[[Game]] Posted 31 mei 2003 Author Report Share Posted 31 mei 2003 ehm , de esl 63 en 988 en 989 zijn bjina puntbronnen. Voor zover ik weet de esl's van andere merken niet. Het signaal dat door de panelen wordt afgestraalt wordt in een cirkel vertraagt waardoor het geluid dat het grote vlak afstraalt zich gedraagt alsof het aangestoten is door een puntbron 30 cm achter het membraan-opppervlak. is te vergelijken met de golftherie van huygens als je die kent. Je dropt een steentje in het water. Vanuit dat punt(puntbron) lopen golven. De esl straalt als het ware het golfpatroon uit dat 30 voor de plek waar het steentje in het water viel te zien is. Terug redenerend kom je weer terug op die puntbron. duidelijk?? game~~ game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 mei 2003 Report Share Posted 31 mei 2003 Ok that makes sence. Toch heb ik, bij een punt bron, het idee dat de opstelling 0,0 kritisch is. Maar bij die grote vlakken verwacht ik een hot spot. Begrijp me niet verkeerd ik heb nog nooit een ESL beluisterd. Dus ik praat puur vanuit mijn 'gezond' (uhm) verstand. Dus hoe zit 't met die plaatsing? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 31 mei 2003 Author Report Share Posted 31 mei 2003 het is geen 100% perfecte puntbron... en volgens quad is de plaatsing minder kritsch dan gewoonlijk maar nogsteed om niet over het hoofd te zien... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 mei 2003 Report Share Posted 31 mei 2003 Ok! bedankt voor de uitleg! Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 31 mei 2003 Author Report Share Posted 31 mei 2003 altijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:okee, dankje michel. Maar wat zijn goeie hoorns?? Zo'n zware versterker heeft een esl BTW toch ook niet nodig? 2x 40 watt voor de 989... game Hallo Game, Wat goede hoorns zijn? Hoorns die klinken zoals jij dat graag hebt. Is een beetje een flauw antwoord, maar het enige dat in mijn optiek juist is. Om je een beetje op weg te helpen kun je, met oog op zo laag mogelijke kosten, denken aan bijvoorbeeld een Voigt-pipe. En dan met name een die is uitgerust met een Fostex fullrange unit (m.n. FE206E). Veel waar voor je geld, en goed zelf te bouwen. Ook als je geen complete werkplaats tot je beschikking hebt, of niet zo heel erg handig bent. Er zijn legio sites waarin de bouw van een dergelijk speakersysteem wordt beschreven. Google maar eens. Wat de versterking betreft: ESL's vragen vermogen en veel stabiliteit. Ze hebben namelijk een laag rendement en een erg grillig impendantieverloop. Iets waar buizen een hekel aan hebben. De mooiste buizenversterkers zijn van het "single-ended" type. Dit betekent dat per kanaal slechts een buis de eindversterking verzorgd. De meest gangbare en naar men zegt mooist klinkende buizen leveren vermogens tussen de ongeveer 3 en 8 Watt in klasse A. Enkele uitzonderingen daargelaten (bijvoorbeeld de 845 en 211 triodes leveren ca. 20 Watt, het zijn van oorsprong zendbuizen). Om een electrostaat aan te sturen, zal je dus meerdere buizen per kanaal moeten gebruiken. Dat kan volgens een aantal principes, waarbij elke variant auditief gezien minder kwaliteit zal leveren dan een single-ended schakeling. Om een lang verhaal kort te maken: wil je een hele mooie buizenversterker, dan zal je moeten zorgen dat het aan te sturen speakersysteem weinig vraagt van deze versterker. Hoornspeakers hebben doorgaans een hoog rendement en een lage bewegende massa. Dit betekent dat de versterker weinig vermogen hoeft te leveren en dat de dempingsfactor niet hoog hoeft te zijn om gecontroleerd en luid te kunnen spelen. Een mooi huwelijk dus. De EL84 penthode is een kleine reus: mooi geluid, lage kosten. Levert 3 a 4 Watt. Single-ended versterkers zijn er bijvoorbeeld van Aurexx - link. Maar er zijn vele andere varianten te vinden. De hierboven genoemde Voigt-pipe met Fostex-unit zal je zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 heel interessant onderwerp, en ook heel heel heel goed. http://www.tannoy.com/frame.cfm?ID=1&D=1 http://www.bd-design.nl http://www.carfrae.com/ zeker de moeite waard een wereld apart. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 h Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door patachou:h Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Michel: De EL84 penthode is een kleine reus: mooi geluid, lage kosten. Levert 3 a 4 Watt. Single-ended versterkers zijn er bijvoorbeeld van **knip** De el84 is inderdaad een leuke en goedkope buis. Ik heb een s.e triode geschakelde el84 versterkertje i.c.m een voight pipe gebruikt, klonk niet verkeerd. In penthode kun je zelfs zonder ingangsbuis (!) direct een cd speler op het grid aansluiten van de el84 aansluiten. Ik vond het trouwens met een ingangs buis beter klinken. Wat ook een goedklinkende versterker is voor een wat hoger rendement luidspreker is de wat gehypte gainclone. Als je geen geld hebt voor mooie uitgangstransformatoren, is dit een betere keus imho. Ik vond het in elk geval een verbetering over mijn buizenversterker. Breedbanders hebben absoluut tekortkomingen, maar wat mij betreft wegen de tekortkomingen wel op tegen de nadelen. Ik vind het grootste voordeel (alhoewel niet onbelngrijk) niet dat het een puntbron is, maar dat het belangrijkste en grootste freq. gebied uit 1 luidspreker komt. Als je de uiterste freq. gebieden niet op wilt geven, kun je toch een subwoofer <80hz en een supertweeter >15khz toevoegen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 ha, dank voor de info. ff (1 dag)niks gelezen , en der staat al weer van alles. michel, ik heb -zoals je weet ?- kef reference 103.3. Ik heb geen flauw idee hoe die dingen zich verhouden tov, zijn fostex systeem, kan jij daar iets over zeggen, behalve dat ik zal moeten luisteren? en patachou, De jonger de leergieriger, toch? Maar eh, ik hou het liever op: 'muziek en het meisje' 'dan een vrouw na hifi' maar das geheel persoonlijk game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 en dan maar nog wat: die Amp, das toch een eindversterker? (die van die link...) Zou zoiets beter klinken dan een quad 405-2 350 euro is relatief weinig geld, niet dat ik dat heb -ik sta rooder dan rood- Maar toch, game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Hallo Game, Net als dat een electrostaat een compleet ander geluidsbeeld neerzet dan een conusspeaker, doet een hoorn dat ook. Van een goede wordt je heeeel stil. Het is dus een appels-peren vergelijking waarbij je niet van beter of slechter kunt spreken, maar alleen over anders cq niet te vergelijken. Jouw luidsprekers zijn m.i. zeker niet slecht. Kwalitatief bestaan er duidelijk mindere, maar ook betere hoorns. Inderdaad, hier schiet je ook al niets mee op... Helaas; het enige dat er op zit is zelf luisteren en daarna voor jezelf beslissen of het geluid je genoeg aanspreekt om met hoorns aan de slag te gaan. Wat die versterker betreft: die zal ongetwijfeld anders klinken dan de Quad. Beter is een absolute waarde, welke nooit hard te maken is in audioland. Waardeoordelen te over, maar in dit geval niet van mijn kant... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 ja, je hebt gelijk - jij kan moeilijk uitspraken gaan doen over zoiets. Ik las op die link dat ze afvallen vanaf 150 Hz! mijn staan gespecificeerd tot 35 Hz. dan mis ik wel errug veel....toch? en over die amp, hoe leuk is die ? Ik snap dat het niet super is, en kan je er kef's mee aandrijven?(91 dB) jij hebt het over veel vermogen bij 20 watt, mijn 405-2 is 2 x 100.... wat denk je dankje game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Game, Het doel van hoorns is het afvallen van bas te compenseren. Dat de driver bij 150 Hz. afvalt, wil niet zeggen dat het hoornsysteem dat ook doet. Zo kom je dus uit bij o.a. Carfrae, die met de AER driver tot 20 Hz nagenoeg recht loopt. Hoe goedkoper de hoorn, hoe relatief minder netjes het frequentieverloop zal zijn. Je kunt buizen en transistors niet vergelijken. Een Watt is een Watt, en stroom is stroom. En het verschil tussen buizenWatts en transistorWatts is een feit. Snap je? Speaker met een rendement van 91 dB/1 W./1 m. vragen minimaal een Watt of 8 a 10 om een beetje uit de verf te komen. Als die luidsprekers met veel en/of grote laagconussen zijn uitgevoerd (daar is de grote bewegende massa weer) heb je een hoge dempingsfactor nodig. Geen buizen dus. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 begrijp ik goed dat buizen alleen voor hoorns of esl zijn??? die kef's hebben een tweeter middentoner een 1 inwendige bassspeaker. dat kan dus niet...(?), Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Game, Zeker kan dat wel. Alleen zal die Aurexx versterker uit de link een mager geluid geven, 3 Watt is echt te weinig. Kijk maar eens op de site van Jadis (zie merken in de menubalk). Die maken buizenversterkers tot 800 Watt per kanaal. En dat is zo ongeveer genoeg om De Kuip met geluid te vullen. Je kunt elke speaker met buizen aansturen. Welke buizen en hoeveel is dan de essentiele vraag. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 ok... maar hoe meer buizen hoe slechter de verterker? of anders getselt hoe minder hoe beter? 800 watt klinkt als errug veel... game, buizen zijn ieg geen goed plan voor mijn boxen?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:ok... maar hoe meer buizen hoe slechter de verterker? of anders getselt hoe minder hoe beter? 800 watt klinkt als errug veel... game, buizen zijn ieg geen goed plan voor mijn boxen?? game Beste Game, Ik zal trachten wat dingen te verduidelijken, krijg de indruk dat je het spoor bijster bent: 1. Hoe minder componenten in de signaalweg bij een versterker, hoe beter THEORETISCH de versterker zal klinken. Conclusie: 1 buis is het beste. 2. Transistoren hebben een lagere specifieke vervorming dan buizen, echter, de vervorming van buizen uit zich in harmonischen. En die van transistoren duidelijk niet, die klinkt dus ook als vervorming. 3. Er zijn triodes en penthodes. De eerste heten audiofieler te zijn, maar geven beduidend minder vermogen in de regel dan de tweede. 4. Klasse A schakelingen leveren minder vermogen dan klasse AB schakelingen leveren minder vermogen dan klasse B schakelingen. Een single ended 2A3 versterker zal in klasse A zo'n 2,5 Watt leveren. Heel mooie triodeversterker. Een parallel-push-pull KT90 versterker moet in klasse B zeker 120 Watt per kanaal kunnen halen. Dan heb je 4 penthodes per kanaal. De laatste versterker zal zonder meer heel goed jouw luidsprekers aan kunnen sturen. Daarvoor heb je m.i. aan een push-pull el84 of SE el34 genoeg. Kijk eens bij rik stoet (.nl) bij hun stoetkits. Of de UL40S2 van Amplimo (.nl) Hoop dat dit de zaak wat duidelijker maakt. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 ja & nee... wat je vertelde was duidelijk. Maar wat dat praktsich betekent niet. hoe lager het aantal wattts van een buizen versterker hoe mooier hij klinkt. over het algemeen. zo'n 120 watts buizen versterker heeft lijkt mij lang niet de goede eigenschappen van een klassa a buizen vertsterker. klinkt zo'n push bull nog wel net zo mooi als een single ended klassa a, is de vraag die mij bezig houdt... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:ja & nee... wat je vertelde was duidelijk. Maar wat dat praktsich betekent niet. hoe lager het aantal wattts van een buizen versterker hoe mooier hij klinkt. over het algemeen. nee, nu heb je de kip en het ei omgedraaid... zo'n 120 watts buizen versterker heeft lijkt mij lang niet de goede eigenschappen van een klassa a buizen vertsterker. klinkt zo'n push bull nog wel net zo mooi als een single ended klassa a, is de vraag die mij bezig houdt... Dat is duidelijk Game. Het antwoord is simpel: Theoretisch zal die SE klasse A beter klinken dan een PP penthode. En naar mijn persoonlijke mening klinken in principe alle buizenversterkers beter dan transistorversterkers (o, o, nu komt het... ) Er zijn mensen die zweren bij buizen, en er zijn mensen die zweren bij transistors. Snap je waar ik naartoe wil? Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 ehm ik hoop dat je niet helemaal knijtergek wordt van mij, maar ok, als een buizen fanaat (jij) tegen mij zegt buizen zijn beter, onthoud ik dat als jouw mening - niks meer. > Ik d8 ff dat buizen alleen voor esl's en hoorn zijn. bleek niet waar, maar de mooiste buizen versterkers kunnen vanwege een laag aantal watts slecht hoorns aansturen. > ik d8 ook dat hoornsystemen afvielen bij 150 hz, maar datwas slechts de driver, het systeem in zijn geheel kan zelfs tot 20 Hz gaan, bij de juiste constructies. >>>ok, nu rest mij slechts deze vraag: hoeveel watts zijn er nodig voor een gemiddeld (90 dB) konussysteem, en ken je enkele voorbeelden van goede systemen geschikt voor mijn kef's? >>>>dankje game:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Hallo Game, Ben blij dat e.e.a. duidelijk is. Voor jouw systeem kun je alle kanten op. Wil je goed of goedkoop? Met dien verstande dat m.i. goedkoop met buizen nog steeds erg goed is. De goedkope manier: EL34PP of EL84PP(P) bijvoorbeeld Jadis Orchestra, Unison Research S6, Synthesis Nimis, Synthesis Ensemble, Stoetkit V en VI, Aria S2, enz. De dure manier: monoblokken SE 300B, SE 845, SE 211. Vele merken te vinden op het web (Google!) Op WoerldTubeDirectory vind je alles over produktieversterkers. Voor de goede orde wil ik niet onvermeld laten dat mijn mening in deze en voorgaande post ook niet als meer bedoeld is dan een mening. Als je de apparatuur van de forumleden globaal bekijkt, zal je zien dat de buizen-transistor-verhouding ongeveer 50/50 is. Niet voor niets lijkt me (smaak, jeweetwel ). Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 nu rest mij slechts deze vraag:hoeveel watts zijn er nodig voor een gemiddeld (90 dB) konussysteem Ik heb een aantal maanden geleden m'n 15watt versterker gehoord op een set grote zelfbouw speakers (vorm ala Diade) van 91db, en dat kklonk geweldig en kon harder dan ik of m'n buren zouden willen. (ik had geen enkel moment 't idee, dat de versterker vermogen te kort kwam) Ook heb ik eens een NAD310 versterker gehad van 20watt. Dat klonk ook erg goed i.c.m. een paar Monitor Audio speakers van 89db, dus... ik denk dat je met een wattje of 20 al een heel eind komt, Game. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 dankje alco en ik heb begrepen dat dat dus om 'buizen watts' gaat. Mijn kef's zijn zelfs 92 dB. Wat zijn dan leuke buizen versterkers met zo'n wattage? 2e-hands eventueel. michel vroeg: 'goed of goedkoop', laat ik het maar op goedkoop en relatief goed houden. Maar het gaat dus om suggesties, zijn die er? al dan niet 2ehands.. game. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts