Jump to content

2 eindversterkers aansluiten

Reggaelover
 Share

Recommended Posts

:blink: Jij rekent met hele andere getalletjes, zie ik wel :D

Ja klopt... ;) In mijn werk is alles groot :D

Maar het gaat niet zo zeer om die getalletjes. Ik vroeg me alleen af waarom je 2 speakeruitgangen niet parallel kan zetten, omdat het in feite 2 spanningsbronnen zijn. Maar er is inmiddels uitgelegd waarom. Elektronica was al nooit mijn sterkste kant, dat blijkt maar weer eens ;) Daarom heb ik ook energietechniek gekozen. Bijkomend voordeel daarvan is dat er relatief weinig energietechnici zijn...

Ik heb bewust niet voor energietechniek gekozen op de HTS. We hadden een "field trip" naar een Warmte-Kracht-Koppelcentrale (als ik me het woord goed herinner). Daar bleek bij aankomst dat er die ochtend iets fout gegaan was bij het aanlopen van

:blink: Jij rekent met hele andere getalletjes, zie ik wel :D

Ja klopt... ;) In mijn werk is alles groot :D

Maar het gaat niet zo zeer om die getalletjes. Ik vroeg me alleen af waarom je 2 speakeruitgangen niet parallel kan zetten, omdat het in feite 2 spanningsbronnen zijn. Maar er is inmiddels uitgelegd waarom. Elektronica was al nooit mijn sterkste kant, dat blijkt maar weer eens ;) Daarom heb ik ook energietechniek gekozen. Bijkomend voordeel daarvan is dat er relatief weinig energietechnici zijn...

Ik heb bewust niet voor energietechniek gekozen op de HTS. We hadden een "field trip" naar een Warmte-Kracht-Koppelcentrale (als ik me het woord goed herinner). Daar bleek bij aankomst dat er die ochtend iets fout gegaan was bij het aanlopen van

Guest Heino

En nu de praktijk:

Ik heb in het verleden deze situatie in de praktijk uitgeprobeerd (= de originele vraag van de topicstarter over een tweede eindversterker en bridgen). Ik had 1 Arcam voorversterker (die heette volgens mij 101?) en 2 identieke Arcam eindversterkers (101.2?) die gemakkelijk te bridgen waren, i.c.m. een Alpha+ CD-speler. Dit was toen aangesloten op Synthese 1 luidsprekers (de biwire-versie).

Eerst gebruikte ik 1 voorversterker en 1 eindversterker. Dat klonk goed. Daarna 1 eindversterker bijgekocht en "1 versterker per box" ingezet: allebei de einddtrappen op standje "Mono" gezet (met 1 interlink-kant naar elke eindversterker) met per eindversterker links aangesloten naar de zuil (= hoog/midden/laag) en rechts naar het sublaag, alles gebiwired met 4 mmkwadraat koperen luidsprekerkabel (met alle 4 de kabels even lang). De winst was een veel krachtiger, exacter geluid, waarbij de versterker veel meer de luidspreker zijn wil op kon leggen.

De volumeknop stond meestal "tussen 9 en 10 uur". Geen enkel probleem wat dat betreft (zie verderop).

Prima geluid!

Daarna als experiment de eindversterkers tregen de luidsprekers aan gezet met 4 x 20 cm luidsprekerkabels met dezelfde (goede) interlinks als eerst. (de voorversterker stond tijdelijk tussen de luidsprekers in) Dat kreeg ik uiteindelijk niet aan het klinken, waarom weet ik nog steeds niet: het klonk gewoon niet. De polariteit van de luidsprekerkabels heb ik destijds wel 10 keer gecontroleerd!

Dus alles uiteindelijk teruggebouwd naar hoe het eerst was en zo gelaten.

Een tijd daarna als experiment beide eindversterkers gebridged en elke eindversterker met elk de gewone 2 luidsprekerkabels (telkens twee draden onder 1 klem aan versterkerzijde) aan de luidsprekers aangesloten op beide plussen (= bridged).

Dit heeft geruime tijd als proef gedraaid.

Effecten:

Er was sprake van veel extremere dynamiekuithalen als de muziek dat aangaf. Joepie !!!

Echter:

Door de door het bridgen flink toegenomen versterkingsfaktor van de eindtrappen, moest voor hetzelfde volume als eerst de volumeknop een stuk terug: zeg maar meestal "tussen half acht en negen uur". Het vulume was hierdoor in de praktijk ineens heel moeilijk te regelen met de afstandsbediening (eerder nooit last van gehad). Erger was echter dat blijkbaar in het regelgebied "bijna dicht" de ongelijkloop van het linker en rechter kanaal van de volumeregelaar zo ongelijk was, dat bij heel laag volume maar 1 kanaal geluid gaf en dat het geluidsbeeld in de praktijk instabiel werd en afhankelijk werd van de volumestand.

Hiernaast wordt bij bridgen de dempingsfaktor veel minder dan de helft als de waarde van bji normaal gebruik van de eindversterkers. Hierdoor werd het geluid rommeliger, bonkiger en minder exact. En voor dat laatste (een goed gecontroleerd, exact, krachtig geluid) koop je nou juist een flinke eindversterker!

Kortom: na enige tijd alles teruggebouwd en verder tevreden verder geluisterd.

Ik kan uit ervaring de topicstarter met Arcam het volgende aanbevelen:

KAN JE DE LUIDSPREKERS BIWIREN (= 2 plusaansluitingen en 2 minaansluitingen per box)?

Koop de tweede eindtrap. Zet allebei de eindversterkers op de monostand en gebruik 1 complete eindversterker gebiwired per box: het linkerkanaal voor hoog/midden en rechts voor laag.

KAN JE DE LUIDSPREKERS NIET BIWIREN?

Als je luidsprekers geen mogelijkheid tot biwiren hebben, raad ik je af om een eindversterker bij te kopen: Je bent dan gedwongen om elke eindversterker gebridged te gebruiken en dat heeft de hierboven vermelde, in de praktijk forse) nadelen.

trial: bridge je huidige versterker en zet die op 1 box. Mijn eerdere beweringen m.b.t. volumestand en "ongelijkloop" van de kanalen kan je dan deels controleren.

Succes!

Eerlijk gezegd ben ik eerder een voorstander van horizontaal bi-ampen dan verticaal. Bij horizontaal (met verschillende soorten amps) gebruik je de versterker op het terrein waat ze het beste zijn, bv een goede klasse D of AB amp op het laag en een mooie SE buizen of klasse A op het mid/hoog. Om het echt goed te doen vind ik dat je wel ook een low level cross over moet toepassen met nivo regeling. De xover moet dan wel voldoende transparant zijn.

Net zoals bij passieve filters leg ik de scheidingsfrequentie liever niet in het gevoelige gebied (300-3000hz), dus de laag amp liefst beneden de 200 hz wisselen. Natuulijk moeten je speakers daar wel voor ontworpen zijn. Bij dergelijke lage frequenties denk ik dat de verschillen in versterker eigenschappen verder niet veel kunnen verstieren. Je moet natuurlijk wel de nodige aandacht schenken aan integratie laag/mid/hoog (nivo, fase).

Nogmaals, verticaal bi-ampen zonder low level xover. Ik zie er het voordeel niet zo van in (behalve de voeding en ls draad kwesties).

Nogmaals, verticaal bi-ampen zonder low level xover. Ik zie er het voordeel niet zo van in (behalve de voeding en ls draad kwesties).

de enige reden die ik voor vertikaal bi-ampen zie is het gebruik van (zeer) klein vermogen stereo versterkertjes op een luidspreker met een niet al te hoog rendement. Ik heb er b.v. wel eens aan gedacht om twee transcendent audio SE OTL's op deze manier aan m'n luidsprekers te knopen. Je gaat dan puur voor de sound van de versterker, anders zou je ze, in dit geval, kunnen bridgen of gewoon een zwaardere versterker kopen. Over het algemeen ontgaat mij de zin van multi-ampen volledig. Ga dan gewoon aktief.

Guest Heino

Waar is Reggaelover als topicstarter gebleven?

Welke luidsprekers heeft hij (zoals Wol terecht opmerkte)?

Zijn die geschikt voor biampen?

Dit bepaalt het nut van de discussie en de (wellicht ontbrekende) relevantie van bridgen bij biampen.

Anders kunnen we de discussie gewoon stoppen. :confused:

Dit bepaalt het nut van de discussie en de (wellicht ontbrekende) relevantie van bridgen bij biampen.

Yep... hij is sinds 13 juli niet meer online geweest, dus alle pogingen hem te helpen zijn allemaal voor jan met de korte achternaam. Niet echt sympathiek in mijn ogen.

Yep... hij is sinds 13 juli niet meer online geweest, dus alle pogingen hem te helpen zijn allemaal voor jan met de korte achternaam. Niet echt sympathiek in mijn ogen.

Beetje kort door de bocht. Hij kan immers ook als gast dit topic gelezen hebben, toch?