fmjwillems Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 maar wie of wat veranderd er dan. jijzelf of echt de versterker. in mijn geval was het ikzelf. ik vertrouwde de bose gewoonweg niet meer Bose heb ik nooit vertrouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 boeiend zo'n schakeling! zou nog wat zijn voor mijn Electrocompaniet AW250 .... is ook vrij gulzig. wat betreft de klank van het ding: toen mijn AW250 na een grote plof hersteld was, klonk ie de eerste lange tijd (heeft wel drie maanden geduurd) ook niet zo levendig als ik me herinnerde. ik dacht echt 'dat wordt dus niet meer wat het was'. jawel dus. op een dag hoor je dat ie terug is. succes met het proces groet En voor die van mij..... Dus lust 230 watt, maar wil hem niet uitzetten, omdat deze dan erg terugzakt in kwaliteitsnivo. Dus..... Ik heb een Electrocompaniet AW250DMB trouwens. Wellicht kunnen we iets combineren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 jaaaah leuk een (minder) powerbuy. je laat hem weer aanstaan begrijp ik. ik was ook wantrouwend toen ie terugkwam (of het weer boem ging doen net als je uit huis bent en dat soort gedachten), maar uit zetten is voor mij geen optie. KT88: kan zo'n schakeling op een AW250 (dmb) ? Ik heb overigens schema's van het ding. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 Zo'n schakeling is in principe in iedere klasse A of hoog gebiaste B versterker aan te brengen. Je brengt er de "opwarmtijd" een stuk mee terug, maar een echte A zal toch echt goed heet moeten worden wil die ook echt als A versterker werken. Voordeel is m.i. wel dat een aantal componenten zoals elco's, continue onder spanning blijft staan wat ze goed geformeerd houdt. Voor buizeneindversterkers is het dan weer minder aan te raden. Als iemand dat schema even kan mailen naar mij kan ik even kijken hoe dat het beste gedaan kan worden. RobX kan dat ook zelf wel bouwen denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 22 oktober 2008 Author Report Share Posted 22 oktober 2008 KT hoe is het met het meiske? Erg belangrijk, belangrijker dan welke amp dan ook. Veel sterkte. M44 Ik denk dat je de spijker wel op zijn kop slaat. Dat durf je dan wel weer maar mij uit het raam flikkeren..... tja. Maar ik denk dat je erg onder de indruk was van mijn verschijning . Het heeft idd ook te maken met vertrouwen. De AA heeft me gekwetst, ik denk dat ik naar de mannen hulp verlening moet (praatgroep voor gekwetste mannen). Maar het is wel dat stuk in mijn achterhoofd. Zo van, wanneer gaat ie dat weer doen? Wat gaat er dan kapot? Daarnaast is het ding 3 maanden buiten gebruik geweest. Dus ik ben ook weer een beetje vergeten hoe het was, vergiftigd door mijn andere set. Krijg meer het idee dat het een hersenspinsel van mij is hoor. Anderzijds denk ik dat KT 'm gewoon goed gemaakt heeft en dat het niet meer zal gebeuren. Hoop ik hahaha. Vanmiddag wilde mijn zoon Powaqqatsie En dat moet dan HARD! Zeker het opening. Hij noemt het, het liedje met de fluitjes.... Maar ok, Vanmiddag was er wel een feest moment. Hij kan het dus wel. Maarrrrrr er zit meer detail, plaatsing en rust in. En dat in een heel druk muziekstuk. We blijven luisteren. En ook genieten hoor! KT denk je aan de rekening? Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 KT88, mijn vaardigheden op dit vlak gaan niet erg ver. als het uitgelegd wordt kan ik het volgen, onderdelen vervangen gaat nog (goed lezen wat anderen meemaken), voeding wat pimpen ok (bevalt trouwens prima de opgevoerde tuner-voeding). voor de rest doe ik mijn best de hear en elders getoonde kennis een beetje te volgen. mijn opleiding ligt heel ergens anders (maar als je ruzie krijgt met je belastinginspecteur wil ik wel eens inspringen ). ik zal alvast het schema van het ding scannen, dan zal ik het mailen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 KT88, mijn vaardigheden op dit vlak gaan niet erg ver. als het uitgelegd wordt kan ik het volgen, onderdelen vervangen gaat nog (goed lezen wat anderen meemaken), voeding wat pimpen ok (bevalt trouwens prima de opgevoerde tuner-voeding). voor de rest doe ik mijn best de hear en elders getoonde kennis een beetje te volgen. mijn opleiding ligt heel ergens anders (maar als je ruzie krijgt met je belastinginspecteur wil ik wel eens inspringen ). ik zal alvast het schema van het ding scannen, dan zal ik het mailen. groet Daar ik, maar ook mijn ega een beetje zat waren van de reparatie en hem (de AW250DMB dus ) eigenlijk niet meer durfden aan te laten staan, en zelfs verkoop werd overwogen, staattie nu gewoon weer te verbruiken. Eigenlijk vind ik het ook niet verantwoord, elk uur dattie niet gebruikt wordt toch die 250 watt eet, maar ja, keuzes h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 eens. ja keuzes. dit ding wil echt niet op zijn top klinken als je m telkens uitzet, tenminste niet dezelfde dag dat je 'm weer aan zet. bovendien vreet ie telkens zekeringen op als hij even te lang uit is geweest. en soms een stop erbij. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 eens. ja keuzes. dit ding wil echt niet op zijn top klinken als je m telkens uitzet, tenminste niet dezelfde dag dat je 'm weer aan zet. bovendien vreet ie telkens zekeringen op als hij even te lang uit is geweest. en soms een stop erbij. groet Met andere woorden: een ruk-ontwerp... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Nou nou nou... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 ja Henrie, dat kan ik niet oneens met je zijn. dat gekloot met zekeringen verstoken had beter gemoeten. en het ding (de oude jaargangen, die van ReneN is beter) is zo instabiel dat ze stuk voor stuk in de fabriek handmatig werden aangepast tot het niet meer oscilleerde. Dus reparateurs zien m meestal kort na herstel weer in rook opgaan. Ik trof iemand die zich er in vastbeet en bij reparatie ook dat probleem oploste. Maar klinken dat ie doet .... pure liefde. daarom staat ie er dit jaar al 20 jaar ondanks dat ik wel eens wat anders op zijn plaats zet. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Maar klinken dat ie doet .... pure liefde. daarom staat ie er dit jaar al 20 jaar ondanks dat ik wel eens wat anders op zijn plaats zet. groet Rob mijn nieuwe buizen versterker heeft exact hetzelfde probleem. De inrush stroom is dermate hoog dat ik speciale extra trage zekeringen moet gebruiken en z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 En nee, beide zijn zeker g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Er zijn oplossingen door b.v. een net trafo te laten maken die voor medische doeleindes gemaakt is en speciaal gewikkeld is, dat de inschakel stroom minimaal is. Bij AE kun je zoiets laten maken. Ik heb ooit eens een scylla versterker gehad, in de gebruiksaanwijzing stond gewoon dat het het beste was als hij gewoon 24uur aan bleef. Bij de 1e keer inschakelen ging de 16A automaat er uit ..... de 2e keer een flinke dip in het net.... Goed of slecht Henrie, het maakt me eigenlijk niet uit. Ik heb liever een apparaat met karakter dan zo'n eenheidsworst met ditto geluid. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Goed of slecht Henrie, het maakt me eigenlijk niet uit. Ik heb liever een apparaatmet karakter dan zo'n eenheidsworst met ditto geluid. Groet, Jack Oh dat zal wel, maar maar waarom zou een 'apparaat met karakter' lastiger in te schakelen zijn dan 'zo'n eenheidsworst met ditto geluid'? Het gaat me in deze helemaal niet om het geluid. Dat zal best goed zijn, en wellicht beter dan menig andere versterker. Maar als het inschakelen zo problematisch is dat de fabrikant zelfs in de handleiding zet dat je 'm altijd moet aan laten staan, dan is er gewoon iets mis. Dan is de fabrikant zich er wel van bewust dat het niet goed zit, maar men is dan te lui om het te verhelpen. Of het kost te veel geld of zo. Dan kan zo'n ding nog zo goed klinken, maar dan verkoop je zo'n ding niet aan mij. Het is een gebruiksvoorwerp en dat moet gewoon probleemloos werken. En aan en uit zetten is dan nog het minste dat probleemloos moet werken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Maar als het inschakelen zo problematisch is dat de fabrikant zelfs in de handleiding zet dat je 'm altijd moet aan laten staan, dan is er gewoon iets mis. Was het niet zo dat de fabrikant bedoelde dat je hem voor optimale klank het beste kontinu kon aan laten staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 oktober 2008 Report Share Posted 24 oktober 2008 ja een automatische 16a stop ligt er altijd bij inschakelen uit. maar ik heb er zo'n ouderwetse in zitten, die houden het beter. als dit te vermijden was geweest dan hadden ze 'm beter moeten bouwen. niet iedereen laat het aan staan. dat had ik nou bij een buizenversterker helemaal niet gedacht Jack. deze versterkers doen het in ieder geval beter wanneer je ze aan laat staan. je krijgt er nooit de mooiste muziek uit als je m elke dag uitzet. afijn in de winter draagt ie wel bij aan verwarmen van het huis groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 oktober 2008 Report Share Posted 24 oktober 2008 dat had ik nou bij een buizenversterker helemaal niet gedacht Jack. groet Natuurlijk kun je niet alles over Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 24 oktober 2008 Report Share Posted 24 oktober 2008 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 oktober 2008 Report Share Posted 24 oktober 2008 Zoals gezegd, is er wat aan te doen. RobX zou het schema toesturen, dat maakt het wat makkelijker. Zonder lukt het ook wel maar dat duurt dan langer omdat ik eerst uit moet zoeken hoe de bias is geschakeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 24 oktober 2008 Author Report Share Posted 24 oktober 2008 He KT, Weet je wat me ook opvalt, ik hoor de trafo's niet meer. Die wilde nog wel eens brommen. Kwam dat ook door het euvel? Blijf erbij dat het wennen is maarrrrr, hij is gedetaileerder en plaatst beter en klinkt rustiger. Dus minder vermoeiend. Vond ik dat toch meevallen maar het valt wel op. Damn! Tja die bias schakeling, moet ik maar eens naar kijken. Het is een redelijke afstand tussen ons in... Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 oktober 2008 Report Share Posted 24 oktober 2008 Komt door de gewijzigde gelijkrichtschakeling. Snellere/betere gelijkrichtdiodes met snubbers en dempweerstanden zorgen dat de stroompieken tijdens opladen van de voedingselco's wat afgedempt worden. Blijkbaar wordt de kern/wikkelingen v/d trafo's daar wat door gekalmeerd (magnetostrictie). Laat hem eens een week gewoon op standby staan als je niet luistert, daarna kun je pas echt een goed oordeel vellen IMO. Ik heb nu 1 of andere achterlijke bacterie in mijn darmen waardoor ik enkele dagen ben uitgeschakeld, maar de rekening en de specificaties van wat ik heb gedaan komen eraan. Ongemerkt heb ik kennelijk toch wel wat verbeteringetjes gedaan (gaat bijna automatisch) hoewel het niet de bedoeling was de versterker qua klank ingrijpend te veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 oktober 2008 Report Share Posted 24 oktober 2008 Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 oktober 2008 Report Share Posted 24 oktober 2008 dat is elke 4,5 uur een kwh, dat is bijna 6 kwh per dag. dure grap wel dus. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts