Jitze Posted 6 augustus 2008 Report Share Posted 6 augustus 2008 Het impedantieverloop lijkt me ook zeer belangrijk............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 augustus 2008 Report Share Posted 6 augustus 2008 Tuurlijk het gaat over spec' s begrijpen. Kunnen we voor de topic-starten gewoon niet een paar hints geven van betaalbare weergevers Met die gedachte is het wellicht handig om een idee te hebben over het budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 augustus 2008 Report Share Posted 7 augustus 2008 Misschien is het een goed idee dat de topic starter een gaat kijken naar gesloten speakersystemen, zouden overigens veel meer mensen moeten doen Maar zijn die er nog? Zeker....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
diedjee Posted 7 augustus 2008 Author Report Share Posted 7 augustus 2008 Misschien is het een goed idee dat de topic starter een gaat kijken naar gesloten speakersystemen, zouden overigens veel meer mensen moeten doen Maar zijn die er nog? Zeker....... Naar welke merken en types zou ik volgens jou dan het beste kunnen kijken? Tuurlijk het gaat over spec' s begrijpen. Kunnen we voor de topic-starten gewoon niet een paar hints geven van betaalbare weergevers Met die gedachte is het wellicht handig om een idee te hebben over het budget. Wanneer het om nieuwe speakers gaat is de richtlijn; Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 augustus 2008 Report Share Posted 7 augustus 2008 AudioLab maakt een aantal gesloten systemen, de Klipsch Heresy, maar dit zijn wel speakers die zelfs voor het maximum dat je uit zou willen geven tweedehands niet gauw te vinden zijn. Wat oudere B&W's, en bijvoorbeeld de KEF Calinda en mogelijk nog wat modellen van deze fabrikant, zullen zeker te vinden zijn binnen jouw budget. Overigens zullen er veel meer zijn........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 7 augustus 2008 Report Share Posted 7 augustus 2008 Hoi allemaal, Er is denk ik voor diedjee maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 augustus 2008 Report Share Posted 7 augustus 2008 Het impedantieverloop lijkt me ook zeer belangrijk............ Helaas wordt dat vaak niet opgegeven. En wanneer het al wordt opgegeven klopt het vaak niet. Bij m'n B&W DM 2a's zat indertijd een uitgebreid meetverslag (zelfs met blokgolven ) en een frequentiekarakteristiek van specifiek mijn speakers. Het leek allemaal perfect, Toch klinken moderne luidsprekers met veel slechtere specs vaak veel beter. Daarom vind ik dat het enige getal waar je iets mee kunt het rendement is. Maar ook dit wordt niet altijd juist weergegeven. Boeven zijn het.... die speakerbouwers.. Gelukkig kun je wel zelf HOREN wat je koopt. En dat lijkt me het enige wat telt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 augustus 2008 Report Share Posted 8 augustus 2008 Bij dit laatste sluit ik me volledig aan, ondanks allerlei onderlinge verschillen heb ik een duidelijke voorkeur voor oudere speakers, in het algemeen klinken dezen inderdaad aanmerkelijk beter dan hetgeen men tegenwoordig produceert. Dit lijkt een doorgaand proces, bij sommige fabrikanten kun je zelfs over vrij korte perioden - zo'n vijf jaar bijvoorbeeld - dit verschijnsel waarnemen, bij Klipsch bijvoorbeeld is het opvallend dat de KLF 20 en 30 beduidend beter presteren dan de opvolgers de RF 5 en 7, terwijl de nieuwe lijn waar RF 63 en 83 deze plaats innemen alweer een achteruitgang laat zien of liever horen............... Was de overgang van de KLF serie naar de eerste RF's vooral merkbaar in het verlies van detail in hoog en midden, terwijl ook het laag minder los en open wordt, de laatste serie voegt hier vooral problemen in het laag toe, te wijten aan het steeds kleiner worden van de laag units, respectievelijk 12 - 10 - 8 inch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 8 augustus 2008 Report Share Posted 8 augustus 2008 Bij dit laatste sluit ik me volledig aan, ondanks allerlei onderlinge verschillen heb ik een duidelijke voorkeur voor oudere speakers, in het algemeen klinken dezen inderdaad aanmerkelijk beter dan hetgeen men tegenwoordig produceert.Dit lijkt een doorgaand proces, bij sommige fabrikanten kun je zelfs over vrij korte perioden - zo'n vijf jaar bijvoorbeeld - dit verschijnsel waarnemen, bij Klipsch bijvoorbeeld is het opvallend dat de KLF 20 en 30 beduidend beter presteren dan de opvolgers de RF 5 en 7, terwijl de nieuwe lijn waar RF 63 en 83 deze plaats innemen alweer een achteruitgang laat zien of liever horen............... Was de overgang van de KLF serie naar de eerste RF's vooral merkbaar in het verlies van detail in hoog en midden, terwijl ook het laag minder los en open wordt, de laatste serie voegt hier vooral problemen in het laag toe, te wijten aan het steeds kleiner worden van de laag units, respectievelijk 12 - 10 - 8 inch. Misschien moeten de fabrikanten maar weer gewoon papieren conussen gaan toepassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 8 augustus 2008 Report Share Posted 8 augustus 2008 Misschien moeten de fabrikanten maar weer gewoon papieren conussen gaan toepassen. Volgens mij zit het em niet in het materiaal. KEF bijvoorbeeld heeft destijds fantastische luidsprekers gemaakt die ( misschien wel niet met de moderne accuraatheid ) een ongelooflijk beeld neerzetten. En daar kwam geen papier aan te pas. B&W juist hetzelfde. Aan de andere zijde zijn er vandaag wel wat merken die met papieren conussen fantastische resultaten neerzetten. Ik heb zo het idee dat de klankkleur bepaald wordt door de doelgroep die momenteel het meest in de winkel staat. En eerlijk gezegd, ik ben ook zo'n doelgroep uit het verleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 augustus 2008 Report Share Posted 8 augustus 2008 Bij m'n B&W DM 2a's zat indertijd een uitgebreid meetverslag (zelfs met blokgolven ) en een frequentiekarakteristiek van specifiek mijn speakers. Het leek allemaal perfect, Toch klinken moderne luidsprekers met veel slechtere specs vaak veel beter. Best grappig dat wij twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 augustus 2008 Report Share Posted 8 augustus 2008 Beste Hans, Nee, er werden geen blokgolven gepresenteerd bij de DM2A's, maar "tone bursts". (Zie http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakermodel/DM2A.pdf , m.n. onderaan op de laatste pagina.) Overigens raken de ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 augustus 2008 Report Share Posted 8 augustus 2008 (...) Wel is het zo dat de DM2A nogal eens verschillend konden klinken, ik heb twee setjes gehad van verschillende jaargangen(ik meen uit 1974 en 1978), en de jongste van die twee klonk aanmerkelijk beter dan de oudere. Beste Ruud, Was de eerste versie die jij bezat ook wel type DM2A? Of was dat de originele DM2? Want het "A"-type (van "Adjustable", met in drie standen regelbaar treble-rendement) kwam wat later uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
diedjee Posted 9 augustus 2008 Author Report Share Posted 9 augustus 2008 Hey allen, Inmiddels heb ik de keuze gemaakt en de luidsprekers vandaag gehaald en geplaatst, het betreft de B&W DM603 (2e hands). Voor mijn ongetrainde gehoor, klinkt dit prima! Nu weer even genieten van mijn muziek! GreetZ & thanks diedjee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 augustus 2008 Report Share Posted 10 augustus 2008 Hey allen, Inmiddels heb ik de keuze gemaakt en de luidsprekers vandaag gehaald en geplaatst, het betreft de B&W DM603 (2e hands). Voor mijn ongetrainde gehoor, klinkt dit prima! Nu weer even genieten van mijn muziek! GreetZ & thanks diedjee! Van harte gefeliciteerd met je aankoop Veel luisterplezier, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 augustus 2008 Report Share Posted 10 augustus 2008 (...) Wel is het zo dat de DM2A nogal eens verschillend konden klinken, ik heb twee setjes gehad van verschillende jaargangen(ik meen uit 1974 en 1978), en de jongste van die twee klonk aanmerkelijk beter dan de oudere. Beste Ruud, Was de eerste versie die jij bezat ook wel type DM2A? Of was dat de originele DM2? Want het "A"-type (van "Adjustable", met in drie standen regelbaar treble-rendement) kwam wat later uit. Beide waren regelbaar. Beste Ruud, Dat denken er wel m Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Maar Hans toch, jij had de B&W DM2A's toch totaal "gemodificeerd" net als jouw P(oen)P(oepers) en heel misschien heb je ook al iets aan de Infinity's gedaan ) als ze goed zouden zijn begin je daar toch niet eens aan?Welke speakers vind jij niet slecht en tevens goed genoeg om er niet aan te gaan "modificeren" Zijn die er voor jou wel? Die door jouw genoemde (en door velen aanbeden) kracht en dynamiek...dat overdreven aangezette boemerige ongedefinieerde laag is kenmerkend voor de huidige (wan)smaak van tegenwoordig, dat kun je toch niet hoger plaatsen dan het vloeiende definieerbare laag van de B&W DM2A??? Helaas kan ik de luidsprekers die ik graag zou willen niet betalen. Zoals de grotere Wilson audio en Avalon speakers. Ook weet ik dat er op de meeste luidsprekers wordt bezuinigd betreffende kastbouw en filtercomponenten. daar is vrij eenvoudig wat aan te doen. Een andere oplossing zou zijn, zelf speakers bouwen. Maar daar ontbreekt de tijd voor. In geval van eigenbouw zou het een dipool of gesloten kast worden (denk ik nu), maar een goed afgestemde basrefex of transmissionline zou ook kunnen. In ieder gaval wel met een hoger rendemend dan de DM2a's of de Omega's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Beste Ruud, In zijn bespreking in "Luister!" legde Jan Kool uit (1974?) dat de "A" stond voor "Adjustable": voor de mogelijkheid tot treble-regeling, dus. Dat was een verbeterde versie van de oorspronkelijke DM2. Of die oerversie hier ooit op de markt is geweest, weet ik niet: ik ben hem in elk geval nooit tegengekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 augustus 2008 Report Share Posted 14 augustus 2008 Kijk eens hier......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bart Hasselt Posted 22 augustus 2008 Report Share Posted 22 augustus 2008 kzou zeggen, kom hier eens luisteren naar een paar zelfbouwdingetjes. http://nl.netlog.com/RBX_Cruiserke/photo/p...24545551#photos heb ze zelf ooit vergeleken met een set oudere B&W 802 (gesloten versie), en die werden over de hele lijn nogal redelijk naar huis gespeeld. meer detail, meer dynamiek, meer bereik, strakker, ... de B&W's waren alleen mooier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 augustus 2008 Report Share Posted 22 augustus 2008 Ik zou ze niet in de hoek plaatsen, tenzij ze ondersteuning in het laag nodig hebben en ik zou dat cd rekje eraf halen (tenzij je extra gerammel bij de muziek wilt horen). Verder ziet het er wel serieus uit, al snap ik niet helemaal waarom je dit plaatst in dit draadje. Maar goed, dit soort huisvlijt kan niet genoeg getoond worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bart Hasselt Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 probleem is dat ik ze niet anders kan plaatsen. tis hier gewoon te klein. laag komt vooral in het hele laag ooit redelijk bruut door, maar gezien ik meestal film kijk met dit spul, is dat niet eens zo heel erg. ik heb ook nooit mijn toonregeling nodig bij deze dingen. waarom hier: omdat ik lichtjes kromme tenen krijg van dat spul van B&W, en dat er voor dat geld echt wel betere dingen te bouwen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Misschien (hoewel ik niet de illusie hen een top Nautilus te kunnen verbeteren), maar voor 1000 euro per spekaker kun je wel ver komen (mist je geen domme dingen doet, zoals niet matchende units bij elkaar vegen). Maar het kost wel veel tijd (tenminste als je het in je vrije uurtjes doet) en als je het een beetje goed wilt doen wordt je gereedschapkist ook een stuk zwaarder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bart Hasselt Posted 26 augustus 2008 Report Share Posted 26 augustus 2008 dat spul op de foto, kost ongeveer 500 euro per luidsprekerkast. heel juist weet ik het niet, die dingen zijn ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts