Jump to content

HELP! Grote problemen

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Da's vrij gemakkelijk:

Als je versterker aan staat verbruikt hij 24/7 steeds een vermogen van blijkbaar 230 Watt aan stroom uit het net.

230 Watt is gelijk aan 0,230 KWatt ("KiloWatt"). Per uur gebruikt de versterker dus 0,23 KWh ("Kilo Watt uur). de versterker gebruik dus een volle KWH per "iets meer dan 4 uur", zeg maar 4 uur.

Het totale energieverbruik per etmaal is dus iets minder dan 24 uur / "iets meer dan 4 uur" = zeg 6 KWh.

Kijk in je energienota wat 1 KWh kost, vermenigvuldig dat met 6 en dat kost je versterker per dag aan stroom. Maal 7 = per week. Maal 52 = per jaar. :mad2:

Oeps? (qua kosten)

Dat bedoelen ze hier met "je moet het er voor over hebben". :blink:

Dank je, het ging mij om de dubbele 'per uur'.

"In 4 uur gebruikt hij bijna een kilowatt per uur"

:confused:

Nee, hij gebruikt in 4 uur geen kiloWatt PER uur! Hij gebruikt in 4 uur 1 kiloWatt MAAL uur! Het is immer het energieverbruik en energie is uitgedrukt in:

E = P x t = vermogen x tijdseenheid

Dus niet vermogen gedeeld door tijdseenheid...

Guest tubejack
Dat heeft bij deze versterkers kennelijk nadelen ja. Maar het waarom is mij niet helemaal duidelijk. 'Voor het maximale gaan' moet ook makkelijk zonder die nadelen kunnen...

Ok Henrie, als het dan zo makkelijk is, wat ik moet dan doen? en waarom hebben al die andere

het niet gedaan? Gemakzucht alleen, lijkt me kort door de bocht. Ik kan het morgen z

@KT88 ..... ff niet helpen.snubben.... :rolleyes:

Ik zal niet smurfen. :D

Groetjes aan Menno morgen, ik had 's middags graag naar Zwolle gekomen maar het lijf werkt niet echt mee.....

Guest tubejack

@KT88 ..... ff niet helpen.snubben.... :rolleyes:

Ik zal niet smurfen. :D

Groetjes aan Menno morgen, ik had 's middags graag naar Zwolle gekomen maar het lijf werkt niet echt mee.....

Zal ik doen KT88 Grote smurf :D jammer dat je niet kan.

Joehoe, Henrie waar ben je :D ik ben benieuwd naar oplossingen, jij werkt m.i. veel met trafo's

Sjonge, zit niet zo te drammen... <_<

Ik weet dat een trafo een grote inrush stroom kan vragen. Ligt aan het moment van inschakelen ook, maar tussen de 10x en 20x de nominale stroom is mogelijk. Ik weet ook dat een installatieautomaat moeite heeft met dat soort verschijnselen. Die ziet dat al snel aan voor een kortsluiting. Maar er zijn toch schakelingen als softstarters te maken? Doen die fabrikanten dat gewoon niet, of helpt dat niet?

Kijk, dat een 180MVA trafo inschakelen nou wat inrushproblemen kent, ok ;) Hoewel, dat ging ook in 1 keer goed, dit voorjaar... :D

Edit:

Ik werk misschien wel met trafo's, maar die zijn niet vergelijkbaar met trafo's in een apparaat voor thuisgebruik. Vermogenstrafo's schakel je in principe in op nullast. En softstarters worden niet gebruikt. Het is immers geen elektronica...

Guest tubejack

Drammen? Henrie? nee hooguit een beetje plagen, het was toch simpel? :rolleyes:

Ok ik lees net dat je het ook niet weet, jammer.

Het is eigenlijk niet zo spannend zo duur zijn die zekeringen niet, een h

Edited by tubejack

Drammen? Henrie? nee hooguit een beetje plagen, het was toch simpel? :rolleyes:

Maar ok, een "soft start" hoe moet ik dat doen?

Voor je idee, ik heb een HS trafo van 9,5 kilo, voor jou een kleintje maar

voor een gemiddelde versterker een vrij zwaar exemplaar.

Mijn soft start bestaat uit 2 CV378/GZ37 gelijk richters die na 25.... 30 seconden

hoogspanning leveren, toch ging af en toe de primaire en secundare zekeringen

eruit. Nadat ik een VDR in de faze heb opgenomen is het euvel over.

Maar eigenlijk wil ik niets te veel in de voedingsljn v/d versterker.

Dus hoe maak je een soft start zonder die nadelen?

Ik ben geen elektronica ontwerper en ik ken je versterker niet, dus hoe je precies een softstarter moet opbouwen die in jouw apparaat z'n werk naar behoren doet, daar kan ik moeilijk antwoord op geven. Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat een fabrikant een apparaat op de markt brengt dat je dus eigenlijk niet met goed fatsoen aan kunt zetten, vanwege inrushproblemen. Dat is toch op z'n minst een beetje vreemd, of niet? Het gevolg is dat mensen het ding dan maar constant aan laten staan, al dan niet onder het mom van 'dan klinkt het beter'. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ps. 9,5 kg... :D Dat ding bij Shell weegt iets van 150 ton, exclusief koelolie :P

de AW250 heeft inderdaad een softstart-schakeling. ik kan niet inschatten wat de gehoorsmatige effecten zouden zijn van een betere of andere softstart, ontbreekt me de kennis voor. ik las wel ooit op een website van een fanaat die de softstart eruit sloopte en m toen beter vond klinken. daar heb ik maar niet aan gewaagd. er was genoeg te verbeteren aan het ding.

en het is niet 'onder het mom van', je ziet twee AW250 liefhebbers los van elkaar zeggen dat ie lang heet gestookt echt het best is. overduidelijk het beste zelfs. maar dat is een mening.

groet

Dus hoe maak je een soft start zonder die nadelen?

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/93

000093.gif

R4......7 aanpassen naar behoefte.

Ik heb zelf verscheidene andere schakelingetjes bedacht hiervoor, met name voor buizenversterkers kun je beter wat anders nemen, maar bovenstaande werkt prima voor niet al te gek zware eindversterkers.

Een softstart schakeling kun je sowieso in je versterker zetten, ook al staat die altijd op standby.

Mocht de stroom eens uitvallen, dan schakelt de boel gecontroleerd weer in als de stroom terugkomt.

Met een fatsoenlijk zwaar relais met geschikt contactmateriaal zie ik ook geen nadelige gevolgen voor de stroomleverantie en daarmee de geluidskwaliteit.

Niets, het is een spike supressor (MOV) die tussen fase en nul staat dus komt alleen in actie als er een hoge piek op de netspanning zit.

Verder doet een varistor niets tegen de inschakelstroompiek.

Een NTC zou kunnen, maar geeft altijd enige (fracties van een) ohm of meer in serie met de primaire.

In de Maestro van Andr

Guest tubejack
Een NTC zou kunnen, maar geeft altijd enige (fracties van een) ohm of meer in serie met de primaire.

Volgens mij heb ik me vergist en zit er een i.d.d. een dikke Siemens NTC in serie met de faze.

Zou ik even moeten kijken, maar dat is iets wat je niet voor je lol doet. :blink:

Die schakeling is van circuitonline ziet er aardig uit, ik zou alleen even een appart trafotje

nemen nu hangt alles aan de 230volt.

Wordt vervolgd,

Jack

Die schakeling is van circuitonline ziet er aardig uit, ik zou alleen even een appart trafotje

nemen nu hangt alles aan de 230volt.

Da's geen bezwaar toch?

Er wordt tenslotte primair geschakeld, dat is ook 230V.

Zolang dat netjes in de kast blijft met een kapje erover is er niets aan de hand.

Guest tubejack
Da's geen bezwaar toch?

Ik vind het niks, KT88, allerlei electronica zo aan het lichtnet, heb ook een hekel aan dimmers etc.

Wat betreft die inrush inschakel stroom, dat komt omdat bij het inschakelen alleen nog maar

de ohmse weerstand aanwezig is. Het duurt even, voordat de primaire zelfinductie er is.

Een NTC is i.d.d. een aardige oplossing, net als ander kernmateriaal gebruiken dan standaard blik

waardoor de kern minder snel en hard in de verzadiging gaat bij het inschakelen.

Bij medische trafo's gebruiken ze naast 3 aarschermen, ander blik.

Groet,

Jack

Ik vind het niks, KT88, allerlei electronica zo aan het lichtnet, heb ook een hekel aan dimmers etc.

Da's nog wat anders. Hier wordt gewoon een relais geschakeld nadat de RC tijd is verlopen.

Geen faseaansnijding, PWM of andere rotzooi op het net.

Wat betreft die inrush inschakel stroom, dat komt omdat bij het inschakelen alleen nog maar

de ohmse weerstand aanwezig is. Het duurt even, voordat de primaire zelfinductie er is.

Je vergeet even het faseverschil tussen spanning en stroom.

Bovendien zijn de elco's nogal hongerig op t=0, dus die inschakelpiek is effe iets meer dan alleen I = V/Rdc, en duurt langer dan je op grond van de trafo-eigenschappen zou mogen verwachten. ;)

Een NTC is i.d.d. een aardige oplossing, net als ander kernmateriaal gebruiken dan standaard blik

waardoor de kern minder snel en hard in de verzadiging gaat bij het inschakelen.

Bij medische trafo's gebruiken ze naast 3 aarschermen, ander blik.

Kernmateriaal is inderdaad een factor, maar dan meer voor de ijzerverliezen. Dat speelt als de trafo tegen verzadiging zit.

Bekijk de B-H kromme maar eens, de breedte ervan is oa. afhankelijk van het kernmateriaal.

Bij 50 Hz is dat niet zo problematisch.

common_terms_01.gif

Schermen tussen primair en secundair hebben als doel de lekstromen tgv. parasitaire capaciteit tussen de wikkelingen te verkleinen (zeg maar condensatoren in serie) en dus de veiligheid te verhogen.

Menno vertelt ook niet alles, da's voor de vervolgcursus denk ik. :D

Guest tubejack
"Het gaat weer lekker...."

Beetje plagen Jack.

:P

Mag hoor, jij gaat nog steeds uit van torrebakkies :P

Maar ok, ik vind allerlei electronica direct in de voedingslijn niks, dat hoor daar niet, punt uit.

Ik heb het niet over een Sycila versterker die i.d.d. een heleboel kleinere elco's achter de gelijkrichter

heeft maar over een buizen vesterker met of een traag opkomende of appart geschakelde HS.

Verder kan sommig (zacht) trafomateriaal weldegelijk de piek opvangen die ontstaat bij het aanzetten v/d

versterker.

Menno vertelt ook niet alles, da's voor de vervolgcursus denk ik. :D

Die komt niet, die volg ik al :rolleyes::) Maar i.d.d. hij vertelt niet alles....

Edited by tubejack