Jump to content

AC3 (uit divx film) koppelen aan receiver

Erik Makaay
 Share

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Ik ben van plan om een Dolby digital/DTS receiver aan te schaffen, om mijn DVD met beter geluid te kunnen afspelen. Daarnaast wil ik ook de mogelijkheid hebben om geluid dat in een divx film zit (soms AC3) via mijn geluidskaart (soundblaster audigy) aan mijn toekomstige receiver te koppelen.

Zijn er mensen die hier al ervaringen mee hebben, want ik lees her en der wat vreemde verhalen, dat je er je receiver mee kan opblazen ??. Lijkt me nogal vreemd.

Ik heb eigenlijk de volgende specifieke vragen:

1) Kan ik met de SP/DIF aansluiting die op mijn soundblaster audigy kaart zit direct een koppeling leggen met mijn receiver

2) Als het geluid in een film niet AC3 maar MP3 formaat is, wie zorgt dan voor het decoderen van het geluid. Moet de computer dat doen, of moet hiervoor ondersteuning in de receiver aanwezig zijn.

3) Als ik een stereo geluidsbron heb (meestal divx met MP3) is het dan mogelijk om deze mbv dolby prologic II op alle 6 speakers (4 satalieten, center en subwoofer) af te spelen, zodat het allemaal wat ruimtelijker wordt.

Ja een hoop vragen, ik hoop dat iemand ook antwoorden heeft.

PS: Ik ben er nog niet uit wat voor receiver het wordt, maar ik ben naar de marantz 5200 aan het kijken.

1) als het goed is wel maar dan moet je tegen je soundcard zeggen dat hij er niks mee mag doen (bij mij non-audio).

Als je dat niet doet zal er waarschijnlijk gewoon stereo (pcm) uitkomen. (meer dan genoeg voor divx)

2) mp3 zal waarschijnlijk ook eerst omgezet moeten worden naar pcm. Dit moet de pc doen.

3) vast en zeker maar ik denk dat je beter een emulatie mode kan nemen. De encoding is gewoon stereo en alle decoders doen dan maar wat.

Ik twijfel of divx en mp3 een ac3 reciever rechtvaardigen.

Knoop 't gewoon analoog aan elkaar met een goede coax. Werkt prima voor lo-fi

Groeten Simon

Kijk wel uit met de analoge uitgang van je geluidskaart door te koppelen naar de receiver. Een PC heeft er een handje van om na uitschakelen de gnd van de signaalkabel zwevend te maken (massa van je tulpplug). Hierdoor kan er een hele mooie 50Hz brom ontstaan die menig tweeter om zeep kan helpen.

Oplossing: De PC altijd aan laten staan of elke keer de signaalkabel uit de receiver trekken.

Geplaatst door sodejuu:

Kijk wel uit met de analoge uitgang van je geluidskaart door te koppelen naar de receiver. Een PC heeft er een handje van om na uitschakelen de gnd van de signaalkabel zwevend te maken (massa van je tulpplug). Hierdoor kan er een hele mooie 50Hz brom ontstaan die menig tweeter om zeep kan helpen.

Oplossing: De PC altijd aan laten staan of elke keer de signaalkabel uit de receiver trekken.

Op en andere input zetten confused.gifconfused.gif;)

Bedankt voor de antwoorden zover. Om heel eerlijk te zijn ben ik niet zo heel veel verder gekomen, omdat ik het gevoel krijg dat niet veel mensen met ditzelfde "bijltje" gehakt hebben.

Ik begrijp dat de geluidskaart de AC3 audio stroom ongedecodeerd door moet geven aan de receiver anders krijg je 6 aparte analoge lijnen.

Verder wil ik naast het afspelen van divx'en ook normale dvd's afspelen. Sterker nog dit zal de hoofdzaak zijn, maar ik heb gewoon de meeste vragen mbt divx.

Nog ideeen voor leuke receiver / speaker combinatie voor 1500 Euro. (DVD speler heb ik al) :)

• 2 weeks later...

Je kan je soundblaster met digital out coaxiaal(electrisch)of optisch(licht)gewoon aansluiten op een AV receiver of AV preamp.

Bij mij is het zo dat m'n preamp automatisch detecteerd wat voor signaal er aangeboden wordt, ook AC3 of stereo(Prologic 6 speakers).

Mp3 of DIVX is gewoon stereo word gedecodeert of uitgepakt door je computer.

Voor CD's af te spelen moet je wel je DVD speler(computer) digitaal aansluiten met een 2 aderig snoertje naar je geluids kaart.

Op die manier gebruik je eigenlijk je soundblaster niet meer, DA converters bedoel ik dan en blijf je volledig digitaal tot in je AV receiver

Als je soundblaster optisch uit heeft gebruik die dan dat scheelt klikken en ploppen.

Voor de rest werkt het prima.

GretZz cool.gif