conqubite Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Ik heb altijd gezegd dat mijn huidige luidsprekers blijven omdat ik er tevreden over ben. Dat is ook best wel zo. Echter kriebelt het aan alle kanten en ik ben inmiddels bezig met het opwaarderen van mijn set naar een HT installatie. Zoals de vlag er nu bij staat blijft de oude stereoversterker wel. Ik wilde hem eerst wegdoen maar het bloed kruipt..... Deze blijft en wil ik op de pre-outs van de receiver aansluiten. Ik heb alleen geen flauw idee hoe dat moet (ik ben nogal slecht in dat soort dingen). Ik heb hier wel eens een uitgebreide omschrijving hiervan gelezen maar ik kan het niet meer vinden. Als iemand dit duidelijk kan maken hou ik me aanbevolen. Dit alles ter zijde. Terug naar het onderwerp. Mijn Mission Cyrus 782 speakers hebben zo'n 12 jaar geleden Fl 1000,- per stuk gekost exclusief standaard. Ik begrijp dat je geen appels met peren kunt vergelijken maar ik vraag me nu af aan welke prijsklasse ik moet denken als ik dezelfde kwaliteit, of liever nog iets beter, wil aanschaffen. Met 450 euro per stuk kom je er natuurlijk niet. Maar als ik 1000 euro per stuk zou moeten uitgeven om iets beters te krijgen denk ik dat dat wel eens een moeilijk verhaal zou kunnen worden. Toen mijn ega kortgeleden aangaf die luidsprekers op die lelijke standaards dan ook wel een keer kwijt te willen en een leuke zuil mooier te vinden veerde ik op. Ik dacht altijd dat ze alleen maar kleiner wilde. 'K Heb kortgeleden in een zaak in Sneek wel aardig wat leuk spul zien staan. Nu zal het niet direct op korte termijn gebeuren maar tzt een paar nieuwe leuke Dali's, Dynaudio's, ASW's of Mission's, om maar een paar voorbeelden (en potentiele kandidaten)te noemen, lijkt me niet verkeerd. Maar omdat ik nooit nieuwe speakers hebben willen aanschaffen heb ik al jaren niet echt meer geluisterd. Mijn broer heeft sinds kort de Mission M73. Hoewel het laag duidelijk dieper gaat kan deze speaker toch lang niet tippen aan die van mij. Wellicht dat de andere gebruikte componenten ook een steentje hier in bijdragen maar toch. De prijs is natuurlijk ook heel anders maar ik heb nou eenmaal weinig referentiemateriaal. En zomaar ergens gaan luisteren zonder de bedoeling iets aan te schaffen vindt ik altijd lullig. Kun je dus nu ongeveer zeggen dat als je ong 10 jaar geleden bedrag X hebt uitgegeven dat je nu moet denken aan bedrag Y?? Iemand anders soortgelijke ervaringen of een mening???? Ik hoor het graag. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Ik denk dat je bij die zelfde zaak in Sneek vast wel eens je speakers mee mag nemen om ze vervolgens te kunnen vergelijken met andere speakers. Daarvoor zou je even moeten bellen met 0515-421875. Het verhaal over hoeveel je uit moet geven om verbetering te krijgen is moeilijk zo te zeggen... Even luisteren en eventueel vergelijken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 x * (1 + inflatie (zo'n 2,5% per jaar)) = y (Wat ze nu ongeveer zouden moeten kosten) Misschien nog wat extra erbij optellen en je komt een heel eind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Geplaatst door MJ_OK:x * (1 + inflatie (zo'n 2,5% per jaar)) = y (Wat ze nu ongeveer zouden moeten kosten) Misschien nog wat extra erbij optellen en je komt een heel eind. En als we er dan van uitgaan dat de gemiddelde kwaliteit ook zo'n 2,5 % per jaar is verbeterd dan koop je voor hetzelfde geld dezelfde kwaliteit luidsprekers. Je hebt het wel over techniek en niet over een pak suiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 'je hebt het wel over techniek en geen pak suiker' je zegt het zelf al! Geld is niet rechtevenredig met kwaliteit. Misschien heel ruim bekeken. Het zal me niet verbasen als je voor 450 per stuk iets vindt dat je beter vindt klinken... en zoals altijd, mijn devies: koop tweedehands! game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Geplaatst door Yoyo: En als we er dan van uitgaan dat de gemiddelde kwaliteit ook zo'n 2,5 % per jaar is verbeterd dan koop je voor hetzelfde geld dezelfde kwaliteit luidsprekers. Je hebt het wel over techniek en niet over een pak suiker. Ik geloof er geen donder van dat alle fabrikanten alsmaar met beter dingen komen. Er zal hier en daar een technische verbetering zijn. Maar dat hoeft (bij speakers) niet perse beter te klinken. Ze verkopen hun ontwikkelings projecten toch wel, ook al klinkt het minder dan de vorige. Als het maar nieuw is dat denkt de klant toch wel dat het beter is. Kijk maar naar cd dvd en sacd. Is nog steeds niet beter dan lp. Wel funktioneel maar niet qua gehoor. GGroeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 23 mei 2003 Author Report Share Posted 23 mei 2003 Geplaatst door Yoyo: En als we er dan van uitgaan dat de gemiddelde kwaliteit ook zo'n 2,5 % per jaar is verbeterd dan koop je voor hetzelfde geld dezelfde kwaliteit luidsprekers. Je hebt het wel over techniek en niet over een pak suiker. En dat is dan toch iets wat ik waag te betwijfelen. Voor de onderkant van de markt geloof ik dat nog wel. Daarnaast geloof ik best dat op sommige punten technisch gezien vooruitgang is geboekt maar dat hoeft niet altijd betekenen dat het ook veel beter is. Als dat zo zou zijn dan zouden speakers die ouder zijn dan 10 jaar niet meer goed klinken naar huidige maatstaven. En dat bestrijdt ik. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 x * (1 + inflatie (zo'n 2,5% per jaar)) = y makkelijker is: x * (1 + inflatie)^(aantal jaren)) = y Het ^ betekend tot de macht; dus bijv. berekenen over 5 jaar wordt dit: 1.025^5=1.131 x = y Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hendrik67 Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Volgens mij kun je voor 500 euro per stuk een nieuwe, kwalitatief gelijkwaardige, luidspreker kopen en voor 500 euro per stuk koop je 2e hands een kwalitatief betere luidspreker...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door conqubite: Voor de onderkant van de markt geloof ik dat nog wel. Conqubite Volgens mij zit je met een bedrag van 500 euro aan de onderkant van de (serieuze) markt Speakers van 12 jaar oud klinken nu nog net zo goed als 12 jaar geleden. Alleen de kans is groot dat je met een geindexeerde gelijke prijs nu betere kunt kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Ik heb ook speakers van ca 12 jaar oud. Ik heb de randen moeten laten vervangen, want die waren totaal vergaan. Nu spelen ze echter weer als nieuw. Voorlopig geen nieuwe. Ik werk in de productieautomatisering en alles wat er aan aanvragen komt heeft betrekking op goedkoper en sneller produceren. We leven in een tijd waarin de strijd met goedkope landen nog lang niet is gestreden. Gelukkig vallen luidsprekers hier een beetje buiten, omdat deze toch erg smaakafhankelijk zijn. En de smaken verschillen nogal per land. Blijft het punt goedkoper produceren, zeker in de klasse rond 500 euro. Dit ontaard bij nieuwe luidsprekers vaak in plastic chassis lichte kasten e.d.. Oudere zijn vaak degelijker en stabieler gebouwd. Wat wel vaak beter is in de nieuwe luidsprekers is de materiaaltechniek op het gebied van stijfheid van conussen, ophanging e.d. Kortom het oude liedje, gewoon luisteren. In dit geval ook zeker thuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartok Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 M'n vorige speakers, en dat was een paar Etude Clio II, klonken minder dan m'n huidige stel: ASW Genius 100. De Etudes kostten toentertijd f2200,- per stuk (1990, de ASW's maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts