hderkx Posted 24 juni 2008 Author Report Share Posted 24 juni 2008 @Kraus, Een hoogsensitief iemand zit vaak toch wel wat complexer in elkaar dan een "gevoelsmens". Een hoogsensitief iemand grenst vaak aan autisme. Heeft daar althans vaak eigenschappen van. Ik ben er achter gekomen omdat het bij mijn zoontje tot uiting kwam en men daar ook een bepaalde denkwijze over had. Toen ben ik natuurlijk gaan lezen. HDerkx Ik ben blij dat jullie de dag toch weer om hebben gekregen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 juni 2008 Report Share Posted 24 juni 2008 @Kraus, Een hoogsensitief iemand zit vaak toch wel wat complexer in elkaar dan een "gevoelsmens". Een hoogsensitief iemand grenst vaak aan autisme. Heeft daar althans vaak eigenschappen van. Ik ben er achter gekomen omdat het bij mijn zoontje tot uiting kwam en men daar ook een bepaalde denkwijze over had. Toen ben ik natuurlijk gaan lezen. HDerkx Ik ben blij dat jullie de dag toch weer om hebben gekregen. ach ik heb dat ook. en meer mensen met mij. geen gesprek gewoon kunnen volgen zonder dat je exact weet wat er buiten EN op de gang gebeurde terwijl je het gesprek ook nog eens begrepen hebt. alles gaat bij mij naar binnen en het filter werkt dan niet goed. derhalve word je er of gestoord en druk van OF je leert er mee omgaan en krijgt scherpe zintuigen als het op waarneming aankomt. momenteel helpt het me in mijn werk. vroeger als puber stompte het me af en ging ik niks aan. de grote slome schouder ophalende pukkelkop aan iemands stem kan ik direct horen welke boodschap erachter zit. dat maakt je nog wel eens achterdochtig Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 juni 2008 Report Share Posted 24 juni 2008 Mijn snoertjes kostten 300euri een setje. Na wisselende ervaringen met een bijgeleverd snoertje van 2 cent, Monster, MIT, Siltech uiteindelijk dit geprobeerd. Wat een verschil! Meer transparantie, meer helderheid, strakkere bas, meer 3D. Heb ik mij laten foppen? Ach, laat mij maar genieten van deze placebo. Omdat de menselijke factor nu eenmaal een rol speel is er in zijn algemeenheid geen relatie te leggen tussen de prijs van een kabel, de "prestatie" die deze levert en de bevrediging welke zij aan de bezitter schenkt. Hier is slechts sprake van een persoonsgebonden wetmatigheid. Is men tevreden, dan is het goed. Is men heel lang tevreden (vrij zeldzaam) dan is het nog beter. Zorgeloosheid is het best. Dat neemt allemaal niet weg dat alle goede kabels hetzelfde behoren te klinken. Wat bedoel je hier nu exact mee Kraus? Over welke kabels heb je het nu, welk segment? Waarom vraag ik dat? Wel in mijn set klinkt een een JvG een Audioquest en een Harm Tech 3 keer anders Is daarom mijn set en luidsprekers fout, ik denk het niet Ga je bij Hansko zijn JvG vervangen dr 1 van bovenstaande kabels, dan ben ik rotsvast overtuigd dat Hansko niet hetzelfde gaat horen dan met zijn JvG. Dus, wat versta je (of anderen) onder "hetzelfde behoren te klinken" Gr Stef Ik mag Kraus zeer, maar hij blijft van mijn JVG af!!!!! Ik wordt altijd erg onrustig van kabelvergelijk. Ik verander er daarom geen steek meer aan. Of misschien toch een andere phonokabel als ik mijn nieuwe SME arm............ Bij mij zijn de verschillen ook klein tussen mn King Cobra en JvG zilver, maar er is verschil !! Volgens mij zijn het alle 3 goede kabels maar heeft het met smaak te maken. Mijn voorkeur is koper momenteel maar niet met de Harm Tech. Deze geeft in mijn set te veel bass Het is er mij niet om te doen tussen goed slecht beter goedkoop extra duur enz Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 juni 2008 Report Share Posted 24 juni 2008 @HDerkx Ach, als je vrede hebt met jezelf, heeft in de meeste gevallen de wereld dat ook wel met jou. (die volgorde niet omdraaien, hoor!) (Het topic blijft wel een beetje moeizaam op de rails: een bevalling -van harte, natuurlijk -, en zo her en der nog wat bekentenisjes tussen de kabelwarboel door; het blijft gevarieerde kost ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 juni 2008 Report Share Posted 24 juni 2008 @ Kraus Kraus, als ik zwart wit toepas wat je zegt/beweert ivm het klinken van kabels, dan zijn er 2 kabels van JvG die slecht zijn en 1 die wel goed is want hij maakt er minstens 3. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 juni 2008 Report Share Posted 24 juni 2008 @ Kraus Kraus, als ik zwart wit toepas wat je zegt/beweert ivm het klinken van kabels, dan zijn er 2 kabels van JvG die slecht zijn en 1 die wel goed is want hij maakt er minstens 3. Gr Stef Leg eens uit? Ik heb bijv van JvG een zilveren en een gouden(of zoiets) phonokabel; ik hoor geen fluit verschil tussen de 2 Alle goede kabels klinken hetzelfde, echt waar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 24 juni 2008 Author Report Share Posted 24 juni 2008 @Kraus en M44, ik heb er vrede mee hoor. En zoals M44 al aangeeft: het heeft ook zo zijn voordelen. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 24 juni 2008 Report Share Posted 24 juni 2008 Ik heb bijv van JvG een zilveren en een gouden(of zoiets) phonokabel; ik hoor geen fluit verschil tussen de 2Alle goede kabels klinken hetzelfde, echt waar. Ik stond laatst ook in een winkel nadat ik een AN silver te leen had gehad. Wat ik van de kabel vond? Gewoon goed was het antwoord. Net als mijn andere interlinks. 200 Euro lichter verliet ik de zaak. Ik heb ook wel slechte interlinks gehad. Ik heb ook slechte ervaringen met de goedkoopste kabeltjes die vaak bij een goedkope dvd spelers oid geleverd worden. Een paar euro duurder zijn er al veel betere interlinks te koop. Ik heb ook heel erg matige ervaringen met coax achtige interlinks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 juni 2008 Report Share Posted 24 juni 2008 @ Kraus Kraus, als ik zwart wit toepas wat je zegt/beweert ivm het klinken van kabels, dan zijn er 2 kabels van JvG die slecht zijn en 1 die wel goed is want hij maakt er minstens 3. Gr Stef Leg eens uit? Ik heb bijv van JvG een zilveren en een gouden(of zoiets) phonokabel; ik hoor geen fluit verschil tussen de 2 Alle goede kabels klinken hetzelfde, echt waar. De maker zal het graag horen ... Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 juni 2008 Report Share Posted 24 juni 2008 de maker weet er alles van Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 de maker weet er alles van Dit herinner ik mij zeker nog Kraus ... Wat ik wil zeggen Kraus is, ZW Wit gezien Jij kiest 1 van de 3 interlinks, dus moeten in jouw optiek de andere 2 niet goed zijn ... Of lees ik je verkeerd? maakt eig niet uit, jij geniet en ik geniet zoals je meermaals kon lezen heb ik ook een JvG, ik blijf het een zeer detailrijke kabel vinden in mn set NU prefereer ik koper Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 Jij kiest 1 van de 3 interlinks, dus moeten in jouw optiek de andere 2 niet goed zijn ... Of lees ik je verkeerd? maakt eig niet uit, jij geniet en ik geniet Je leest het goed Stef, een ieder maakt keuzes, ook degenen die menen daarboven te kunnen staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 ach het is meer een kwestie van goed combineren of niet. op mijn cd speler zit een netsnoer van een straalkachel. geeft het beste resultaat van alle wel en niet merk-snoertjes die ik probeerde. maar de eindversterker heeft zijn eigen blauwe netsnoertje. vindt ie fijn. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 (...) aan iemands stem kan ik direct horen welke boodschap erachter zit. dat maakt je nog wel eens achterdochtig Beste m44, Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig, nietwaar? Ongetwijfeld vind jij jezelf zo'n goede verstaander. Maar dat je wat intelligenter forummers vaak niet zo goed begrijpt, dat maakt je zeker wel eens achterdochtig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 je zou bijna denken dat het 'wat intelligenter' een zelfreflectie is Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 (...) aan iemands stem kan ik direct horen welke boodschap erachter zit. dat maakt je nog wel eens achterdochtig Beste m44, Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig, nietwaar? Ongetwijfeld vind jij jezelf zo'n goede verstaander. Maar dat je wat intelligenter forummers vaak niet zo goed begrijpt, dat maakt je zeker wel eens achterdochtig? watte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 @Miracle.Geluid kent slechts 2 componenten, amplitude en frequentie. Dream on Kraus. Een versterker behoort niets anders te doen dan de amplitude te versterken zonder enige aantasting van de frequenties. Gods onmogelijk. Ieder onderdeel wat in een versterker zit is een filter, en zeker niet 100% lineair. Met het totaal aan onderdelen kan je een behoorlijk lineaire versterker bouwen, maar 100% lineair....... Daarnaast moet hij natuurlijk wel de luidsprekers de baas blijven. Toch nog iets waar ik het volmondig mee eens kan zijn. Een sterk staaltje van dit matchen was de demonstratie die een jaartje geleden werd gegeven door de leden van hififorum (luidsprekers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 ach het is meer een kwestie van goed combineren of niet. op mijn cd speler zit een netsnoer van een straalkachel. geeft het beste resultaat van alle wel en niet merk-snoertjes die ik probeerde. maar de eindversterker heeft zijn eigen blauwe netsnoertje. vindt ie fijn. groet Trial and error is objectief de oorzaak van veel verandering (subjectief: verbetering en vooruitgang). Niks mis mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 Een kabel heeft geen ander doel dan onaangetast de amplitude en frequenties door te geven. Doet de kabel dat, dan klinkt hij niet. Doet de kabel dit niet dan kan hij misschien wel voor het gehoor heel mooi klinken maar deugen doet hij niet. Alweer het zelfde als bij de versterkers, dat is gods onmogelijk. Elke kabel, met plug eraan en verbindingspunten geeft verlies. Is dus een filter, wat ook nooit 100% lineair zal zijn. Met een heel vernuftige constructie en heel goed materiaal KAN je aardig in de buurt komen, maar 100%.....nee. Miracle, natuurlijk zal elke kabel wel een beetje een filterwerking hebben. Maar quantificeer dat nou eens. Met andere woorden: geef nou eens de overdrachtsfunctie van een kabel, zeg een speakerkabel van 4m, met 2 koperen aders, 4mm2, met tussen de aders 5mm PVC isolatie. Als je nog meer factoren mee wilt nemen: ga je gang. Je zult er achter komen dat de overdracht binnen het audiogebied (20-20.000Hz) en ver daarbuiten compleet lineair is. Daar is niks vernuftigs aan... Elke kabel die niet een lineaire overdracht heeft, is een trucje mee uitgehaald (een seriespoeltje bijvoorbeeld). En daarmee is het een slechte kabel, want een kabel hoort geen niet-lineaire overdracht te hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 @Miracle. Geluid kent slechts 2 componenten, amplitude en frequentie. Dream on Kraus. Ik ben benieuwd waaruit geluid dan nog meer bestaat. Een kabel transporteert geen emotie. Nee, is waar, maar een kabel kan wel dat deel van de informatie eruit filteren waar nu juist dat belangrijke deel in zit wat de emotie opwekt bij de luisteraar, maar ook de emotie van de vertolker eruit filteren. Emotie in een stem zit hem altijd in hele kleine details, zoals ademen en de heese geluiden in een stem. Dat zijn hele kleine signaaltjes, om het maar eens in "amplitude en frequentie" termen te houden, die makkelijk weg gefilterd kunnen worden door kabels, maar ook andere slechte onderdelen in apparatuur en speakers. Een kabel transporteert trouwens, ik durf het bijna niet te zeggen, natuurlijk ook geen geluid maar stroom. Bij reproductie en opslag van geluid is er slechts sprake van frequentie en amplitude tot en met het membraan van de microfoon en dan pas weer bij de spreekspoel en conus van de luidspreker. Alles daartussen is electriciteit en in het geval van opslag putjes in een CD, een groef in een plaat of gericht magnetisme in een band of desnoods spijkertjes in een wasrol Er zijn hele mooie microfoons maar ze bezitten toch niet de kwaliteit van een Stradivarius en dat geldt nog veel meer voor luidsprekers. Desalniettemin is het verbazingwekkend wat deze grove instrumenten nog weten klaar te spelen maar dat je de verbetering moet zoeken in de mechanische gedeelten van de reproductieketen en dat het electrische gedeelte tamelijk zorgeloos is in vergelijking daarmee, dat is ook gevoelsmatig wel duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 @Miracle. Geluid kent slechts 2 componenten, amplitude en frequentie. Dream on Kraus. Een versterker behoort niets anders te doen dan de amplitude te versterken zonder enige aantasting van de frequenties. Gods onmogelijk. Ieder onderdeel wat in een versterker zit is een filter, en zeker niet 100% lineair. Met het totaal aan onderdelen kan je een behoorlijk lineaire versterker bouwen, maar 100% lineair....... Daarnaast moet hij natuurlijk wel de luidsprekers de baas blijven. Toch nog iets waar ik het volmondig mee eens kan zijn. Een sterk staaltje van dit matchen was de demonstratie die een jaartje geleden werd gegeven door de leden van hififorum (luidsprekers €10.000+, versterker €10.000+ contra versterker €200: geen verschillen hoorbaar voor een panel van 30+ liefhebbers). Dat had idd een sterk staaltje geweest als ze daar verschil hadden gehoord. In zo'n ruimte, met zoveel mensen (die ademen ea. geluiden maken), met die speakers, en al helemaal geen gematchte set...... Een kabel heeft geen ander doel dan onaangetast de amplitude en frequenties door te geven. Doet de kabel dat, dan klinkt hij niet. Doet de kabel dit niet dan kan hij misschien wel voor het gehoor heel mooi klinken maar deugen doet hij niet. Alweer het zelfde als bij de versterkers, dat is gods onmogelijk. Elke kabel, met plug eraan en verbindingspunten geeft verlies. Is dus een filter, wat ook nooit 100% lineair zal zijn. Met een heel vernuftige constructie en heel goed materiaal KAN je aardig in de buurt komen, maar 100%.....nee. Een kabel transporteert geen emotie. Nee, is waar, maar een kabel kan wel dat deel van de informatie eruit filteren waar nu juist dat belangrijke deel in zit wat de emotie opwekt bij de luisteraar, maar ook de emotie van de vertolker eruit filteren. Emotie in een stem zit hem altijd in hele kleine details, zoals ademen en de heese geluiden in een stem. Dat zijn hele kleine signaaltjes, om het maar eens in "amplitude en frequentie" termen te houden, die makkelijk weg gefilterd kunnen worden door kabels, maar ook andere slechte onderdelen in apparatuur en speakers. Een kabel die onvolkomenheden in de andere componenten moet compenseren is geen oplossing voor fouten in die componenten. Een kabel kan onvolkomendheden in andere componenten heel goed be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 Leuk topic wel, je waant je in een sprookje, allerlei nonsens en lachwekkende stellingen wisselen elkaar af, een ieder vergeet dat je een stuk draad moet beoordelen op z'n elektrische merites, weerstand, inductie en capaciteit van de geleiders. Zoals Henrie al opmerkte spelen de laatsten geen enkele significante rol in het gebied dat we voor de weergave gebruiken. Weerstand van koper, zilver en goud ontlopen elkaar niet bijzonder. Klankverschillen door het gebruik van verschillende materialen zijn dus beslist niet aan te nemen, wel blijken legeringen en anderssoortige samenstellingen uit meerdere metalen enige invloed te hebben, denk hierbij aan verzilverde kabels. Dat middels een verbindingsdraad de prestaties van een installatie kunnen worden verbeterd dient absoluut ter kliko worden besteed, een draad kan uitsluitend verliezen opleveren, is zeker niet in staat tot positieve toevoegingen en dus heeft Kraus aardig gelijk met de stelling dat alle goede draadjes hetzelfde klinken, zijn er verschillen waar te nemen is eentje domweg slecht. Dat matching een rol zou spelen, dat een kabel als een positief filter is in te zetten is ook al zulk een fabel, nogmaals een verbindingsdraadje is een passief component, kan hooguit voor verliezen verantwoordelijk gehouden worden, kan nooit iets toevoegen en kan dus ook niet zorgen voor een goede balans tussen verschillen actieve componenten. Als je geen metingen doet en dus op het oor tussen kabels kiest vergeet dan nooit dat muziek in het algemeen heel gewoontjes klinkt, wel fraai gedetailleerd, vol allerlei dynamische en tonale verschijnselen die ons bijzonder kunnen boeien, ontroeren of mogelijk zelfs onrustig maken, maar kabels die het geheel van een eigen kleurtje voorzien doen dit uitsluitend op basis van aantasting/verliezen van het oorspronkelijke signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 toch fijn dat we iemand hebben die het echt weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 toch blijf ik erbij dat de koolstof kabel in mijn set zeker een positieve invloed heeft. terwijl de daarvoor gebruikte kimber nergens slecht uit de test gekomen is en velen er tevreden over zijn. dat zou dus betekenen dat de koolstof kabel slechter is en meer verliezen geeft en dat dat leidt tot een beter klankbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 Ok ik ga toch nog eens een poging wagen om te reageren :-) Wat Kraus zegt is boeiend en wat Jitze zegt ook ... Stelling alle goede draadjes klinken hetzelfde Kan iemand hier een duidelijke uitleg geven wat men verstaat onder "goede" Ik blijf met een gewrongen gevoel zitten nl het volgende: Binnen 1 fabrikant, merk ik verschillen op tussen zijn kabels, wilt dat dan zeggen dat er maar 1 de goede is en de andere slecht ... neen waarom merk ik dan wel verschillen tussen verschillende kabels van een zelfde merk en verschillende merken ... Of moet je het puur technisch zien en smaak klankkleur akoestiek enz wegdenken? Gr en bedankt Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts