mordante Posted 28 juli 2008 Report Share Posted 28 juli 2008 Mijn nieuwe huiskamer is ongeveer 4*6M. Ik zit een te denken over hoe ik mijn set goed kan neerzetten. het moet niet in de weg staan maar het moet ook wel een beetje audiofiel verantwoord staan. Nu had ik een opstelling bedacht waard bij de speaker ongeveer 2 tot 3 meter van een de achterwand staan, dus ongeveer halverwege de kamer in de lengte. Is dit teveel ruimte achter de speakers waardoor ik te weinig laag zou krijgen of kan je nooit voldoende ruimt achter je speakers hebben? Tussen de speakers komt waarschijnlijk een leren stoel te staan. Ik zal kijken of ik een tekening kan maken, heb al wat geprobeert in paint maar dat gaat het niet worden. Het idee van een apparte luisterkamer heb ik een beetje laten varen, maar ik denk wel dat ik de TV niet in de woonkamer ga zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 28 juli 2008 Report Share Posted 28 juli 2008 Misschien een detail, maar om welke speakers gaat het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 juli 2008 Author Report Share Posted 28 juli 2008 Impulse Aria SE Ik zat te denken om in het eerste deel van de woonkamer de eethoek in te richten en in het 2de deel de zit hoek met audio set. Dit betekend dat er achter en tussen de speaker meubels komen te staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 28 juli 2008 Report Share Posted 28 juli 2008 Nu had ik een opstelling bedacht waard bij de speaker ongeveer 2 tot 3 meter van een de achterwand staan, dus ongeveer halverwege de kamer in de lengte. Is dit teveel ruimte achter de speakers waardoor ik te weinig laag zou krijgen of kan je nooit voldoende ruimt achter je speakers hebben? Tussen de speakers komt waarschijnlijk een leren stoel te staan. Klopt het dat je speakers redelijk dicht (< 1 meter) van de zijwanden komen te staan? Dus dat je in de lengterichting speelt? Met de afstand tot die zijwanden kun je de hoeveelheid laag immers ook regelen. En als ze tamelijk exact in het midden van de kamer komen te staan, zul je je waarschijnlijk helemaal geen zorgen hoeven maken over bass tekorten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 juli 2008 Author Report Share Posted 28 juli 2008 Nu had ik een opstelling bedacht waard bij de speaker ongeveer 2 tot 3 meter van een de achterwand staan, dus ongeveer halverwege de kamer in de lengte. Is dit teveel ruimte achter de speakers waardoor ik te weinig laag zou krijgen of kan je nooit voldoende ruimt achter je speakers hebben? Tussen de speakers komt waarschijnlijk een leren stoel te staan. Klopt het dat je speakers redelijk dicht (< 1 meter) van de zijwanden komen te staan? Dus dat je in de lengterichting speelt? Met de afstand tot die zijwanden kun je de hoeveelheid laag immers ook regelen. En als ze tamelijk exact in het midden van de kamer komen te staan, zul je je waarschijnlijk helemaal geen zorgen hoeven maken over bass tekorten. Ze komen dan denk ik ongeveer 1 meter van de zijwand te staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 28 juli 2008 Report Share Posted 28 juli 2008 Mijn advies zou zijn: probeer het gewoon uit. Over het laag zou ik me geen zorgen maken, want laag dat het van plaatsing dicht bij de muren moet hebben is meestal geen best laag. En inderdaad de zijmuren zijn er eventueel ook nog wat dat betreft. Wat de diepte betreft: zet een goede opname met flink veel diepte op en schuif geleidelijk je luidsprekers zover van de achterwand als de opname diep blijkt. Als je geen extra winst meer hoort, weet je ongeveer wat je installatie maximaal in de 3e dimensie tevoorschijn kan toveren. Maar helaas zijn er nog vele andere akoestische factoren (kamer resonanties, etc.), die kunnen bepalen waarom het beter of slechter op de ene of de andere positie gaat klinken. Gewoon een tijdje schuiven en kritisch luisteren dus. Succes ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 juli 2008 Report Share Posted 28 juli 2008 Als ik zo lees dat je je speakers zo'n beetje in het midden van een kamer van 4x6 gaat plaatsen betekend dit dat je maximaal 3 meter van je speakers af kan gaan zitten. Dan zit je dus met de luisterplaats tegen de muur, zoals je nu ook zit. Dat is in mijn ogen/oren de minst ideale situatie die denkbaar is. Je hebt dan op heel korte afstand eerste reflecties, en die zijn in het laag het meest hinderlijk, maar ook het mid en hoog "profiteren" van een lekker beetje reflecties vlak achter je hoofd. Het meest ideale wat ik kan bedenken in een kamer van 6x4 is de speakers zo'n 80-100cm van de korte muur af, daar tussen de 2,5-3m vanaf zitten luisteren. Dan heb je 2-2.7m achter de luisterplaats over om de eethoek te plaatsen. Zo heb ik het ook ongeveer staan, iets ruimer omdat ik nog een halve meter meer ruimte heb, maar de speakers in het midden en dan tegen de wand zitten luisteren was ook bij mij geen optie ivm te veel bass en te weinig ruimtelijkheid. Ik woon redelijk dicht bij je, neem een keer de moeite hier te komen kijken en luisteren om een idee te krijgen van wat er mogelijk is in een vergelijkbare ruimte. Neem eventueel je vriendin mee zodat zij ook een beetje een beeld krijgt, of zij dat ook zo zou willen hebben staan. Ik neem toch aan dat die daar ook wat in te vertellen gaat krijgen. Ik heb hier nog grotere meubelen in die kleine ruimte als wat jij hebt dus een vergelijkbare indeling moet goed te doen zijn. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 juli 2008 Author Report Share Posted 28 juli 2008 De opstelling die jij voorsteld Miracle gaat wel maar dan komen mijn speaker voor de ramen te staan. Ik weet niet hoe goed dat gaat. Maar als ik tijd heb kom ik binnenkort een keer bij je langs, al ben ik de laaste tijd behoorlijk druk bezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 juli 2008 Report Share Posted 28 juli 2008 De opstelling die jij voorsteld Miracle gaat wel maar dan komen mijn speaker voor de ramen te staan. Ik weet niet hoe goed dat gaat.Gordijnen. Hoef je niet helemaal dicht te doen, als ze de eerste reflecties, waar je de speakers in het raam kunt zien dus, maar dempen. Is voor de akoestiek ook geen overbodige luxe als je je speakers in het midden van de kamer hebt staan.Maar als ik tijd heb kom ik binnenkort een keer bij je langs, al ben ik de laaste tijd behoorlijk druk bezet. Kijk maar wanneer je tijd over hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 juli 2008 Report Share Posted 29 juli 2008 ik heb ze ooki in de lengte richting van de kamer gezet , ook voor het raam. met wat dikke gordijnen gaat dat prima. ik vind alles beter dan in de breedte zetten. dan boem ik hier helemaal weg. en audiofiel verantwoord........ach er moet wel een goede sfeer in huis blijven. ruzie maken om zoiets moet je 1 keer doen en dan tot een draaglijk compromis uitkomen. hier lach je je ook een kriek als je ziet hoe het staat. zeker als je bedenkt hoe ik het had staan op mij studentenkamer. je kwam binnen en er stond een set en de rest was allemaal daaraan aangepast. nu ben ik papa en moet een huiskamer een huiskamer kunnen zijn. ooit is papa weer aan de beurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 29 juli 2008 Report Share Posted 29 juli 2008 Als ik zo lees dat je je speakers zo'n beetje in het midden van een kamer van 4x6 gaat plaatsen betekend dit dat je maximaal 3 meter van je speakers af kan gaan zitten.Dan zit je dus met de luisterplaats tegen de muur, zoals je nu ook zit. Dat is in mijn ogen/oren de minst ideale situatie die denkbaar is. Je hebt dan op heel korte afstand eerste reflecties, en die zijn in het laag het meest hinderlijk, maar ook het mid en hoog "profiteren" van een lekker beetje reflecties vlak achter je hoofd. Niet helemaal mee eens, Miracle . Het klopt natuurlijk wel wat het laag betreft, maar het midden en hoog kunnen naar mijn ervaring inderdaad soms profiteren van een luisterplaats tegen de muur en niet in negatieve zin, want je oren zijn nl. van nature heel goed in staat die reflecties op heel korte afstand te benutten als extra informatie. Dat is (wat dat betreft) beter dan dat die reflecties door een achterwand op grotere afstand uit alle hoeken naar je oren terug komen zeilen. Naarmate de afstand van luisterpositie tot de achterwand nl. groter wordt, wordt de looptijd van de weerkaatste geluidsgolven langer en worden ze voor het midden en hoog storender, omdat ze zodanig vertraagd je oren bereiken dat ze gaan interfereren met de geluidsverwerking van de directe "verse" van voren komende golven. Er is dus een kritische grens wanneer je oren die reflectie nog nuttig kunnen benutten en wanneer het storend wordt. Het pakt dus ook verschillend uit voor hoog, midden en laag. Een vergrote afstand tot een wand kan uiteraard wel weer gunstig uitpakken in het onderdrukken van teveel lage tonen. Van belang bij een luisterpositie met reflecterend vlak op korte afstand erachter is natuurlijk dat je de luidsprekers aan de overkant wel op afstand van die muur daar hebt staan, anders wordt het laag sowieso teveel benadrukt ("rule of thirds"). Ik heb hier aardig wat mee ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 juli 2008 Report Share Posted 29 juli 2008 Mordante, ik heb een ruimte van 3.8x7.5m, de luidsprekers staan dacht ik op 2.4m van de achterwand. Ze staan ook nog eens 1.1 m van de zijwanden. Ik heb dus een relatief kleine stereodriehoek in een relatief ruime ruimte. Die driehoek is ook niet gelijkzijdig, ik zit dichter op de speakers dan dat ze uit elkaar staan. Een kleine stereodriehoek heeft als voordeel dat het looptijdverschil direct geluid en eerste reflectie aan de zijwand (relatief)groter wordt. Dit gaat erg goed, het geluidsbeeld wordt namelijk op ongeveer de helft van de afstand tussen speaker en achterwand geprojecteerd. In de breedte is het beeld zo breed als de kamer. Met akoustische aanpassingen zelfs breder en dieper. Voor veel luisteraars is het echter nogal confronterend/intimiderend om zo dicht op de luidsprekers te zitten, maar vergeet niet dat het geluidsbeeld er 1.5 m achter staat. Kortom, bouw eens een kleine driehoek op en schuif die als geheel door de kamer. Andere tip, koop het programma CARA en laat dat eens aan je ruimte en opstelling rekenen. Het is verbazingwekkend goed, maar niet simpel in gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 29 juli 2008 Report Share Posted 29 juli 2008 1/5 is ook een goede verhouding, voor een kamer van 6 meter lang en 4 meter breed zou de luidspreker 1,20 m voor de muur (of raam) komen te staan, en de luisterplaats ook 1,20 m vanaf de achterwand. De afstand tot de zijwanden is dan 0,80 m. De onderlinge afstand van de luidsprekers is dan 2,40 m en de afstand tot iedere luidspreker 3,60 m. Voordeel van 1/5 van de afmeting is dat daar relatief weinig staande golven worden aangeslagen en de resulterende weergave regelmatiger is dan op 1/2 of 1/4 van de afmeting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 29 juli 2008 Author Report Share Posted 29 juli 2008 1/5 is ook een goede verhouding, voor een kamer van 6 meter lang en 4 meter breed zou de luidspreker 1,20 m voor de muur (of raam) komen te staan, en de luisterplaats ook 1,20 m vanaf de achterwand. De afstand tot de zijwanden is dan 0,80 m. De onderlinge afstand van de luidsprekers is dan 2,40 m en de afstand tot iedere luidspreker 3,60 m. Voordeel van 1/5 van de afmeting is dat daar relatief weinig staande golven worden aangeslagen en de resulterende weergave regelmatiger is dan op 1/2 of 1/4 van de afmeting. Deze opstelling klinkt heel goed alleen ik denk niet dat ik dan nog een eettafel ed in de huiskamer kwijt kan. Er moet buiten muziek luisteren ook nog geleefd worden in de huiskamer. Het klote is dat alles 20 keer verschuiven zodat je een goede woonkamer en luisterkamer in 1hebt nou niet echt mijn hobby is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 30 juli 2008 Report Share Posted 30 juli 2008 heb zelf ook veel geschoven met de luidsprekers tot ik de ideale positie had gevonden. zelf gebruikte ik het nummer "wicked games" van chris isaac als referentie voor de bas. dire straits met "brothers in arms" voor instrumenten, en vienna teng met "passage" voor vocaal. met deze nummers lukte het mij vrij aardig om de positie te bepalen. ik gebruikte wel eerst de formule om de positie te bepalen, en ben daarna wat gaan bijstellen formule: http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/ge...pstelling02.htm TIP: gebruik discjes onder je spikes;-) schuift wel zo gemakkelijk gr frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts