Jump to content

78 toerenspeler aansluiten

sofa2007
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb een versterker met maar 1 phono-ingang en een mc/mm switch. Ik wil eigenlijk een 2e platenspeler aansluiten, voor 78 toerenplaten. Kan ik gewoon een verdeelkastje in de phono-ingang stoppen waar ik vervolgnes beide platenspelers inplug (en van mc naar mm switch als ik 78-toerenspeler gebruik) of gaat zo'n kastje ten koste van kwaliteit/geluidsniveau? Of zijn daar andere oplossingen voor? Bedankt.

Willem

Zo'n kastje moet wel kunnen, al heb je natuurlijk wel te maken met heel lage spanningen. Zou wel een schakelbaar kastje kopen, anders kun je spanning op het element van je niet gebruikte platenspeler zetten...

Hoi,

Ik heb een versterker met maar 1 phono-ingang en een mc/mm switch. Ik wil eigenlijk een 2e platenspeler aansluiten, voor 78 toerenplaten. Kan ik gewoon een verdeelkastje in de phono-ingang stoppen waar ik vervolgnes beide platenspelers inplug (en van mc naar mm switch als ik 78-toerenspeler gebruik) of gaat zo'n kastje ten koste van kwaliteit/geluidsniveau? Of zijn daar andere oplossingen voor? Bedankt.

Je kunt natuurlijk ook overwegen een tweede element aan te schaffen met een 78-toerennaald.

Overigens ben je er dan niet, want ik zie nog minstens twee andere problemen (sprak hij door ervaring wijs & grijs geworden).

Het eerste probleem is dat die geluidsdragers die als 78-toerenplaten door het leven gaan, beslist niet allemaal 78 toeren zijn. Dat loopt, uit het hoofd, uiteen tussen 70 en ruim 90 toeren. Dat af te regelen, als je platenspeler die mogelijkheid biedt, vraagt wel zo ongeveer een absoluut gehoor.

Een tweede punt is de RIAA-correctie in de phonovoorversterker. Leuk voor LP's maar niet zo geschikt voor 78-toerenplaten want die hadden, niet alleen per merk maar zelfs per merk/land, verschillende afspeelkarakteristieken. Mijn vader heeft in de jaren vijftig ooit eens een voorversterker uit 'Wireless world' in elkaar gezet. Met in het midden een grote keuzeschakelaar die de mogelijkheid bood tot achttien (geloof ik) verschillende afspeelkarakteristieken. En dan had je ze nog niet eens allemaal. Je kunt je overigens afvragen hoe goed dat werkte met die ruime toleranties van condensatoren uit die tijd :mad2:

Er werd in het verleden wel eens om al die kommer & kwel heengefietst door middel van een uitermate lafhartige oplossing. Namelijk door een kristalelement te gebruiken. Gelet op de forse signaalafgifte moet dat element worden aangesloten op een lineaire ingang. Daarbij werd bovendien het probleem van de nogal rafelige karakteristiek van een kristalelement aanmerkelijk verminderd door de hoogohmige ingang van toen (1M) met minstens de helft te verlagen. Die zwaardere belasting van het element trok dan de karakteristiek behoorlijk recht. Overigens was dat soort hoogohmige ingangen typisch een buizen 'ding'. Waarschijnlijk zijn de lineaire ingangen op je versterker (tuner, CD, aux) nu al veel lager.

Overigens heb ik geen idee of er

Hoi,

Willem

Hoi Willem,

Ik zou niet voor een schakel kastje kiezen.

Om dat je spanning die uit je element komt al zo laag is en er dus redelijk veel versterking nodig is om het signaal op het zelfde niveau te krijgen als bvb je CD speler.

Door deze versterking ga je ook de extra rommel versterken die je op pikt met de extra kabel en het schakelkastje.

Een beter oplossing is om te zoeken naar een aparte 78 toeren plaat versterker zo als hier boven al wordt gezegd.

Maar als je niet zo heel ver wil gaan en je bent al tevreden met de kwaliteit van je huidige phono versterker dan kan je ook voor een Cambrige Azur 540 kiezen of iets dergelijks.

Ook de NAD PP2 zou een goede keuze kunnen zijn.

Deze zijn waarschijnlijk al beter dan de standaard ingebouwde trap.

Ik zou de 78 toeren speler dan ook gewoon direct op de phono zetten en de goeie DT op de nieuwe trap.

Groetjes George