kreeg. Die paukenist heeft het er druk mee... Het stof is ondertussen al wel van de woofers. ;) Jammer dat we die gisteravond niet even gedraaid hebben.

Beide heren... hartelijk bedankt... alweer een onvergetelijke avond.

:)

Dat is inderdaad een super opname. Staat op de TAS list (The absolute sound). Een decca lp met de volledige uitvoering olv Maazel uit 1976. Ik heb zelf de eerste persing en het is leuk om die eens te vergelijken als we weer aan het Fat Bobben zijn.

• 1 month later...