Jump to content

Uitgangspunt van een sub-chassis speler

René N.
 Share

Recommended Posts

Ik ben bij mijn Thorens de plint geheel aan het vervangen als deze verbouwing achter de rug is kan ik je vertellen wat de verschillen zijn.

Ik denk dat het geheel vervangen van de plint makkelijker gaat als het geen jij van plan bent.

en je houd ook je originele onderdelen in tact mocht het toch niet bevallen dan kan je makkelijker een stapje terug doen.

Groetjes George.

Kun je niet experimenteren? Een bodem van MDF of graniet zal vast een groot verschil zijn. Eerst eens met MDF oefenen? Heb je gelijk een mal.

Ik zou zowiezo willen beginnen met het framewerk van MDF, zodat ik genoeg "breedte" heb om daarop weer wat anders kan monteren. Dat laatste kan eventueel ook weer MDF zijn, maar omdat ik wil ontkoppelen met de kogels van Hans, en die dus beter rollen op graniet of een andere steensoort dan op MDF, zou ik derhalve eerder kiezen voor graniet.

Ik ben bij mijn Thorens de plint geheel aan het vervangen als deze verbouwing achter de rug is kan ik je vertellen wat de verschillen zijn.

Ik denk dat het geheel vervangen van de plint makkelijker gaat als het geen jij van plan bent.

en je houd ook je originele onderdelen in tact mocht het toch niet bevallen dan kan je makkelijker een stapje terug doen.

Groetjes George.

Dat laatste is zeker waar, vooral omdat ik ook hout op hout wil verlijmen. Aan de andere kant zie ik er zelf meer tegenop om de hele bovenkant te demonteren. Maar misschien is dat wel koudwatervrees en kan ik er ook gewoon aan beginnen. Blijft de vraag wel staan: klinkt een sub chassis speler mooier met het chassis op een zwaar onderstel of juist op een lichte? <_<

het zal wat experimenteren vergen Rene.

je kan op internet wel een en ander vinden aan meningen over klankverschillen tussen houtsoorten. wellicht de moeite waard dat even te bekijken? en bij mdf schijnt het tegen resonantie in de plaat goed te helpen om er sleuven in te laten frezen, halve diepte, in kruis of stervorm. dat onderbreekt de beweging in het materiaal.

groet

.................ik kan dus nog niet zeggen wat de klank matige voordelen zijn van een zwaardere plint.

Groetjes George.

Het reultaat is zeker de moeite waard! Het klinkt echt veel rustiger, meer ontspannen zeg maar.

Maar maak niet de nieuwe bodem dicht, daarmee cre

Ziet er mooi uit Pjotr,

Is dat gat aan de onder zijde nu echt zo groot nodig?

Ik heb zelf alleen maar de gaatjes over genomen van de standaard bodem plaat.

Alleen onder de veren dus.

Hier vast een foto van mij plintje

IMAG0237Small.jpg

Groetjes George

Ha George,

Het beste kun je de onderkant geheel open laten. Maar echt ge-experimenteerd heb ik er niet mee. Ik heb gewoon zoveel overgelaten dat het stevig genoeg werd en de pootjes er fatsoenlijk onder pasten.

Zo te zien gebruik jij veel dikkere wanden (ikzelf heb de orginele plint gerecycled) en heb je denk ik niet eens een bodem nodig. Hooguit een paar driehoekjes voor de pootjes.

;)

Ohw ja, dit is wel erg belangrijk: Als je de onderkant open laat, zorg dan dat de 230V voerende delen goed afgeschermd zijn! En je die niet per ongeluk aan kan raken.

Ha George,

Het beste kun je de onderkant geheel open laten. Maar echt ge-experimenteerd heb ik er niet mee. Ik heb gewoon zoveel overgelaten dat het stevig genoeg werd en de pootjes er fatsoenlijk onder pasten.

Zo te zien gebruik jij veel dikkere wanden (ikzelf heb de orginele plint gerecycled) en heb je denk ik niet eens een bodem nodig. Hooguit een paar driehoekjes voor de pootjes.

;)

De plint wordt van MDF gemaakt van 26mm dik de bodem wordt van 22mm dik MDF gemaakt.

Als je de plint los in de hand hebt dan voelt deze nog niet echt soliede aan.

Met de bodem er in wel.

Ik ga het gat wel groter maken.

Niet te groot want dan komt het elektrisch gedeelte ook bloot te leggen en dat vint ik niet zo'n prettig idee.

Groetjes George.

Niet te groot want dan komt het elektrisch gedeelte ook bloot te leggen en dat vint ik niet zo'n prettig idee.

Groetjes George.

Zit ik net mijn post aan te passen, kom je er zelf al mee :D

Denk dat als je een paar ronde gaten van een cm of 10 maakt het al een heel eind komt. Bedenk wel dat je de plint sowieso op een stevige stabiele ondergrond moet zetten. Daardoor krijgt de plint ook al veel meer stabiliteit.

Bij de TD160 zit het elektriek veel meer aan de rand en is het bij mij geen probleem.

;)

Groetjes George.

Zit ik net mijn post aan te passen, kom je er zelf al mee :D

Denk dat als je een paar ronde gaten van een cm of 10 maakt het al een heel eind komt. Bedenk wel dat je de plint sowieso op een stevige stabiele ondergrond moet zetten. Daardoor krijgt de plint ook al veel meer stabiliteit.

;)

Tja zo snel kan dat gaan he.

Dan ga ik de 7 gaten zaag maar weer eens onder het stof vandaan halen.

Groetjes George.

Nog helemaal niets gedaan, maar alleen even zitten nadenken wat ik nu wil. Hoewel ik eigenlijk liever toch een volledig nieuwe plint zou willen bouwen (effe op het werk met "Blade" gesparred en die was daar ook wel voor), denk ik toch dat ik een te groot risico zou nemen door alles te slopen, gezien de h

Dit is de mijne, gemaakt van massief kersenhout. De bodem bestaat uit 2 (dichte) platen van 18mm MDF met loodbitumen ertussen. De kast inc bodemplaat zijn dermate dood (maar niet helemaal), dat deze geen meet- en/of hoorbare resonanties produceren.

TD160B.JPG

Dat ziet er zeker goed uit.

Speelt hij al of ben je er ook nog mee bezig.

Het zal best wel een zwaar apparaat geworden zijn.

Heb je verder nog iets aangepast of is de rest origineel?

Groetjes George