Jump to content

Nut extra kwaliteit gebalanceerde interconnect

PvdH
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb de volgende vraag:

ik heb net een nieuwe audio gekocht, 2 (prachtig klinkende TMA contour 5 :-) nieuwe boxen, een nieuwe versterker en een CD speler. Echt genieten!

De versterker en de CD speler zijn van Thule en beide hebben gebalanceerde XLR in- resp. uitgangen.

Nu heb ik er tijdelijk een gewone interconnect tussen gehangen, niet een standaard kabel die bij alle apparatuur wordt bijgeleverd maar ook niets high end achtig.

De leverancier beweert dat het echt beter zou zijn om de gebalanceerde uit- en ingangen van de CD en versterker met elkaar te verbinden middels een goede kabel. Echter, ik schrik een beetje van de prijzen van die kabels, vanaf

Gebalanceerde aansluitingen kunnen voordelen hebben, als

- de apparatuur echt gebalanceerd is opgebouwd (dus geen circuitje met een opamp vlak bij de aansluiting)

- (of) je een langere afstand wilt overbruggen of veel stoor signalen hebt on de ruimte (verstoringen worden door de gebalanceerde opbouw ge-elimineerd).

Dat XLR kabel vaak duurder zijn dan single ended is 1 van de vele rip offs in audio land. Feit is dat een top Neutrik XLR connector niet meer kost dan zeg 5 euro, terwijl een beetje WBT vaak richting 20 euro gaat. Dat is dus al 60 euro verschil voor een setje van 2 kabels. Toch kosten veel XLR kabels vaak flink meer dan de single ended versie van dezelfde soort (zelfde kabel).

Koop lekker 2e hands of ga naar een winkel voor professionele audio (daar koop je een goede kabel voor een 10-20 euro ofzo).

Was laatst bij een leverancier voor Pro audio toestanden in Amsterdam en even wat power connectors voor PA installaties bekeken. Daar kan geen highend tegen op. Alleen de connector was al zo groot al een bier/cola blikje.

Inderdaad perfecte reactie, bij de aanvulling van Sodejuu is dan nog op te merken dat verschillen tussen kabels niet betekenen dat een professionele kabel slechter zal zijn dan de veel duurdere exemplaren voor de audiofiel :unsure:

Bedankt voor de snelle reacties tot nu, fijn om eens wat andere meningen te horen dan die van de verkopers.

De appararatuur die ik gebruik is inderdaad helemaal gescheiden opgebouwd, inclusief aparte D/A converters etc.

Als ik de reacties goed begrijp zou een gebalanceerde XLR kabel van enkele tientjes bij een professionele muziek winkel (dit zijn geloof ik meestal microfoon snoeren) ongeveer dezelfde prestatie leveren als de overigen? Dat opent wel wat mogelijkheden.

Wat is overigens een WBT?

Groetjes, Patrick

Een WBT is een zeer goede plug(genfabrikant). Als je de prijs van een hi-end kabel niet gewoon bent kosten ze inderdaad een z

Meestal, bij echte gebalanceerde verbindingen, zou de muziekweergave solider, natuurlijker en dynamischer moeten klinken, het geluidsbeeld zou ook beter moeten zijn.

Want? Het signaal bij gebalanceerde verbindingen is niet anders dan bij single ended verbindingen, alleen het transport is anders...

Je geeft aan dat je luistermoe bent. Zou je daarom niet beter eerst een paar maanden van je mooie nieuwe set gaan genieten? En als je dan gewend bent aan het geluid dat je hebt kun je weer eens wat gaan upgraden. Dan hoor je namelijk ook of het verschil maakt en kun je weer een tijdje van de eventuele verbetering gaan genieten. Het kan namelijk altijd beter. Als nu een paar kabels koopt ga je waarschijnlijk weer denken dat je eigenlijk nog betere kabels wilt of een andere betere component. Tenzij je de installatie alleen hebt aangeschaft om technisch te luisteren kun je je dus beter niet gek laten maken en beter eerst een tijdje gewoon naar muziek gaan luisteren. Dit is geen antwoord op je vraag maar wel het beste advies dat je kunt krijgen.

Een WBT is een zeer goede plug(genfabrikant).
Vooral zeer goed in marketing.

De kwaliteit van WBT is naar mijn ervaring wel goed, maar dat is het spul van Neutrik ook.

De prijs/kwaliteitsverhouding van WBT is naar mijn mening slecht, al krijg je wel een mooi fluwelen doosje met gouden torxsleuteltje bij de plugjes.

Meestal, bij echte gebalanceerde verbindingen, zou de muziekweergave solider, natuurlijker en dynamischer moeten klinken, het geluidsbeeld zou ook beter moeten zijn.

Want? Het signaal bij gebalanceerde verbindingen is niet anders dan bij single ended verbindingen, alleen het transport is anders...

Als er sprake is van werkelijk gebalanceerde apparatuur is er wel degelijk verschil in de wijze van signaaltransport, is dit niet het geval - heb je dus een gebalanceerde verbinding tussen enkelvoudige apparaten, wordt het signaal middels een toegevoegd opampje in het algemeen fijn om zeep geholpen.

Een enkele fabrikant past hiervoor een trafootje toe, dit heeft niet deze ongewenste invloed, maar zoals gezegd een enkele, ik ken er maar

hallo,

ik heb een zelfde vraag gehad toen ik mijn voorversterker aanschafte.

Om het een en ander eens te proberen heb ik toen een goede 'the first the ultimate' ongebalanceerde kabel en een hele goede (weet geen merk meer maar was 3 maal de prijs van de 'first' beluisterd.

wat voor mij hieruit bleek was dat je deze dingen echt niet alleen in een winkel moet vergelijken maar zeker een weekje moet lenen om er thuis naar te luisteren. De kabels kunnen op verschillende apparatuur hele verschillende dingen laten horen.

Bij mij had de gebalanceerde kabel wel iets voordeel maar niet zoveel dat ik het het prijsverschil waard vond. Omdat ik ook al wist dat ik wilde gaan experimenteren met een MF buizen eindtrapje en een losse dac heb ik het niet gedaan, daar kan je met een gebalanceerde kabel niks mee.

Misschien ook iets om rekening mee te houden, het is zonde om hem een half jaar later in de kast te leggen omdat je misschien een losse dac of iets dergelijks wilt gaan aanschaffen.

Kabels 2e hands verkopen is alleen leuk voor de koper.

mijn stof tot nadenken wat betreft een gebalanceerde kabel.

groeten,

Raymond

hallo,

ik heb een zelfde vraag gehad toen ik mijn voorversterker aanschafte.

Om het een en ander eens te proberen heb ik toen een goede 'the first the ultimate' ongebalanceerde kabel en een hele goede (weet geen merk meer maar was 3 maal de prijs van de 'first' beluisterd.

wat voor mij hieruit bleek was dat je deze dingen echt niet alleen in een winkel moet vergelijken maar zeker een weekje moet lenen om er thuis naar te luisteren. De kabels kunnen op verschillende apparatuur hele verschillende dingen laten horen.

Bij mij had de gebalanceerde kabel wel iets voordeel maar niet zoveel dat ik het het prijsverschil waard vond. Omdat ik ook al wist dat ik wilde gaan experimenteren met een MF buizen eindtrapje en een losse dac heb ik het niet gedaan, daar kan je met een gebalanceerde kabel niks mee.

Misschien ook iets om rekening mee te houden, het is zonde om hem een half jaar later in de kast te leggen omdat je misschien een losse dac of iets dergelijks wilt gaan aanschaffen.

Kabels 2e hands verkopen is alleen leuk voor de koper.

mijn stof tot nadenken wat betreft een gebalanceerde kabel.

groeten,

Raymond

Dit is appels met peren vergelijken. Wil je het goed doen moet je van eenzelfde kabel een a-symetrisch en een symetrische uitvoering hebben. Wat je nu hebt gedaan is 2 verschillende kabels met elkaar vergeleken, waarschijnlijk ook nog met verschillende lengte. De The First is bovendien niet in een gebalanceerde uitvoering te krijgen.

Dat er verschil tussen kabels is, moge intussen duidelijk zijn. Kabelmakers maken blijkbaar nog steeds geen kabels die niks weglaten :blink:

Gebalanceerd is, volgens mijn informatie, vooral zinvol als zowel de bron als de versterker gebalanceerd zijn opgebouwd.

Bij gebruik van een gebalanceerde kabel met apparatuur die zich beperkt tot alleen symmetrische uit- en ingangen is het effect slechts een betere afscherming van de kabel zelf. Een XLR kabel is in de regel duurder dan de RCA-uitvoering; een prijsgelijke RCA-kabel (duurder type) kon wel eens het betere snoertje zijn... :rolleyes:

Even wat feedback:

Inmiddels bij de muziek handel een gebalanceerde kabel aangeschaft met XLR pluggen. (Neutron of id, begrijp dat dat best goede zijn). Prijs is inderdaad orde grootte tientjes, dus goede tip.

Het geluid nu: het is anders maar ben er nog niet uit wat ik beter vind klinken daar zal ik wat langer voor moeten luisteren. Het feit dat ik daar eens goed voor moet luisteren geeft al aan dat het in ider geval geen wereld van verschil maakt. Heb wel het gevoel dat het er iets dynamischer op is geworden, maar dat moet ik nog eens uitgebreid onderzoeken.

Groetjes, Patrick