Guest tubejack Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Ik vind de koppel C's in het laatste schema (dus niet die van jou) erg klein. Dat gaat m.i. àlleen goed bij een versterker met een hoge ingangsimpedantie .... Ik zou i.d.d. eerst even gaan meten met een anti-riaa. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 december 2010 Author Report Share Posted 3 december 2010 De metingen zijn gedaan en het is echt bedroevend. Wat heb ik fout gedaan :confused::confused: Bij deze meting is de riaa al gecorrigeerd en zou dus vlak moeten zijn. Dit ziet er beter uit al zit er nog wel iets op 50 Hz maar dat is niet echt hoorbaar. Wat kan ik nu het beste doen. Ik nijg er zelf naar om het toch maar weer alle waardes aan te houden die KT88 ook in zijn schema heeft gebruikt. Al is mijn voeding spanning wel wat hoog ik ga met 340V de phono in. De aanpassingen in mijn schema zouden juist hier beter op aan moeten sluiten. Nog even het schema van KT88 geplaatst. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 december 2010 Report Share Posted 3 december 2010 Kappa,dat is nou het mooie van dit werk ,je bouwt iets en achteraf, lukt het niet,koop een goed buizen boek wat je raakt,en duikt in de materie van de Riaa correctie. Edison, had maar een paar dagen nodig om een lamp te ontwikkelen :) Als je met zelfbouw begint, is vallen en opstaan,is dat niet prachtig Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 december 2010 Report Share Posted 3 december 2010 Hoi George, 340 V is v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 december 2010 Report Share Posted 3 december 2010 Hallo George het is makkelijk om de B+ te verminderen gewoon de 1e condensator in de voeding loshalen die voor de 1e smoorspoel zit en je hebt een choke loaded voeding. E.e.a. kun je simuleren met psud2 .... http://www.duncanamps.com/psud2/download.html En de ene gelijkrichter geeft meer en de andere minder spanning probeer eens een AZ1 Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 december 2010 Author Report Share Posted 3 december 2010 Hoi George, 340 V is v Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 december 2010 Author Report Share Posted 3 december 2010 Hallo George het is makkelijk om de B+ te verminderen gewoon de 1e condensator in de voeding loshalen die voor de 1e smoorspoel zit en je hebt een choke loaded voeding. E.e.a. kun je simuleren met psud2 .... http://www.duncanamp...2/download.html En de ene gelijkrichter geeft meer en de andere minder spanning probeer eens een AZ1 Groet, Jack Hoi Jack, Krijg je dan niet een grotere rimpel op je DC? Ik zal die psud weer eens installeren (kijken of ik dat onder Linux aan de praat krijg) Bedankt voor de tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 december 2010 Author Report Share Posted 4 december 2010 Vandaag eerst maar eens de weerstand R7 vervangen voor de originele waarde 1K en opnieuw gemeten. Dit gaf dus al wat verschil maar volgens mij nog niet voldoende. Eerst het ding maar eens opgepakt wat schema's uit gedraaid en naar Rhenen gereden om extra onderdelen te halen. Daar uitgelegd wat het probleem was en alles even nagekeken en alles moest goed zitten. Dan maar eens een meting doen met een omgekeerde Riaa. En het bleek dat ik waarschijnlijk verkeert aan het meten geweest ben en dat de Riaa eigenlijk wel heel erg goed was. Het laag valt pas af onder de 20 Hz en zag er dus gewoon goed uit. Vervolgens een last van 100K aan de uitgang gehangen wat de ingang van mijn VV moet simuleren en dat gaf toch een ander beeld. Nu begon het laag dus al vanaf 100 Hz af te vallen. Dit verklaard dus wel het dunne laag dat ervoer tijdens het luisteren. Mij is verteld dat dit te maken had met de C in de uitgang. Deze was blijkbaar toch te klein voor deze versterker. Geadviseerd is om te gaan spelen met deze C en eerst maar eens proberen wat een C van 1uF zal doen. Nu heb ik nog niet geluisterd naar de wijziging van de weerstand dus dat ga ik eerst maar een doen. Kortom weer een leerzame dag geweest. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 Krijg je dan niet een grotere rimpel op je DC? Ik zal die psud weer eens installeren (kijken of ik dat onder Linux aan de praat krijg) Bedankt voor de tip. 1) Ja, beetje foefelen, desnoods extra RC erachter 2) Ja onder Wine 3) graag gedaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 Nou, dan valt het allemaal wel mee, George! Ik had nog een mooi ringkerntrafootje liggen wat eigenlijk voor iets anders bedoeld was, kwam ik heel mooi op 200 V uit Ik moet er wel bijzeggen dat ik het met diodes heb gelijkgericht, daardoor vind ik het ook beter klinken. En in de gelijkrichting zijn voor later nog wat foefelopties open gelaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 december 2010 Author Report Share Posted 10 december 2010 Zo ik heb de Riaa een paar dagen aan het draaien gehad maar het blijft toch niet goed. De match met mijn voorversterker is gewoon niet goed en de geluidbalans klopt gewoon niet in mijn oren. Ook ben ik nog maar eens gaan meten aan mijn voorversterker en blijkt dat deze een ingang impedantie heeft van 10K en niet de 100K die ik al eerder heb aangegeven. Ik gebruik nu een 2uF C in de uitgang en nog klopt het gewoon niet. Morgen ga ik het maar eens wat anders aanpakken en haal ook de laatste aanpassing de C en de weerstand op de eerste trap er maar eens uit en ga dan eens met de voeding aan de gang om deze op ongeveer 213V te krijgen. Ik heb wat met PSUD2 (werkt prima met wine bedankt Jack) zitten spelen en als ik dan de smoorspoel direct achter de buis zet dan kom ik op ongeveer 213V uit. Een extra RC netwerkje zou de voeding alleen maar trager maken en dat wil je niet. Het verwijderen van de spoel zou dus goed moeten werken. Ook voor de belasting van de diode buis zou dit wat prettiger zijn en lijkt mij dus goed te doen. Wat ik tot nu toe wel heb gehoord is dat de ruimtelijke afbeelding enorm was toegenomen ten opzichte van de PD en dat geeft dan wel weer hoop dat ik niet voor niets bezig ben. @ Bart een andere trafo is dan wel het makkelijkst die kan je dan mooi af stemmen op deze Riaa. en extra foefeltjes zijn nooit weg. Zo zijn de extra Ctjes die ik in de voeding van de gloeispanning heb geplaatst alweer een verbetering voor de PD het geeft zeg maar wat meer zwart om de instrumenten en het lijkt allemaal nog wat stiller geworden. In het schema hier onder staan de Ctes al ingetekend. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 december 2010 Report Share Posted 10 december 2010 Ook ben ik nog maar eens gaan meten aan mijn voorversterker en blijkt dat deze een ingang impedantie heeft van 10K en niet de 100K die ik al eerder heb aangegeven. Even kort George 10K lijkt me een veel te lage belasting je dempt daar die riaa m.i. veel te veel. Oplossing = extra kathode follower of een hogere ingangsimpedantie van je pre. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 december 2010 Author Report Share Posted 11 december 2010 Ik ben bang dat je gelijk hebt. ik heb vanmiddag al even zitten zoeken en denk dat ik iets dergelijks ga maken achter de bestaande trap. Bron http://www.specmail.nl/amp/Pre10/pre10s1.htm Ik heb even zitten kijken maar volgens mij moet dit extra trapje op ongeveer 200V draaien dat komt dan weer mooi overeen met de huidige voeding. Wel balen dat ik nu weer een andere behuizing kan gaan maken. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 Kappa, ben je het experimenteren--stoeien-- of ben je een nieuwe MD aan het bouwen voor je element Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 december 2010 Author Report Share Posted 11 december 2010 Ik had gehoopt een mooie nieuwe phono versterker te bouwen maar blijkt dat dit nooit wat gaat worden met mijn huidige voorversterker. Het wordt nu de keuze om een Kathode volger achter de RIAA te zetten of toch dan die nieuwe voorversterker te bouwen. Waarschijnlijk wordt het wel een combinatie van beide al zal de nieuwe VV pas komen als het vakantiegeld weer binnen is. Tussen het opbouwen van de kerstboom ben ik dan ook al de hele dag bezig om uit te zoeken wat ik zou kunnen en willen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 Kappa,het element van jou is dat analytisch of analytisch muzikaal of muzikaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 december 2010 Author Report Share Posted 11 december 2010 analytisch muzikaal Ik speel met dit element Sumiko's Blue Point EVO III. Het geeft in combinatie met mijn arm een hele goede match. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 Ik had gehoopt een mooie nieuwe phono versterker te bouwen maar blijkt dat dit nooit wat gaat worden met mijn huidige voorversterker. Het wordt nu de keuze om een Kathode volger achter de RIAA te zetten of toch dan die nieuwe voorversterker te bouwen. Waarschijnlijk wordt het wel een combinatie van beide al zal de nieuwe VV pas komen als het vakantiegeld weer binnen is. Tussen het opbouwen van de kerstboom ben ik dan ook al de hele dag bezig om uit te zoeken wat ik zou kunnen en willen. Groetjes George Hoi George wat heb je eigenlijk precies gebouwd, de Phono Dude 1 op 1 nagebouwd of wat anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 George,probeer ergens of misschien bij je collega hear leden een Le Tube te lenen Ik denk dat je dan al in de goede richting zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 december 2010 Author Report Share Posted 11 december 2010 Hoi George wat heb je eigenlijk precies gebouwd, de Phono Dude 1 op 1 nagebouwd of wat anders? Ik heb de PD 1 op1 na gebouwd maar wilde graag wat anders proberen. In een ander topic heeft Bart al eens een ontwerp van KT88 nagebouwd en dat was zeer suc6vol. Aangemoedigd door dat succes wilde ik dat ook graag doen en ook na een gesprek met Sander heb ik besloten om dat ook te doen. Echter wilde ik wel de voeding van de PD her gebruiken en heb dus alleen spullen voor het onderstaande schema gekocht Nu komt er uit de voeding van de PD 340V en is dit schema ontworpen voor 200V daar om zijn er een paar aanpassingen gemaakt in het schma zo dat ook de 340V bruikbaar zou zijn. Echter na het bouwen bleek dat het laag ongeveer 20 DB kwijt raakt en het lijkt dus nergens op. Blijkt dus dat mijn VV een veel te lage ingang impedantie heeft voor deze trap en moet ik wat anders verzinnen. Mijn opties zij dus of een andere VV maken of er een kathode volger achter hangen. Ik denk dat ik nu het laatste ga doen maar dan moet ik wel weer een andere behuizing maken. dusss dat is dan even het verhaal in een noten dop. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 hoi George waarom ga je dan niet terug naar de Phono-Dude Ik heb hem ook gebouwd 2 keer al en hij werkte perfect 1 ervan is naar iemand met een buizenversterker gegaan en de andere heb ik verkocht aan iemand met een transistor versterker met een ingangs imp. van 10k en dat werkte ook perfect. Ik weet niet meer welke phono versterker hij eerst had maar hij koste 1200 euro volgens mij was het een Tom Evans maar verkoos toch de Phono-Dude. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 Kappa, niet zo moeilijk doen, je had tijdelijk de voeding van 340 naar 200 moeten brengen heel simpel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 december 2010 Author Report Share Posted 11 december 2010 hoi George waarom ga je dan niet terug naar de Phono-Dude Ik heb hem ook gebouwd 2 keer al en hij werkte perfect 1 ervan is naar iemand met een buizenversterker gegaan en de andere heb ik verkocht aan iemand met een transistor versterker met een ingangs imp. van 10k en dat werkte ook perfect. Ik weet niet meer welke phono versterker hij eerst had maar hij koste 1200 euro volgens mij was het een Tom Evans maar verkoos toch de Phono-Dude. Die staat hier ook nog en doet het prima maar ik ben er van overtuigt dat het beter kan en dan wil je wel eens wat anders proberen he. vandaar dus. Gelukkig heb ik de PD niet gesloopt maar gewoon een nieuwe gemaakt en alleen de voeding van de PD gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 De Phono Dude is gewoon een hele mooie phono versterker natuurlijk kan het altijd beter maar als je mooie componenten gebruikt kom je heel ver met de PD 1 versie had ik gebouwd met Allen Bradley weerstanden en Auri caps de ander met Audio Note tantaal weerstanden en AN koperfolie condensatoren het verschil tussen die 2 was wel groot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 Alle phono MD klinken goed ,zet ze maar in de juiste configuratie van je installatie, er is geen buizen MD versterker qua naam die boven alles uitsteekt, het is gewoon uitproberen. Gewon boeren verstand gebruiken en met je voeten op de grond staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts