boshuisen Posted 26 juli 2008 Report Share Posted 26 juli 2008 Hi, ik heb op dit moment de beschikking over een Marantz SR-9200 AV receiver met DV-8400 speler. Het is een geweldige 7.1 THX Ultra 2 receiver met 160 Watt per kanaal. Tot op heden heb er echter nooit meer dan twee speakers op aangesloten en dat zal ook wel niet gaan gebeuren. Zie hier voor een review: http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1789 Ik heb op deze versterker een tijdje Dynaudio Contour S1.4 geluisterd en vond het resultaat verbluffend ten opzichte van mijn huidige JBL's. Aanschaf heb ik echter steeds uitgesteld. Nu ben ik in de gelegenheid om een set Contour S3.4 aan te schaffen, de overtreffende trap van de 1.4 :-) Maar ik vraag me alleen af of mijn versterker dit wel aan kan. Ik weet dat het niet ideaal zal zijn, maar het geluid in mijn huiskamer zal er alleen voorlopig wel beter van worden. Maar kan het kwaad voor de speakers of de versterker ? Volgens de specs levert de Marantz dus 160 Watt bij 6 ohm, de speakers kunnen 300 Watt bij 4 Ohm aan ? Of is het toch verstandiger voor de S1.4 te gaan ? Bedankt vast voor de reacties ! Groet, Martijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 juli 2008 Report Share Posted 26 juli 2008 Ik denk dat met slechts 2 speakers aangesloten de Marantz dermate veel power 'over' zal hebben, dat het geen enkel probleem zal zijn om de Dynaudio's aan te sturen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
boshuisen Posted 26 juli 2008 Author Report Share Posted 26 juli 2008 Bedankt, zou mooi zijn Wat ik echter wel vaker hoor is het feit dat er dus 7 gescheiden versterkers in zitten die derhalve niets van elkaar kunnen 'lenen' als niet al het vermogen wordt aangesproken. Of bedoel je de voeding ? Is dat in de meeste gevallen de beperkende factor ? Ik zie bij high end stereo versterkers vaak staan dat ze b.v. 150 W leveren bij 8 ohm en 300W bij 4 ohm. Bij mijn specs staat echter alleen 160W bij 6 ohm. Kunnen er dan straffeloos 4 ohm speakers op worden aangesloten of overbelast ik dan wellicht toch iets in het systeem ? Wil gewoon erg voorzichtig zijn, die receiver heeft ook goudgeld gekost. Had ik dat destijds maar in een goede stereo versterker geinvesteerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 juli 2008 Report Share Posted 26 juli 2008 Beste, Waarschijnlijk levert jou versterker 110 W RMS aan 8 Ohm en 180 W aan 4 Ohm, maar dat is helemaal niet zo belangrijk indien de versterker maar voldoende (A) stroom levert om de spanning op peil te houden , indien de Impedantie zakt. En dat doet jou Marantz wel , omdat de voeding meerdere versterkers moet kunnen voeden, is deze zwaar genoeg om slechts 2 versterkers aan te sturen, dus zal hij totaal geen enkele moeite hebben om een paar 3.4 's van Dynaudio aan te sturen. Hou er wel rekening meer dat de inspeeltijd van een Dynaudio erg lang duurt. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 27 juli 2008 Report Share Posted 27 juli 2008 In het algemeen hebben Dynaudio's een redelijk stabiel impedantieverloop. Bij mij deed de Contour 3.0 het prima op een 50W buizenbak. Deze Marantz lijkt me dan ook geen enkel probleem voor een Dynaudio. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts