Jump to content

Luidspreker specs begrijpen

diedjee
 Share

Recommended Posts

Als simpele muziek liefhebber/beluisteraar heb ik onlangs een instapmodel van NAD gekocht, te weten; C720BEE stereo receiver.

Nu ben ik opzoek naar nieuwe luidsprekers. De keuze is behoorlijk, dus probeer online al het e.e.a. uit te filteren voordat ik de winkels binnen stap om te luisteren...

Enkel heb ik gauw gemerkt dat ik niet altijd veel wijzer word uit de specificaties. Zo zie ik specs van goedkopere luidsprekers die veel indrukwekkender lijken dan die van duurdere merken, toch wanneer ik ze beluisterd heb, kan ik er toch weer geweldig ver naast zitten...

bijv.;

Hoe herken ik of mijn receiver de type speakers uberhaubt aankunnen (bijv. bi-wiring) Mijn geluids voorkeur nijgt ook naar vol en rond. enz. enz.

Zijn er misschien wat tips en trics die jullie me kunnen vertellen waardoor ik me online alvast kan voororienteren?

Alvast bedankt!

GreetZ

diedjee!

Opgegeven specs van luidsprekers zeggen doorgaans heel weinig.

Je receiver kan een vermogen geven van 2x50 watt aan 8 Ohm speakers, dat zal zo'n 75 watt aan 4 Ohm speakers zijn, NAD kennende.

Waar ik op zou letten met het kopen van speakers is dat deze zo'n beetje een opgegeven vermogen van 20-100 watt aankunnen.

Speakers die vanaf 50 tot bijvoorbeeld 300 watt opgegeven kunnen verdragen zullen het jouw receiver wat moeilijker maken. Ze zullen het zeker gewoon doen, maar de receiver zal dan stevig door moeten werken om ze aan de gang te houden, en dat is meestal niet bevordelijk voor het weergeven van mooi, warm geluid.

De Ohmwaarde hoef je helemaal niet zo op te letten, speakers met een lagere waarde dan 4 Ohm komen zelden voor, en zeker niet in de klasse die je aan zo'n receiver hangt.

Online orienteren vind ik niet echt het idee. Je kunt een beetje zien welke speakers je een leuk uiterlijk vind hebben, maar van de klank, in combinatie met jouw receiver is heel slecht, zo niet helemaal niet online te bepalen.

Dat zou je alleen grofweg uit kunnen vinden door gebruikerservaringen te lezen.

Bij NAD denk ik een beetje in de richting van Tannoy, B&W en Energy, maar of jij dat prettig vind klinken :confused: Dat kan alleen jij maar bepalen natuurlijk.

Mvg. Miracle.

Waar ik op zou letten met het kopen van speakers is dat deze zo'n beetje een opgegeven vermogen van 20-100 watt aankunnen.

Speakers die vanaf 50 tot bijvoorbeeld 300 watt opgegeven kunnen verdragen zullen het jouw receiver wat moeilijker maken. Ze zullen het zeker gewoon doen, maar de receiver zal dan stevig door moeten werken om ze aan de gang te houden, en dat is meestal niet bevordelijk voor het weergeven van mooi, warm geluid.

Hoe kom je daar bij? Het opgegeven vermogen van een speaker geeft enkel aan wat het vermogen is dat de speaker zonder problemen (continu) aankan. Het zegt NIETS over het vermogen dat hij vraagt van je versterker. De impedantie, in combinatie met de fase, is veel meer van belang. Dat geeft immers de belasting voor je versterker aan...

Het is inderdaad wel zo dat de impedantie van de meeste speakers niet zo heel laag is (3 a 4 Ohm minimaal), en tegenwoordig is ook het rendement van de meeste speakers wel vrij hoog. Dat betekent dat de meeste speakers niet zo'n zware belasting zullen vormen, tenzij je het volume echt keihard wilt hebben... 50W aan 8Ohm is dan ook meestal meer dan genoeg...

Ik denk dat je de luidsprekers ook niet op specificatie moet uitzoeken maar met je oren (en ogen). Wat goed klinkt op jouw versterker is goed. Maak je niet druk als de luidspreker daarbij minder Watts aan kan dan jouw versterker kan leveren, voordat het mis gaat hebben je oren het al lang opgegeven, klinkt de luidspreker vervormd met luide muziek; zet dan de versterker iets zachter.

Hoe kom je daar bij? Het opgegeven vermogen van een speaker geeft enkel aan wat het vermogen is dat de speaker zonder problemen (continu) aankan. Het zegt NIETS over het vermogen dat hij vraagt van je versterker. De impedantie, in combinatie met de fase, is veel meer van belang. Dat geeft immers de belasting voor je versterker aan...

ga jij dan maar een versterker van 20 watt aan een speaker knopen waarvoor de fabrikant opgeeft dat deze geschikt is voor versterkers van 50-300 watt. ;)

Dat gaat echt niet klinken, omdat die speaker gewoon een te zware belasting vormt voor die versterker.

Als je het een beetje in het midden houd van wat de fabrikant opgeeft zit je meestal wel goed. Ga je er ver boven zitten zal het niet goed gaan, maar als je er onder, of op het minimum gaat zitten word het ook niks.

Het is inderdaad wel zo dat de impedantie van de meeste speakers niet zo heel laag is (3 a 4 Ohm minimaal), en tegenwoordig is ook het rendement van de meeste speakers wel vrij hoog. Dat betekent dat de meeste speakers niet zo'n zware belasting zullen vormen, tenzij je het volume echt keihard wilt hebben... 50W aan 8Ohm is dan ook meestal meer dan genoeg...

Voor de meeste speakers wel, maar ga nu geen B&W 801D's proberen aan te sturen met zo'n amp. Ondanks dat B&W opgeeft dat de 801 al vanaf 50 watt aan te sturen is zou ik toch aanraden voor dat soort speakers wat meer power te gebruiken.

Mvg. Miracle.

Veel specs wat betreft min. vermogen en rendement moet je vraagtekens bij zetten , men wil dat een groot publiek de speakers kan kopen dus ook de mensen met een kleine versterker, vaak is men veel te rooskleurig .

Zelf proberen is het best of je moet gewoon min. 2 maal 200 watt ML of krell hebben zoals ik zelf :D , dan heb je altijd genoeg :P

ga jij dan maar een versterker van 20 watt aan een speaker knopen waarvoor de fabrikant opgeeft dat deze geschikt is voor versterkers van 50-300 watt. ;)

Dat gaat echt niet klinken, omdat die speaker gewoon een te zware belasting vormt voor die versterker.

Als je het een beetje in het midden houd van wat de fabrikant opgeeft zit je meestal wel goed. Ga je er ver boven zitten zal het niet goed gaan, maar als je er onder, of op het minimum gaat zitten word het ook niks.

En waar zou dat dan aan liggen, dat die speaker een te zware belasting vormt? Juist: aan de impedantie, de fase en het rendement van de speaker...

Overigens maakt het niks uit dat een versterker meer vermogen heeft dan de speakerfabrikant opgeeft. Je kunt de speakers wel opblazen met zo'n versterker, maar dat gaat met een te zwakke versterker nog veel makkelijker...

Voor de meeste speakers wel, maar ga nu geen B&W 801D's proberen aan te sturen met zo'n amp. Ondanks dat B&W opgeeft dat de 801 al vanaf 50 watt aan te sturen is zou ik toch aanraden voor dat soort speakers wat meer power te gebruiken.

Mvg. Miracle.

Ik heb het niet over een specifieke speaker. Ik heb het over speakers in het algemeen. Uitzonderingen zijn er altijd...

Guest tubejack
Als simpele muziek liefhebber/beluisteraar heb ik onlangs een instapmodel van NAD gekocht, te weten; C720BEE stereo receiver.

diedjee!

Koop gewoon simpele speakers van ongeveer hetzelfde bedrag van je receiver.

B.v. iets van Warfedale de Diamond 9.1 hebben een onovertroffen prijs/kwaliteits

verhouding en zijn extreem mooi afgewerkt. Ik snap niet hoe ze het kunnen doen

voor zo weinig geld. En Biwrirren kan ook via 4 zeer fraaie terminals.

Groet,

Jack

P.s. ik ken iemand die zijn B&W 805 nautilus daarvoor heeft weggedaan! B)

Nog meer tests en specs.

http://www.soundstageav.com/avreviews_speakers.html

Is de grote soundstage vd avalon te halen uit de testresultaten , nee, J atkinson haalt het er niet uit.

Mijns inziens een combinatie van een bepaald soort hoog condensator en afstemming(evt hoogte scheidingsfreq)

http://stereophile.com/floorloudspeakers/708ava/index4.html

Hey allen!

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties ofcourse!

Ben inmiddels ook eens wezen kijken wat er zoal op de tweedehandsmarkt te vinden is.

De Energy speakers waar Miracle over sprak, is dit dezelfde als Acoustic Energy?

Hoe zijn de ervaringen van bijv. Dali, Elac of Kef speakers? Deze zijn prijstechnisch namelijk best intressant.

Maakt het overigens nog uit of de bass-uitgang aan de voor of achterzijde zit? Voorkeur heeft namelijk de voorkant i.v.m. mogelijkheden van het plaatsen in de kamer (4x8mtr). Ze moeten namelijk redelijk dicht tegen de muur komen...

Wederom thanks!

diedjee

Guest tubejack
Maakt het overigens nog uit of de bass-uitgang aan de voor of achterzijde zit? Voorkeur heeft namelijk de voorkant i.v.m. mogelijkheden van het plaatsen in de kamer (4x8mtr). Ze moeten namelijk redelijk dicht tegen de muur komen...

Als ze dicht tegen de muur moeten, dan zou ik een weergevers kiezen met een poort van

voren. Met een poort op de achterkant loop je het risico op een boembas.

Als je niet te grote boxen wilt luister in ieder geval naar deze kleintjes

Het zal je verbazen, mij in ieder geval w

(...) Met een poort op de achterkant loop je het risico op een boembas.(...)

Beste Jack,

Hoezo?

Lage frequenties hebben toch geen richteffect, a.g.v. de grote (d.i. meterslange) golflengte?

Voordeel van poort a.d. achterzijde is toch juist de grotere akoestische filtering / verstrooiing / terugkaatsing van hogere frequenties die mogelijk uit de kast "lekken" via de pijp?

"Boembas" wordt toch vooral veroorzaakt door vertraagde resonantie / na-ijling? Door een te slappe (d.w.z. houten) kast en/of te weinig paneeldemping?

Guest tubejack

(...) Met een poort op de achterkant loop je het risico op een boembas.(...)

Hoezo?

Lage frequenties hebben toch geen richteffect, a.g.v. de grote (d.i. meterslange) golflengte?

Ja dat is zo, echter m.i. heeft een poort van achter ruimte nodig om te kunnen ademen en

de topic starter wil juist zijn weergevers dicht tegen de muur zetten. Iets dat ik zowiezo niet

niet zou doen ongeacht de kant van de poort.

Misschien is het een goed idee dat de topic starter een gaat kijken naar gesloten speakersystemen, zouden overigens veel meer mensen moeten doen B)

Guest tubejack
Misschien is het een goed idee dat de topic starter een gaat kijken naar gesloten speakersystemen, zouden overigens veel meer mensen moeten doen B)

:) Maar zijn die er nog?