Jump to content

Blu ray vs. DVD

BellaVista
 Share

Recommended Posts

Een jaar of 6 geleden zou SACD de opvolger worden van de CD. Dat is niet gebeurt en dat geeft rust aan het front van de formaten-oorlog.

DVD heeft inmiddels VHS van de markt verdrongen. Amper beter, zeker op de toen gangbare beeldbuis, kregen we met dit systeem vooral gebruiksgemak. Net gewend aan DVD maakt een nieuw systeem zijn opwachting: Blu Ray. Zit ik als consument hier op te wachten?

Naast ons torentje pronkt inmiddels een Playstation-3. Naast een errug gave gamemachine met errug gave graphics heeft de PS-3 een Blu Ray-speler. De beeldbuis is een HD-ready LCD, waarop DVD al veel verbetering laat zien ten opzichte van de kabel. Gisteravond was het dan zover met een eerste blu ray schijfje uit de verhuur: 'National Treasure 2' met Nicolas Cage. Een upgrade?

De eerste beelden laten meteen zien wat blu ray doet. Wow. Dit formaat gaat nog veel verder dan DVD. Het is pure verwennerij voor de ogen. Geen picksel te zien, geen verlopende vlakken, maar een zeer scherp beeld en een overload aan details. Gezichten zijn superscherp: rimpeltjes, nee pori

Edited by BellaVista

Bellavista, tof van je om dat toe te geven.

Haal ik mijn wat gepikeerde opmerking ook weg ;)

Laten we maar geen sacd koeien uit de sloot gaan halen. Veel plezier met je BD.

Ik moet zeggen dat zijn conclusie mij wat verbaasde nadat ik las dat DVD amper beter was dan VHS. Mijninsziens was dat een oneindig grotere vooruitgang dan BD tov DVD.

Denk dat full HD TV's eerst betaalbaar moeten worden <600 euro en dat de regulieren uitzendingen ook op HD kwaliteit moeten worden uitgezonden. Zolang films maar mondjes maat op blue ray verschijnen en er geen uitzendingen zijn op HD zie ik het niet snel gebeuren dat blue ray echt een succes gaat worden.

Misschien ben ik wat pessimistisch maar ik denk dat blue ray een truuk is van de uitgevers van DVD's. Blue ray DVD's zijn vast duurder dan gewone, en er zijn toch mensen die hun hele DVD verzameling dan willen upgrade naar een blue ray verzameling. Dus gewoon weer kassa, blue ray is iets wat ons wordt aangpraat door de mensen die er op verdienen.

Je moet het hebben anders kan je niet genieten van de nieuwste hyper sensationele sensatie op film gebied uit Hollywood, dit alles natuurlijk in 9.1 KOOOOP NU. (disclaimer blue ray DVD waarborgd alleen visueel goed beeld, blue ray kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de kwaliteit van de film.)

Een truc?

Alles, maar dan ook

Vraag-aanbod is een wisselwerking. Soms is eerst een vraag, soms is er eerst het aanbod. Koop gewoon iets waar je je prettig bij voelt en kijk niet of het het nieuwste of het nieuwste is. Dat is een verkeerd uitgangspunt, daar ben ik het met je eens. Maar ja, die mensen worden daar gelukkig van (of niet, meestal)