Jonn Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Hallo Kappa7, Mijn complimenten voor je PD. Erg erg mooi vind ik hem geworden. Ik vond deze topic via google, omdat ik zelf zo langzamerhand die PD ook wel zou willen. Dus heb ik me maar even aangemeld hierzo, Wat ik me nou afvraag is, welk schema moet ik volgen? Ik zie dat Triode dick er een van 2006 heeft staan en Doede Douma een van 2004. Je hebt het over de MKIII. Zou je me kunnen aangeven waar ik dit schema vind, of heb ik het ergens gemist en is het al gepost. Alvast bedankt, Jonn Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Ziet er fraai uit hoor. Wou dat ik zo handig was. Maar is een phono trap op basis van buizen niet vragen om problemen met de huidige low output MC elementen, want heeft een buizen pre niet eerder last van ruis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Hallo Kappa7, Mijn complimenten voor je PD. Erg erg mooi vind ik hem geworden. Ik vond deze topic via google, omdat ik zelf zo langzamerhand die PD ook wel zou willen. Dus heb ik me maar even aangemeld hierzo, Wat ik me nou afvraag is, welk schema moet ik volgen? Ik zie dat Triode dick er een van 2006 heeft staan en Doede Douma een van 2004. Je hebt het over de MKIII. Zou je me kunnen aangeven waar ik dit schema vind, of heb ik het ergens gemist en is het al gepost. Alvast bedankt, Jonn Wat welke versie is kan ik ook niet meer helemaal volgen. Ik begreep hier dat Triode Dick weer met een update bezig was, maar op zijn site vind je die nog niet. Ik heb hem zelf gemaild, dat raad ik jou ook aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Ziet er fraai uit hoor. Wou dat ik zo handig was. Maar is een phono trap op basis van buizen niet vragen om problemen met de huidige low output MC elementen, want heeft een buizen pre niet eerder last van ruis? Brom en ruis liggen zeker meer op de loer met een buizen pre. Maar een goed ontwerp heeft daar geen last van. Hele kleine signaaltjes van een MC kun je versterken met een step-up trafo, somige ontwerpers gebruiken een ruisarme (mos)FET in de 1e trap al dan niet in cominatie met een buis. Zelf gebruik ik een medium output MC element die ik afgesloten heb met 22K. Dat gaat zo hup de 1e buis in een 7025 = ruis arme ECC83 en dat gaat nog n Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Op dit moment gebruik ik de phono stage die in mijn geintergreede versterker zit. misschien dat ik in de toekomst weer een losse phono pre ga kopen. Maar dan moet ik eerst weer een budget hebben. Een DIY is dan wel een optie, maar dan moet ik eerst van mijn luie reet afkomen en leren solderen. Heb nu niet eens een soldeer station of ander DIY spullen en om die allemaal aan te gaan schaffen om in phono pre te maken is ook niet nuttig denk ik. Ik wil atijd veel maar ik ben vrij lui dus komt het er nooit van. Ach misschien ooit, als ik ouder en wat rustiger ben, maar ook dan niet ben ik bang van. Maar ik vind het wel leuk om te zien hoe andere er mee bezig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 oktober 2008 Author Report Share Posted 23 oktober 2008 Hallo Kappa7, Mijn complimenten voor je PD. Erg erg mooi vind ik hem geworden. Ik vond deze topic via google, omdat ik zelf zo langzamerhand die PD ook wel zou willen. Dus heb ik me maar even aangemeld hierzo, Wat ik me nou afvraag is, welk schema moet ik volgen? Ik zie dat Triode dick er een van 2006 heeft staan en Doede Douma een van 2004. Je hebt het over de MKIII. Zou je me kunnen aangeven waar ik dit schema vind, of heb ik het ergens gemist en is het al gepost. Alvast bedankt, Jonn Beste Jonn, Allereerst welkom op het forum Hear en bedankt voor de complimenten. Als je inderdaad wil gaan zelf bouwen is de PD een goede keuze. De MKIII versie zo als die hier staat is de laatste versie die door Triode Dick gemaakt is en nog niet gepubliceerd. Ik ben aan dit schema gekomen door Triode Dick zelf een mailtje te sturen en waarachtig kreeg ik meteen het voorlopige schema toe gestuurd. De MKIII versie is wel de uitvoering waar je het beste voor kan gaan. Er is voor deze Dude een nieuwe trafo set gemaakt en ook is er gebruik gemaakt van een andere buis in het tweede deel van de versterkertrap. Meer mag ik je nog niet verklappen om dat het nog niet op zijn site is gepubliceerd. Maar je kan Triode Dick altijd een email sturen misschien wil hij zijn geheim ook wel aan jouw verklappen. @ Mordante Als je een beetje gevoel hebt voor techniek dan moet het lukken om zelf zo iets moois in elkaar te bouwen. Een soldeer station had en heb ik nog steeds niet maar voor ongeveer €13,- koop je al een simpel temperatuur geregeld soldeerboutje en daar kan je prima mee uit de voeten, als je niet te vaak dergelijk projecten wil gaan doen tenminste. Mocht je ooit an zo iets willen beginnen ga dan eerst eens met het schema in de hand rustig de componenten uit zoeken die je wil gaan gebruiken. zet die dan eens rustig op een rijtje dan heb je ook meteen een idee wat de kosten voor zo iets zijn en krijg je ook een idee of je dat zelf ook zou kunnen maken. Het eigenlijke bouwen viel mij nog het meeste mee gewoon de lijntjes in het schema volgen dan kom je er vanzelf. Het schilderen spuiten van de kasten vond ik nog het meeste tegen vallen. En dan nog even de Dude gaat steeds beter klinken hij raakt al aardig ingespeeld. Voor de rest heb ik nog wat gemeten aan de Riaa curve en die is keurig recht binnen de 1.5db al wordt het laag onder de 25Hz een beetje onder drukt. Voor de rest heeft hij een klein brommetje op de 50Hz maar dat is alleen maar meet baar en niet te horen zelfs niet als de naald van de plaat is. Dat zelfde geld ook voor de ruis. Ik gebruik zelf een Hi-output MC en die kan prima versterkt worden door de Dude. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 oktober 2008 Report Share Posted 24 oktober 2008 Misschien een keer een leuk project voor de eenzame winter avonden, deze winter ben ik te druk bezig met mijn huis op te knappen. Waar kan je componenten uitzoeken, zijn er daar sites van waar ok de prijzen vermeld staan? Is het schema wat triode dick op zijn site heeft staan de dude 1, 2 of 3? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 oktober 2008 Report Share Posted 24 oktober 2008 Prijslijst trafosets AE Europe Bij AE verkopen ze ook buizen, condensators e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 oktober 2008 Author Report Share Posted 24 oktober 2008 Daar komt ook het grootste gedeelte vandaan maar ook Machmat is ook zo een winkel waar ze de mooiste dingen hebben voor de DIYer en natuurlijk is Conrad ook onmisbaar. Het schema dat bij Triode Dick op zijn site staat is de MKII. het schema van Doede Douwma is de MKI. Maar volgens mij heb je de komende tijd dan nog wel wat te doen als je aan het verbouwen bent. voor een dergelijk project moet je wel rustig de tijd nemen dan komt het wel goed. Mocht je onderdelen lijsten willen hebben dan kan ik je die wel toe sturen stuur mij dan maar even een PB. Ik heb ook nog wel tekeningen van de kastjes Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonn Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 Ik heb ook nog wel tekeningen van de kastjes Groetjes George. George, kun je me aangeven wat de binnenmaten zijn van je kastjes? (want de PD zit in de pen). Jonn Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 januari 2009 Author Report Share Posted 6 januari 2009 George, kun je me aangeven wat de binnenmaten zijn van je kastjes? (want de PD zit in de pen). Jonn Als mijn PC van een nieuw mamma plankje is voorzien dan kan ik de tekeningen er even voor je uit toveren. Ik zit nog op onderdelen te wachten maar ik hoop dat deze ongeveer half januari binnen zijn. Wat je wel vast kan doen is je mail adres nog eens naar mij toe te sturen want die heb ik niet meer. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonn Posted 2 juni 2009 Report Share Posted 2 juni 2009 George, kun je me aangeven wat de binnenmaten zijn van je kastjes? (want de PD zit in de pen). Jonn Als mijn PC van een nieuw mamma plankje is voorzien dan kan ik de tekeningen er even voor je uit toveren. Ik zit nog op onderdelen te wachten maar ik hoop dat deze ongeveer half januari binnen zijn. Wat je wel vast kan doen is je mail adres nog eens naar mij toe te sturen want die heb ik niet meer. Groetjes George George, Mijn phonodude is eindelijk klaar, ben er zeer tevreden over. En al zeg ik het zelf, het eindresultaat mag er zijn. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8454 groet, Jonn ps. en bedankt voor de inspiratie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 november 2010 Author Report Share Posted 7 november 2010 Na een aantal jaar gespeeld te hebben met de Phono Dude is het tijd om weer eens wat anders te proberen. Al weer even geleden heeft Bart zijn PD omgebouwd naar een schema van Onze KT88, met dit verhaal in mijn achterhoofd bleef het ook bij mij knagen van dat het beter moet kunnen. Gewapend met dit schema in de hand ben ik naar de Tripel M schop gegaan en inoverleg met Mattijs de Vries de componenten bij elkaar gezocht. Wel waren er volgens hem nog wel wat aanpassingen nodig om dat ik gebruik wilden maken van de voeding van de mijn huidige PD deze heeft namelijk en spanning van 300V wat weer behoorlijk hoger is als de 200V die hier door KT is aangegeven. Ook moet deze Phono goed aansluiten op mijn VV en aangezien deze een ingangs impedantie heeft van 100K zou de koppel C in dit ontwerp een beetje te laag uit komen met als gevolg dat het laag al redelijk vroeg af zou gaan vallen. Na wat rekenwerk kwam Mattijs uit op het onderstaande schema. Hier in ontbreken nog een paar waardes van twee c,tjes die optioneel geplaatst konden worden. Hier moet ik nog eens achteraan wat deze nu moesten worden helaas was dat niet meer leesbaar in de tekening die Mathijs had gemaakt. Ook de voeding was voor verbetering vatbaar en ook daar zijn wat aanpassingen in gemaakt. Deze gaat er dan zo uit zien. Op dit moment heb ik de voeding al aangepast in de gloeispanning en dat is met de huidige PD al een behoorlijke verbetering. Waar er nog een hele kleine brom waarneembaar was als de VV echt hard stond is deze nu volledig weg. Ook op de spec is deze piek op 50 Hz niet meer waarneembaar. Gevolg is meer rust. Nu ben ik nog bezig om de behuizing verder af te bouwen en als die zo ver is dan komen de componenten er pas in. Deze wordt het zelfde als de PD en heeft ook de zelfde aansluitingen zo dat de ik PD en de KT7 met elkaar kan uitwisselen mocht het toch tegenvallen of de KT weer even onder het mes soldeerbout moeten. Kortom ik hoef mij nog niet te vervelen. Mochten er vorderingen zijn dan zal ik die hier plaatsen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 7 november 2010 Report Share Posted 7 november 2010 Hey, Leuk dat dit topic nieuw leven ingeblazen wordt. Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten in deze nieuwe setup. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 november 2010 Report Share Posted 12 november 2010 Na een aantal jaar gespeeld te hebben met de Phono Dude is het tijd om weer eens wat anders te proberen. Al weer even geleden heeft Bart zijn PD omgebouwd naar een schema van Onze KT88, met dit verhaal in mijn achterhoofd bleef het ook bij mij knagen van dat het beter moet kunnen. Ook moet deze Phono goed aansluiten op mijn VV en aangezien deze een ingangs impedantie heeft van 100K zou de koppel C in dit ontwerp een beetje te laag uit komen met als gevolg dat het laag al redelijk vroeg af zou gaan vallen. Na wat rekenwerk kwam Mattijs uit op het onderstaande schema. Hoi George, ik zal op dit forum ook nog eens reageren Lekker bezig geweest iig Ik heb er ook over zitten denken om de uitgangscondensator te vergroten, en als ik nu lees dat jij ook 100K in hebt lijkt dat wel gerechtvaardigd Ik zit nog te rommelen met dat Windhoos 7 en kan het schema niet goed lezen, ik dacht dat daar 220 uF stond, maar dat zal wel nF zijn.. Ga ik ook nog eens doen dus. Ben benieuwd naar jouw bevindingen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 november 2010 Author Report Share Posted 13 november 2010 Hoi George, ik zal op dit forum ook nog eens reageren Lekker bezig geweest iig Ik heb er ook over zitten denken om de uitgangscondensator te vergroten, en als ik nu lees dat jij ook 100K in hebt lijkt dat wel gerechtvaardigd Ik zit nog te rommelen met dat Windhoos 7 en kan het schema niet goed lezen, ik dacht dat daar 220 uF stond, maar dat zal wel nF zijn.. Ga ik ook nog eens doen dus. Ben benieuwd naar jouw bevindingen! Hoi Bart Zo als ik het mij heb laten vertellen maakt de 100K deel uit van de Riaa en is dat niet handig om daar aan te gaan sleutelen. De grotere C op de uitgang heb ik gekozen om dat mijn voor versterker een ingang impedantie heeft van 100K zou ik lager gaan dan ben ik bang dat het laag te vroeg zal beginnen met af vallen en dan krijg je van dat dunne laag en dat gaat niet goed met mijn huidige speakers. De waarde van deze C is 220nF en staat verkeerd in het schema. Ik ben iets te onzorgvuldig geweest met het invoeren. Waarom wil jij de C uit dan vergroten mis jij soms ook laag zo als ik had met de standaard C in de PD. Vandaag hoop ik de kast zo ver af te krijgen zo dat het solderen kan beginnen. Ik ben bezig om het subframe inde kast op te hangen tussen siliconen dopjes zo dat deze mooi mechanisch ontkoppeld is. Op zich is dat nog een aardige uitdaging maar is hopelijk wel de moeite waard. [off topic] ik heb gister ook win 7 gekregen op de laptop van het werk maar het is wel heel erg zoeken waar de knopjes zitten vooral de overstap ban office 2003 naar 2010 is er groot niks zit meer waar het hoort. Geef mijn maar Ubuntu [off topic uit] Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 november 2010 Author Report Share Posted 30 november 2010 Vandaag voor het eerst muziek uit de nieuwe Phono pre gekregen. Wel altijd even spannend of alles goed is gemaakt en of er geen sluiting is ergens. Alles was meteen goed en ook de spanning op alle punten lijkt mij goed. Voorzichtig aangesloten in de set en zonder element eerst eens aangezet met het volume helemaal dicht. Dat ging goed en voorzichtig het volume hoger gezet tot ik ruis of brom hoor. Dit gebeurde pas bij het ver open draaien van het volume dus ook dat lijkt in orde. Vervolgens de Dt aangesloten en eerst een Bruce Springsteen opgezet maar dat valt een beetje tegen. Het laag is erg dun en je mist gewoon wat. Veder nog een paar andere nummers op gezet waar je mooi de ruimte kan horen en dat was wel een verbetering alleen dat laag is echt weg en klopt gewoon niet. Nu had ik dat probleem ook al met de PD en dat werd beter toen er een koppel C in kwam van 1.47uF. Zou dat hier ook aan de hand kunnen zijn dat de C toch nog te klein is? Mathijs de Vries heeft deze waarde uitgerekend het laag zou nu pas bij 20 Hz moeten af gaan vallen. Maar ik heb het idee dat dit veel eerder het geval is. Gemeten heb ik er nog niet aan ik hoop dat ik daar morgen de tijd voor kan vinden dan kan ik ook wat plaatjes laten zien. Nu eerst maar eens gaan slapen dan ga ik morgen wel weer verder. Wel ben ik blij dat alles meteen werkte en de ruimte die nu wordt weer gegeven is wel veel beter als met de PD. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 1 december 2010 Report Share Posted 1 december 2010 Ja ja, het bouwen van buizenversterkers brengt natuurlijk de nodige spanning met zich mee. Hoe is de klank voor de rest? Het laag is een beetje dun, maar het mid en hoog? Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 1 december 2010 Report Share Posted 1 december 2010 Ja ja, het bouwen van buizenversterkers brengt natuurlijk de nodige spanning met zich mee. Hoe is de klank voor de rest? Het laag is een beetje dun, maar het mid en hoog? Groeten, Mischa Hoezo spanning Mischa het is gewoon een kwestie van doen. En niet alleen er over praten.Als je begrijpt wat ik bedoel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 december 2010 Author Report Share Posted 1 december 2010 Toch even afwachten altijd of je nergens wat over het hoofd heb gezien. De klank heb ik nog niet helemaal een goed beeld van hij zal nog wel wat verbeteren als het goed is ingespeeld. Wel hoor je meer details als dat ik met de PD hoorde. De rust in het geluid is goed en ook de ruis is op een erg laag niveau. Ik hoop vanavond wat te kunnen gaan meten dan weet ik ook of de RIAA in orde is en hoe de S/N verhouding is. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 1 december 2010 Report Share Posted 1 december 2010 Ja ja, het bouwen van buizenversterkers brengt natuurlijk de nodige spanning met zich mee. Hoe is de klank voor de rest? Het laag is een beetje dun, maar het mid en hoog? Groeten, Mischa Hoezo spanning Mischa het is gewoon een kwestie van doen. En niet alleen er over praten.Als je begrijpt wat ik bedoel? Tja, als je 60-70 uur in de week werkt, heb je weinig tijd over voor andere zaken ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 1 december 2010 Report Share Posted 1 december 2010 Ja ja, het bouwen van buizenversterkers brengt natuurlijk de nodige spanning met zich mee. Hoe is de klank voor de rest? Het laag is een beetje dun, maar het mid en hoog? Groeten, Mischa Hoezo spanning Mischa het is gewoon een kwestie van doen. En niet alleen er over praten.Als je begrijpt wat ik bedoel? Tja, als je 60-70 uur in de week werkt, heb je weinig tijd over voor andere zaken ! Arme kerel ik heb echt met je te doen. Je bent nog jong toen ik jou leeftijd had maakte ik ook veel uren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 december 2010 Report Share Posted 1 december 2010 Toch even afwachten altijd of je nergens wat over het hoofd heb gezien. De klank heb ik nog niet helemaal een goed beeld van hij zal nog wel wat verbeteren als het goed is ingespeeld. Wel hoor je meer details als dat ik met de PD hoorde. De rust in het geluid is goed en ook de ruis is op een erg laag niveau. Ik hoop vanavond wat te kunnen gaan meten dan weet ik ook of de RIAA in orde is en hoe de S/N verhouding is. Groetjes George Hoi George, Na mijn PhonoDude heb ik ook een riaa voorversterker gemaakt met actieve riaa en ECC83 buisjes. Het resulaat was behoorlijk goed en erg ruisarm. Maar ik had heel andere waardes in het filter. http://www.jogis-roehrenbude.de/Verstaerker/Vorverst-RIAA.htm Groetjes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 1 december 2010 Report Share Posted 1 december 2010 Ja ja, het bouwen van buizenversterkers brengt natuurlijk de nodige spanning met zich mee. Hoe is de klank voor de rest? Het laag is een beetje dun, maar het mid en hoog? Groeten, Mischa Hoezo spanning Mischa het is gewoon een kwestie van doen. En niet alleen er over praten.Als je begrijpt wat ik bedoel? Tja, als je 60-70 uur in de week werkt, heb je weinig tijd over voor andere zaken ! Arme kerel ik heb echt met je te doen. Je bent nog jong toen ik jou leeftijd had maakte ik ook veel uren. Knap dat jij zo goed kunt inschatten dat de uren die ik draai dezelfde belasting leveren als bij jou 30 jaar geleden !! Maar goed, misschien ben jij gewoon zo'n bikkel dat jij er beter tegen kon . Nu weer On Topic, Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 december 2010 Author Report Share Posted 2 december 2010 Toch even afwachten altijd of je nergens wat over het hoofd heb gezien. De klank heb ik nog niet helemaal een goed beeld van hij zal nog wel wat verbeteren als het goed is ingespeeld. Wel hoor je meer details als dat ik met de PD hoorde. De rust in het geluid is goed en ook de ruis is op een erg laag niveau. Ik hoop vanavond wat te kunnen gaan meten dan weet ik ook of de RIAA in orde is en hoe de S/N verhouding is. Groetjes George Hoi George, Na mijn PhonoDude heb ik ook een riaa voorversterker gemaakt met actieve riaa en ECC83 buisjes. Het resulaat was behoorlijk goed en erg ruisarm. Maar ik had heel andere waardes in het filter. http://www.jogis-roe...rverst-RIAA.htm Groetjes, Jack Hoi Jack, Dat is wel een heel ander schema als dat ik heb gebruikt. Ik had ook dit schema nog gevonden. Dat lijkt meer op het schema van KT88 maar gebruikt ook iets andere waardes. Maar wat nu beter is weet ik niet, Ik zal eerst nog eens wat geen meten voor dat ik er wat meer over kan zeggen. Helaas is het daar gister niet van gekomen en ik verwacht nu dat dit zaterdag zal worden. Kan ik daarna weer direct door naar Rhenen om weet wat spullen te halen als dat nodig is. Maar wat ik mij afvraag is of de Koppel C in de uitgang nog invloed heeft op de RIAA. Deze is bij mij behoorlijk at groter geworden dan in het origineel. Hier onder nog even de schema's Wel staat er een fout in de waarde van de C in de uitgang moet 220nF zijn en niet uF Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts