Jump to content

803d aansturen

judge
 Share

Recommended Posts

Ik ben benieuwd of mensen mij hier wat verder kunnen helpen, ben op zoek naar een nieuwe speakerset, in de hogere klasse (niet dat perse de hoofdprijs wil betalen natuurlijk) mijn max is ongeveer 3500 tot 4000 per speaker.

Nu heb ik al een aantal merken beluisterd:

Focal Electra 1027: in eerste instantie mooi, na een halfuur pijn aan me oren door de tweeter, heb dat geprobeerd met 4 verschillende versterkers, dus dit is echt iets wat deze speaker heeft.

Dynaudio Contour s5.4: Leuk, heel gedetailleerd, en tegelijkertijd toch iets van kaalheid, kan het moeilijk uitleggen, zijn het slechte speakers?, absoluut niet, maar ik miste o.a. ook iets in het laag

De nieuwe Audiophysic Virgo: Hetzelfde als de Dynaudio, heel veel detail, maar mis body. Als ik een orkest wil horen met een grootst stuk, verwacht ik geen slap aftreksel ervan.

Kef en monitor audio niet mijn geluid dus die vallen meteen al af.

Avalon grappig merk, verkopen pas zuilen tegen de prijs van een leuke middeklasse auto, ronduit belachelijk

Nu heb ik 2 luidspeakers die een beetje mijn aandacht beginnen te trekken.

Martin Logan Vantage: Fantastisch, heb die 3 dagen thuis gehad... na heel veel moeite gehad te hebben met plaatsen, had ik het aardig voor elkaar, maar had een sweatspot van ongeveer een meter breed. als je daar buiten ging zitten viel meteen

De 803D trekt me heel erg aan met name door zijn zijdezachte geluid (802D gaat me iets te ver in prijs), maar ben bang dat ik de fout maakt dat mijn huidige set eenmaal bij thuiskomst, de boel eigenlijk toch niet helemaal trekt. Als ik het zo lees op internet lijkt het wel of de hele diamond serie alle integrated versterker bagger laat lijken?? is het nu echt zo erg??? en echt alleen goed aan te sturen met losse voor en eind bakken???? De 803S vind ik geen optie, omdat je dan geen diamond tweeter hebt, en dat was nu juist wat me zo aantrok in D

Heb zelf een Musical Fidelity A5.5 integrated en een Musical fidelity A5 CD speler... dacht een mooie combi gekocht te hebben, maar als ik dan nu al in de problemen kom met speaker keuzes... krijg ik de neiging het de vuilnisbak in te mieteren.... (figuurlijk gesproken dan)

m.a.w. please give some advice!!!! alles is welkom

Ik denk dat je akoestiek in eerste instantie belangrijker is dan je versterking aangezien je aangeeft dat die het wel trekt (en met die 250watt houdt-ie de 803D's wel onder controle, MF is redelijk "strak"). Ik heb de 803D's in 2 verschillende winkels beluisterd en daarna thuis, maar dat was een wereld van verschil:

Een keer in een zeer droge ruimte (zo'n 30m2) met riante Naim versterking, cd-speler en bekabeling en dat klonk helemaal naar mijn zin. Dit maakte muziek, voldoende detail zonder dat het irriterend werd en inderdaad een prachtig hoog. Het echte laag kwam er goed uit als het moest en absoluut geen "boemigheid". Mooi stereobeeld en de weergave kwam echt los van de speakers.

De tweede keer in een iets levendiger en grotere ruimte (rond de 40m2) met houten vloer en versterking via Spectral/Primare en Linn Unidisk cd-speler en MIT bekabeling. Karakter van de 803D was hier echt anders, een wat meer "rockerige" speaker, minder precies dan de eerste keer. Dealer gaf aan dat de meedeindende vloer het laag enigszins nadelig beinvloedde. Ik heb daar nog meer speakers beluisterd en sommigen hadden hier in meer of mindere mate ook last van.

Thuis (vrij levendige kamer van 35m2 + 15m2 met deels verhoogd plafond en betonnen vloer/fundering) kreeg ik de speaker niet lekker geplaatst: bleef een boemige bas houden ondanks dat ik de speakers en bank op alle mogelijke posities door de kamer heen had geschoven, op het laatst zelfs 2,5 meter van de achterwand. Hier met Mark Levinson versterking/cd-speler en Siltech bekabeling. Bij mij thuis was de 803D dus helaas geen optie.

De 802D heb ik ook nog bij de eerste dealer beluisterd, en die klinkt ondanks zijn grotere woofers toch nog een stukje beschaafder dan de 803D. Bij deze luistersessie stond er in eerste instantie een dikke geintegreerde Denon versterker voor, maar dat was geen goede combinatie: sloom, lomp en ongeinspireerd. Daarna weer snel omgeschakeld naar de Naim combi.

Kortom, als de 803D bij je dealer naar je zin is, laat 'm dan een weekje op proef bij je thuis zetten. En laat hem in eerste instantie de speakers vakkundig opstellen. En laat je, afhankelijk van je huidge speakerkabels, daar ook nog een alternatief voor geven.

N.b. Ik vond de Martin Logan Vantage overigens wel erg "forward" klinken vergeleken met de 803D's, en veel meer dan de vorige ML-serie waarvan ik af kwam.

Bedankt voor de info

Ik heb zelf ook wel zitten kijken naar de 802D, maar dat gaat wat prijs betreft gewoon te ver (zal ze ongetwijfeld wel mooi vinden :D )

Dat is misschien ook een optie om de 803D is te beluisteren in huis omgeving. mijn bezorgdheid om deze speaker is omdat iedereen zo vol blijft houden dat er een monster bak achter moet van minstens 250 watt en 200 ampere (de mijne is 250 Watt, 75 ampere) dat ik me zorgen maakte. wat in eerste instantie namelijk mooi klinkt kan als je er langer naar begint te luisteren ineens tegen vallen omdat dan ineens toch opvalt dat de versterker niet krachtig genoeg is.

Wat betreft de ML Vantage, daarin heb je gelijk hij is redelijk direct in ze geluid, maar nooit schel. Daar ben ik juist naar op zoek een goede speaker die een levendige stage geeft zonder irritant te worden, waar ik veel speakers van beschuldig, detail is namelijk mooi tot een zekere zin. Een orkest om maar een voorbeeld te noemen, hoor je als

Bij een bekende broker in high-end apparatuur staan ook nog een paar 2e hands Wilson Sophia's die in je budget vallen. Wilson gebruikt ook een tweeter van Focal, maar dan goed toegepast (niet schel/scherp dus). Als die Sophia's in Mercedes grijs i.p.v. antraciet waren dan had ik ze zelf wellicht gekocht <_<

Andere speaker merken kan ik op dit moment even niet opkomen, dus als er mensen zijn die tips hebben omtrent speakers die net als een B&W mooie klank hebben zonder schel te worden hoor ik graag

Hoi,

Neem er de tijd voor en neem geen overhaaste beslissingen.

Mijn tip: ga eens kijken bij Johan KetelaarL:JK acoustics Met de Reference luidsprekers speel ik al 12 jaar. Alleen de Reference 1 al zet een geen groot beeld neer en heeft een bijzonder fraaie klankbalans voor akoestisch materiaal. En deze luidspreker is makkelijk aan te sturen.

Andere speaker merken kan ik op dit moment even niet opkomen, dus als er mensen zijn die tips hebben omtrent speakers die net als een B&W mooie klank hebben zonder schel te worden hoor ik graag

Hoi,

Mijn tip: ga eens kijken bij Johan KetelaarL:JK acoustics Met de Reference luidsprekers speel ik al 12 jaar. Alleen de Reference 1 al zet een geen groot beeld neer en heeft een bijzonder fraaie klankbalans voor akoestisch materiaal. En deze luidspreker is makkelijk aan te sturen.

Bedankt voor de Tip, alleen krijg ik vaak al lichte vormen van irritatie als je al 4000 euro gaat betalen voor alleen monitors :angry: , ik heb ze ontelbare keren kansen gegeven 'monitors' erger me iedere keer kapot als ik een nummer opzet zoals tocata, een orgel stuk, of een jazz nummer waar een bariton lekker laag blaast. heb nog geen monitor gehoord die dat goed kan weergeven.

Ik zag wel die andere speaker die mijn aandachtrok, maar ja waar praten we over 37000 euro kom op zeg!!!!! :o eronder heb je alleen monitors of een grotere kast maar nog steeds een soort van monitors bij dit merk. :huh:

Ik geloof best dat het mooie speakers zijn, maar denk voor mijn doel in het laag niet toereikend in ieder geval de nog betaalbare, als ik een bariton sax hoor wil ik m voelen en horen zoals die hoort te klinken, dat doe ik ook als mijn vriendin live staat te spelen voor me in de huiskamer op haar bariton.

De totem Mani 2 schijnt een monitor te zijn die best laag gaat 29Hz -3dB en is een redelijke compacte monitor.

Maar wat ik weet van totem is dat ze volgens mij vrij kritisch zijn mbt de plaatsing en versterking.

In die prijsklasse zou ik zeker nog eens gaan luisteren naar de Dali Euphonia's. Wat mij betreft zijn die dingen in die prijsklasse onverslaanbaar wat natuurlijkheid, detail en rust betreft.

Vergeet dan ook niet te luisteren naar de Dali Helicon's, een stuk goegkoper, maar zeker de moeite waard. Met een filterupgrade worden die laatste helemaal erg mooi, en voor nog steeds een stuk minder geld dan de Euphonia's.

@Mordante: De Mani II is idd een monitor die best laag gaat, 29Hz, maar ook die haalt het niet bij een fullrange/vloerstaande speaker. Is ook nog eens moeilijk aan te sturen, al zou je dat aan de specs niet direct zeggen. Ik heb ze in huis gehad, en alleen mijn MF Tri-Vista 300 kon ze de baas. Al mijn andere versterkers kregen die Mani's niet aan het zingen.

Mvg. Miracle.

De totem Mani 2 schijnt een monitor te zijn die best laag gaat 29Hz -3dB en is een redelijke compacte monitor.

Maar wat ik weet van totem is dat ze volgens mij vrij kritisch zijn mbt de plaatsing en versterking.

Ja ze hebben stroom nodig , maar ik denk niet dat je zo heel veel mist tov een vloerstaander , goede speakers totem

gr :( hj :D

@Miracale

Ik denk dat veel vloerstaanders (bijna allemaal) ook niet echt full range zijn. 20Hz-20kHz -3dB. Als je kijkt naar de B&W 803D

-6dB at 28Hz and 33kHz

35Hz

Bedankt voor de Tip, alleen krijg ik vaak al lichte vormen van irritatie als je al 4000 euro gaat betalen voor alleen monitors :angry: , ik heb ze ontelbare keren kansen gegeven 'monitors' erger me iedere keer kapot als ik een nummer opzet zoals tocata, een orgel stuk, of een jazz nummer waar een bariton lekker laag blaast. heb nog geen monitor gehoord die dat goed kan weergeven.

Ik zag wel die andere speaker die mijn aandachtrok, maar ja waar praten we over 37000 euro kom op zeg!!!!! :o eronder heb je alleen monitors of een grotere kast maar nog steeds een soort van monitors bij dit merk. :huh:

Ik geloof best dat het mooie speakers zijn, maar denk voor mijn doel in het laag niet toereikend in ieder geval de nog betaalbare, als ik een bariton sax hoor wil ik m voelen en horen zoals die hoort te klinken, dat doe ik ook als mijn vriendin live staat te spelen voor me in de huiskamer op haar bariton.

Hoi,

Vergis je niet in de extensie en kwaliteit van de laagweergave van deze monitor. De prijslijst die je bekeken hebt vermeldt overigens set-prijzen.

Aangezien je kennelijk van live en akoestisch houd (herkenbaar), zou ik willen toevoegen dat de Reference 1 alleen al diep orgellaag zeer levensecht kan weergeven - met de toegevoegde Reference 2 neemt de frequentie omvang niet eens zoveel toe.

Terecht noemt Mordante de Totem Mani 2 - ook eentje met zijdezacht hoog, maar wel een stuk moeilijker aanstuurbaar, dus die heeft wel een heel stevige versterker nodig. Ik heb de T Mani 2 ooit gehoord en bedacht dat ik die op mijn verlanglijst zou zetten als ik JK acoustics niet kende. Erg sterk door naturelle weergave van akoestisch materiaal.

Vergis je niet in de extensie en kwaliteit van de laagweergave van deze monitor. De prijslijst die je bekeken hebt vermeldt overigens set-prijzen.

Aangezien je kennelijk van live en akoestisch houd (herkenbaar), zou ik willen toevoegen dat de Reference 1 alleen al diep orgellaag zeer levensecht kan weergeven - met de toegevoegde Reference 2 neemt de frequentie omvang niet eens zoveel toe.

Ik ga het zoiezo wel een kansje geven, al is het alleen al uit nieuwsgierigheid ;)

Bedankt voor de info

Ik heb zelf ook wel zitten kijken naar de 802D, maar dat gaat wat prijs betreft gewoon te ver (zal ze ongetwijfeld wel mooi vinden :D )

Dat is misschien ook een optie om de 803D is te beluisteren in huis omgeving. mijn bezorgdheid om deze speaker is omdat iedereen zo vol blijft houden dat er een monster bak achter moet van minstens 250 watt en 200 ampere (de mijne is 250 Watt, 75 ampere) dat ik me zorgen maakte. wat in eerste instantie namelijk mooi klinkt kan als je er langer naar begint te luisteren ineens tegen vallen omdat dan ineens toch opvalt dat de versterker niet krachtig genoeg is.

Wat betreft de ML Vantage, daarin heb je gelijk hij is redelijk direct in ze geluid, maar nooit schel. Daar ben ik juist naar op zoek een goede speaker die een levendige stage geeft zonder irritant te worden, waar ik veel speakers van beschuldig, detail is namelijk mooi tot een zekere zin. Een orkest om maar een voorbeeld te noemen, hoor je als

• 3 weeks later...
Bij zo'n 803 heb je echt geen honderden watts nodig.

Nodig? Nee, om te draaien niet.... maar als je eenmaal zo'n speaker in huis hebt wil je er ook zo goed mogelijk geluid uit hebben, en helaas, zo'n 803D klinkt het toch echt het best met zware transistor versterking, heb het uitgebreid kunnen testen. Vooral het laag gaat er sprongen op vooruit. Niet dat het een geweldige speaker wordt (persoonlijk vind ik die hele 800 serie zwaar overgewaardeerd), maar dat is weer een heel ander verhaal. Bryston (SST model, niet de oudere) is bijvoorbeeld een goede combi, of een setje Parasound JC1's gaat ook erg goed.

Hoi,

Nou, laat ik je dan teleurstellen, of geruststellen zo je wilt; er is geen enkele luidspreker die het Tocata & Fuga van Bach kan neer zetten zoals het orgel van de Notre Dame dat laat horen, of die van de st. Bavo, om maar eens wat te noemen. ;)

En voor wat betreft de weergave van jazz en een bariton saxofoon(?); ik denk dat je dan steeds naar monitoren in de verkeerde setup hebt geluisterd. Monitoren kunnen in de juiste setup fenominale weergevers zijn, zelfs te verkiezen boven vloerstaanders. ;)

Monitoren kunnen in de juiste setup fenominale weergevers zijn, zelfs te verkiezen boven vloerstaanders. ;)

Waarom?

Hier hebben we het al eens over gehad in een ander topic.

Dynaudio Contour s5.4: Leuk, heel gedetailleerd, en tegelijkertijd toch iets van kaalheid, kan het moeilijk uitleggen, zijn het slechte speakers?, absoluut niet, maar ik miste o.a. ook iets in het laag.

Ook hier zal de aansturing te licht zijn geweest.

Monitoren kunnen in de juiste setup fenominale weergevers zijn, zelfs te verkiezen boven vloerstaanders. ;)

Waarom?

Een GOEDE vloerstaander is per definitie altijd beter dan een goede monitor. Dat het moeilijker is een goede vloerstaander te vinden dan een goede monitor staat hier verder buiten.

Waarom?

Een GOEDE vloerstaander is per definitie altijd beter dan een goede monitor. Dat het moeilijker is een goede vloerstaander te vinden dan een goede monitor staat hier verder buiten.

en daar ben ik het helemaal mee eens :D

Waarom?

Dacht dat het technische concept van tweeweg (gegeven onmogelijkheid van een enkele unit) de frequentieovergangen het makkelijkst toelaat en/omdat het lastig is 'het' middengebied via een aparte unit vast te leggen. Los van de voor- en nadelen van kastomvang (groot of klein).