Edge Posted 24 juli 2008 Report Share Posted 24 juli 2008 Hallo allemaal, ik ben nog vrij nieuw hier en ik ben onlangs gegrepen door het audiofiel virus. Ik ben al erg lang muziekverslaafd, ik luister ontzettend veel muziek en het liefst de hele dag. Ik luister mijn muziek vanaf mijn PC, waar mijn verzameling aan MP3's op staat. Ik heb mijn pc aangesloten op een oude Sansui versterker uit 1976, die het overigens nogsteeds prima doet. Hieraan hangen twee paar oude luidsprekers die ik van een kennis heb gekregen. Hoewel dit allemaal prima klinkt wil ik nu graag beginnen aan het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 juli 2008 Report Share Posted 25 juli 2008 Als je nu al zeker weet dat je verder wilt gaan naar 5.1, en je wilt je PC digitaal aan gaan sluiten denk ik dat je het makkelijkst op zoek kunt gaan naar een Receiver. In de prijsklasse die jij noemt is er best veel mooi spul tweedehands te koop. Tweedehands heeft het voordeel dat je meer waar voor je geld hebt. Koop iets wat je makkelijk te bedienen vind, stevige speakeraansluitingen heeft (heb ze nogal eens gezien waar dit echt TE triest is, en dussnel kapot gaat als je de speakerdraden wat hard aandraait), en let erop dat het eventuele display ook overdag leesbaar is. Altijd luisteren of je de sound fijn vind en dus niet te druk of slaapverwekkend. Het moet je direct aanspreken. Twijfelgevallen zijn meestal niet dat waar je lang naar wilt luisteren. Heb je dan een mooie receiver gevonden, neem je die onder de arm mee om daar speakers op te gaan beluisteren. Ook hier geld weer voor, tweedehands geeft meest meer waar voor je geld en zelf luisteren wat jij fijn vind klinken. Te druk of te slaapverwekkend of iets dergelijks gaat op den duur vervelen. Het geluid moet je 100% aanstaan en nergens storend zijn. Succes en veel plezier met uitzoeken van iets moois. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 25 juli 2008 Report Share Posted 25 juli 2008 maar voor het bedrag dat je noemd zul je erg goed moeten zoeken naar een receiver die beter of gelijkwaardig speeld aan de sansui (als het echt een versterker van hen is). als je dat al lukt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edge Posted 25 juli 2008 Author Report Share Posted 25 juli 2008 Allereerst, Miracle bedankt voor je reactie En over de versterker, ja, het is 100% zeker weten een echte Sansui. Het is een Sansui AU-6900 uit 1976. Hij doet het echt prima maar ik kom er niet verder mee dan stereo, 5.1 gaat niet lukken en een eventuele subwoofer ook niet Maar, is deze echt zo goed dat hij niet te overtreffen is met een nieuwe, hedendaagse versterker van dat geld? Misschien komt hij bij mij thuis niet goed uit de verf door de goedkope speakers, maar ik kan me er nu weinig bij voorstellen Naar wat voor merken/types zou ik moeten kijken voor mijn nieuwe spullen? Ik heb gehoord dat Dali en Klipsch voor mijn budget leuk spul hebben, klopt dat? Zelf heb ik mijn oog al eens laten vallen op een paar Klipsch Synergy F-3's, maar de reacties hierop zijn zeer wisselend. De een vind het geweldige speakers voor dat geld, de ander vind ze juist tegenvallen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 25 juli 2008 Report Share Posted 25 juli 2008 Allereerst, Miracle bedankt voor je reactie En over de versterker, ja, het is 100% zeker weten een echte Sansui. Het is een Sansui AU-6900 uit 1976. Hij doet het echt prima maar ik kom er niet verder mee dan stereo, 5.1 gaat niet lukken en een eventuele subwoofer ook niet Maar, is deze echt zo goed dat hij niet te overtreffen is met een nieuwe, hedendaagse versterker van dat geld? Misschien komt hij bij mij thuis niet goed uit de verf door de goedkope speakers, maar ik kan me er nu weinig bij voorstellen Naar wat voor merken/types zou ik moeten kijken voor mijn nieuwe spullen? Ik heb gehoord dat Dali en Klipsch voor mijn budget leuk spul hebben, klopt dat? Zelf heb ik mijn oog al eens laten vallen op een paar Klipsch Synergy F-3's, maar de reacties hierop zijn zeer wisselend. De een vind het geweldige speakers voor dat geld, de ander vind ze juist tegenvallen... Klipsch moet je echt van houden, ze hebben een vrij harde klank maar een enorme dynamiek. Dali is wat neutraler en rustiger. Maar met jou budget zijn dit wel goede merken. Wat voor muziek luister je eigenlijk ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edge Posted 25 juli 2008 Author Report Share Posted 25 juli 2008 Ik luister voornamelijk progressieve metal/rock, denk aan Dream Theater, Pink Floyd, Porcupine Tree, Ayreon ed. Maar ben van de wat stevigere snellere metal ook niet vies, (denk aan In Flames, Strapping Young Lad, het betere beuk en stampwerk ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 25 juli 2008 Report Share Posted 25 juli 2008 Ik luister voornamelijk progressieve metal/rock, denk aan Dream Theater, Pink Floyd, Porcupine Tree, Ayreon ed. Maar ben van de wat stevigere snellere metal ook niet vies, (denk aan In Flames, Strapping Young Lad, het betere beuk en stampwerk ). In dat geval is jbl ook geen verkeerde keuze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edge Posted 25 juli 2008 Author Report Share Posted 25 juli 2008 Ik luister voornamelijk progressieve metal/rock, denk aan Dream Theater, Pink Floyd, Porcupine Tree, Ayreon ed. Maar ben van de wat stevigere snellere metal ook niet vies, (denk aan In Flames, Strapping Young Lad, het betere beuk en stampwerk ). In dat geval is jbl ook geen verkeerde keuze Waarom JBL? Hoe klinken speakers van dat merk over het algemeen? Hoewel ik houd van stevig laag moet het niet gaan overheersen, mid/hoog vind ik net zo belangrijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 25 juli 2008 Report Share Posted 25 juli 2008 Die versterker is zeker wel goed volgens mij. Als ik mijn set vanaf het begin nog eens samen zou mogen stellen had ik het geld geinvesteerd in een paar goede luidsprekers die met de sansui matchen. En voor film zou ik zo'n alles in een setje kopen bij een normale electronica zaak (ik ben ook niet zo'n film liefhebber) Groet, Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juli 2008 Report Share Posted 25 juli 2008 Ik luister voornamelijk progressieve metal/rock, denk aan Dream Theater, Pink Floyd, Porcupine Tree, Ayreon ed. Maar ben van de wat stevigere snellere metal ook niet vies, (denk aan In Flames, Strapping Young Lad, het betere beuk en stampwerk ). In dat geval is jbl ook geen verkeerde keuze Waarom JBL? Hoe klinken speakers van dat merk over het algemeen? Hoewel ik houd van stevig laag moet het niet gaan overheersen, mid/hoog vind ik net zo belangrijk Check... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edge Posted 26 juli 2008 Author Report Share Posted 26 juli 2008 Maar welke luidsprekers raden jullie dan aan voor mij ? Trouwens, hoe sluit je een subwoofer aan? Ik bedoel, gaat die direct naar de versterker of hang je die tussen versterker en speaker in en filtert ie zelf de lage frequenties eruit of hoe werkt dit? In het laatste geval kan ik dan mijn oude Sansui versterker blijven gebruiken, want ik wil graag een subwoofer bij muziek. Overigens, hoeveel zou het schelen als ik de Sansui vervang door een digitale versterker, digitaal aangesloten? Scheelt dit veel in geluidskwaliteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 juli 2008 Report Share Posted 26 juli 2008 Voor de speakers, is zelfbouw een optie? De Klang & Ton CT 230 begint in duitsland cultstatus te krijgen. Ik ga hem ook gebruiken om een kleine HT set mee te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edge Posted 26 juli 2008 Author Report Share Posted 26 juli 2008 Is geen optie, heb er weinig tijd voor en ben nog heel erg nieuw in het audiowereldje.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts