Jump to content

Subwoofer aansluiten

Edge
 Share

Recommended Posts

Hallo mensen, aangezien ik nog vrij nieuw ben zit ik met een brandende vraag. Ik heb veel gegoogled maar toch nog geen antwoord kunnen vinden :/ Ik ben van plan een subwoofer te kopen, de Klipsch KSW-10. Nu wil ik deze aansluiten op mijn versterker uit 1976 die geen aparte subwoofer aansluiting heeft. Nu heb ik gelezen dat je de subwoofer ook via de luidsprekers kunt aansluiten. De kabels van de luidsprekers gaan dan van via de versterker de sub in, en via de sub weer naar de luidsprekers.

Alleen, deze sub heeft alleen maar speaker ingangen en geen uitgangen! Nu is mijn vraag, hoe moet ik het dan nu aansluiten :S?

Hallo mensen, aangezien ik nog vrij nieuw ben zit ik met een brandende vraag. Ik heb veel gegoogled maar toch nog geen antwoord kunnen vinden :/ Ik ben van plan een subwoofer te kopen, de Klipsch KSW-10. Nu wil ik deze aansluiten op mijn versterker uit 1976 die geen aparte subwoofer aansluiting heeft. Nu heb ik gelezen dat je de subwoofer ook via de luidsprekers kunt aansluiten. De kabels van de luidsprekers gaan dan van via de versterker de sub in, en via de sub weer naar de luidsprekers.

Alleen, deze sub heeft alleen maar speaker ingangen en geen uitgangen! Nu is mijn vraag, hoe moet ik het dan nu aansluiten :S?

Heel eenvoudig: de 1e luidsprekeruitgang van je versterker gebruik je voor de hoofdluidsprekers, de 2e voor de subwoofer. Dat is sowieso beter dan via de subwoofer; dat scheelt (voor de hoofdluidsprekers) in de kabellengte en twee contactovergangen. Eigenlijk wel goed van Klipsch dus, dat ze die luidsprekeruitgang niet op hun subwoofer zetten ;)

Als jouw versterker geen 2e paar luidsprekers aan kan, dan kan je de kabels naar de luidsprekers en de subwoofer ook in dezelfde uitgang stoppen. De kabel voor de subwoofer hoeft ook niet al te dik te zijn, daar loopt bijna geen stroom door.

Succes met het goed positioneren en afstellen van de subwoofer, want het is nog best een gedoe om dat goed te doen op het gehoor!

Met vriendelijke groet,

Jan

Bedankt voor je reactie! Mijn versterker heeft wel een twee uitgang, maar die is een kopie van de andere wat output betreft. Je hebt dan de optie om A en B tegelijk te laten spelen, maar je kunt beide uitgangen alleen tegelijk gebruiken als de impendatie van BEIDE luidsprekers 8ohm of hoger is. Nu is van mijn speaker de impedantie 6...dus dat verhaal gaat niet door waarschijnlijk :(

Als ik de speakers en de sub op dezelfde uitgang aansluit, parallel dus, is dat dan niet slecht voor de versterker? Wordt hij dan niet te warm of trekt ie niet teveel stroom? En hoe werkt dat wat de frequenties betreft, pakt ie gewoon vanzelf alleen wat ie nodig heeft en doet ie met de rest niks?

De high level ingangen van een actieve sub zijn meestal hoog-ohmig (enkele kilo ohms) en hebben dus nauwelijks invloed op de versterkerbelasting mits parallel aan de hoofd speakers geschakeld. Er wordt alleen wat signaal afgetapt wat gefilterd en opnieuw versterkt wordt door de sub.

Vind wel dat de handleiding van de Klipsch erg onduidelijk is op dit punt.

Met andere woorden ik kan zowel de luidsprekers als de sub aan dezelfde uitgang hangen zonder de boel te slopen, ondanks dat mijn luidsprekers 6ohm impedantie hebben?

Ja, want de totale impedantie die je versterker 'ziet' (de totale belasting dus) is niet veel lager dan 6Ohm. De sub heeft dus bijna geen invloed op de totale impedantie...