Jump to content

Problemen afstelling tonearm

rhodes54
 Share

Recommended Posts

Sorry dat ik zomaar even binnen kom vallen op dit forum en direct een probleem op tafel gooi.

Ik lig al een paar weken in de clinch met mijn arm en element en tot op heden heeft internet me nog geen oplossing kunnen bieden.

In het kort even het verhaal:

Tot voorkort heb ik met veel plezier naar mijn Technics SL1210 MKII met Stanton 681 EEE MKIII geluisterd. Als bekabeling van de arm naar mijn phono pre-amp gebruikte ik een Audioquest King Cobra.

Zoals waarschijnlijk een hoop mensen op dit forum is de drang naar upgraden immer en altijd aanwezig.

Recentelijk vond ik de Origin Live upgrade voor Technics SL12XX draaitafels waarmee het mogelijk is een Rega Arm op de Technics te monteren. Een prima eerste upgrade dacht ik aangezien ik het toch wel bij de 1200 wilde houden ivm zijn oersterke bouw, degelijkheid en directdrive.

Aangezien het een hel is de interne kabel van de 1200 arm te vervangen en ik dit nog steeds op mijn verlanglijstje had staan was dit

Beste rhodes54,

Sorry dat ik zomaar even binnen kom vallen op dit forum en direct een probleem op tafel gooi.

Geen enkel probleem , Welkom.

Ik lig al een paar weken in de clinch met mijn arm en element en tot op heden heeft internet me nog geen oplossing kunnen bieden.

Gek he, internet zou toch alle problemen moeten kunnen oplossen.

In het kort even het verhaal:

Tot voorkort heb ik met veel plezier naar mijn Technics SL1210 MKII met Stanton 681 EEE MKIII geluisterd.

Oke, niet veranderen dus.

Als bekabeling van de arm naar mijn phono pre-amp gebruikte ik een Audioquest King Cobra.

Oke, dat is een rustig klinkende interlink.

Zoals waarschijnlijk een hoop mensen op dit forum is de drang naar upgraden immer en altijd aanwezig.

Dat is normaal, stilstand is

achteruitgang.

Recentelijk vond ik de Origin Live upgrade voor Technics SL12XX draaitafels waarmee het mogelijk is een Rega Arm op de Technics te monteren.

Dat kan, maar waarom ?

Een prima eerste upgrade dacht ik aangezien ik het toch wel bij de 1200 wilde houden ivm zijn oersterke bouw, degelijkheid en directdrive.

Niets mis mee, maar er zijn betere en ook zijn er verschillende kostbaarder.

Aangezien het een hel is de interne kabel van de 1200 arm te vervangen en ik dit nog steeds op mijn verlanglijstje had staan was dit

Bedankt voor je Reactie. Ik wil natuurlijk graag uitleg geven op een aantal van je vragen/antwoorden:

Waarom andere binnenkabel ?

Vooral omdat de armkabel nou niet van de allerbeste kwaliteit is. Ik heb recentlijk een Technics gehoord met een in de arm gemonteerde zilverkabel en ik stond verbaast van het verschil.

Dus donker klinkende kabel , met een element die donker klinkt, is dat jou smaak ?

Nee dus, absoluut niet. Ik ben als het ware 'opgegroeid' met Stanton mede door mijn verleden als plaatjesdraaier. In de DJ wereld zijn de 500 en 680 d

Ben benieuwd. Ergens anders was al een onderwerp gestart waarin werd ingegaan op de kwaliteiten en zwakke punten van de sl1210.

Zelf dacht ik ook dat de arm redelijk zwak is vergeleken met het dode chassis en de super-motor. Maar anderen hier vonden de arm juist goed.

Waar ik met m'n gepruts aan m'n scheidingsfilters van m'n speakers achter ben gekomen, is dat een geslis heel goed kan duiden op juist te weinig hoog! Het gehoor zal wel willen compenseren voor de aflopende karakteristiek en een klein bultje in de frequentiekarakteristiek rond 10K zal wel uitvergroot worden, met als gevold gesis. Tenminste, zo verklaar ik het.

Ben benieuwd. Ergens anders was al een onderwerp gestart waarin werd ingegaan op de kwaliteiten en zwakke punten van de sl1210.

Zelf dacht ik ook dat de arm redelijk zwak is vergeleken met het dode chassis en de super-motor. Maar anderen hier vonden de arm juist goed.

Waar ik met m'n gepruts aan m'n scheidingsfilters van m'n speakers achter ben gekomen, is dat een geslis heel goed kan duiden op juist te weinig hoog! Het gehoor zal wel willen compenseren voor de aflopende karakteristiek en een klein bultje in de frequentiekarakteristiek rond 10K zal wel uitvergroot worden, met als gevold gesis. Tenminste, zo verklaar ik het.

Nee, helaas is dat het niet. Was het maar zo. ;) Het geslis is bij de normale armdruk z

Even een vraagje tussendoor: hoe meet je de naalddruk? Hopelijk met een weegschaaltje, en niet door op de streepjes op het contragewicht te kijken. Die zijn absoluut zeer onbetrouwbaar. :confused:

Een geslis kan ook nog duiden op een overstuurde ingang van de versterker. Dit kan bij p.u. elementen in het hoog zitten i.p.v. in het laag, omdat er juist veel hoog wordt ingestuurd (vanwege de RIAA correctie).

Even een vraagje tussendoor: hoe meet je de naalddruk? Hopelijk met een weegschaaltje, en niet door op de streepjes op het contragewicht te kijken. Die zijn absoluut zeer onbetrouwbaar. :confused:

Een geslis kan ook nog duiden op een overstuurde ingang van de versterker. Dit kan bij p.u. elementen in het hoog zitten i.p.v. in het laag, omdat er juist veel hoog wordt ingestuurd (vanwege de RIAA correctie).

Klopt, hier ben ik van op de hoogte. Ik heb om dit eventuele probleem te tackelen nog twee andere pre-amps geprobeerd maar dat loste niks op.

Inmiddels wel mijn arm weer lost gehaald en daar gaat vanavond de Incognito Rega rewire kit (zilver) in en binnenkort komt daar een MC element bij.

Ik heb ook een weegschaaltje voor het meten van de naalddruk en ik moet zeggen dat de afwijking met de aflezing op de rega-arm erg mee valt. Ik geloof dat ik +/- 0,2 gram hoger uitkwam op het weegschaaltje dan wat de Rega aangaf.

Een weegschaaltje maakt het overigens wel een stuk makkelijker.

Ik heb zelf deze die voor 70(!!) Pond wordt verkocht bij Analogue Seduction. Maar een kleine zoektocht op Ebay brengt je al snel bij de chinese OEM fabrikant waar hij te koop is voor een paar tientjes.

Ik heb zelf deze die voor 70(!!) Pond wordt verkocht bij Analogue Seduction. Maar een kleine zoektocht op Ebay brengt je al snel bij de chinese OEM fabrikant waar hij te koop is voor een paar tientjes.

Klopt, is een uitstekend Chinees wegertje. Maar haal wel de batterijtjes er uit als je hem niet gebruikt voor langer dan een paar dagen. Anders zijn ze zo leeg, ook als ie uit staat is mij gebleken.

Pas wel op met dat slissen. Het kan een kapotte naald zijn. Als dat zo is blijven platen die je er mee draait permanent slissen, ook later met een nieuwe naald.