Reggaelover Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 hallo,ik zou graag eens gaan bi ampen met mijn Nad c 372 versterker en een nog aan te schaffen Nad c 272 eindversterker.mijn vraag is wat voor een soort! interlink ik het beste kan gebruiken tussen deze twee versterkers.het budget hou ik tussen de 200 a 300 euro.verder graag nog wat tips aan iemand die begint met bi ampen.groet Donald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 hallo,ik zou graag eens gaan bi ampen met mijn Nad c 372 versterker en een nog aan te schaffen Nad c 272 eindversterker.mijn vraag is wat voor een soort! interlink ik het beste kan gebruiken tussen deze twee versterkers.het budget hou ik tussen de 200 a 300 euro.verder graag nog wat tips aan iemand die begint met bi ampen.groet Donald Het is niet zo simpel als dat je wellicht denkt dat het is. Hoe wil je het volume verschil van de twee (verschillende) versterkers compenseren? De gain (versterkingsfactor) verschilt namelijk per versterker, dat beide versterkers van 1 merk zijn zegt meestal niet zoveel, of is de gain van beide versterkers gelijk? Wel van te voren controleren, anders moet je met actieve filtering aan de gang, en goede actieve filters zijn een stuk duurder dan beide versterkers samen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 14 juli 2008 Report Share Posted 14 juli 2008 Ook met een eventuele tegengestelde fase van de versterkers moet je rekening houden. Er ontstaat dan een merkwaardig gat in het midden. Dat is op te lossen door de plus en min om te polen op bijvoorbeeld alleen de hoogweergevers links en rechts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 juli 2008 Report Share Posted 14 juli 2008 hallo,ik zou graag eens gaan bi ampen met mijn Nad c 372 versterker en een nog aan te schaffen Nad c 272 eindversterker.mijn vraag is wat voor een soort! interlink ik het beste kan gebruiken tussen deze twee versterkers.het budget hou ik tussen de 200 a 300 euro.verder graag nog wat tips aan iemand die begint met bi ampen.groet Donald Het is niet zo simpel als dat je wellicht denkt dat het is. Hoe wil je het volume verschil van de twee (verschillende) versterkers compenseren? De gain (versterkingsfactor) verschilt namelijk per versterker, dat beide versterkers van 1 merk zijn zegt meestal niet zoveel, of is de gain van beide versterkers gelijk? Wel van te voren controleren, anders moet je met actieve filtering aan de gang, en goede actieve filters zijn een stuk duurder dan beide versterkers samen. Volgens mij is de C272 dezelfde eindtrap als die ook in de C372 zit. Dus dat gaat wel goed dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Ja klopt Henrie, ze zijn zelfs speciaal voor deze optie ontworpen. Bovendien werkt bi-ampen bij NAD sowieso zeer makelijk. Ik doe het ook met mijn T762 voor het center kanaal. Zelf 6 plugjes kopen en een stukkie draad. Een T-splitsing maken met aan elke poot een plugje en klaar is kees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Maar wat is het nut? Als je iedere amp het volledige frequentiebereik geeft, dan blijft vervorming en dergelijke toch identiek. Je gebruikt alleen 2 keer zoveel energie (en de passieve filters in de speakers worden wat warmer). Heb wel eens wat vaags gelezen over "terugkoppeling" vanuit de luidspreker ofzo, maar dat snapte ik niet erg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 ALs de beide versterkers identiek zijn begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal meer wat het nut is om zo te gaan bi-ampen. Wat hoop je met deze aktie te bereiken dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 17 juli 2008 Report Share Posted 17 juli 2008 Maar wat is het nut? Als je iedere amp het volledige frequentiebereik geeft,Als je met een passief luidsprekerfilter werkt zal bij de versterkertrap die het laag weergeeft geen hoog worden gegenereerd omdat de weerstand van het filter voor hoogweergave groot is. Voor de hoogweergave is het net andersom; in de versterkertrap die het hoog weergeeft wordt geen energie verspild aan de laagweergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 17 juli 2008 Report Share Posted 17 juli 2008 Maar wat is het nut? Als je iedere amp het volledige frequentiebereik geeft,Als je met een passief luidsprekerfilter werkt zal bij de versterkertrap die het laag weergeeft geen hoog worden gegenereerd omdat de weerstand van het filter voor hoogweergave groot is. Voor de hoogweergave is het net andersom; in de versterkertrap die het hoog weergeeft wordt geen energie verspild aan de laagweergave. Maar qua klank zal het niet heel veel beter gaan klinken, of zijn huidige versterker moeten nu sap te kort komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Met NAD heb je ook de mogelijkheid om de versterker en de eindversterker als een monoblok te laten werken (1x400 Watt i.p.v. 2x 150 Watt). Op die manier krijg je dus ruim 2x zoveel vermogen. Daarvoor heb je een simpele switch op de achterkant. Afhankelijk van de plaatsing is het misschien mogelijk om de versterkers dicht bij de luidsprekers te plaatsen met als voordeel korte luidsprekerkabels. Dit gaat dan wel weer betekenen dat de de interlink tussen de versterkers langer (en duurder) wordt en voor signaalgelijkheid zouden de kabels links en rechts even lang moeten zijn. Daarom denk ik dat dit een duur gekocht "voordeeltje" is. De oorspronkelijke vraag welke interlink daarvoor te gebruiken, kan ik geen antwoord geven. Dit is gewoon te afhankelijk van je eigen smaak. Probeer zoveel mogelijk verschillende mogelijkheden uit in zo kort mogelijke lengtes en laat je niet door de prijs beinvloeden. Voor mijn gevoel moet je het extra vermogen heel hard nodig hebben om voor deze oplossing te kiezen. Succes met de beslissing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Wat ook kan is dat je 1 eindversterker gebruikt voor links en 1 voor rechts. Dit werkt denk ik beter met losse eindversterkers die je dan dicht bij je speakers zet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Dat bedoel ik dus ook. Wat er dus gebeurt is het volgende: - de gintegreerde versterker wordt opgesplitst in een voorversterker en een monoblok - van de tweede (extra) eindversterker wordt het tweede monoblok gemaakt Elke versterker kan je dan dicht bij een luidspreker plaatsen. Er blijft alleen het probleem dat de "voorversterker" gekoppeld blijft aan een eindversterker. Dat beperkt de plaatsingsmogelijkheden nogal t.o.v. de losse voorversterker en 2 monoblokken. Voor mijn gevoel levert de extra eindversterker relatief weinig op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Wat ook kan is dat je 1 eindversterker gebruikt voor links en 1 voor rechts. Dit werkt denk ik beter met losse eindversterkers die je dan dicht bij je speakers zet. Als per stereo eindversterker maar 1 gedeelde voeding aanwezig is, dan wordt heeft het gebruiken van 1 (stereo) eindversterker per kanaal mogelijk wel voordelen. Je hoeft de voeding dan niet te delen over 2 kanalen, dus is er meer reserve in de voeding. Is iedere (stereo) einversterker dubbel mono opgebouwd (dus 2 voedingen per stereo einversterker), dan heeft dat weer weinig nut. -- als je begrijpt wat ik bedoel -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Wat ook kan is dat je 1 eindversterker gebruikt voor links en 1 voor rechts. Dit werkt denk ik beter met losse eindversterkers die je dan dicht bij je speakers zet. Als per stereo eindversterker maar 1 gedeelde voeding aanwezig is, dan wordt heeft het gebruiken van 1 (stereo) eindversterker per kanaal mogelijk wel voordelen. Je hoeft de voeding dan niet te delen over 2 kanalen, dus is er meer reserve in de voeding. Is iedere (stereo) einversterker dubbel mono opgebouwd (dus 2 voedingen per stereo einversterker), dan heeft dat weer weinig nut. -- als je begrijpt wat ik bedoel -- Ik heb mij laten vertellen, weet dus niet of het zo is. Dat het plaatsen van je eindversterker dicht bij je speakers een beter geluid geeft. Of het nu mono of stereo (biwire) versterkers zijn. Dus lange interlink naar de eindversterkers en korte speaker kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 ziet er erg mooi uit en je vermogen per speaker neemt toe. speakerkabels kunnen korter en in theorie zou je meer controlle moeten hebben over je speakers. maar (even uit mijn hoofd) het vermogen van die eindbak was dat niet iets van ruim 100 watt. bij 8 Ohm. zou toch zat moeten zijn. ik heb persoonlijk nooit een set beter horen worden van 2 eindversterkers. wel heb ik veel problemen gehoord met zoals al gezegd de gain en dat er weer aardlussen ontstonden , vage brommmmm geluiden en erg lange interlinks. klinkt het nu niet goed? wat hoop je te bereiken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Met NAD heb je ook de mogelijkheid om de versterker en de eindversterker als een monoblok te laten werken (1x400 Watt i.p.v. 2x 150 Watt). Op die manier krijg je dus ruim 2x zoveel vermogen.Daarvoor heb je een simpele switch op de achterkant. Dat hangt ook af van je luidsprekers, zijn dat 4 Ohm exemplaren met de nodige impedantiedipjes zou het wel eens te veel van het goede kunnen zijn. Met een mooi vlakke 8 Ohm impedantie is het meestal geen probleem zo'n versterker te bruggen. Worden de eindtrappen bij het bruggen parallel gezet (komt niet zo vaak voor) is een lage impedantie van de luidspreker meestal geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Worden de eindtrappen bij het bruggen parallel gezet (komt niet zo vaak voor) is een lage impedantie van de luidspreker meestal geen probleem. Waarom is dat eigenlijk, dat parallel zetten zo weinig voorkomt? Lijkt mij juist DE manier... De uitgangsspanning is doorgaans het probleem niet (die is hoog genoeg, als je de volumeknop een eind opendraait). De stroom wil je juist verhogen, dus zou je juist parallel moeten schakelen. Of geeft dat problemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Misschien omdat de ene versterkertrap dan een kortsluiting is voor de andere. Ik meen dat een McIntosh gebruik maakt van parallelschakeling, maar die heeft ook nog uitgangstrafo's achter de uitgangstrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Misschien omdat de ene versterkertrap dan een kortsluiting is voor de andere. Ik meen dat een McIntosh gebruik maakt van parallelschakeling, maar die heeft ook nog uitgangstrafo's achter de uitgangstrap. Dat begrijp ik niet. Ik zie het als 2 spanningsbronnen parallel. Dat moet geen probleem zijn. Met of zonder trafo, dat maakt volgens mij niet uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Dat begrijp ik niet. De uitgangsimpedantie van een versterkertrap moet toch zo laag mogelijk zijn om een goede demping over de luidsprekers te houden. De dempingsfactor is impedantie luidsprekers / impedantie versterker. Wanneer je een tweede versterkertrap parallel zet is de uitgangsimpedantie van de eerste trap een kortsluiting voor de tweede. Als beide versterkers exact hetzelfde versterken is er geen probleem, maar kleine verschillen in versterking kunnen tot schade leiden. Om schade te voorkomen zou je een kleine weerstand in serie met de uitgangen kunnen zetten, maar daarmee doe je een deel van het voordeel weer teniet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Dat begrijp ik niet. De uitgangsimpedantie van een versterkertrap moet toch zo laag mogelijk zijn om een goede demping over de luidsprekers te houden. De dempingsfactor is impedantie luidsprekers / impedantie versterker. Wanneer je een tweede versterkertrap parallel zet is de uitgangsimpedantie van de eerste trap een kortsluiting voor de tweede. Als beide versterkers exact hetzelfde versterken is er geen probleem, maar kleine verschillen in versterking kunnen tot schade leiden. Om schade te voorkomen zou je een kleine weerstand in serie met de uitgangen kunnen zetten, maar daarmee doe je een deel van het voordeel weer teniet. Is die elektronica zo gevoelig dan? Ben blij dat ik in de energietechniek zit dan Kun je ongestraft kabels en trafo's parallel zetten. Ok, bij trafo's moet je wel op de klokgetallen en de eventuele tapstanden letten, maar verder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbes Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Misschien omdat de ene versterkertrap dan een kortsluiting is voor de andere. Ik meen dat een McIntosh gebruik maakt van parallelschakeling, maar die heeft ook nog uitgangstrafo's achter de uitgangstrap. Dat begrijp ik niet. Ik zie het als 2 spanningsbronnen parallel. Dat moet geen probleem zijn. Met of zonder trafo, dat maakt volgens mij niet uit... Hoi Henrie, De crux zit hem in offset en ruststroom. Stel dat je twee versterkers hebt, A en B. Versterker A heeft een offset van 35mV op de uitgang en een ruststroom van 100mA. Versterker B heeft een offset van -3mV en ook een rustsroom van 100mA. Nu sluit je de uitgangen van A en B op elkaar aan met een stukje draad. Zullen we zeggen dat er 0.1 Ohm weerstand in zit ? Het verschil in offset maakt dat er (38mV/100mOhm= ) 380mA stroom gaat lopen van versterker A naar versterker B. De ruststroominstelling werkt dus niet meer. Daarom werkt dat met trafo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 juli 2008 Report Share Posted 18 juli 2008 Misschien omdat de ene versterkertrap dan een kortsluiting is voor de andere. Ik meen dat een McIntosh gebruik maakt van parallelschakeling, maar die heeft ook nog uitgangstrafo's achter de uitgangstrap. Dat begrijp ik niet. Ik zie het als 2 spanningsbronnen parallel. Dat moet geen probleem zijn. Met of zonder trafo, dat maakt volgens mij niet uit... Hoi Henrie, De crux zit hem in offset en ruststroom. Stel dat je twee versterkers hebt, A en B. Versterker A heeft een offset van 35mV op de uitgang en een ruststroom van 100mA. Versterker B heeft een offset van -3mV en ook een rustsroom van 100mA. Nu sluit je de uitgangen van A en B op elkaar aan met een stukje draad. Zullen we zeggen dat er 0.1 Ohm weerstand in zit ? Het verschil in offset maakt dat er (38mV/100mOhm= ) 380mA stroom gaat lopen van versterker A naar versterker B. De ruststroominstelling werkt dus niet meer. Daarom werkt dat met trafo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbes Posted 19 juli 2008 Report Share Posted 19 juli 2008 Jij rekent met hele andere getalletjes, zie ik wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 juli 2008 Report Share Posted 19 juli 2008 Jij rekent met hele andere getalletjes, zie ik wel Ja klopt... In mijn werk is alles groot Maar het gaat niet zo zeer om die getalletjes. Ik vroeg me alleen af waarom je 2 speakeruitgangen niet parallel kan zetten, omdat het in feite 2 spanningsbronnen zijn. Maar er is inmiddels uitgelegd waarom. Elektronica was al nooit mijn sterkste kant, dat blijkt maar weer eens Daarom heb ik ook energietechniek gekozen. Bijkomend voordeel daarvan is dat er relatief weinig energietechnici zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts