Jump to content

HELP! Grote problemen

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Beste KT88,

Ik denk dat ik weet wat jij de afgelopen tien, twintig jaar op je verlanglijstjes voor Sinterklaas hebt gezet... :lol:

Ja, een werkster. :D

En wet je wat nog het ergste is? De helft van die spullen kan feitelijk de kliko in, omdat ik vrijwel alles met de PC, externe geluidskaart en wat software doe.

Ga ik ff snel langskomen met een kliko, lol

Welke meet software gebruik je?

Hij staat er.........

jzvax1.jpg

Nu maar eens zien wat onze vriend SBM zo dwars heeft gezeten.........

HEEEJ

daar liggen mijn weerstandjes...........

Terug ontopic maar weer:

Beide kanalen werken weer, was een groundprobleem. Venijnig foutje.

De beveiliging is er 1 van het type die de belastingstroom meet over de emitterweerstanden en vervolgens bij overschrijding daarvan, het uitgangsrelais opengooit.

Dat relais zit in de MIN leiding van de speakers...... :blink:

Er zitten 2 optocouplers per kanaal in die de stroom over de emitterweerstanden detecteren, als er daar 1 van defect is blijft de beveiliging buiten werking en zo kon er een hoge spanning op de uitgang blijven staan, ook in standby.

Dat hele gedoetje wordt gestuurd vanuit een PIC (soort microprocessortje) waarvan de voeding het door de sluiting in 1 kanaal had begeven. Fijn detail: de grounds van die schakeling en van de eindtrappen hangen aan elkaar......

Dan heb je dus helemaal geen beveiliging meer........

Daar gaan we dus nog even een spanningsdetector bijmaken zodat bij een eventuele fout de relais' WEL afschakelen en ook afgeschakeld blijven. Lijkt me wel zo veilig.

Er zit nog een ongebruikte wikkeling op 1 van de voedingstrafo's zodat ik die schakeling veilig galvanisch gescheiden kan voeden.

Ook nog een varistor achter de zekeringen van de netaansluiting plaatsen zodat bij een eventuele indirecte blikseminslag die zekeringen eruit knallen en de versterker beschermd blijft.

Bij directe blikseminslag is er geen middel dat helpt, dan gaat de boel onherroepelijk kapot.

Als dat allemaal gedaan is zal ik kijken of het ontwerp hier en daar nog iets robuuster kan worden gemaakt, alhoewel de versterkerkanalen op zich weinig problematisch zijn.

Tot zover.

Laten we eerlijk zijn: dit is niet het meest gemakkelijke ding op deez' aardkloot.

Heeft mij ook bijna een halve dag gekost. En dat was nog meer geweest als ik ook het defecte kanaal nog had moeten herstellen.

En SBM had het uitgebrande kanaal prima hersteld, daar was niets mis mee.

ja die rampenbak van mij ging telkens weer in rook op. niet voor niks wilde de importeur het ding niet voor reparatie aannemen .... afijn speelt al tijden weer helemaal jippie.

KT88, ik stuur je binnenkort een pb met een vraag.

groet

Heeft mij ook bijna een halve dag gekost. En dat was nog meer geweest als ik ook het defecte kanaal nog had moeten herstellen.

En SBM had het uitgebrande kanaal prima hersteld, daar was niets mis mee.

Goed om te weten dat er in elk geval 2 zeer getalenteerde techneuten op dit forum actief zijn.

:cool2:

Terug ontopic maar weer:

Beide kanalen werken weer, was een groundprobleem. Venijnig foutje.

De beveiliging is er 1 van het type die de belastingstroom meet over de emitterweerstanden en vervolgens bij overschrijding daarvan, het uitgangsrelais opengooit.

Dat relais zit in de MIN leiding van de speakers...... :blink:

Er zitten 2 optocouplers per kanaal in die de stroom over de emitterweerstanden detecteren, als er daar 1 van defect is blijft de beveiliging buiten werking en zo kon er een hoge spanning op de uitgang blijven staan, ook in standby.

Dat hele gedoetje wordt gestuurd vanuit een PIC (soort microprocessortje) waarvan de voeding het door de sluiting in 1 kanaal had begeven. Fijn detail: de grounds van die schakeling en van de eindtrappen hangen aan elkaar......

Dan heb je dus helemaal geen beveiliging meer........

Daar gaan we dus nog even een spanningsdetector bijmaken zodat bij een eventuele fout de relais' WEL afschakelen en ook afgeschakeld blijven. Lijkt me wel zo veilig.

Er zit nog een ongebruikte wikkeling op 1 van de voedingstrafo's zodat ik die schakeling veilig galvanisch gescheiden kan voeden.

Ook nog een varistor achter de zekeringen van de netaansluiting plaatsen zodat bij een eventuele indirecte blikseminslag die zekeringen eruit knallen en de versterker beschermd blijft.

Bij directe blikseminslag is er geen middel dat helpt, dan gaat de boel onherroepelijk kapot.

Als dat allemaal gedaan is zal ik kijken of het ontwerp hier en daar nog iets robuuster kan worden gemaakt, alhoewel de versterkerkanalen op zich weinig problematisch zijn.

Tot zover.

Venijnige storing die ik niet kon vinden maar begrijp nu wel waarom.

Vreemde ''beveiligingsschakeling'' ook.

Mooi! Andr

Zo, beveiliging er ook in geklust.

Ook nog even, om het mooi af te maken, een schakelingetje erin gezet die bij standby de LEDs ook uitzet (!)

Vind ik wel wat slordig van AA dat ze dat niet even zelf hebben gedaan...... :rolleyes:

Morgen eens flink proefdraaien en molesteren, kijken of alles heel blijft en dan mag die zijn kunsten laten horen op de Carvers (als Andr

dat is toch meer dan mijn multimetertje :D

Maar het feit dat het bij zo'n 'gerenomeerd technicus' net zo'n zooitje is als op mijn werkbank stelt me wel gerust :rolleyes:

Iedere goeie technicus heeft rommel maar meestal weet hij wel alles blindelings te vinden. ;)

BRAVO SANDER GOED GEWERKT ;)

......en daar moets een andere "Techneut" zo lang over doen om het NIET te vinden. :rolleyes::huh::lol:

Miracle dit vindt ik een beetje kinderachtig. :angry:

Maar het feit dat het bij zo'n 'gerenomeerd technicus' net zo'n zooitje is als op mijn werkbank stelt me wel gerust :rolleyes:

Ik gun me te weinig tijd om op te ruimen...... :(

Maar inderdaad weet ik wel alles te vinden! :D

IK ZEG,

:):):):lol::lol::):):D:D

YEEHAAA!!!!!

Probeer maar een eind in de richting en nee ik sta morgen niet op de stoep....

Sander, waanzinnig jongen echt. Zou je zo een kusje willen geven.

Iedereen trouwens bedankt met de tips, adressen etc.

Saul, dat is wel mazzaelen toch als je bedenkt dat wij bang waren dat de voeding misschien kaduuk zou zijn.

Joepie!!! ik heb binnenkort weer een mooi Ampje thuis staan.

Groet van,

Een heeeeel blije Andre

Hij staat nu aan de dummyloads lekker warm te worden, als alles verder goed meet dan gaat-ie naar beneden en ga ik er zelf even lekker naar luisteren.

Dan kun je hem ophalen wanneer het je uitkomt. Ik stuur nog wel een mailtje over het hoe en wat.

Nog wat puntjes op de I zetten.

De beveiliging is iets te happig, als je een tijdje op vol vermogen draait maar zonder clippen schakelt hij de speakers af.

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.......of ik noem het de "fully-automatic-power-triggered-digital-preserving-a-good-relation-with-the-neighborhood-circuit. :D

Dat moet dan natuurlijk wel met vergulde krul-letters op de frontplaat.

De 12 470 uF/100V elco's op de main boards toch ook maar preventief te vervangen.

Probleem: de bestelde elco's zijn te dik om op de print te plaatsen.

Nieuwe besteld, hopelijk nog voor het weekend binnen.

De 12 470 uF/100V elco's op de main boards toch ook maar preventief te vervangen.

Probleem: de bestelde elco's zijn te dik om op de print te plaatsen.

Nieuwe besteld, hopelijk nog voor het weekend binnen.

zal ik effe helpen duwen. dan goan ze dur wel in...doa benk keizeker van

Naah......toch maar niet.

Ze zitten tussen de emitterweerstanden in en dat kan warm worden.

Ik zou de pootjes kunnen verlengen en ze elders op de print vastplakken. Niet mijn stijl, liever gewoon goed passende onderdelen.

Hou die M44 buiten de deur zolang mijn versterker bij jou staat! Hij met zijn rare ideeen. Beetje met die grote dikke vingers elco door mijn versterker heen duwen..... Ben je helemaal gek geworden? Nou wordt het echt tijd dat ik langs kom en mijn gewicht eens in de strijd ga gooien.....

Groet,

Andre