carl Posted 9 juli 2008 Report Share Posted 9 juli 2008 Ik ben mijn kast aan het opruimen en schoonmaken. Dat betekent dat ik de Hifi Newsen vanaf 1991 aan het doorwerken ben. Nu zie je bij testen van elementen vaak meetgegevens. Uit het frequentieverloop kan je volgens mij het geluid (mede) voorspellen. Hoe zit dat precies in elkaar en wie helpt me daarmee ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 10 juli 2008 Report Share Posted 10 juli 2008 Wat wil je nu precies weten? Meten? Hier wat artikels waarin ik metingen deed: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/lyra_dorian_e.html http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nagaoka_mp11_e.html http://www.tnt-audio.com/sorgenti/shure_m97xe_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 juli 2008 Author Report Share Posted 10 juli 2008 Hai Werner, Zelf wil ik niets meten maar als je tests van elementen leest zitten er vaak meetgegevens bij. Ik wil die wat beter leren interpreteren en op basis daarvan geluidsvoorspellingen doen.Ik zal je atikels in ieder geval met plezier gaan lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juli 2008 Author Report Share Posted 12 juli 2008 Wat ik dus niet snap waarom die plaatjes niet hetzelfde zijn. Je zou toch - als leek- zeggen dat je het frequentieverloop in beide situaties spiegelt aan eenzelfde ( 0 ) waarde op de verticale as. Wat mij verder opvalt is dat het frequentieverloop bij de Dorian oploopt vanaf 7000 Hz en bij de Shure juist afloopt vanaf pakweg 1000 Hz. Die Shures staan pakweg bekend als rustig en die Dorian als dunner en wat sterk in het hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 12 juli 2008 Report Share Posted 12 juli 2008 Bij de Dorian Mc-element loopt de curve na ca. 7KHz sterk op dit nu is een typische Mc-elementen kwaal slechts een enkel kent dit verschijnsel niet ( o.a. het HEAR element , van Allaerts). Dit oplopen is ook goed hoorbaar, sommige vinden dat lekker klinken. De meeste MM-elementjes hebben dit euvel niet en dat is dus ook goed waarneembaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juli 2008 Report Share Posted 12 juli 2008 Compenseert dan mooi de hoogafval waar de wat oudere forummers mee te maken hebben Maar vergis je niet, boven de zeg 20 kHz is het met een MM meestal einde geluid en loopt een MC nog een heel eind door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 12 juli 2008 Report Share Posted 12 juli 2008 Compenseert dan mooi de hoogafval waar de wat oudere forummers mee te maken hebben Maar vergis je niet, boven de zeg 20 kHz is het met een MM meestal einde geluid en loopt een MC nog een heel eind door. Dat "ouwe lullen" hoogafval zal in de praktijk behoorlijk meevallen. De ruimte informatie welke ruim aanwezig is in die gebieden horen de meeste echt wel. Daar is die "MC" opslingering in het geheel nergens voor nodig. Gaat daar wel lekker fuszzelen, pszizzelen ed. Met een goed MM element kan je best heel veel muziek uit je groeven peuren. En dat een MC-element per definitie beter is dan MM is een commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 12 juli 2008 Report Share Posted 12 juli 2008 Compenseert dan mooi de hoogafval waar de wat oudere forummers mee te maken hebben Maar vergis je niet, boven de zeg 20 kHz is het met een MM meestal einde geluid en loopt een MC nog een heel eind door. Dat "ouwe lullen" hoogafval zal in de praktijk behoorlijk meevallen. De ruimte informatie welke ruim aanwezig is in die gebieden horen de meeste echt wel. Daar is die "MC" opslingering in het geheel nergens voor nodig. Gaat daar wel lekker fuszzelen, pszizzelen ed. Met een goed MM element kan je best heel veel muziek uit je groeven peuren. En dat een MC-element per definitie beter is dan MM is een commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juli 2008 Author Report Share Posted 12 juli 2008 Ik begin het nu een beetje door te krijgen. Verklaart ook wel waarom in die oude tests Jan Kool de klankregeling altijd een streepje af wilde geven nl om die opslingering te compenseren. Maar waarom JA nu de enige is die die hoog op niet heeft begrijp ik niet. Waar staat er ergens een frequentieverloop van zijn elementen? Ik wil het wel eens zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 12 juli 2008 Report Share Posted 12 juli 2008 Dat alle MC elementen een opslingering in het hoog hebben is een fabeltje. Indien je op je gemak even terug scrolt zal je zien dat dit niet vermeld staat. Er word n.l. gesproken over bijna alle Mc-elementjes en dat is dus niet alle Mc-elementjes! Dat fabeltje kan dus weer terug in de krant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 12 juli 2008 Report Share Posted 12 juli 2008 de verwijzing naar het fabeltje vind je in de bovenstaande posting van Carl, Eerwaarde (het streepje minder) Indien geen opslingering ook geen streepje minder lijkt mij. Het zal mij niet verbazen dat sommige MC-phonotrapjesbouwers al in het ontwerp rekeninghouden met deze mogelijke opslingering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juli 2008 Report Share Posted 12 juli 2008 Compenseert dan mooi de hoogafval waar de wat oudere forummers mee te maken hebben Maar vergis je niet, boven de zeg 20 kHz is het met een MM meestal einde geluid en loopt een MC nog een heel eind door. Dat "ouwe lullen" hoogafval zal in de praktijk behoorlijk meevallen. De ruimte informatie welke ruim aanwezig is in die gebieden horen de meeste echt wel. Daar is die "MC" opslingering in het geheel nergens voor nodig. Gaat daar wel lekker fuszzelen, pszizzelen ed. Met een goed MM element kan je best heel veel muziek uit je groeven peuren. En dat een MC-element per definitie beter is dan MM is een commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juli 2008 Author Report Share Posted 12 juli 2008 In alle eerlijkheid heb ik me dat tot voor kort nooit zo afgevraagd. Tot ik eens op zo'n grafiek stuiitte en me afvroeg waarom het frequentieverloop niet recht was. Overigens loopt mijn Benz wood L2 af vanaf 700 Hz en weer behoorlijk op vanaf 15. 000. Voor de rest heb je natuurlijk gelijk het zijn slechts indicaties en de rest hoor je toch pas door goed te luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 Compenseert dan mooi de hoogafval waar de wat oudere forummers mee te maken hebben Maar vergis je niet, boven de zeg 20 kHz is het met een MM meestal einde geluid en loopt een MC nog een heel eind door. Dat "ouwe lullen" hoogafval zal in de praktijk behoorlijk meevallen. De ruimte informatie welke ruim aanwezig is in die gebieden horen de meeste echt wel. Daar is die "MC" opslingering in het geheel nergens voor nodig. Gaat daar wel lekker fuszzelen, pszizzelen ed. Met een goed MM element kan je best heel veel muziek uit je groeven peuren. En dat een MC-element per definitie beter is dan MM is een commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 29 juni 2009 Report Share Posted 29 juni 2009 Tsja, ik krijg zo toch steeds meer de indruk dat ik wel een heel mooi element heb aangeschaft. Als vervanging voor een kapotte Benz Micro Glider L2 heb ik een tweedehands Benz Micro Ruby Wood 2 aangeschaft. Die zou van een technicus van Benz Micro geweest zijn. Opvallend is de uitgangsspanning van dit element die op 0,2mV ligt in plaats van de gebruikelijke 0,3 voor dit element. En het nagenoeg rechte frequentieverloop dat nergens meer afwijkt van de nulllijn dan 2 dB en meestentijds dicht bij de nulllijn ligt. Zou dat ook de reden zijn dat er op het meetpapiertje Ruby Gold staat in plaats van Ruby Wood, of zou dit gewoon een fout zijn? Hoe dan ook, hij klinkt prachtig. Sprankelend en open en tegelijkertijd ook met een strakke, diepe bas. Bij de Dorian Mc-element loopt de curve na ca. 7KHz sterk op dit nu is een typische Mc-elementen kwaal slechts een enkel kent dit verschijnsel niet ( o.a. het HEAR element , van Allaerts).Dit oplopen is ook goed hoorbaar, sommige vinden dat lekker klinken. De meeste MM-elementjes hebben dit euvel niet en dat is dus ook goed waarneembaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 29 juni 2009 Report Share Posted 29 juni 2009 @ Carl: Als het volledig mogelijk was om het geluid te voorspellen m.b.v. de frequentiekarakteristiek en cijfers van elementen, was het wel heel gemakkelijk. Ruwweg kan je "ernstige geluidsafwijkingen" wel bespeuren in een frequentiekarakteristiek (bv. heel erg oplopend hoog hoor je soms ook zo terug), maar of dat resulteert in toegenomen ruimtelijkheid / detail of wat dan ook, of in slissen en plaatruis of zo, kan niemand alleen op grond van het plaatje voorspellen. Dat wordt namelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juni 2009 Author Report Share Posted 29 juni 2009 Niet dat het bovenstaande jou op pad helpt in je interpretatie van de plaatjes, maar dat kan m.i. ook niet op de manier die jij nastreeft (n.l. kenmerken vs. zekerheden). Bedankt Heino, het probleem met elementen is dat dat het enige component is wat je niet thuis kan uitproberen. Eigenlijk koop je het altijd een beetje op de gok tenzij iemand dezelfde combi heeft. Ik vroeg me daarom af of je het risico wat kan beperken via metingen. Kennelijk ligt dat dus erg moeilijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Vergeet ook niet dat in de massaproductie en de weergave van platen processen spelen die ofwel onmiddellijk tot hoogverlies leiden, of indirect door slijtage. Platen hebben van nature al een aflopende karakteristiek. Overigens zijn Allaerts elementen ook helemaal niet recht: http://users.telenet.be/jallaerts/document...stStereoLR3.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts