kappa7 Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 Hallo Allemaal, Vandaag weer lekker bezig geweest met men zelfbouw projectje. Het begint nu al wat vorm te krijgen en ben er al ape trots op dat het tot nu toe al zo lekker gaat. ik heb net even wat foto's genomen en vind deze zelf de moeite van het showen waart. Zo als je kan zien moet er nog een laagje verf (zwarte pianolak) op en dan kan het solderen beginnen. Aan de zijkant liggen nog een paar bovenplaten deze worden op de onderplaten verlijmd als deze van alle componenten zijn voorzien. Daarna zal de plaat op lengte worden gefreesd. Je krijgt dan een volledig schroefloos resultaat. De kabel tussen de voeding en de versterker zelf is volledig zelf getwist en voorzien van een laag krimpkous dan een laag afscherming mantel en dan een sok van nylon er overheen om het af te werken. Ook voor de Thorens ben ik een nieuwe bak aan het maken die in de zelfde stijl en kleur zal worden gemaakt als de PhonoDude. Ook krijgt die dan meteen een paar zilveren interlinks zo dat die ook meteen op een niveautje hoger speelt. Als alles goed gaat hoop ik het einde van juli de Dude klaar te hebben. Het schema dat gebruikt wordt is de MKIII versie van Triode Dick. Hij was zo vriendelijk mij vast een voor proefje te geven van zijn laatste update. Als ik weer wat verder ben dan zal ik de updates hier posten. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 hoi George dat ziet er al geweldig mooi uit ! een mooi model bakje zo bouw ik mijn versterkers ook vaak. Door de verdiepte plint lijkt de kast minder lomp en heb je toch nog genoeg bouw hoogte. De Phono dude is super! ik heb al veel phono versterkers gehoord maar de dude hoort toch wel bij de betere Heb je het versterker kastje van de binnenkant bekleed met koper alluminium oid ? dat is mischien wel aan te raden. Toen ik hem eerst op een plankje gebouwd had gaf dit wat brom later in een metalen kastje was hij super stil. Ik heb de mijne verkocht maar ga nu toch weer 1 bouwen Succes verder Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 juni 2008 Author Report Share Posted 29 juni 2008 hoi George dat ziet er al geweldig mooi uit ! een mooi model bakje zo bouw ik mijn versterkers ook vaak. Door de verdiepte plint lijkt de kast minder lomp en heb je toch nog genoeg bouw hoogte. De Phono dude is super! ik heb al veel phono versterkers gehoord maar de dude hoort toch wel bij de betere Heb je het versterker kastje van de binnenkant bekleed met koper alluminium oid ? dat is mischien wel aan te raden. Toen ik hem eerst op een plankje gebouwd had gaf dit wat brom later in een metalen kastje was hij super stil. Ik heb de mijne verkocht maar ga nu toch weer 1 bouwen Succes verder Hoi Tube 300 Dat was ook mijn reden om voor een verdiepte plint te gaan. Ook ga ik inderdaad de binnenkant bekleden met aluminium van 2.5mm dik Deze moeten nog wel even op maat gemaakt worden maar dat gaat wel lukken. Ik heb daar namelijk nog al over zitten twijfelen om dat te doen. En de enige reden om het niet te doen is eigenlijk het meer werk. Maar nu jij dit zo aangeeft ga ik dat zeker doen. Toch leuk om te lezen dat er toch zoveel mensen zijn met positieve ervaringen met de PhonoDude. Groetjes George. P.s. Ik hoop dat Triode Dick snel zijn ge update versie publiceert deze schijnt nog weer beter te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 Hoi George, Phonodude leuk, heb ik ook een paar jaar terug de MKII printversie gebouwd. En die werkte gelijk brom en ruisvrij. Ik vond alleen de bas wat te vet. Later hebben we het riaa filter iets aangepast. Wat is het verschil in de MKIII versie? andere buizen i.p.v. de 5755? Ander riaa filter? Mooie bandkern voedings trafo George Ik vind de houtenkastjes waar je e.e.a. in/op bouwd mooi, het chassis wat je er bovenop gaat maken (nog) niet Met w Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 juni 2008 Author Report Share Posted 30 juni 2008 Hoi Jack, Er zijn inderdaad wel een paar dingen veranderd niet heel ingrijpend maar als ik Triode Dick moet geloven zijn dat wel een paar sterke punten. Zo is de ruis brom verhouding nog weer een stuk beter geworden en is er een nieuwe transformator set voor de MKIII ontwikkeld. Ook is er een andere buis ingezet als tweede trap maar daar wil ik nu nog niet te veel over zeggen. Ik vind het niet gepast om dit hier te plaatsen zonder dat Triode Dick dat zelf op zijn site heeft staan. Wel hoop ik dat ik snel klaar ben met de PhonoDude want ik ben ook wel erg nieuwsgierig naar het eind resultaat. Ook heb je nog een uitnodiging tegoed voor een tegen bezoek en dan vind ik het wel leuk dat deze dan klaar is. Dat chassis is ook nog niet klaar er wordt een nieuwe bovenkant gevreesd voor de voeding en deze zal wel netjes worden. ook zijn ze nog niet op lengte gemaakt dat gaat gebeuren als ze verlijmd zijn. De buis voetjes worden dan opgesloten tussen de twee platen zo dat je niet kan zien hoe het een en ander bevestigd is. Er zullen dus geen schroef koppen te zien zijn als alles in elkaar zit. Hier zie hoe ik dat ga doen en hoe het er straks uit zal gaan zien. Ik blijf gewoon met mijn Goldring Eroica H spelen deze heeft een output van 2.5mV en dat moet voldoende zijn om de PhonoDude te kunnen voeden. Je ziet ik hoef mij voorlopig nog niet te vervelen. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 Er zijn inderdaad wel een paar dingen veranderd niet heel ingrijpend maar als ik Triode Dick moet geloven zijn dat wel een paar sterke punten. Hoi George, Als Dick dat zegt, dan is dat gewoon zo Prima joh van mij hoef je niks te verklappen. Ere wie ere toekomt Ik zou hem gewoon lekker relaxed bouwen, dat doe ik standaard Zodra hij ingespeeld is, zeg over 200 uur kom ik graag bij je langs. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 juni 2008 Author Report Share Posted 30 juni 2008 Er zijn inderdaad wel een paar dingen veranderd niet heel ingrijpend maar als ik Triode Dick moet geloven zijn dat wel een paar sterke punten. Hoi George, Als Dick dat zegt, dan is dat gewoon zo Prima joh van mij hoef je niks te verklappen. Ere wie ere toekomt Ik zou hem gewoon lekker relaxed bouwen, dat doe ik standaard Zodra hij ingespeeld is, zeg over 200 uur kom ik graag bij je langs. Vriendelijke groet, Jack Gezellig je bent van harte welkom. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markinton Posted 7 juli 2008 Report Share Posted 7 juli 2008 Hallo George, Hoe vordert de bouw van je Phonodude MKIII, speelt hij al en bevalt hij? groeten, Ton Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 juli 2008 Author Report Share Posted 7 juli 2008 Hallo George, Hoe vordert de bouw van je Phonodude MKIII, speelt hij al en bevalt hij? groeten, Ton Hoi Markinton, Dit weekeinde weer teveel dingen die ook moeten gebeuren dus weer weinig kunnen doen. Ik moet eerst nog het printje voor de Gloei spanning plaatsen dan kan alles gespoten gaan worden en het echte bouwen beginnen. Wel heb ik ondertussen de plint klaar van de Thorens dus ik denk dat ik donderdag met het spuiten ga beginnen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 Hoi Kappa 7, Ik was in eerste instantie van plan om een andere RIAA te gaan bouwen, maar ben toch wel een beetje besmet geraakt van het enthousiasme van onder andere Ton (Markinton) en een aantal andere zelfbouwers op een andere zelfbouwforum. Ik heb bijna alle componenten in huis voor een phono voortrap naar een ander ontwerp, maar denk er toch zwaar over om ook de Phono Dude III te gaan bouwen. Zou jij (of Ton) aan kunnen geven wat de verschillen zijn met de PD 1 en 2 ? Verder ben ik ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 juli 2008 Author Report Share Posted 13 juli 2008 Hoi Kappa 7, Ik was in eerste instantie van plan om een andere RIAA te gaan bouwen, maar ben toch wel een beetje besmet geraakt van het enthousiasme van onder andere Ton (Markinton) en een aantal andere zelfbouwers op een andere zelfbouwforum. Ik heb bijna alle componenten in huis voor een phono voortrap naar een ander ontwerp, maar denk er toch zwaar over om ook de Phono Dude III te gaan bouwen. Zou jij (of Ton) aan kunnen geven wat de verschillen zijn met de PD 1 en 2 ? Verder ben ik ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 14 juli 2008 Report Share Posted 14 juli 2008 Hoi George, Bedankt voor je reactie. Ik heb ook al kontakt gehad met Dick. Die adviseerde mij om kontakt op te nemen met Ton (Markinton) voor de PDIII. Ton woont namelijk vrij dicht bij mij in de buurt. Kun je in die prijsopgave een splitsing maken in bijvoorbeeld puur technisch en cosmetisch (kast en zo)? Of wordt dat erg lastig? Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 juli 2008 Author Report Share Posted 14 juli 2008 Hoi George, Bedankt voor je reactie. Ik heb ook al kontakt gehad met Dick. Die adviseerde mij om kontakt op te nemen met Ton (Markinton) voor de PDIII. Ton woont namelijk vrij dicht bij mij in de buurt. Kun je in die prijsopgave een splitsing maken in bijvoorbeeld puur technisch en cosmetisch (kast en zo)? Of wordt dat erg lastig? Groeten, Mischa Hoi Mischa, Die prijsopgave is puur technisch de kast en het aluminium heeft mij niets gekost. Ik heb wel wat meer zilver besteld en sleeving om ook de interlinks te kunnen maken tussen de DT en PD dus Je kan er dan ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 juli 2008 Author Report Share Posted 29 juli 2008 Zo Het is gelukt! Na veel uurtjes zweten en drie keer opnieuw spuiten en afschuren is het toch nog gelukt en ik ben er apetrots op. Hij speelt en hoe! Na het spuiten begonnen met de opbouw. Gewoon rustig het schema gevolgd en goed opgelet of de componenten geen sluiting konden maken. Daarna voorzichtig eerst een geprobeerd of de aan en uit schakelaar werkte en ja hoor in een keer goed. toen verder de rest van de voeding aangesloten. Daarna de spanning er op en meten. Ja de voeding doet het. Dan het eerste buisje er in en mmm 340V waar het 299 zou moeten zijn. Toch maar verder gaan en kijken wat er gebeurd. De tweede trap ook de buisjes er in en ja dat werd al beter maar nog steeds te veel Dan de eerste trap ook maar van buisjes voorzien. Weer meten en ja nog steeds 10v te veel maar toch even kijken wat het doet. Voorzichtig aangesloten op een paar PC speakers en niks geen brom of ruis gewoon stil. tot ik de volume helemaal open zette dan werd er een zachte brom waarneem baar, Deze bleek van de PC speakers af te komen dus dan maar een oude DT gepakt en aangesloten en ja daar was muziek. Nieuwsgierig geworden snel op de goede installatie aangesloten en ja dat klinkt lekker. Zelf met de oude DT met Ortofon om10 elment klinkt het al heel aardig. Voor al de plaatsing gaat heel gemakkelijk. even wat pic's Hier de voeding Dan de versterker zelf. Een mooi detail vind ik dat er geen schroef of bout koppen zicht baar zijn zelfs niet van de buisvoetjes. Als laatste nog even een pic met de Thorens in zijn nieuwe huisje hij voelde zich echt een lelijk eentje naast de nieuwe pre pre en wilde ook graag een bij passend jasje. Als deze klaar is kan ik pas echt een oordeel geven hoe de PhonoDude klinkt. Wel heb ik nog steeds op de buisjes 10v te veel staan ik weet alleen nog niet of deze gecorrigeerd moet worden. Ook zit ik nog met de aarding van het geheel. Ik heb nu niets geaard, ik ben namelijk bang dat als ik de aarde op het centrale aard punt zet, ik rotzooi binnen ga krijgen via de randaarde. Is dit verstandig of kan ik maar beter de aarde wel aansluiten. Sluit ik dan alleen het transformatorscherm aan of ga ik direct naar het centrale aard punt. Wel moet ik nog even toevoegen dat alle frees werk is verricht op een CNC machine door een collega van mij. Deze heeft aangegeven dat hij wel vaker dergelijke klusjes wil doen tegen een redelijke vergoeding. Dus mocht je ook een frontje willen maken misschien dat hij kan helpen. stuur mij maar een PM dan kan ik je met hem ik contact brengen. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 juli 2008 Report Share Posted 29 juli 2008 Prachtig werk George !!! dit is helemaal top Het is zo een mooie set geworden samen met de Thorens Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 30 juli 2008 Report Share Posted 30 juli 2008 Ik moet zeggen dat ik ze ook heel mooi gelukt vindt, zowel de voeding als ook de versterker zelf, MAAR mijn persoonlijke mening is dat het mooier zou zijn geweest om de houtstructuur te blijven behouden en die mooi donker te beitsen, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Op de manier zoals jij het gedaan hebt, past ie natuurlijk wel beter bij je Thorens. Ik heb even zitten zoeken hoe je het blind monteren gedaan hebt, maar ik ben eruit. Zo simpel verzin je het zelf niet . Mooi opgelost dit alles. Ben je alleen niet bang dat je buisjes te weinig koeling krijgen? Of is dat niet belangrijk omdat het hier om voorversterkerbuizen gaat? Misschien is dit een domme vraag, maar ik heb nog niet zoveel (geen) ervaring met buizen, vandaar. Als ik je goed begrijp was de PD in principe in 1 keer stil? Dat geeft in elk geval hoop voor mijn project . Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 juli 2008 Report Share Posted 30 juli 2008 Prachtig gedaan George! Misschien in de toekomst ook eens proberen..... Ik neig zelf ook wel naar buisjes, en wellicht is dit wel een leuk project. Alleen zou deze wel "beter" moeten klinken dan mijn Phono 1 die ik nu heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 juli 2008 Report Share Posted 30 juli 2008 Hallo George, Over smaak valt niet te twisten; maar dit komt dicht bij die van mij. Prachtig gemaakt ook. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 juli 2008 Author Report Share Posted 30 juli 2008 Bedankt allemaal voor de leuke reacties. @ Audiofreak Ik ga dat mailtje zeker even naar Triode Dick sturen ik ben ook erg benieuwd wat zijn advies zal zijn. @ Mischa Smaak is heel persoonlijk maar de hout nerf laten zien bij MDF gaat wat lastig en ik ben ook wel een liefhebber van mooie glimmende piano lak. Als je je gewoon aan het schema houd en goed oplet hoe je je componenten plaatst dan moet het jou ook lukken. De temperatuur van de versterker valt erg mee hij wordt niet meer als hand warm. Daarbij functioneert de aluminium boven plaat ook als koel lichaam. @ Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 30 juli 2008 Report Share Posted 30 juli 2008 Hey George, Nu je het zegt, zie ik dat ik de foto Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 juli 2008 Author Report Share Posted 30 juli 2008 Hey George, Nu je het zegt, zie ik dat ik de foto Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markinton Posted 31 juli 2008 Report Share Posted 31 juli 2008 Hoi George, Bedankt voor je reactie. Ik heb ook al kontakt gehad met Dick. Die adviseerde mij om kontakt op te nemen met Ton (Markinton) voor de PDIII. Ton woont namelijk vrij dicht bij mij in de buurt. Kun je in die prijsopgave een splitsing maken in bijvoorbeeld puur technisch en cosmetisch (kast en zo)? Of wordt dat erg lastig? Groeten, Mischa Hoi Mischa, Die prijsopgave is puur technisch de kast en het aluminium heeft mij niets gekost. Ik heb wel wat meer zilver besteld en sleeving om ook de interlinks te kunnen maken tussen de DT en PD dus Je kan er dan ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 juli 2008 Report Share Posted 31 juli 2008 P/S binnenkort na mijn vakantie ook maar weer eens afspreken bij jou en Geerdie? Is helemaal goed. Ben benieuwd wat je van mijn laatste verbeteringen vind: de eierdopjes van Hans en het ophangen een paar signaalkabels @ Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 2 augustus 2008 Report Share Posted 2 augustus 2008 dat is dus met rust en v Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 augustus 2008 Author Report Share Posted 23 augustus 2008 Zo hij staat nu al een tijdje te draaien en begint al behoorlijk ingespeeld te raken. Ook de Thorens zit al enige tijd in zijn nieuwe huis en is ook voorzien van nieuwe diy interlinks. maar hoe klinkt het nu. Nou dat is niet mis in vergelijking met de Cambridge is de PhonoDude ver weg de baas. Nu is dat niet echt gek want je hebt het dan ook over een hele andere klasse, maar het wel mijn reverentie in mijn set geweest vandaar deze vergelijking. Het gemak waar mee het geluid wordt neer gezet en de rust die er dan is maakt het voor mij zeker de moeite waard. Natuurlijk is dit niet volledig toe te schrijven aan de PhonoDude want ook de dt heeft een flinke upgrade gehad. Maar die is dan voornamelijk hoorbaar in het hoog en de details, door de zilveren interlinks is het geheel wat frisser geworden. Dit heb ik wel moeten compenseren met een OFC koperen interlink naar de pree toe om dat het met de koolstof kabels te veel geworden was. Het leek wel of de bas te veel weg viel. Ik denk dat dit een gevolg is van de hogere weerstand van de koolstof dat niet goed combineerde met de ingang van de Pre. Nu alles zo zijn plaats heeft gevonden ben ik eigenlijk alleen nog maar bezig met muziek luisteren als ik boven ben. Waar ik eerder snel (na een plaat of 2) was uit geluisterd zet ik nu de ene na de andere plaat op en blijf toch steeds weer nieuwe details horen die ik nog niet eerder gehoord had. Het is soms zelf moeilijk om te moeten stoppen. Kort om ik ben een blij mens dat heel tevreden zit te luisteren. Dat heeft wel het nadeel dat ik wat minder Hear ben maar dat is toch het beste excuus dat je kan hebben. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts