Jump to content

Interlink, luidsprekerkabel voor Thiel, Marantz, Sony

presto
 Share

Recommended Posts

Mijn setup bestaat uit Thiel CS 2.3 luidsprekers, Marantz SR14 receiver en mijn oude trouwe Sony CDP-X555ES cd-speler.

Ik ben tevreden, maar ik denk dat het beter kan en misschien wel moet. Ik gebruik nu een Nordost Blue Heaven interlink tussen Marantz en Sony, en Linn luidsprekerkabel (van die grijze met uiteenliggende polen) naar de Thiels. Ik mis wat diepte in de soundstage (if you catch my drift ..), en iets meer natuurlijkheid of warmte zou ook prettig zijn.

Ik heb het idee dat de Blue Heaven toch niet de goede keuze was. De luidsprekerkabel is na zoveel jaren (even oud als de Sony, 1991!) wel aan vervanging en upgrading toe, maar ik zou graag in 1 keer de goede keuze maken.

Advies wordt dus op prijs gesteld, het liefst van 'ervaringsdeskundigen' ....

Hoi presto,

Dat je aan de Nordost Blue Heaven twijfeld of dat een goede keuze is geweest kan ik heel goed begrijpen. Ik ben geen Nordost fan, verre van dat zelfs. Ik vind het laag van de Nordost Blue Heaven ronduit slecht en het hoog dof, ongedetailleerd en korrelig.

Tussen een Sony en een Marantz, in de zelfde prijsklasse als de Nordost Blue Heaven denk ik eerder aan een LAT International, Chord, vd. Hul of Kimber. Die zullen de boel al wel wat op kunnen frissen.

De Linn speakerkabel ken ik niet, maar kan me zo voorstellen dat die kabel best wat wollig zal klinken. Ik vind alles van Linn vrij wollig dus dat zal met hun kabels niet veel anders zijn denk ik. Correct me if I'm wrong. ;)

Wat ik een heel mooie, redelijk betaalbare speakerkabel vind, is de Lua Blue Reference. Kost zo'n €30,- de meter of zo'n €250,- voor een afgemonteerd 3 meter paar.

Ook heel mooi, €25,- de meter: Oehlbach Reference, en als het niet te veel mag kosten, Oehlbach Silverstream voor €10,- is ook zeker niet verkeerd.

Mag het ietsje meer kosten vind ik de Kimber 8 TC voor zo'n €50,- de meter een erg mooie kabel.

Mvg.

Miracle.

Ik zou een upgrade niet in kabels zoeken, tenzij het zo'n kabel is met een ingebouwd filter, die moeten (om een voormalig forumlid te quoten) 'meteen de kliko in'... De meeste winst kun je halen met andere speakers.

Maar ik heb wel een vraagje: als je die kabel al hebt vanaf 1991, waarom is ie dan nu ineens niet goed meer? Zo'n ding veroudert toch niet zo snel?

Niet helemaal mee eens , interlinks vind ik al snel okay.

Maar de luidsprekerkabels van http://transparentcable.com/products/audio...m_spkcable.html

geven meer bascontrole is mijn ervaring , ook de goedkope series , wat betreft de kliko :D : wat transparent aangaat zit in mijn speakerkabel niks in de signaal weg , maar is er een netwerk parallel.

Belangrijkste upgrade na speakers ....... topplaten speler met dito element daar kan geen 10 of 20 K cd speler tegenop

geven meer bascontrole is mijn ervaring , ook de goedkope series , wat betreft de kliko :D : wat transparent aangaat zit in mijn speakerkabel niks in de signaal weg , maar is er een netwerk parallel.

Wat maakt het nou uit of het parallel of in serie zit? Het heeft invloed op het signaal, en in geval van speakerkabels heeft het ook nog eens invloed op het wisselfilter in de speakers. Dat zou jij als speakerbouwer toch moeten weten? Een kabel moet gewoon signaal doorgeven, verder niks. Niet filteren, niks erbij bedenken, niks...

Ik zou een upgrade niet in kabels zoeken, tenzij het zo'n kabel is met een ingebouwd filter, die moeten (om een voormalig forumlid te quoten) 'meteen de kliko in'... De meeste winst kun je halen met andere speakers.
De Thiels die hij heeft zijn al niet verkeerd hoor, imo het beste wat hij in de installatie heeft. :P

En zo'n kabel met "filter" zoals jij dat noemt filterd echt niets uit het geluid hoor. Het maakt de boel alleen minder breedbandig, waardoor het minder gevoelig word voor storingen.

Maar ik heb wel een vraagje: als je die kabel al hebt vanaf 1991, waarom is ie dan nu ineens niet goed meer? Zo'n ding veroudert toch niet zo snel?

Een kabel verouderd idd niet zo snel, maar een kabel van 1991 is pas 17 jaar oud h

Je zou het wel denken , bij mit modellen zat er inderdaad een dikke kernspoel in , daar ben ik niet van gecharmeerd .

Hoe het is, is het , misschien kun jij me als elektro technicus er meer over vertellen ? :D

Het is gebaseerd op het laagdoorlaat principe .

De mensen die er geld voor neertellen zijn echt niet allemaal mesjogge hoor :) , tenminste zo denk ik erover

Bedankt voor de reacties tot zover. Wat antwoorden, verduidelijking van mijn kant.

De Linn kabels zijn overblijfsel van mijn vorige fase, waarin de Sony cd-speler het samen deed met Linn Nexus speakers en een Sony 770ES versterker. Het licht agressieve van de versterker doorbrak aardig het wat doffe van de Linn speakers!

De Linn speakers heb ik nog, ze zijn nu de achterluidsprekers in mijn surround set-up. Vandaar ook de Marantz SR14, ik wilde destijds wel de stap naar surround maken, maar er qua stereo beleving niet op achteruit gaan. En dat is wel degelijk gelukt, zeker met de fantastische Thiels.

De luidsprekerkabels bleven omdat ik (alweer) een plaatsing van speakers en receiver heb waarbij voor een speaker ca. 5 meter kabel nodig is. Dus hield ik maar even wat ik had.

Alleen denk ik dat ik nu simpelweg toch een verbetering kan bewerkstelligen, maar dan met echt goed passende kabels, passend qua karakter dan. Ik ben totaal niet technisch, maar ik kan me voorstellen dat de ene speaker wat anders nodig heeft dan de andere ..

De Thiels die hij heeft zijn al niet verkeerd hoor, imo het beste wat hij in de installatie heeft. :P

En zo'n kabel met "filter" zoals jij dat noemt filterd echt niets uit het geluid hoor. Het maakt de boel alleen minder breedbandig, waardoor het minder gevoelig word voor storingen.

Dat kun je niet zomaar zeggen, lijkt me. Je zal daarvoor eerst de kantelfrequentie van zo'n filter moeten berekenen. Of eventueel de overdracht meten...

Ik heb overigens nergens gezegd dat zijn Thiels slecht zijn. Ik heb alleen gezegd dat er in het algemeen de meeste winst te behalen valt door van speakers te wisselen. Als je al goeie speakers hebt, valt er dus niet meer zoveel te verbeteren, want de rest van z'n set lijkt me ook niet slecht...

Een kabel verouderd idd niet zo snel, maar een kabel van 1991 is pas 17 jaar oud h

............met echt goed passende kabels, passend qua karakter dan.

...........ik kan me voorstellen dat de ene speaker wat anders nodig heeft dan de andere ..

Ik kan me op geen enkele wijze voorstellen dat verschillende speakers, verschillende kabels nodig zouden hebben, een kabel is een geleider, als het goed is heeft deze geen enkele invloed op het karakter van het geluid.

Dat er wel verschillen waar te nemen zijn tussen kabels betekent alleen maar dat er vreselijk veel mis is...... :huh:

Mijn persoonlijke mening? Een definitieve mismatch tussen de Marantz en de Thiels. Jouw Thiels hebben echt een bonkige versterker nodig. De SR14 klinkt mat met weinig diepte. De ZoNie klinkt ook plat. De kabels die je nu gebruikt maken dan niks uit. Met betere apparatuur zou je veel meer winnen.

De Thiels zou ik zeker houden want die dingen maken echt muziek als er de juiste versterker voor staat.

Ik kan de opmerking van Henrie wel begrijpen. Andere speakers op de set zou idd een oplossing kunnen zijn, alleen dat je dan de beste component uit de set verwijdert. Dat is m.i. het paard achter de wagen spannen.

Ik denk niet dat je deze set met een stel andere draden wel op de rit krijgt.

Ik kan de opmerking van Henrie wel begrijpen. Andere speakers op de set zou idd een oplossing kunnen zijn, alleen dat je dan de beste component uit de set verwijdert. Dat is m.i. het paard achter de wagen spannen.

Als de speakers het beste onderdeel van z'n set zijn, hoeft ie die natuurlijk niet te vervangen. Dat moet hij sowieso helemaal zelf weten. Ik heb allen willen aangeven dat het vervangen van de speakerkabels niet zo veel zin gaat hebben. Of het moet een kabel met filter zijn, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Een versterker vervangen kan ook nuttig zijn, en gezien de leeftijd geldt dat wellicht ook voor de cd-speler...

Je zou ook voor hetzelfde geld je Marantz kunnen laten upgraden/tweaken of hoe ze dat ook noemen (re-design?). Dan kunnen je oude kabels blijven liggen.

Ik denk dat de zwakste schakel in de Marantz zit; hierbij evt. enige condensatoren laten vervangen, diodes, etc. en je bereikt je oorspronkelijke doel: meer diepte, natuurlijkheid, etc. onafhankelijk van de gebruikte kabels. Wat men bij zo'n upgrade met name doet is de voedingsspanning stabieler maken voor alle frequenties.

Er zijn vele bedrijfjes volgens mij die dit uitvoeren.

Ikzelf speel ook met de Thiel 2.3 en kan wat Sodejuu schrijft onderschrijven: zet er een zware eindversterker voor en kijk dan wat er uit de Thiels kan komen. Ikzelf kon mijn "oude" Arcam geintegreerde versterker ook als voorversterker gebruiken en heb toen eerst een zware eindversterker gekocht. Zo kon ik de set "in de tijd" opbouwen tot iets moois ;):D .

Ik heb MIT MH750 als luidsprekersnoer gehad, maar achteraf deed die meer kwaad dan goed. Ik heb nu de LS01 van W&M audio, een pure koperkabel, en die bevalt mij heel goed. En ook nog een low-budget kabel!

Je zou ook voor hetzelfde geld je Marantz kunnen laten upgraden/tweaken of hoe ze dat ook noemen (re-design?). (...)

Wat men bij zo'n upgrade met name doet is de voedingsspanning stabieler maken voor alle frequenties.

Denk je dat Marantz zelf geen goede voedingen kan maken? Zeker bij zo'n topmodel als deze zal dat wel goed zitten... Dat 're-designen' zou ik echt nooit doen. Daarmee geef je impliciet aan dat het apparaat niet goed is. En waarom zou je dan niet gewoon iets anders kopen, dat wel goed is?

Redesignen vind ik maar halfslachtig. Als je als fabrikant een auto hebt gebouwd die snel blijkt uit te breken (overstuur), dan ga je toch ook niet slechte voorbanden monteren om zodoende de voorwielen minder grip geven, om daarmee het overstuur op te heffen? Dat is symptoombestrijding... Zo komt dat redesignen ook op mij over. Het klinkt niet, dus laten we wat andere componenten toepassen, dan moet het wel goed komen. Waarschijnlijker is dat er dan in het design zelf iets fout zit, niet in de componenten...

Jazeker kan Marantz dat Henrie, ze zijn er tamelijk goed in.

Alleen doen ze dat vaak alleen in de duurste modellen.

Betere of grotere voedingselco's, over alle elco's een goede kleine goede C plaatsen: met deze tamelijk goedkope ingrepen kun je de stroomlevering verbeteren, en dus m.i. de koppeling met de lastige(?) Thiels.

In mijn PM80-mkII zaten er zelfs overbodige keramische FTZ-ingangs

Je zou ook voor hetzelfde geld je Marantz kunnen laten upgraden/tweaken of hoe ze dat ook noemen (re-design?). (...)

Wat men bij zo'n upgrade met name doet is de voedingsspanning stabieler maken voor alle frequenties.

Denk je dat Marantz zelf geen goede voedingen kan maken? Zeker bij zo'n topmodel als deze zal dat wel goed zitten... Dat 're-designen' zou ik echt nooit doen. Daarmee geef je impliciet aan dat het apparaat niet goed is. En waarom zou je dan niet gewoon iets anders kopen, dat wel goed is?

Redesignen vind ik maar halfslachtig. Als je als fabrikant een auto hebt gebouwd die snel blijkt uit te breken (overstuur), dan ga je toch ook niet slechte voorbanden monteren om zodoende de voorwielen minder grip geven, om daarmee het overstuur op te heffen? Dat is symptoombestrijding... Zo komt dat redesignen ook op mij over. Het klinkt niet, dus laten we wat andere componenten toepassen, dan moet het wel goed komen. Waarschijnlijker is dat er dan in het design zelf iets fout zit, niet in de componenten...

Bijna goed henrie.

Re-design is meer het opnieuw na kijken van het ontwerp en daar verbeteren wat daar slecht is.

je bent dan niet met symptoombestrijding bezig maar met opwaarderen van slecht gekozen (meestal uit economisch oogpunt) materialen.

Groetjes George.

Bijna goed henrie.

Re-design is meer het opnieuw na kijken van het ontwerp en daar verbeteren wat daar slecht is.

je bent dan niet met symptoombestrijding bezig maar met opwaarderen van slecht gekozen (meestal uit economisch oogpunt) materialen.

Groetjes George.

Het blijft lapwerk... :rolleyes:;)

Tot nu toe ben ik het eens met de analyse: de Thiels en de CD-spelert behouden en iets aan de versterking doen. De topic-starter zou kunnen overwegen om een betere eindbak toe te voegen aan zijn set, zoals al gesuggereerd werd door ReneN.

Ook ben ik het eens met The-Ark dat er winst te behalen is in het modificeren (re-design vind ik een nogal hoogdravende term) van de boel, maar mijn bescheiden mening is dat dat in dit geval niet voldoende zal zijn.

Succes!

Bijna goed henrie.

Groetjes George.

Het blijft lapwerk... :rolleyes:;)

Dat hoeft niet. Een ontwerp kan goed zijn, maar door gebruik van kosteneffectieve componenten kan de goede intentie van het ontwerp de nek omgedraaid worden.

Marantz heeft zich in de loop dder jaren geprofileerd als zijnde een serieuze audioconstructeur, al moet ik opmerken dat ik het idee heb dat sinds de samengang met Denon hier en daar nogal enkel geprofiteerd wordt van die goede naam en het eigenlijk helemaal niet (meer) zo'n puik spul is als dat ze voor doen komen. Ik merk dat Denon in het topsegment geplaatst wordt, terwijl Marantz daar net onder moet vallen. Alleen met de Prestige lijn (waar ook de SR14 onder valt) zouden ze wel in het topsegment willen zitten.

Wat mij verder opvalt is dat merken vaak vasthouden aan eenzelfde ontwerp door alle lijnen heen. Voor de goedkope series worden er dan wat dingetjes weggelaten en voor de top worrden dan quasi betere componenten gebruikt. En daar gaat het volgens mij mis en kom je op het vlak wat jij bedoeld, Henrie. Dan is het idd niet bepaald zinnig bezig zijn. Een ander, beter ontwerp af fabriek zou dan zinvoller zijn.

Om terug te komen bij de topicstarter. Bouw je set op vanuit de Thiel speakers. Vergeet de Marantz (en liefst ook die ZoNie). Hou de kabels voorlopig en ga op zoek naar een degelijke, onvoorwaardelijk stabiele versterker die geen moeite heeft met exotische impedanties (<2Ω) en een goeie dempingsfactor heeft. De Marantz als voorversterker gebruiken heeft m.i. ook weinig zin, omdat de klankkleur meestal in de voorversterker gecreeerd wordt. Die klankkleur bevalt je dus niet, gezien je oproep.

P.S.: Ik wil echt niet beweren dat Marantz bagger is. Verre van zelfs. Het is gewoon goed spul, maar soms matcht het dus niet met de erop aangesloten spullen. Dat geldt voor heel veel, zoniet alle merken.

Dat hoeft niet. Een ontwerp kan goed zijn, maar door gebruik van kosteneffectieve componenten kan de goede intentie van het ontwerp de nek omgedraaid worden.

Marantz heeft zich in de loop dder jaren geprofileerd als zijnde een serieuze audioconstructeur, al moet ik opmerken dat ik het idee heb dat sinds de samengang met Denon hier en daar nogal enkel geprofiteerd wordt van die goede naam en het eigenlijk helemaal niet (meer) zo'n puik spul is als dat ze voor doen komen. Ik merk dat Denon in het topsegment geplaatst wordt, terwijl Marantz daar net onder moet vallen. Alleen met de Prestige lijn (waar ook de SR14 onder valt) zouden ze wel in het topsegment willen zitten.

Wat mij verder opvalt is dat merken vaak vasthouden aan eenzelfde ontwerp door alle lijnen heen. Voor de goedkope series worden er dan wat dingetjes weggelaten en voor de top worrden dan quasi betere componenten gebruikt. En daar gaat het volgens mij mis en kom je op het vlak wat jij bedoeld, Henrie. Dan is het idd niet bepaald zinnig bezig zijn. Een ander, beter ontwerp af fabriek zou dan zinvoller zijn.

Precies, dat bedoel ik. Natuurlijk bestaan er slechte componenten, en als je die vervangt, dan levert dat wellicht wat winst op. Maar grote stappen kun je daar m.i. niet mee maken. Een beter ontwerp is dan inderdaad zinvoller...

Dat tweaken (ik vind 'redesignen' ook een veel te hoogdravende term) met audio komt op mij soms over als het tunen van auto's. Van een Honda Civic CRX kun je geen Porsche 911 maken, gewoon omdat het ontwerp zich daar niet voor leent. En toch zijn hele petjesdragende volksstammen die dat nog altijd proberen, door het ding te behangen met allerlei toeters en bellen. Zo zijn er hear volgens mij ook mensen die een apparaat naar een compleet andere klasse willen tillen door een paar condensatoren te vervangen. Dat gaat niet werken...

Je kan dan eens bij Aaron gaan kijken.

Zij bouwen mooie stabiele versterkers die weinig moeite met je thiel speakers hebben.

Na mijn Marantz sm80 was dat een behoorlijke verbetering.

veel meer controlle en rust.

Ook de plaatsing kwam dat ten goede.

maar of dat allen de schuld is van de Aaron dat durf ik niet te zeggen wand ik heb tegelijkertijd tijd de pm 80 ook ingeruild.

Groetjes George.