Cybrand Posted 3 augustus 2008 Report Share Posted 3 augustus 2008 Hallo allemaal, Dit is mijn eerste post op dit forum, ik hoop dat jullie mij behulpzaam willen zijn met het zoeken naar een goede nieuwe versterker Ik speel mijn muziek al meer dan 10 jaar af op mijn Celestion Ditton 2 boxen welke ik heb aangesloten op een versterker van Kenwood, een KA-3020. De cd-speler die ik hierbij gebruik is een Marantz CD-57. Nu heb ik mijn Celestion speaker kortgeleden vervangen door een paar B&W 684 speakers. Hierbij heb ik tevens een paar tweedehands kabels van Audioquest bij gekocht, de Audioquest Slade kabels. Ook heb ik een Logitech Duet squeezebox gekocht, omdat ik mijn mp3 verzameling en online stations wil afspelen vanaf mijn geluidsysteem. Ik zag geen kans om kabels te leggen vanaf mijn pc naar mijn versterker dus heb ik voor de Logitech Duet gekozen, en dat bevalt heel erg goed. Iets minder tevreden ben ik over het geluid van mijn set, en dan vooral wanneer ik cd's afspeel. Ik zal het geluid van de Logitech Duet hier niet aan de kaak stellen, mp3's en online stations zijn natuurlijk niet echt audio te noemen;) Wat me bij het afspelen van cd's (voornamelijk alternatieve electronica, ambient, house en rock) opvalt is dat wanneer ik house en techno draai de bas niet zo lekker stevig is als ik bij mijn Celestions gewend was. Het laag is er wel, maar is over het algemeen niet heel erg duidelijk aanwezig, het is niet lekker constant. Wat ik wel heb is dat bij bepaalde passages er een laag uit de boxen is wat even teveel van het goede is, alles trilt dan, maar de bassdrum blijft maar magertjes klinken. Nu is het zo dat ik van veel soorten muziek hou en niet alles klinkt slecht, zeker niet, het is voornamelijk de house en techno. Ik denk dat dit ook niet aan de boxen te wijten is, maar wel aan de versterker en misschien de cdspeler. Daarom ben ik op zoek naar een andere versterker, en zou daar eventueel een andere cdspeler bij willen. Een en ander ga ik dan eind dit jaar aanschaffen, want het is zomer, er we willen ook nog op vakantie haha. Ik ben heel benieuwd of jullie mij kunnen helpen met mijn zoektocht naar nieuwe apparatuur, en wil jullie alvast hartelijk danken voor jullie reacties en jullie tijd! Laat me dan tot slot nog even mijn budget noemen, dat is zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cybrand Posted 19 augustus 2008 Author Report Share Posted 19 augustus 2008 Hallo allemaal, Ik vind het echt jammer dat ik van niemand response heb gekregen op mijn vraag wat een goede versterker zou kunnen zijn voor mijn B&W 684 boxen in combinatie met mijn muzieksmaak. Welke voornamelijk dance en rock zijn. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer, maar zit te denken aan de Marantz PM 7001 ki, omdat ik toch ook al een fijne Marantz cd-speler heb. Nu weet ik dat het mijn eerste post is op dit forum, maar ik mag toch ook dan zeker wel een beroep doen op jullie kennis? Ik ben namelijk zeer benieuwd wat jullie voor een oplossing zouden voordragen;) Groeten, Sybrand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 19 augustus 2008 Report Share Posted 19 augustus 2008 Beste Sybrand misschien kan jij deze vraag beter op: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1294482 stellen Gegarandeerd dat je daar voldoende respons krijgt, ook is het niet onverstandig om de start van dat topic een door te lezen. Zelf ben ik geen grote hulp voor je want parate kennis van wat er allemaal aan versterkers en cdspelers op de markt is ontbeert mij volledig. Heb even opgezocht wat voor B&W kasten je wil kopen en daar kan je bijna van alles aan hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 augustus 2008 Report Share Posted 19 augustus 2008 Ik zou je graag verder helpen maar dit is niet mijn cup of tea. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snow Posted 19 augustus 2008 Report Share Posted 19 augustus 2008 Hallo Cybrand, Ik gebruik ook een squeezebox, heb al mijn CD Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 19 augustus 2008 Report Share Posted 19 augustus 2008 Het laag is er wel, maar is over het algemeen niet heel erg duidelijk aanwezig, het is niet lekker constant. Wat ik wel heb is dat bij bepaalde passages er een laag uit de boxen is wat even teveel van het goede is, alles trilt dan, Is het echt geen speakerprobleem ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 augustus 2008 Report Share Posted 19 augustus 2008 Heb even opgezocht wat voor B&W kasten je wil kopen en daar kan je bijna van alles aan hangen. Hoi Sybrand, Ik heb bovenstaand stukje van de Rev. ff gequote omdat het helaas niet waar is. De B&W's hebben een krachtige, STABIELE versterker nodig. Je kunt er idd vanalles aan hangen, maar dan wordt het niet snel goed. Vermogen is wel enigszins belangrijk, maar stabiel wil zeggen dat hij stroom moet kunnen leveren. Een zware Denon kan dat beter dan de Marantz die je zelf voorsteld. Voor €1000 zou ik in het 2de hands circuit gaan zoeken. Een cd-speler is snel gevonden. Desnoods speel je met een dvd-speler van een paar tientjes. Het verschil met een goeie dedicated cd-speler is er wel, maar dat is in principe niet echt gigantisch. Zo hoi je een aardig bedrag oiver voor een versterker die de B&W's wel goed aan kan sturen. Je vergelijkt de Celestions met de huidige B&W's. Dat vergelijk gaat helaas mank, omdat de klankkleur van de vroege jaren 80 speakers en de huidige totaal verschillend is. Nu klinkt het frisser en strakker, waardoor het lijkt dat er minder laag aanwezig is. De Dittons, die je had, in combi met de ouwe Kenwood, geeft een traag, zompig en rommelig laag. Dat ben je nu blijkbaar gewend, maar dat vind je niet meer in de huidige apparatuur. Als je dat wel wil, dan moet je weer retro apparatuur aan gaan schaffen. Een tip is dan een ouwe Bryston 3B eindversterker (dus geen 3NRB, 3B-ST of 3B-SST) met een leuke voorversterker. Die eindversterker geeft precies dat zompige trage overheersende laag en die bak heeft genoeg power en is meer dan stabiel genog om de B&W's aan te sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 19 augustus 2008 Report Share Posted 19 augustus 2008 Hallo allemaal, . Het laag is er wel, maar is over het algemeen niet heel erg duidelijk aanwezig, het is niet lekker constant. Wat ik wel heb is dat bij bepaalde passages er een laag uit de boxen is wat even teveel van het goede is, alles trilt dan, maar de bassdrum blijft maar magertjes klinken. Nu is het zo dat ik van veel soorten muziek hou en niet alles klinkt slecht, zeker niet, het is voornamelijk de house en techno. Ik denk dat dit ook niet aan de boxen te wijten is, maar wel aan de versterker en misschien de cdspeler. Vriendelijke groet, Sybrand Hoi het zou kunnen dat je enkele room modes aanstuurt die de bas op een bepaalde frequentie opslingert. Dan is het een probleem van akoestische aard, de plaatsing in de ruimte zo te zeggen. Nu ken ik niks van jouw speakers maar zou het kunnen dat de Celestion bvb een gesloten box is en de B&W een basreflex? En staat de bas reflex dan vooraan of achteraan? mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 augustus 2008 Report Share Posted 19 augustus 2008 Verder over je geluid van je set, ik ben niet zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cybrand Posted 19 augustus 2008 Author Report Share Posted 19 augustus 2008 Bedankt voor jullie reacties tot dusver:D Ik heb de B&W 684 inmiddels al een paar weken spelen en ben er redelijk tevreden over, veel soorten muziek klinkt gewoon goed, alleen dat ene tikje laag extra mis ik. Nu gebruik ik een oude Kenwood versterker, en ben benieuwd welke versterker me dat kan geven. Ik heb namelijk het idee dat een iets zwaardere versterker alles wel wat beter zal doen gaan klinken. Maar zoals terecht hier is opgemerkt, de boxen bepalen voor het grootste gedeelte het geluid. Reden om voor de B&W's te kiezen, die vond ik met de meeste muziek toch het mooiste, zeg maar allround, klinken. Groet, Sybrand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snow Posted 19 augustus 2008 Report Share Posted 19 augustus 2008 Verder over je geluid van je set, ik ben niet zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Hoi Sybrand, Alles is natuurlijk smaak. Je moet niet een te lichte versterker kopen maar dat is ook weer relatief. Een versterker die onder alle omstandigheden zijn vermogen blijft behouden en niet raar gaat doen, dan is 40 watt per kanaal ook goed. Ik krijg het idee dat je wat merken wil horen. Vincent SV232 komt nu net uit zit zo rond de 1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cybrand Posted 20 augustus 2008 Author Report Share Posted 20 augustus 2008 Hoi Sybrand, Alles is natuurlijk smaak. Je moet niet een te lichte versterker kopen maar dat is ook weer relatief. Een versterker die onder alle omstandigheden zijn vermogen blijft behouden en niet raar gaat doen, dan is 40 watt per kanaal ook goed. Ik krijg het idee dat je wat merken wil horen. Vincent SV232 komt nu net uit zit zo rond de 1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Verder over je geluid van je set, ik ben niet zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snow Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Verder over je geluid van je set, ik ben niet zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Prima joh, plezier ermee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Prima joh, plezier ermee. Haha... Vervelend he... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Prima joh, plezier ermee. Haha... Vervelend he... Net zo vervelend als jij is m'n voorlopige inschatting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Sony maakt ook hele goeie versterkers Toch klopt het wel (denk ik) dat de inverstering in betere luidsprekers de grootste winst oplevert tov investeren andere componenten (zolang een en ander natuurlijk niet te extreem afwijkend gedrag gaat vertonen, zoals impedanties onder 2 ohm en binnen de beperkingen van de ruimte). Ik kan me ook wel voorstellen dat je de betere versterker eerder herkent as je m echt iets moeilijks voorschoteld (kwa muziek). Verder is mijn ervaring ook wel dat ik geen super grote verschillen hoor tussen verschillende eindversterkers (AVM, Plinius, zelfbouw Aleph, UcD400). Dat kan ook iets te maken hebben met een slecht geheurgen voor geluid, ontopic maar weer. Een Sony TA-AF555ES is misschien wel second hand te vinden... Overigens begrijp ik dat er eerst wat gezocht moet worden naar een beter plek voor de B&Ws Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Prima joh, plezier ermee. Haha... Vervelend he... Net zo vervelend als jij is m'n voorlopige inschatting. Minstens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cybrand Posted 20 augustus 2008 Author Report Share Posted 20 augustus 2008 Helaas heb ik in dit huis geen andere plek voor mijn boxen dan de plaats waar ze nu staan. Ik zou wel een foto hier op het forum willen plaatsen van mijn situatie, alleen weet ik niet of dat mogelijk is en hoe ik dat zou moeten doen. Groet, Sybrand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snow Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Als jij niet weet waar je naar luistert, verdwijnen al die verschillen, die jij zo goed kunt omschrijven, als sneeuw voor de zon, Maestro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Mijn stelling is dat bij relatief makkelijk aanstuurbare luidsprekers het helemaal niet zoveel uitmaakt welke versterker je gebruikt. Je hebt al eerder gezegd geen expert te zijn, nou dat wordt hier dan wel duidelijk. Baarlijke nonsens loop je hier te verkondigen. Ik heb laatst de Swing (hoorn, zeer hoog rendement) van Bert Doppenberg beluisterd en daar is echt wel een groot verschil hoorbaar tussen de verschillende versterkers. Ook Bert D. vond het verschil behoorlijk groot. Allemaal niet blind gedaan natuurlijk Er zit best wel wat verschil tussen versterkers. Waarschijnlijk opzettelijk gecreeerd ook. Maar als een stel speakers op versterker A slecht klinkt, dan is de kans dat ie op een andere versterker wel goed klinkt, niet erg groot. Mits versterker A de boel een beetje fatsoenlijk kon aansturen natuurlijk... Dus zo raar vind ik die stelling nog niet, en 'baarlijke nonsens' is het al helemaal niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 Oei,oei,oei..............baarlijk geneuzel in de marge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 Mijn stelling is dat bij relatief makkelijk aanstuurbare luidsprekers het helemaal niet zoveel uitmaakt welke versterker je gebruikt. Je hebt al eerder gezegd geen expert te zijn, nou dat wordt hier dan wel duidelijk. Baarlijke nonsens loop je hier te verkondigen. Ik heb laatst de Swing (hoorn, zeer hoog rendement) van Bert Doppenberg beluisterd en daar is echt wel een groot verschil hoorbaar tussen de verschillende versterkers. Ook Bert D. vond het verschil behoorlijk groot. Allemaal niet blind gedaan natuurlijk Er zit best wel wat verschil tussen versterkers. Waarschijnlijk opzettelijk gecreeerd ook. Maar als een stel speakers op versterker A slecht klinkt, dan is de kans dat ie op een andere versterker wel goed klinkt, niet erg groot. Mits versterker A de boel een beetje fatsoenlijk kon aansturen natuurlijk... Dus zo raar vind ik die stelling nog niet, en 'baarlijke nonsens' is het al helemaal niet... Nu gaat het in dit topic wel over versterkers, maar zou het niet zo zijn dat er heel erg veel speakers zijn die je de verschillen gewoon niet laten horen ? Voordeel is dan wel dat het kiezen van een versterker niet zo heel erg moeilijk is, echter muziek zal je niet ten deel vallen De Swing - net als alle andere speakers uit de stal van Bert Doppenberg - is een speaker die wel in staat is muziek te leveren en dus ook verschillen tussen versterkers duidelijk laat horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts