stefk Posted 27 juni 2008 Report Share Posted 27 juni 2008 beste mensen, PU Rega P25 met RB600 zoals de meesten weten Om een Benz Ace te monteren, moesten we gebruik maken van de VTA adjuster Michell om de RB600 te verhogen. geen enkel probleem keurig gefreesd en gedaan om de moer onderaan terug vast te zetten. Nu komt tricky part of the game Ik speel terug met de vilten mat waardoor de arm minstens parallell staat met de plaat en maybe, maar dat kan ik niet meten enkel het oog kan ik gebruiken, zelfs achteraan lager dan de headshell indien waarden op nul enz enz; jullie kennen het principe uiteraard van afstellen. vraag is of dit een waarneembare invloed heeft op mn geluid, het afspelen van vinyL? bijkomend, het moet denk ik niet moeilijk zijn om eerst de moer los te maken en de VTA Michell 1mm naar beneden te draaien en dan de arm terug vast te zetten. Zinvol de arm in hoogte aan te passen of maakt die 1mm of mss 1.5mm niets uit? Ik kan desnoods een schuifpasser lenen gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 juni 2008 Author Report Share Posted 28 juni 2008 beste mensen, PU Rega P25 met RB600 zoals de meesten weten Om een Benz Ace te monteren, moesten we gebruik maken van de VTA adjuster Michell om de RB600 te verhogen. geen enkel probleem keurig gefreesd en gedaan om de moer onderaan terug vast te zetten. Nu komt tricky part of the game Ik speel terug met de vilten mat waardoor de arm minstens parallell staat met de plaat en maybe, maar dat kan ik niet meten enkel het oog kan ik gebruiken, zelfs achteraan lager dan de headshell indien waarden op nul enz enz; Verkeerde interpretatie van mij Als de naald de plaat raakt, moet de arm achteraan iets hoger staan toch? 1mm? vraag is of dit een waarneembare invloed heeft op mn geluid, het afspelen van vinyL? bijkomend, het moet denk ik niet moeilijk zijn om eerst de moer los te maken en de VTA Michell 1mm naar beneden te draaien en dan de arm terug vast te zetten. Zinvol de arm in hoogte aan te passen of maakt die 1mm of mss 1.5mm niets uit? Ik kan desnoods een schuifpasser lenen gr stef Kunnen jullie hier nu beter mee verder? Bedankt Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 28 juni 2008 Report Share Posted 28 juni 2008 Stef VTA gehoormatig inregelen! Dit houdt in dat de VTA eenvoudig verstelbaar moet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 28 juni 2008 Report Share Posted 28 juni 2008 Misschien wel de makkelijkste weg voor je, Stef; hoe klinkt het??? De element moet bij mijn weten niet parallel op de lp staan maar idd ietsje schuin. Vraagje voor Henk, Carl, Erik etc... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 juni 2008 Author Report Share Posted 28 juni 2008 Stef VTA gehoormatig inregelen!Dit houdt in dat de VTA eenvoudig verstelbaar moet zijn. Even achtergrond geschiedenis Vroeger speelde ik met de andere kant van mn plateau waar gelbubbels op bevestigd zijn. Nu gebruik ik terug de vilten mat, die iets hoger is dan de gelbubbels Om de Ace goed te monteren, is er een VTA Adjuster van Michell geplaatst en onderaan plateau uitgefreesd zodat we de 6kant ring terug aan de armbuis konden bevestigen. Naar mijn insziens, moet de VTA Michell iets omhoog gedraaid worden zodat ik terug een "overhanging" heb. Om eerlijk te zijn, ik vraag mij af of een 0.5mm verschil hoorbaar waarneembaar is in mn set Ik begrijp jullie bezorgdheid hoor Tanx allemaal Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 28 juni 2008 Report Share Posted 28 juni 2008 Wat hoorbaar is kan je zelf het beste bepalen. Indien nodig zet je het 2mm hoger, so what? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 juni 2008 Author Report Share Posted 29 juni 2008 Stef VTA gehoormatig inregelen!Dit houdt in dat de VTA eenvoudig verstelbaar moet zijn. De Rega platenspelers zijn ontworpen vr HUN elementen en daardoor is de hoogte - VTA optimaal. Zodra je een ander element gaat inbouwen, is de enige mogelijkheid de arm verhogen dr het gebruik van spacers. Of je kan ook een VTA adjuster van Michell gerbuiken. Er is gewoon geen andere mogelijkheid bij de rega arm. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 Stef VTA gehoormatig inregelen! Dit houdt in dat de VTA eenvoudig verstelbaar moet zijn. De Rega platenspelers zijn ontworpen vr HUN elementen en daardoor is de hoogte - VTA optimaal. Zodra je een ander element gaat inbouwen, is de enige mogelijkheid de arm verhogen dr het gebruik van spacers. Of je kan ook een VTA adjuster van Michell gerbuiken. Er is gewoon geen andere mogelijkheid bij de rega arm. Gr Stef Ja,ja nu herinner ik mij ook weer dat ik daarom mijn Rega-arm destijds zo rap gedumpt heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 Hoi Stef, In de meeste gevallen zul je 0,5mm VTA verschil redelijk goed moeten horen. Zeker met een ACE. Mijn ervaring met de ACE is dat deze het beste klinkt als de arm iets voorover staat, zo'n 1-1,5mm. Je kan heel goed zien of de arm voor of achterover staat door een geodriehoek op het plateau te zetten en de arm erlangs te houden. Met de horizontale strepen op de geodriehoek is dat met een Rega arm aardig goed te zien. Klinkt het echter nu al zoals je zou willen zou ik er niet te veel aan gaan doen maar van genieten. Echter vermoed ik dat het dat niet doet, anders had je de vraag niet gesteld. Probeer het eens met de geodriehoek, maar nog meer met je eigen gehoor. De 1-1,5mm VTA die ik goed vind klinken met de ACE kan voor jou mss wel te veel zijn. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 juni 2008 Author Report Share Posted 29 juni 2008 Hoi Stef, In de meeste gevallen zul je 0,5mm VTA verschil redelijk goed moeten horen. Zeker met een ACE. Mijn ervaring met de ACE is dat deze het beste klinkt als de arm iets voorover staat, zo'n 1-1,5mm. Je kan heel goed zien of de arm voor of achterover staat door een geodriehoek op het plateau te zetten en de arm erlangs te houden. Met de horizontale strepen op de geodriehoek is dat met een Rega arm aardig goed te zien. Klinkt het echter nu al zoals je zou willen zou ik er niet te veel aan gaan doen maar van genieten. Echter vermoed ik dat het dat niet doet, anders had je de vraag niet gesteld. Probeer het eens met de geodriehoek, maar nog meer met je eigen gehoor. De 1-1,5mm VTA die ik goed vind klinken met de ACE kan voor jou mss wel te veel zijn. Mvg. Miracle. Mensen zowel dr Miracle als anderen HEAR (alle forummers) vinden dat een VTA met een Ace best wel zo nauwkeurig worden ingesteld. Ik vergalopeeer mij hier dus een beetje met te veronderstellen dat het niet that much uitmaakt met een Ace en RB600 arm. Ik ga er eens deftig moeten vr gaan zitten om verschil waar te nemen. Miracle, bold stukje Om alle misverstanden te vermijden ... want ik kan behoorlijk verkeerd zijn Het voorover staan is toch het moment dat de naald in de groef staat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 Hoi Stef, In de meeste gevallen zul je 0,5mm VTA verschil redelijk goed moeten horen. Zeker met een ACE. Mijn ervaring met de ACE is dat deze het beste klinkt als de arm iets voorover staat, zo'n 1-1,5mm. Je kan heel goed zien of de arm voor of achterover staat door een geodriehoek op het plateau te zetten en de arm erlangs te houden. Met de horizontale strepen op de geodriehoek is dat met een Rega arm aardig goed te zien. Klinkt het echter nu al zoals je zou willen zou ik er niet te veel aan gaan doen maar van genieten. Echter vermoed ik dat het dat niet doet, anders had je de vraag niet gesteld. Probeer het eens met de geodriehoek, maar nog meer met je eigen gehoor. De 1-1,5mm VTA die ik goed vind klinken met de ACE kan voor jou mss wel te veel zijn. Mvg. Miracle. Mensen zowel dr Miracle als anderen HEAR (alle forummers) vinden dat een VTA met een Ace best wel zo nauwkeurig worden ingesteld. Ik vergalopeeer mij hier dus een beetje met te veronderstellen dat het niet that much uitmaakt met een Ace en RB600 arm. Ik ga er eens deftig moeten vr gaan zitten om verschil waar te nemen. Miracle, bold stukje Om alle misverstanden te vermijden ... want ik kan behoorlijk verkeerd zijn Het voorover staan is toch het moment dat de naald in de schroef staat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 juni 2008 Author Report Share Posted 29 juni 2008 Het voorover staan is toch het moment dat de naald in de schroef staat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 Hoi Stef, In de meeste gevallen zul je 0,5mm VTA verschil redelijk goed moeten horen. Zeker met een ACE ............... Dat is nog steeds onderwerp van discussie: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html De enig juiste VTA is die waarbij zowel de lage frequenties als de hoge frequenties zo min mogelijk vervormen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 Hoi Stef, In de meeste gevallen zul je 0,5mm VTA verschil redelijk goed moeten horen. Zeker met een ACE ............... Dat is nog steeds onderwerp van discussie: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html De enig juiste VTA is die waarbij zowel de lage frequenties als de hoge frequenties zo min mogelijk vervormen. En dat nu is met de Rega-arm erg lastig om te realiseren. Helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 En dat nu is met de Rega-arm erg lastig om te realiseren. Helaas. ??? Ik heb hiermee geen ervaring. Maar als dat zo is lijkt mij iets grondig mis met die Rega. De meeste elementen hebben toch vrij standaard afmetingen. Overigens kun je VTA pas goed afregelen als eerst de fouthoek, overhang etc in orde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2008 Report Share Posted 1 juli 2008 En dat nu is met de Rega-arm erg lastig om te realiseren. Helaas. ??? Ik heb hiermee geen ervaring. Maar als dat zo is lijkt mij iets grondig mis met die Rega. De meeste elementen hebben toch vrij standaard afmetingen. Overigens kun je VTA pas goed afregelen als eerst de fouthoek, overhang etc in orde is. Dat kan weleens tegenvallen. De hoogte en aftasthoek van de elementen verschillen in de regel meer dan de meesten denken. Dat je de VTA niet in kunt stellen is een groot minpunt. Je zit vast aan het idee dat de bouwer heeft (in dit geval Rega). Wil je optimaal, dan moet er een Rega element in of eentje dat net zo hoog is en dezelfde aftasthoek heeft. Een Rega element wil je eigenlijk niet (ook niet die overpriced MC). En een goed element vinden met dezelfde fysieke waarden is ook lastig. Enig juiste oplossing is de VTA toch op eoa manier aan te passen. Dat kan met ringen en ook met adjusters. Het blijft echter behelpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 juli 2008 Author Report Share Posted 1 juli 2008 En dat nu is met de Rega-arm erg lastig om te realiseren. Helaas. ??? Ik heb hiermee geen ervaring. Maar als dat zo is lijkt mij iets grondig mis met die Rega. De meeste elementen hebben toch vrij standaard afmetingen. Overigens kun je VTA pas goed afregelen als eerst de fouthoek, overhang etc in orde is. Dat kan weleens tegenvallen. De hoogte en aftasthoek van de elementen verschillen in de regel meer dan de meesten denken. Dat je de VTA niet in kunt stellen is een groot minpunt. Je zit vast aan het idee dat de bouwer heeft (in dit geval Rega). Wil je optimaal, dan moet er een Rega element in of eentje dat net zo hoog is en dezelfde aftasthoek heeft. Een Rega element wil je eigenlijk niet (ook niet die overpriced MC). En een goed element vinden met dezelfde fysieke waarden is ook lastig. Enig juiste oplossing is de VTA toch op eoa manier aan te passen. Dat kan met ringen en ook met adjusters. Het blijft echter behelpen. Inderdaad Sodejuu, het blijft behelpen Met de Michell VTA is het "redelijk" te doen PU moest eventjes nr een hifiman omdat de rode draad nr de clips-connector los was Eventjes gechecked en de conclusie is dat we niet gaan verder "klooien" aan de arm. 1 ding staat vast, geen regaarm meer vr mij ... ook geen RB300 of 301 als tussenoplossing Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 5 juli 2008 Author Report Share Posted 5 juli 2008 Een kleine week verder en dit zijn mijn bevindingen De arm recht zetten met gebruik van een driehoek, zoals miracle en kraus aangaven, en de Michell adjuster is behoorlijk goed te doen mits geduld en toewijding. Heeft dit veel invloed gehad op het geluid? Naar mijn insziens niet. Het verschil in hoogte was dan ook miniem. Wat wel een opmerkelijke invloed heeft op het geluid, was de instelling van het countergewicht. In principe moet de arm "zweven". Klein beetje meer of minder geeft gehoormatig een verschil in het laag en mindere mate het hoog. Bon dit meende ik toch te kunnen opmaken uit het luisteren. Het geluid werd soms lomp en miste frisheid ... het liep niet vlot bij momenten conclusie Bij mn Rega P25 RB600 en Ace maakte de instelling en tracking force van de arm het meest uit tov van de hoogte instelling die nagenoeg ok was. En ja ik heb geen meetapparatuur dus was het visueel allemaal. Wat de tracking force betreft, als je deze mooi op 2 zet en dan 1 "streepje" terug, durf ik stellen dat het allemaal almost hetzelfde was. Wta heb ik nog geleerd? Dat een prima loopwerk + arm die je volledig kan instellen + knap element (dus niet mijn combi ) vakmanschap vraagt om perfect in te stellen. Het kan een muzikale wereld van verschil maken. Gr Stef PS Mn gemodde phonotrap speelt geweldig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts