Jump to content

Voor de ongelovigen

hderkx
 Share

Recommended Posts

@ henrie

heb jij op je werk wel eens 6mm2 koper draad massief of liever nog 8 of 10 mm2?

8mm2 bestaat volgens mij niet. 10mm2 is volgens mij nooit massief, alleen samengeslagen, anders wordt het onhandelbaar. 6mm2 massief zou wel kunnen, maar is al redelijk onhandelbaar. 4mm2 of dunner massief bestaat zeker wel. Hoezo?

Ps. Ik heb wel eens 1200mm2 massief aluminium kabels gezien. Die zijn pas onhandelbaar :D

vriendin van ons maakt kunstvoorwerpen van koperdraad (o.a)

ze zoekt dikker dan 6. moet wel gebogen kunnen worden en dan niet uit elkaar barsten.

vandaar.

nee speakerkabels die mijn versterker uit het lood tillen heb ik geen behoefte aan ;)

Dat neemt allemaal niet weg dat alle goede kabels hetzelfde behoren te klinken.
Wat zou het dan vervelend worden in audioland zeg.

Alle goede CD-spelers en versterkers moesten al het zelfde klinken. Nu alle goede kabels ook al. Wat word het volgende? Alle goede DT's, elementen en dan ook alle goede speakers maar het zelfde laten klinken.

Hoeven we iig niet meer te kiezen. :D

Weet je wat, laten we helemaal alles het zelfde maken, gaat het op de oude Sovjet unie lijken.

Wat mij betreft is dus je bovenstaande opmerking er

Guest Kraus vonBentinck

@Miracle.

Geluid kent slechts 2 componenten, amplitude en frequentie. Een versterker behoort niets anders te doen dan de amplitude te versterken zonder enige aantasting van de frequenties.

Daarnaast moet hij natuurlijk wel de luidsprekers de baas blijven.

Een sterk staaltje van dit matchen was de demonstratie die een jaartje geleden werd gegeven door de leden van hififorum (luidsprekers €10.000+, versterker €10.000+ contra versterker €200: geen verschillen hoorbaar voor een panel van 30+ liefhebbers).

Een kabel heeft geen ander doel dan onaangetast de amplitude en frequenties door te geven. Doet de kabel dat, dan klinkt hij niet. Doet de kabel dit niet dan kan hij misschien wel voor het gehoor heel mooi klinken maar deugen doet hij niet.

Een kabel transporteert geen emotie.

Een kabel die onvolkomenheden in de andere componenten moet compenseren is geen oplossing voor fouten in die componenten.

Guest Rev. Fatman
En wat bij mij uiteindelijk de zorgeloosheid/tevredenheid veroorzaakte was een topplatenspeler met elementje , dat gezoek en verwissel en iets menen te horen en na 3 maanden weer iets anders , is een probleem denk ik van iets ergens anders in de keten , maar wie ben ik, ik zeg maar hoe ik het hoor .

gr :( hj :D

Bedoel je nu smans bovenkamer?

Guest Kraus vonBentinck

PS Aan kabels ten behoeve van hfi-doeleinden, zoals door Duck-Twacy al eerder opgemerkt, worden geen bijzondere intrinsieke eisen gesteld. De taak die zij foutloos moeten verrichten gaan inderdaad de ingewikkelheid van een eitje koken niet te boven. Cyrogene behandelingen, inspelen of exotische materialen hebben hier eerder een negatieve dan een toegevoegde waarde.

Kabels hebben echter wel een bijzondere extrinsieke waarde: zij zijn uitermate gevoelig en geschikt voor het aantonen van de ontvankelijkheid voor externe beinvloeding bij de luisteraar.

Een kabel is van onschatbare waarde bij het aanleren van zelfkennis.

Aan de juistheid van de luisterervaringen zoals opgesomd in het openingstopic wil ik daarbij in het geheel niets afdoen.

@Miracle.

Geluid kent slechts 2 componenten, amplitude en frequentie. Een versterker behoort niets anders te doen dan de amplitude te versterken zonder enige aantasting van de frequenties.

Daarnaast moet hij natuurlijk wel de luidsprekers de baas blijven.

Een sterk staaltje van dit matchen was de demonstratie die een jaartje geleden werd gegeven door de leden van hififorum (luidsprekers

(...) muziek is emotie (...)

Beste soundlover,

Muziek kan emoties opwekken... maar bestaat toch alleen uit frequenties en amplitudes.

Net zoals schilderijen toch alleen maar bestaan uit olieverf, doek en vernis.

Muziek IS dus niet emotie.

Evenmin als olieverf dat is.

Kunst-emotie is ten diepste een mislukte poging tot interpretatie van een kunstwerk door de beschouwer/toehoorder, die leidt tot (wellicht kortstondige en slechts gedeeltelijke) zelfverwerping van deze zelfde beschouwer/toehoorder.

Tot ontklutsing & onthutsing, dus.

Zo'n poging is per definitie gedoemd te mislukken, omdat de kunstenaar op geraffineerde wijze verdichte / gecondenseerde vormen gebruikt om zijn eigen falen te sublimeren: een sublimatie die de kunstconsument nooit geheel navoelbaar kan toepassen op zijn eigen "platte" belevingen, gevoelens en herinneringen. Of nog beter: op de idealisaties daarvan.

(Immers: als de boodschap / het signaal van de artiest apriori welbegrepen en geaccepteerd zou zijn geweest, zou zij ni

(...) muziek is emotie (...)

Beste soundlover,

Muziek kan emoties opwekken... maar bestaat toch alleen uit frequenties en amplitudes.

Net zoals schilderijen toch alleen maar bestaan uit olieverf, doek en vernis.

Muziek IS dus niet emotie.

Evenmin als olieverf dat is.

Kunst-emotie is ten diepste een mislukte poging tot interpretatie van een kunstwerk door de beschouwer/toehoorder, die leidt tot (wellicht kortstondige en slechts gedeeltelijke) zelfverwerping van deze zelfde beschouwer/toehoorder.

Tot ontklutsing & onthutsing, dus.

Zo'n poging is per definitie gedoemd te mislukken, omdat de kunstenaar op geraffineerde wijze verdichte / gecondenseerde vormen gebruikt om zijn eigen falen te sublimeren: een sublimatie die de kunstconsument nooit geheel navoelbaar kan toepassen op zijn eigen "platte" belevingen, gevoelens en herinneringen. Of nog beter: op de idealisaties daarvan.

(Immers: als de boodschap / het signaal van de artiest apriori welbegrepen en geaccepteerd zou zijn geweest, zou zij ni

Ja M44 , is gewoon zielig hoe sommige( veel ) gasten met muziek/emotie's omgaan , ik benijd ze niet.

Terwij het inderdaad allemaal zo simpel is ,luisteren en genieten(ook van het leven ), maar sommigen vinden het leuk om alles te moeten verklaren , arme mensen ;)

Mijn snoertjes kostten 300euri een setje. Na wisselende ervaringen met een bijgeleverd snoertje van 2 cent, Monster, MIT, Siltech uiteindelijk dit geprobeerd. Wat een verschil! Meer transparantie, meer helderheid, strakkere bas, meer 3D. Heb ik mij laten foppen? Ach, laat mij maar genieten van deze placebo. B)

Omdat de menselijke factor nu eenmaal een rol speel is er in zijn algemeenheid geen relatie te leggen tussen de prijs van een kabel, de "prestatie" die deze levert en de bevrediging welke zij aan de bezitter schenkt.

Hier is slechts sprake van een persoonsgebonden wetmatigheid.

Is men tevreden, dan is het goed.

Is men heel lang tevreden (vrij zeldzaam) dan is het nog beter.

Zorgeloosheid is het best. :)

Wat bedoel je hier nu exact mee Kraus?

Over welke kabels heb je het nu, welk segment?

Waarom vraag ik dat?

Wel in mijn set klinkt een een JvG een Audioquest en een Harm Tech 3 keer anders

Is daarom mijn set en luidsprekers fout, ik denk het niet

Ga je bij Hansko zijn JvG vervangen dr 1 van bovenstaande kabels, dan ben ik rotsvast overtuigd dat Hansko niet hetzelfde gaat horen dan met zijn JvG.

Dus, wat versta je (of anderen) onder "hetzelfde behoren te klinken"

Gr

Stef

Ja M44 , is gewoon zielig hoe sommige( veel ) gasten met muziek/emotie's omgaan , ik benijd ze niet.

Terwij het inderdaad allemaal zo simpel is ,luisteren en genieten(ook van het leven ), maar sommigen vinden het leuk om alles te moeten verklaren , arme mensen ;)

muziek = emotie

geboren uit gevoelens van liefde,boosheid,vrolijkheid enz

idd heel veel klassiek is een wiskundig nootjes in een patroon zetten.

net als de dixie land, jazz frutsels (liftmuziek) waar dhr feenstra naar luistert.

dat is berekende verantwoorde bedachte muziek.

net als veel van die audiofiele opnames met veel nootjes en loopjes.

muziek is communicatie net als met mensen waarmee je spreekt zal de een dingen zeggen waar je iets mee kan en de ander loop je het liefst snel door.

Guest Rev. Fatman

muziek = emotie

net als de dixie land, jazz frutsels (liftmuziek) waar dhr feenstra naar luistert.

muziek is communicatie net als met mensen waarmee je spreekt zal de een dingen zeggen waar je iets mee kan en de ander loop je het liefst snel door.

Ach M44, je laat nu zien dat je kennis m.b.t. muziek zeer gering in elk geval heel erg beperkt is.

Niet alle door jou aangehaalde muziek heeft n.l. zijn oorsprong in deze tijd, daar ga je gemakshalve rap aan voorbij.

Jij behoeft je dus voorlopig niet te vervelen, want er liggen nog grote muzikale terreinen braak voor jou. ;)

We hebben een heel erg mooie en rustige bevalling gehad. Zo rustig dat ik de The Economist tijdens de bevalling geheel uit heb gelezen. Dat is me thuis nog nooit gelukt. :D

Gefeliciteerd !

muziek = emotie

Ach M44, je laat nu zien dat je kennis m.b.t. muziek zeer gering in elk geval heel erg beperkt is.

Niet alle door jou aangehaalde muziek heeft n.l. zijn oorsprong in deze tijd, daar ga je gemakshalve rap aan voorbij.

Jij behoeft je dus voorlopig niet te vervelen, want er liggen nog grote muzikale terreinen braak voor jou. ;)

zoals welk terrein.?

ik zeg niet voor niets HEEL VEEL

dus niet alles.

ik heb heel veel stijlen in de kast staan. ook klassiek, ook jazz ook audiofiel maar dan goed en met emotie.

Guest Kraus vonBentinck

Gr

Stef

Dat op zijn minst 2 van die 3 kabels niet deugen en mogelijk alle 3 niet :)

Een kabel behoort niets te veranderen aan het doorgegeven signaal (wat tenslotte alleen bestaat uit electriciteit en verder niets).

Eten behoort toch ook niet anders te gaan smaken omdat het door een deur of een luik van de keuken naar de tafel wordt gebracht?

Dat volgens sommigen muziek moet worden gedefeni

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb toch het idee dat je de zaken omdraait.

Sommigen hier willen de zeggingskracht van muziek verklaren uit het toepassen van een bepaalde kabel die dan "emotie" zou overbrengen terwijl een andere kabel dat niet zou kunnen.

Het is precies omgekeerd, de emotie komt over, ondanks het gebruik van een kabel (of andere apparatuur)

Het zijn niet de techneuten die aan allerlei zaken de mystiek willen ontnemen, het zijn de mystici die aan allerlei broodnuchtere dingen een mystieke kracht willen toekennen.

Ik bedoel te zeggen dat een kabel en de rest van de set er wel degelijk invloed op heeft hoe jij je muziek ervaart.

Als ik naar een kabel luister die schel klinkt , of geen stage heeft , of een te wollig laag , of juist te weinig laag , dan is bij mij de emotie die het luisteren teweeg kan brengen weg , ja er is wel emotie , maar niet datgene dat ik graag zou willen horen/voelen.

En dan maakt het mij geen reet uit of de kabel nu 1000 euro kost of 4.95 , of groen of pimpelpaars , en de meetrapporten mogen ze ook houden.

Tuurlijk geniet ik ook van een goed nummer op de wekkerradio , maar in de huiskamer wil je toch graag het onderste uit de kan , en daar bepaalt iedereen zijn eigen grens , ook financieel , en dat is een ieder zijn goed recht.

En als dan iemand vind dat kabel A mooier klinkt dan B is daar toch niks mis mee? , waarom altijd weer gelijk dat techneuten-geauwehoer , terwijl het alleen maar gaat om hoe iets in je gehoor ligt , niet alles hoeft altijd verklaard te worden , toch?.

In ieder geval niet voor de ware!!! muziekliefhebber , die heeft zijn eigen oortjes wel wat meer dan voldoende is , eigenlijk alles, daar moet je het mee doen en dan zeggen cijfertjes of wat dan ook helemaal niks , onbelangrijk , luisteren doet veeeeeel meer dan meten.

Ben erg blij dat ik geen verstand heb van techniek , kan ik me tenminste concentreren op muziek en emotie , zonder altijd maar na te hoefen denken , of met nog 29 man in een kippenhok gaan luisteren , wat een lol zeg, en wat een emotie komt er dan los ( als het nou eens 29 vrouwen waren ).

Wees nou eens eerlijk , je luistert toch het lekkerst als je helemaal alleen (of met vrouw), midden in de nacht op de bank in je eigen huis zit? , dan is de kippenvel-factor toch vele malen hoger dan met 30 man?,dus dat jij met 30 anderen geen verschil hoort vind ik meer dan normaal.

mvg. soundlover

laten we zeggen dat de emotie samenhangt met hoeveel de apparatuur inclusief bedrading van het origineel overlaat. naarmate hardware meer van het origineel laat verdrinken gaat dat wat 'aanspreekt' (emotie) verloren. hoe slechter de weergave hoe meer deze gaat irriteren (luistermoeheid).

gelukkig is de factor 'luistermoeheid veroorzaken' wel degelijk op het gehoor herkenbaar. althans dat vindt een aantal mensen.

groet

Guest Kraus vonBentinck

Ik denk dat we het over veel dingen wel eens zijn, o.a. over het feit dat een kabel veel kan verpesten. Dat is absoluut waar.

Ook over het feit dat de prijs van een kabel (tot op zekere hoogte) niets zegt over de kwaliteit. (Ik heb zelf gekozen voor voornamelijk Jan van Gent kabels; goed gesoldeerde kabels met goede connectoren en zonder verdere poespas).

Oneens ben ik het met je wat betreft luisteren in gezelschap. Ik heb zelden zoveel emotie gevoeld als toen ik met 50.000 man om 4u00 's ochtends op een grasveldje zat bij Pink Floyd of in een stampvolle pub in Dublin en Barney McKenna speelde de Swallows Tail Reel op zijn banjo.

Dat ben ik met je eens , maar op zo.n moment luister jij ook niet technisch , dat is gewoon genieten , Pink Floyd gaat niet experimenteren op zo'n avond met kabels en versterkers om het publiek de verschillen te laten horen , dus dat is heel wat anders , maar wel erg mooi!!!!!!! .

:angry:

Mijn snoertjes kostten 300euri een setje. Na wisselende ervaringen met een bijgeleverd snoertje van 2 cent, Monster, MIT, Siltech uiteindelijk dit geprobeerd. Wat een verschil! Meer transparantie, meer helderheid, strakkere bas, meer 3D. Heb ik mij laten foppen? Ach, laat mij maar genieten van deze placebo. B)

Omdat de menselijke factor nu eenmaal een rol speel is er in zijn algemeenheid geen relatie te leggen tussen de prijs van een kabel, de "prestatie" die deze levert en de bevrediging welke zij aan de bezitter schenkt.

Hier is slechts sprake van een persoonsgebonden wetmatigheid.

Is men tevreden, dan is het goed.

Is men heel lang tevreden (vrij zeldzaam) dan is het nog beter.

Zorgeloosheid is het best. :)

Waarom vraag ik dat?

Wel in mijn set klinkt een een JvG een Audioquest en een Harm Tech 3 keer anders

Is daarom mijn set en luidsprekers fout, ik denk het niet

Ga je bij Hansko zijn JvG vervangen dr 1 van bovenstaande kabels, dan ben ik rotsvast overtuigd dat Hansko niet hetzelfde gaat horen dan met zijn JvG.

Gr

Stef

Ik mag Kraus zeer, maar hij blijft van mijn JVG af!!!!! :D

Ik wordt altijd erg onrustig van kabelvergelijk. Ik verander er daarom geen steek meer aan. Of misschien toch een andere phonokabel als ik mijn nieuwe SME arm............ ;);)