Henrie Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 Mijn stelling is dat bij relatief makkelijk aanstuurbare luidsprekers het helemaal niet zoveel uitmaakt welke versterker je gebruikt. Je hebt al eerder gezegd geen expert te zijn, nou dat wordt hier dan wel duidelijk. Baarlijke nonsens loop je hier te verkondigen. Ik heb laatst de Swing (hoorn, zeer hoog rendement) van Bert Doppenberg beluisterd en daar is echt wel een groot verschil hoorbaar tussen de verschillende versterkers. Ook Bert D. vond het verschil behoorlijk groot. Allemaal niet blind gedaan natuurlijk Er zit best wel wat verschil tussen versterkers. Waarschijnlijk opzettelijk gecreeerd ook. Maar als een stel speakers op versterker A slecht klinkt, dan is de kans dat ie op een andere versterker wel goed klinkt, niet erg groot. Mits versterker A de boel een beetje fatsoenlijk kon aansturen natuurlijk... Dus zo raar vind ik die stelling nog niet, en 'baarlijke nonsens' is het al helemaal niet... Nu gaat het in dit topic wel over versterkers, maar zou het niet zo zijn dat er heel erg veel speakers zijn die je de verschillen gewoon niet laten horen ? Voordeel is dan wel dat het kiezen van een versterker niet zo heel erg moeilijk is, echter muziek zal je niet ten deel vallen De Swing - net als alle andere speakers uit de stal van Bert Doppenberg - is een speaker die wel in staat is muziek te leveren en dus ook verschillen tussen versterkers duidelijk laat horen. Het zou best kunnen dat je het op de ene speaker beter hoort dan op de andere. Maar jij lijkt er meteen vanuit te gaan dat als je het wel hoort, dat het daarmee een goede speaker is. Dat hoeft volgens mij niet. Stel dat je namelijk een speaker hebt die moeilijk is aan te sturen, dan zul je wel verschil horen tussen een dure, stabiele krachtpatser en een goedkoop dingetje. Maar ik zou dat niet meteen als een kwaliteit van de speaker zien, eerder een tekortkoming... En uiteraard kunnen er ook verschillen te horen zijn tussen 2 stabiele versterkers, maar dan zijn die wel opzettelijk gemaakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 Het zou best kunnen dat je het op de ene speaker beter hoort dan op de andere. Maar jij lijkt er meteen vanuit te gaan dat als je het wel hoort, dat het daarmee een goede speaker is. Dat hoeft volgens mij niet. Stel dat je namelijk een speaker hebt die moeilijk is aan te sturen, dan zul je wel verschil horen tussen een dure, stabiele krachtpatser en een goedkoop dingetje. Maar ik zou dat niet meteen als een kwaliteit van de speaker zien, eerder een tekortkoming... Moeilijk aan te sturen speakers zijn wel erg vaak niet de beste speakers, dit is inderdaad ook een tekortkoming, muziek is afhankelijk van eigenschappen die meer te doen hebben met definitie/resolutie/dynamiek etc. juist op dit vlak vertonen erg veel speakers de tekortkomingen waar ik op doel..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 Cybrand, Als je een onvoorwaardelijk stabiele versterker die echt alles aanstuurt nodig hebt of zoekt, kan ik je binnen je budget de Abacus Rieder 60-120B aanraden. Of zijn kleine broertje de Ampino (recentie) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bart Hasselt Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 ik heb thuis kunnen vergelijken op een paar oudere B&W 802 de verschillende versterkers: technics mini-keten technics surround versterker mijn marantz sr7400 een luxman van 200 watt rms per kanaal, voorversterker en eindversterker gescheiden: bij die B&W's kon je in alle geval de krachtige bas vergeten, komt er gewoon niet uit. en voor de rest, stond het klankbeeld mij het meeste aan bij de marantz, vervolgens de beide technics (waarvan de mini-keten een beetje gemod is), en dan pas de luxman. hoewel volgens mij de luxman het meest stabiele moest zijn, overtuigde hij het minste in de basregionen, en klonk ie naar mijn mening veel te klinisch. ik zou gewoon een beetje een serieuzere hifi-zaak contacteren, en verschillende versterkers proberen. bij mij draagt Marantz de grote voorkeur weg bij betaalbare hifi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 augustus 2008 Report Share Posted 22 augustus 2008 Prima joh, plezier ermee. Haha... Vervelend he... Net zo vervelend als jij is m'n voorlopige inschatting. Minstens... Jij wint. Tenzij we hardlopen. Hoewel .... Het zou best kunnen dat je het op de ene speaker beter hoort dan op de andere. Maar jij lijkt er meteen vanuit te gaan dat als je het wel hoort, dat het daarmee een goede speaker is. Dat hoeft volgens mij niet. Stel dat je namelijk een speaker hebt die moeilijk is aan te sturen, dan zul je wel verschil horen tussen een dure, stabiele krachtpatser en een goedkoop dingetje. Maar ik zou dat niet meteen als een kwaliteit van de speaker zien, eerder een tekortkoming... Zo'n lastige speaker is in staat (of kan dat zijn) de muziek tastbaarder te maken. Daarom (denk ik) is er een markt voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 augustus 2008 Report Share Posted 22 augustus 2008 Prima joh, plezier ermee. Haha... Vervelend he... Net zo vervelend als jij is m'n voorlopige inschatting. Minstens... Jij wint. Tenzij we hardlopen. Hoewel .... Ik heb niet zo indrukwekkende PR's, dus dat zou best kunnen Het zou best kunnen dat je het op de ene speaker beter hoort dan op de andere. Maar jij lijkt er meteen vanuit te gaan dat als je het wel hoort, dat het daarmee een goede speaker is. Dat hoeft volgens mij niet. Stel dat je namelijk een speaker hebt die moeilijk is aan te sturen, dan zul je wel verschil horen tussen een dure, stabiele krachtpatser en een goedkoop dingetje. Maar ik zou dat niet meteen als een kwaliteit van de speaker zien, eerder een tekortkoming... Zo'n lastige speaker is in staat (of kan dat zijn) de muziek tastbaarder te maken. Daarom (denk ik) is er een markt voor. Ik denk niet dat het soort belasting (laag/hoogohmig, capacitief of reactief) iets kan zeggen over het de kwaliteit van de speaker. Ik denk wel dat het niet nodig is om een heel laagohmige speaker te bouwen, of een speaker die anderszins een lastige belasting is voor een versterker, wil je een goeie speaker bouwen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 ik heb thuis kunnen vergelijken op een paar oudere B&W 802 de verschillende versterkers: technics mini-keten technics surround versterker mijn marantz sr7400 een luxman van 200 watt rms per kanaal, voorversterker en eindversterker gescheiden: bij die B&W's kon je in alle geval de krachtige bas vergeten, komt er gewoon niet uit. en voor de rest, stond het klankbeeld mij het meeste aan bij de marantz, vervolgens de beide technics (waarvan de mini-keten een beetje gemod is), en dan pas de luxman. hoewel volgens mij de luxman het meest stabiele moest zijn, overtuigde hij het minste in de basregionen, en klonk ie naar mijn mening veel te klinisch. ik zou gewoon een beetje een serieuzere hifi-zaak contacteren, en verschillende versterkers proberen. bij mij draagt Marantz de grote voorkeur weg bij betaalbare hifi. Tijdens het lezen van je post dacht ik ook meteen, nou ik zou voor die Luxman gaan, maar dan blijkt dat je die het minste vindt klinken wegens te klinisch Van Marantz is geweten dat ie wat aan de warme klinkt (althans zo lees ik het vaak beschreven) en Technics versterkers nou het zal ook wel wat aan de types liggen maar dat vond ik gewoon het slechtste dat ik ooit al gehoord heb... Je hebt het ook steeds over bas bas en nog eens bas. Als je de Marantz leuk vindt en de Lux te klinisch dan denk ik dat het gewoon je luister-smaak is die bepaald wat klinkt en niet klinkt. Zo heb ik de neiging om net w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts