Jump to content

803d aansturen

judge
 Share

Recommended Posts

Monitoren kunnen in de juiste setup fenominale weergevers zijn, zelfs te verkiezen boven vloerstaanders. ;)

Waarom?

Hier hebben we het al eens over gehad in een ander topic.

Een GOEDE vloerstaander is per definitie altijd beter dan een goede monitor. Dat het moeilijker is een goede vloerstaander te vinden dan een goede monitor staat hier verder buiten.

En dat het nog moeilijker is een goede vloerstaander goed aan te sturen is voor mij ook een feit.

En daarna is het nog moeilijker een goed aangestuurde vloerstaander qua geluid goed in de woonkamer te krijgen.

En dat het nog moeilijker is een goede vloerstaander goed aan te sturen is voor mij ook een feit.

De aansturing is vooral afhankelijk van de impedantie en de elektrische fase van de units (alle units samen). En in mindere mate van de massa van de woofer (en daarmee de demping die benodigd is). Eigenlijk is dat alleen interessant met grote woofers. Aansturing heeft volgens mij weinig te maken met de bouw van de kast (monitor of zuil)...

Een GOEDE vloerstaander is per definitie altijd beter dan een goede monitor. Dat het moeilijker is een goede vloerstaander te vinden dan een goede monitor staat hier verder buiten.

En daarna is het nog moeilijker een goed aangestuurde vloerstaander qua geluid goed in de woonkamer te krijgen.

Dan heb je mijninsziens dus geen goede vloerstaander in de woonkamer gehad :-).

Kom overigens ook heel vaak monitoren tegen die afgrijselijk klinken, dreunend in het laag omdat er zonodig een reflexpoort in geduwd is om er nog enigszins laag uit te krijgen. Een gesloten vloerstaander is in veel gevallen aanzienlijk makkelijker in een ruimte te plaatsen dan een monitor met een basreflex (en dat hebben ze bijna allemaal).

Beste Arjen,

Het is zeker dat ik niet extreem dure vloerstaanders, in de catogorie zoals jij die hebt, in huis heb gehad. De duurste waren E. 9.000,-. Daarvoor moet toch al wel iets te koop zijn, me dunkt. Ik was niet onder de indruk. Zelfs niet toen ik de vloerstaande versie van mijn gewaardeerde monitoren beluisterde.

Mijn boerenverstand zegt dat de magie verdwijnt door de extra woofer in de vloerstaander.

Maar er is nog iets. Zet je een monitor op een dichte stand, waardoor hij dus de baffle karakteristiek van een vloerstaander krijgt, dan gaat dit ten koste van de ruimtelijkheid.

Als je me vraagt, noem eens een echt goede vloerstaande speaker, echt een ervaring die je voor altijd bij is gebleven, dan moet ik je daarop het antwoord schuldig blijven. En dan de voor E. 50,- op de kop getikte Mission speakers in combinatie met een oude maar supergoede Kenwood receiver bij mijn broertje, heerlijk. Of de B&W DM5 hierop, misschien nog wel mooier.

Tot zover mijn ervaring.

Nou Arjen,

Als de voeding maar goed en dus de versterker stabiel. Dan denk ik dat je met 50 watt per kanaal al heel ver komt. Maar het moet wel goed aangestuurd worden als dat is wat je bedoelt dan ben ik het met je eens.

Kan er wel een amp op hangen de 350watt per kanaal levert maar als die bij elke vermindering van de weerstand alle kanten op gaat.... Tja dan geef mij maar de E213 van Accuphase die laat die 80 of 90 watt die hij heeft wel goed los. Om maar een voorbeeld te geven.

Dus die MF is denk ik sterk genoeg.

Andre