Jump to content

Ontwikkelingen op het digitale vlak

Recommended Posts

Vroeger ging het hear nog wel eens over de ontwikkelingen op het digitale vlak. Zo was de Benchmark DAC 1 een musthave, tenminste als er een SoundEvolution behandeling aan te pas was gekomen. Ook andere merken hebben hier geschitterd, bijvoorbeeld de loopwerk/dac combinatie van Speedy Andre of de HK van Erik Klijnsmit.

Tegenwoordig gaat het nooit meer over digitaal. Gebeurt er qua ontwikkeling niets meer? En blijven jullie daarom ook allemaal zitten waar jullie zitten?

Ik heb zelf niet de illusie dat ik meer plezier aan een CD zou kunnen beleven dan aan een LP, vandaar dat de CD bij mij een beetje een ondergeschoven kindje is. Maar goed, je ontkomt er, simpelweg vanwege de beschikbaarheid, niet aan om regelmatig CD aan te schaffen. En dat moet zo goed mogelijk klinken. Daarom vind ik het wel eens leuk om te weten wat er de afgelopen jaren aan ontwikkeling is geweest in DAC's.

Misschien dat ik op basis daarvan ergens mijn oor te luisteren ga leggen.

Daarom vind ik het wel eens leuk om te weten wat er de afgelopen jaren aan ontwikkeling is geweest in DAC's.
Naar mijn mening is die ontwikkeling er tot nu toe voornamelijk op gericht om de productiekosten te drukken. Het handhaven van een acceptabele geluidskwaliteit was slechts bijzaak.

Daarom vind ik het wel eens leuk om te weten wat er de afgelopen jaren aan ontwikkeling is geweest in DAC's.

Naar mijn mening is die ontwikkeling er tot nu toe voornamelijk op gericht om de productiekosten te drukken.

Volgens mij wordt er altijd en overal geprobeerd om zo goedkoop mogelijk te produceren...

Dus op het vlak van kostenbesparing weinig ontwikkeling... :D

En verder..?

Een mooie 'antieke' TDA1541 klinkt met de juiste elektronica na al die jaren van ontwikkeling nog steeds uitstekend.

Oh ja, de MASH van Technics is/was ook een uitstekende DAC.

Tegenwoordig gaat het nooit meer over digitaal. Gebeurt er qua ontwikkeling niets meer?

Er blijven nieuwe dacs komen, b.v. de ESS Sabre, maar of er nog wezenlijke verbeteringen zijn ...? Geen idee.

In het digitale domein heb ik al jaren het idee dat we beperkt worden door de goede wil van producers, studio's etc om top kwaliteit opnamen af te leveren en dat een "nog betere signaal ruis verhouding o.i.d." weinig meer toevoegt.

Guest tubejack
Tegenwoordig gaat het nooit meer over digitaal. Gebeurt er qua ontwikkeling niets meer? En blijven jullie daarom ook allemaal zitten waar jullie zitten?

Aks je kijkt naar de digitale media daar zijn m.i. weinig ontwikkelingen meer.... Ik wil niet negatief doen

maar zowel van SACD als DVD-audio verwacht ik weinig meer van.

Het is nu MP3 wat/dat de standaard is en een CD kun je weer zien als luxe :rolleyes:

De meeste DA' s hebben m.i. geen enkel probleem om die 16bitjes uit te lezen, dus ja daarom blijf

ik zitten waar ik nu zit qua CD-speler.... het is meer dan goed genoeg B)

Vriendelijke groet,

Jack

Ik heb het idee dat de manier van opnames/producties maken er beslist niet beter op geworden is. Veel 'beroerde'opnames... te hard, weinig dynamiek..teveel laag en hoog.. Ontwikkelingen op het digitale vlak ( of analoge..) leveren dan weinig op en trekken mensen ook niet over de streep lijkt me. Dus blijf ik bij m'n Meridian speler. De basis ligt immers bij de opname..en of die nu op elpee of cd staat maakt dan weinig uit.

Ik moet Tubejack hier in bijtreden. 'k heb ook zo het gevoel dat de ontwikkeling de laatste jaren eerder in de richting van massaproductie, kostenbesparing en miniaturisering gaat.

Een goede CD speler is niet meer van tel. Het laatste MP3 tje moet iedereen hebben. Het lijkt erop dat mobiel entertainment de standaard wordt. :mad2:

En wat gebeurt er dan met ons muziekliefhebbers :confused::confused:

Wij worden fossielen, kramen onzin uit over toonarmen, buizenversterkers, Q factor... :blink: Wij luisteren naar muziek, en zijn niet zo belangrijk voor het gros van de ontwikkelaars. Terwijl wij aan het luisteren zijn kunnen we immers tegelijkertijd niet kopen en daar draait het allemaal om :P:P

Komkom mensen, niet zo somber :D Mp3 is hardstikke LEUK! :P Ja echt, je kan kosteloos allerlei rare soorten muziek binnenhalen ook als je in Nergenshuizen(Frl.) woont. Lekker luisteren op je Ipod op de fiets. Geweldig toch.

Voor thuis als we er echt voor gaan zitten heb ik ook liever een echte elpee uit de Gouden Eeuw, de jaren 60 en 70. Maar we leven (helaas :D ) niet meer in 1978 maar in 2008. Op rommelmarkten koop ik de laatste tijd meer Cd's dan elpee's, het vinyl begint schaars te worden. Zo kocht ik laatst een Cd van Jack Johnson, In between Dreams uit 2005 voor 1 euro :cool2: Splinternieuwe CD dus die nu al wordt gedumpt op de rommelmarkt. Het valt idd wel op hoe gecomprimeerd het allemaal is, het komt heel aggressief de luidspreker uit. En dat voor akoestische singer/songwriter muziek.

Wat is een Cd. Daar staan WAV files op die je ook kan rippen, op een harde schijf opslaan (500 Gb USB extern voor onder de 100 euro), kan down-en uploaden enz. En je kan uiteraard ook die WAV files weergeven via een music server of PC/laptop. Liefst via een externe USB D/A omzetter. In de (semi) prof studio wereld heb je merken als Tascam, Fostex, MOTU, M-Audio die dat soort bakjes maken zo vanaf 150 euro. Klinkt heel wat beter dan het onboard soundchipje van een PC kan ik U melden. Mits goed uitversterkt natuurlijk.

Het lollige van dit soort bakjes is dat ze moeiteloos kunnen omschakelen van 128 Kbps MP3 via 16/44 WAV naar 24/96 PCM. Ik heb al sites ontdekt waar je dit soort hi res digital files kan downloaden. Ik denk persoonlijk dat de Cd gaat verdwijnen, digitaal gaat volledig naar internet. De enige tastbare geluidsdrager die zal overleven, zij het op heel kleine schaal, is de elpee! :lol:

Het barst dus van de ontwikkelingen op digitaal gebied alleen niet in het claustrophobische Haai End wereldje.

....Wij luisteren naar muziek,
Wij luisteren naar de weergave van muziek, een klein verschil met de gebruikers van mp3 e.d. Die lieden luisteren naar muziek en zal het een zorg zijn op welke wijze de muziek wordt weergegeven.

....Wij luisteren naar muziek,

Wij luisteren naar de weergave van muziek, een klein verschil met de gebruikers van mp3 e.d. Die lieden luisteren naar muziek en zal het een zorg zijn op welke wijze de muziek wordt weergegeven.

Toch kan ik ook genieten van m'n mp3-speler hoor. Of van mp3's rechtstreeks van m'n computer, over m'n setje. Dat je niet van de weergave van mp3's zou kunnen genieten, zit 'm tussen de oren, want een goeie mp3 is niet van het origineel te onderscheiden...

Guest tubejack
Toch kan ik ook genieten van m'n mp3-speler hoor. Of van mp3's rechtstreeks van m'n computer, over m'n setje. Dat je niet van de weergave van mp3's zou kunnen genieten, zit 'm tussen de oren, want een goeie mp3 is niet van het origineel te onderscheiden...

Kleine correctie kan jij ;) En daar is niks mis mee Henrie, het is fijn dat jij daar van kan genieten

Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Jack

De recentste grote Meridian CD speler, 808.2Ref ofzoiet, heeft een nieuw digitaal filter.

Dit is een minimum-fase filter, in essentie een emulatie van een analoog filter, en dus

zonder pre-echo en met faseverschuiving in de hoorbare band. Dit in tegenstelling

tot de gangbare FIR filters in spelers en DACs, met pre-echo en zonder faseverschuiving.

(Het argument gaat dat pre-echo bij de weergave slecht is. Vandaar Wadia, NONOS, en nu

Meridians nieuwste.

Dat argument is echter fout: wie Shannon nauwkeurig leest en de bewijsvoering volgt

ziet dat de pre-echo een conditie is voor correcte reconstructie.

Keith Howard deed ooit een experiment waarmee hij dit tegenargument ontkrachtte. Maar

dat experiment was m.i. ongeldig wegens de gebrekkige numerieke nauwkeurigheid van

de filters waarmee hij e.e.a. probeerde aan te tonen. Toen ik het geheel overdeed met

andere/nauwkeuriger filters veranderde de conclusie. Moet ik nog eens ergens publiceren ...

DAC pre-echo is goed, maar dat wil nog niet zeggen dat, bij opname, ADC pre-echo

goed is. Dat is het niet, maar die pre-echo is er wel - door de FIR anti-aliasing filters

in ADCs - en die zou storend kunnen zijn. Door een minimum-fase filter

rond 20kHz toe te passen bij weergave verdwijnt die pre-echo echter ook, wat Meridians

oplossing weer volle geldigheid verleent, alleen om een andere reden dan de gepubliceerde.)

Wat is een Cd. Daar staan WAV files op die je ook kan rippen, op een harde schijf opslaan (500 Gb USB extern voor onder de 100 euro), kan down-en uploaden enz. En je kan uiteraard ook die WAV files weergeven via een music server of PC/laptop. Liefst via een externe USB D/A omzetter. In de (semi) prof studio wereld heb je merken als Tascam, Fostex, MOTU, M-Audio die dat soort bakjes maken zo vanaf 150 euro. Klinkt heel wat beter dan het onboard soundchipje van een PC kan ik U melden. Mits goed uitversterkt natuurlijk.

helemaal mee eens

recent mijn Logitech (voorheen Slim Devices) Transporter externe DAC via ethernet aan de PC geklust. CD rippen op WAV, draaien maar. En echt niet minder dan rechtstreeks als CD. Leuker gaat het nog worden wanneer ik (later, als ik groot ben) van bijvoorbeeld de site van Linn hun opnamen ga downloaden op 24-196. Dat is "gewoon" de volle master kwaliteit. Doe dat maar eens na met een lap vinyl.

Laten we wel wezen, zo'n stuk plastic waar je met hangen en wurgen een kwartiertje info per kant op krijgt in een rap afnemende kwaliteit (want hoe dichter bij het label..), waar je het houtvuur waar ze op gebakken zijn nog op kunt horen, excentrische gaten (hoezo slinger), dun geperst in shrinkwrap (lekker goedkoop voor de export) dus hoezo wobble, stof, krassen. Ik moet stoppen (denk aan je bloeddruk).

Laten we wel wezen, zo'n stuk plastic waar je met hangen en wurgen een kwartiertje info per kant op krijgt in een rap afnemende kwaliteit (want hoe dichter bij het label..), waar je het houtvuur waar ze op gebakken zijn nog op kunt horen, excentrische gaten (hoezo slinger), dun geperst in shrinkwrap (lekker goedkoop voor de export) dus hoezo wobble, stof, krassen. Ik moet stoppen (denk aan je bloeddruk).

Is het al bijna 30 jaar geleden dat Philips en Sony hetzelfde riepen? :o

Wat is een Cd. Daar staan WAV files op die je ook kan rippen, op een harde schijf opslaan (500 Gb USB extern voor onder de 100 euro), kan down-en uploaden enz.

... en dan crasht je schijf ...

Neen, als je dit goed (RAID 5) wilt doen voor een collectie van ruim 2500 cd's dan moet je toch wat meer investeren dan de door jou geschetste 100 euro. Maar een media server is wel de toekomst.

Er is toch wel genoeg te beleven op digitaal gebied. Het verschil tussen de ene en de andere D/A converter met of zonder speciaal anti-jitter klokje is misschien niet zo heel erg spannend, maar de manier waarop digitale techniek ingezet kan worden wel!

Een high-end trend die hier jammer genoeg nog niet erg wil aanslaan, is het volledig digitaal houden van het signaal t/m het scheidingsfilter, met daarna een aparte D/A converter voor laag, midden en hoog. De luidsprekers kunnen dan van hun lompe scheidingsfilters ontdaan worden. Toevallig stond deze week hear een nieuws-item over Emerald Physics, een luidsprekerfabrikant die dit precies gedaan heeft. Iedere weergave-eenheid in de luidspreker heeft dan wel een aparte eindversterker nodig.

Een bedrijf als DEQX maakt een mooi voorbeeld van een digitaal scheidingsfilter/DAC/voorversterker. Een roomcorrector is ook meteen inbegrepen.

Het lijkt mij ideaal als de door Egbert genoemde Logitech/Slim Devices Transporter in

Deze meneer heeft zoiets geknutseld

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?top...0167#msg1110167

http://www.inguzaudio.com/RoomCorrection/

(akthans het roomcorrectie deel, niet de xover).

Op basis van de Slim line Transporter moet het nog mooier worden, denk ik (maar wel veel gedoe).

Kleine correctie kan jij ;) En daar is niks mis mee Henrie, het is fijn dat jij daar van kan genieten

Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Jack

Zoals ik al zei, zit 'm dat tussen de oren... :rolleyes:

Ik heb een top CD loopwerk en een redelijke DAC. Ik blijf nog even zitten waar ik zit. Straks wil ik iets waarmee ik alles kan binnenhalen en realtime afspelen, af kan spelen vanaf de harde schijf en via mijn loopwerk. Tot die tijd misschien maar eens kijken of we nog wat kunnen doen aan de uitgangstrap van mijn DAC. Zonde dat Bas er zo'n teringzooi van heeft gemaakt, ik had hem daarvoor goed kunnen gebruiken.

Er gebeurt zeker wel wat op het digitale vlak.

Zo is er een beweging van mastering-engineers die het zat zijn dat alles zo " loud" moet klinken dat het ten koste gaat van alle kwaliteit, met als toppunt de laatste cd van Madonna (nu was dat toch al niks... <_< ).

Zie loudness war

Op het gebied van de techniek staat ons hopelijk nog wel iets te wachten op het gebied van DSD. Eindelijk is het mogelijk om nagenoeg verliesvrij in het digitale domoein te treden.

Echter nu de platenmaatschappijen nog. Als ze opnames in dit formaat aanbieden (om te downloaden, moet je wel glasvezel hebben :( ) dan wordt het nog wel wat.

De eerste commerciele recorder is al op de markt: de Korg MR-1000.

lrg_MR1000.jpg

Zonde dat Bas er zo'n teringzooi van heeft gemaakt, ik had hem daarvoor goed kunnen gebruiken.

Hi,

Probeer het eens bij Matthijs de Vries in Rhenen (Triple M)

Deskundig en betrouwbaar.

Groet,

Leobus

Op het gebied van de techniek staat ons hopelijk nog wel iets te wachten op het gebied van DSD. Eindelijk is het mogelijk om nagenoeg verliesvrij in het digitale domoein te treden.

Echter nu de platenmaatschappijen nog. Als ze opnames in dit formaat aanbieden (om te downloaden, moet je wel glasvezel hebben :( ) dan wordt het nog wel wat.

De eerste commerciele recorder is al op de markt: de Korg MR-1000.

http://www.korg.com/gear/images/products/e.../lrg_MR1000.jpg

http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...hl=dsd+recorder