Jump to content

meerdere ingangen op dac

mart
 Share

Recommended Posts

misschien een vraag aan de heren winkeliers:

bestaat er een losse da converter met meerdere ingangen? en dan bedoel ik niet de keuze tussen de soort kabel maar een waar meerdere digitale bronnen op kunnen. een loopwerk, een streaming audio speler, computer (via USB?) ....

en het moet een goed hoorbare verbetering zijn van mijn cd speler (Marantz cd 17mkIII Bur-Brown24/196(!) en mijn squeezebox) en uiteraard niet duur.

Ik lees de laatste tijd weleens over apparatuur (dac en usb-dac's) vanuit de muziekmakerswereld die vaak goedkoper is dan huiskamerapparatuur. wie heeft ervaringen?

Mart

Mij DAC (April Stello DA220MK2) heeft 4 ingangen, inclusief USB. Dat zie je tegenwoordig vaak. Ik hem 1 jaat oud voor de halve prijs kunnen kopen (normaal circa 1500 euro).

Als je flexibilteit (incl muziek vanaf een harddisk) wilt zou ik eens naar de Slimdevices Transporter kijken ($2000, misschien tegen redelijk prijs te importeren met de huidige $ koers). Geluidskwaliteit is subliem (beter dan menig CD speler van dik 3000 euro). Hij heeft 4 digitale inputs (en outputs) (wel verschillend type) en een netwerk aansluiting.

http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html

Wat is duur...

ik had nog nooit van April gehoord :(:huh:

ziet er mooi uit.

en die transporter heeft die dan een usb ingang voor de dac?

en die verschillende soorten aansluitmogelijkheden, ik dacht altijd dat je daar een keus in moest maken maar niet dat je ze naast elkaar kan gebruiken en apart schakelbaar zijn.

Ik heb dat apparaat nooit gesnapt: als ik mijn squeezebox aan een externe dac doe dan heb ik toch hetzelfde?

maar weet je nog andere?

Mart

Hallo,

ik heb sinds een tijdje een ps-audio dac. fantastisch geluid, heeft 3 ingangen.

optisch

Coax

usb

ook de usb ingang geeft een verbetering van je computer output die je niet voor mogenlijk houdt, mits de bron file goed is, een slechte mp3 wordt er alleen maar slechter van. maar een hoge bitrate mp3 flac of wave... prachtig.

ik zou er zeker proberen naar te luisteren. Het verschil op mijn cd speler was zo'n grote stap, ook dat had ik niet verwacht. mijn vincent s3 speelt met de dac mooier dan de cec van 2800 euro waar ik eigenlijk naar ging kijken. En dat voor een uitgave van iets meer dan de helft.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groeten,

Raymond

• 2 weeks later...

ik bedoel eigenlijk een dac met een selectieschakelaar net zoiets als op mijn versterker. Mijn bronnen zijn bijna allemaal digitaal en hebben allemaal een eigen dac: pc, radio, cd... Vandaar mijn idee van een goede dac met selectieschakelaar.

Dat ze verschillende soorten kabels kunnen hebben is niet wat ik bedoel.

Mart

ik bedoel eigenlijk een dac met een selectieschakelaar net zoiets als op mijn versterker. Mijn bronnen zijn bijna allemaal digitaal en hebben allemaal een eigen dac: pc, radio, cd... Vandaar mijn idee van een goede dac met selectieschakelaar.

Dat ze verschillende soorten kabels kunnen hebben is niet wat ik bedoel.

Mart

Die Benchmark die Duck noemt, heeft dat toch? Lijkt me een mooi ding, alleen ik vind 'm wel redelijk prijzig...

Als je Googled op "usb dac" vind je veel apparaatjes met input slectie (naast usb) voor s/pdif (rca of toslink) en/of AES/EBU (xlr) maar zelden meerdere inputs van de zelfde soort

Deze geeft 2 rca en 2 toslink, maar weer geen usb

http://www.homehifi.co.uk/products/TC-7510.html

ok. als ik de keus van selectieschakelaar weghaal dan blijft de vraag naar een goede externe dac met onder andere een usb ingang over. en na wat gegoogle kwam ik oa m-audio tegen. vroeger hadden die de betaaldbare superdac maar die is niet meer. weet iemand wat de opvolger is?

Mart

ok. als ik de keus van selectieschakelaar weghaal dan blijft de vraag naar een goede externe dac met onder andere een usb ingang over. en na wat gegoogle kwam ik oa m-audio tegen. vroeger hadden die de betaaldbare superdac maar die is niet meer. weet iemand wat de opvolger is?

Mart

Ik heb eventueel nog een M-Audio SuperDac (gemodificeerd door Sound Evolution) te koop, heeft echter geen USB. De M-Audio Transit heeft dat wel.

@ enno: ik probeer je te mailen

die superdac kan natuurlijk een mooie upgrade zijn op de squeezebox. En de transit heeft optical out zodat ik usb->transit->superdac. maar misschien is dat niet eens meer nodig want ik heb een plug in geinstalleerd die pc geluid van de laptop via de router naar de squeezebox leidt. Dus muziek die niet op de harde schijf staat gaat toch via de squeezebox.

Ik ga experimenteren met muziek vanaf harde schijf middels exact audio copy. ik wil wel eens horen of het echt verschil maakt met mijn marantz cd speler. stap 1 is een vergelijk met de cd speler versus squeezebox+ harde schijf. stap 2 is een vergelijk met loopwerk versus harde schijf. Om dat goed te kunnen vergelijken moet ik eigenlijk zowel voor het loopwerk als de harde schijf een zelfde dac hebben.

Het kan dus zijn dat ik helemaal geen dac met selectie schakelaar meer nodig heb omdat zo alles via de squeezebox gaat.

ik ben wel weer even bezig.

Mart

De Xindak DAC-8 is ook niet al te duur en heeft USB / optical / coax inputs, tevens een volume regeling, dus je kan hem rechtstreeks aan een eindversterker hangen. Tevens heeft hij twee uitgangen, een buizen output en transistor output.