Jump to content

Zwarte/rode/witte LP's

mordante
 Share

Recommended Posts

Regelmatig kom ik niet zwarte LP's tegen varierend tussen grijs en rood transparant. Nu is mij verteld dat zolang het geen picture disc is dat het geen invloed zou mogen hebben op de kwaliteit van de LP. Mij is verteld dat een LP van nature transparant is en dat er een zwarte (carbon black??) kleurstof wordt gebruikt uit gewoonte, maar dat andere kleurstoffen ook zonder probleem gebruikt kunnen worden.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Zelf heb ik een aantal niet zwarte LP's in bezit en ik heb het idee dat deze minder goed klinken maar ik durf niet te zeggen of dit ook echt zo is of omdat ik het mij verbeeld omdat ik vind dat LP's zwart moeten zijn.

Misschien heb ik dit niet op de juiste plek in het forum gezet.

Ik heb die ervaring ook, dus dat als hij/zij ;) niet zwart is, dattie dan minder klinkt. Zo heb ik de vreselijk blauwe LP Consider the birds van Wovenhand en die klinkt nergens naar. Wellicht ook bij mij suggestie, maar daar is het verschil met andere persingen toch wel wat te groot voor.....

Ik heb nog bij EMI in Uden gewerkt toen de lp's daar werden geperst. Het basismateriaal is transparant en de zwartekleurstof is toegevoegd om visueel op krassen ed te controleren. Het verschil in de diverse persingen kan onstaan door het hergebruik van het materiaal. Dus de kleurstof heeft weinig of geen invloed op het eindrersultaat. Er kan ook verschil in kwaliteit onstaan bij het produceren van de persmatrijzen en hoeveel lp's er van een matrijs worden gemaakt . Dus al met al zijn er diverse oorzaken mbt het eindresultaat. ;)

Alfie

Ik heb nog bij EMI in Uden gewerkt toen de lp's daar werden geperst. Het basismateriaal is transparant en de zwartekleurstof is toegevoegd om visueel op krassen ed te controleren. Het verschil in de diverse persingen kan onstaan door het hergebruik van het materiaal. Dus de kleurstof heeft weinig of geen invloed op het eindrersultaat. Er kan ook verschil in kwaliteit onstaan bij het produceren van de persmatrijzen en hoeveel lp's er van een matrijs worden gemaakt . Dus al met al zijn er diverse oorzaken mbt het eindresultaat. ;)

Alfie

Dan zou ik wel eens een volledig transparante willen hebben! Lijkt mij wel h

Ik kan zo niet zeggen of het zwart geen enkel ander effect dan dat van de kleur zou hebben.

Bij autobanden wordt b.v. koolstof toegevoegd voor de slijtvastheid. Vroeger waren er b.v. ook transparante en lichtbruine fietsbanden. Deze waren aanmerkelijk minder slijtbestendig dan de huidige zwarte.

:)

Guest Rev. Fatman
Ik kan zo niet zeggen of het zwart geen enkel ander effect dan dat van de kleur zou hebben.

Bij autobanden wordt b.v. koolstof toegevoegd voor de slijtvastheid. Vroeger waren er b.v. ook transparante en lichtbruine fietsbanden. Deze waren aanmerkelijk minder slijtbestendig dan de huidige zwarte.

:)

Mijn fietsbanden brengen een totaal ander geluid voort dan mijn grammofoonplaten. Soit.

Kleur maakt qua klank geen snars uit!

Voor een zeker soort verzamelaars zijn de diverse verschillende kleuren een gewild en kostbaar object.

Zouden die lieden ook naar de muziek luisteren ?

Kweet het niet.

Maar voor wie nog geen gekleurd vinyl bezit en toch ook audiofiel hip wil zijn(pfffffffff):

raybrown.jpg

Alom op de U bekende audiofoneplatenadressen verkrijgbaar. ;)

p.s het is een rooie dubbelaar!

p.s opnieuw let op met Houston Person op tenorsaxofoon (slechts 2 nummertjes)

p.s. ten slotte: hoe vind U de hoes?

p.s. helaas is dit album nog niet tussen de "vlooien" voor een prikkie te scoren.

Guest Rev. Fatman
Het is nogal off-topic maar vooruit:

Nottingham Analogue Studio - Hyperspace

Arm is inderdaad een Schroeder

Groeten...

Dan maar effies off-topic: hoe wordt de dwarsdruk compensatie bij deze arm geregeld?

Het is nogal off-topic maar vooruit:

Nottingham Analogue Studio - Hyperspace

Arm is inderdaad een Schroeder

Groeten...

Dan maar effies off-topic: hoe wordt de dwarsdruk compensatie bij deze arm geregeld?

De arm hangt aan een touwtje welke bevestigd is aan een draaiknop. Door de knop te verdraaien kun je zo dus ook de dwarsdruk instellen.

Groeten...

Zo'n roze heb ik ook hoor :D

Maxi van The Stooges. Gewoon een beetje anders, bekijk het als melk waaraan de kleur roze is toegevoegd.

Je kunt er dus niet doorkijken ...

Dr de jaren heen heeft een mens vele kleuren... transparant wit, melkwit, verschillende blauwe, groen , rood, oranje , bruin, gemarmerd bruin, geel ... :)

Gr

stef

Guest Rev. Fatman

De arm hangt aan een touwtje welke bevestigd is aan een draaiknop. Door de knop te verdraaien kun je zo dus ook de dwarsdruk instellen.

Groeten...

Heb jij de arm al lang?

Door aan de knop te draaien welke jij waarschijnlijk bedoeld verstel je de V.T.A. , dat is de hoek welke je cantilever maakt met de groef.

Ik bedoel compensatie in het horizontale vlak.

Groeten...

Heb jij de arm al lang?

Door aan de knop te draaien welke jij waarschijnlijk bedoeld verstel je de V.T.A. , dat is de hoek welke je cantilever maakt met de groef.

Dat bedoel ik ook. Het verdraaien van die knop doet nagenoeg niets met de hoogte van de arm, tenzij je hem drie slagen helemaal ronddraait natuurlijk.

De VTA is instelbaar via een imbusboutje in de alu (?) pijp. Aan de rechterkant zie je op de foto drie schroeven en in het midden daarvan een gaatje. In dat gaatje zit die imbusschroef.

Groeten...

Guest Rev. Fatman

Groeten...

Heb jij de arm al lang?

Dat bedoel ik ook. Het verdraaien van die knop doet nagenoeg niets met de hoogte van de arm, tenzij je hem drie slagen helemaal ronddraait natuurlijk.

De VTA is instelbaar via een imbusboutje in de alu (?) pijp. Aan de rechterkant zie je op de foto drie schroeven en in het midden daarvan een gaatje. In dat gaatje zit die imbusschroef.

Groeten...

Moet ik hier uit opmaken dat de dwarsdrukcompensatie D.M.V. torsie van het verticale draadje geregeld word?

Groeten...

Heb jij de arm al lang?

Groeten...

Moet ik hier uit opmaken dat de dwarsdrukcompensatie D.M.V. torsie van het verticale draadje geregeld word?

Yep!

Guest Rev. Fatman

Groeten...

Heb jij de arm al lang?

Groeten...

Yep!

Tsja, daar had ik even niet aan gedacht. Ben nu erg benieuwd hoe dit er op de scoop uit ziet.

V.P.I. werkt n.l. ook met een getordeerd draadje maar dat functioneert daar dus absoluut niet.

Herr. Weissfeld ( VPI-ontwerper ) vindt dwarsdrukcompensatie dan ook maar iets overbodigs.

Zou het kunnen dat gekleurde persingen niet dezelfde zijn dan de zwarte?

Later uitgegeven als hebbeding bvb

Ik denk dat er weinig gekleurde originele persingen bestaan ...

Gr

stef

De eerste van de Dolly Dots was wit :D En van Elvis heb ool nog een picture disk uit de jaren '50. Daarvan is het plaatje van karton en dat laat nu inmiddels los van het transparante vinyl.

Belangrijkste vind ik toch wel dat platen rond zijn. Oude platen zijn sowieso niet meer top (dwz enigszins gesleten). Kleur zal dan weinig uitmaken.

;)