Jump to content

Driade 25/rm speakers

jeroen.ijmuiden
 Share

Recommended Posts

Guest Rev. Fatman
Hallo allemaal,

ik kan via marktplaats een set Driade 25/rm speakers kopen voor 225 euro per set. Probleem is alleen dat ik niet zoveel kan vinden over Driade, bestaat het nog wel en wat zijn de eigenschappen enzo. Heb al gegoogled maar kan bijster weinig vinden.

Alvast bedankt!

Blijven oefenen jeroen

Hallo allemaal,

ik kan via marktplaats een set Driade 25/rm speakers kopen voor 225 euro per set. Probleem is alleen dat ik niet zoveel kan vinden over Driade, bestaat het nog wel en wat zijn de eigenschappen enzo. Heb al gegoogled maar kan bijster weinig vinden.

Alvast bedankt!

Blijven oefenen jeroen

Ja, dan krijg je dit soort zoekresultaten: Driade :D

Probeer dit eens: http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f=22&t=8898

Zelf speel ik al jaren met een setje 71MkII. Ze klinken erg open en transparant, maar sommigen zullen de klank 'te dun' vinden. De 71MkII komen uit de zgn. mindere periode, maar na zware modificaties hoor je mij niet klagen: nog altijd geven ze goed partij tegen speakers in de prijsklasse tot 3k. B)

Voor 225euri warm aanbevolen!

De bovenstaande google results had ik zelf ook gevonden ;) Had eigenlijk gehoopt op een site van driade zelf maar lees net dat ze failliet zijn... <_< In ieder geval nu een omschrijving van het geluid, ga zaterdag luisteren naar de speakers in combinatie met een marantz sr5500, cd53II KI en dvd89, hoop dat het mooi klinkt (in vergelijking met mijn huidige kef speakers van 20 jaar oud die ook nog mooi klinken) Hoop dat dit niet de serie is uit de slechte commerciele productie zoals op hifi.nl stond.

...in combinatie met een marantz sr5500...

Hmmm, ik zou ze liever aansluiten op iets van Engelse makelij zoals NAD, Rotel of eventueel Harman Kardon. Well, gewoon lekker gaan luisteren en je eigen conclusies trekken.

Succes!

NB. Geen zorg over die "slechte" periode: zo "slecht" was die nu ook weer niet. :)

...in combinatie met een marantz sr5500...

Hmmm, ik zou ze liever aansluiten op iets van Engelse makelij zoals NAD, Rotel of eventueel Harman Kardon.

Klinkt dat 'Engelse spul' (Harman Kardon is toch Amerikaans?) allemaal hetzelfde dan? En klinkt het zoveel anders dan een Marantz?

...klinkt het zoveel anders dan een Marantz?

Ooit heb ik een Marantz versterker laten staan voor een NAD in combinatie met Driade's, maar ik weet niet hoe deze 5500 klinkt. Indertijd was een populaire combi Driade-speakers met een Cyrus versterker. Grappig, de Driade's heb ik nog steeds, terwijl de rest van de set is gegroeid. Vervanging van mijn Driade's zit in de 5k-klasse; voorlopig naar maar ff niet... :(

Eigenlijk onbegrijpelijk dat zo'n mooi merk het niet heeft gered. Net niet het echte high end en te duur om te kunnen concurreren met bulk-speakers?

Een eindversterker van Rotel helpt ook al denk ik? Wat zou het verschil kunnen zijn in weergave dan? Op de foto kan ik niet zien of er nou 25 of 95 staat het is in ieder geval deze advertentie: http://link.marktplaats.nl/184434089

Deze 95 komen uit de latere periode en werden indertijd voor ca. 1000euri per set verkocht (correct me if I'm wrong). Een lekkere eindbak is zeker niet verkeerd voor deze speakers.

Deze staan er ook als alternatief uit de oudere periode...

...klinkt het zoveel anders dan een Marantz?

Ooit heb ik een Marantz versterker laten staan voor een NAD in combinatie met Driade's, maar ik weet niet hoe deze 5500 klinkt.

Ja, prima, maar ik bedoel dus te zeggen: waarom adviseer jij 'iets van Engelse makelijk' (waaronder het Amerikaanse Harman Kardon)? Zitten er tussen als die Engelse merken dan zo weinig verschillen, dat het eigenlijk niet uitmaakt welk merk je koopt, als het maar van Engelse makelijk is? En is het verschil met die Engelse merken en Marantz dan zo groot? Volgens mij is het verschil tussen Rotel en NAD minstens zo groot als tussen Marantz en NAD. Harman Kardon ken ik niet zo, maar dat zal ook wel weer anders zijn...

Een eindversterker van Rotel helpt ook al denk ik? Wat zou het verschil kunnen zijn in weergave dan? Op de foto kan ik niet zien of er nou 25 of 95 staat het is in ieder geval deze advertentie: http://link.marktplaats.nl/184434089

Deze 95 komen uit de latere periode en werden indertijd voor ca. 1000euri per set verkocht (correct me if I'm wrong). Een lekkere eindbak is zeker niet verkeerd voor deze speakers.

Deze staan er ook als alternatief uit de oudere periode...

Is het dan verstandiger om voor die andere driades te gaan of is het verschil miniem? Of ik nou naar amsterdam rij of naar mijdrecht maakt ook niet echt veel uit.

...volgens mij is het verschil tussen Rotel en NAD minstens zo groot als tussen Marantz en NAD. Harman Kardon ken ik niet zo, maar dat zal ook wel weer anders zijn...

Uit mijn persoonlijke luisterarchief:

Het verschil tussen Rotel en NAD is miniem. Indertijd kon ik mijn geintegreerde NAD naadloos verruilen voor een geintegreerde Rotel. Deze was snel vervangen voor een Rotel vv en een Parasound ev. Ook naadloos, maar met veel, heel veel meer dynamiek, staging etc. De oude Harman Kardan versterkers hadden dezelfde klankkarakteristieken (...HK doet momenteel alleen nog maar AV: geen idee hoe die klinken).

Het verschil tussen Marantz en NAD is groot. NAD klinkt grootser, ronder, voller. Marantz klinkt meer precies, maar mist dit typische karakter. 't Schijnt te maken te hebben met de voeding. Marantz en Denon lijken wel weer erg op elkaar.

De laatste jaren heb ik mij niet zo bezig heb gehouden met versterking: ik ben immers zeer content met mijn huidige combi. Wellicht ooit aan de buizenbak?!

Tip*: ga eens luisteren naar 'iets Engels' en iets van Marantz of Denon en bericht hear je ervaringen. :)

@ Jeroen: kan je niet bij beiden een luistersessie ritselen? Zelf zou ik voorkeur hebben voor het oudere type...

...volgens mij is het verschil tussen Rotel en NAD minstens zo groot als tussen Marantz en NAD. Harman Kardon ken ik niet zo, maar dat zal ook wel weer anders zijn...

Uit mijn persoonlijke luisterarchief:

Het verschil tussen Rotel en NAD is miniem. Indertijd kon ik mijn geintegreerde NAD naadloos verruilen voor een geintegreerde Rotel. Deze was snel vervangen voor een Rotel vv en een Parasound ev. Ook naadloos, maar met veel, heel veel meer dynamiek, staging etc. De oude Harman Kardan versterkers hadden dezelfde klankkarakteristieken (...HK doet momenteel alleen nog maar AV: geen idee hoe die klinken).

Het verschil tussen Marantz en NAD is groot. NAD klinkt grootser, ronder, voller. Marantz klinkt meer precies, maar mist dit typische karakter. 't Schijnt te maken te hebben met de voeding. Marantz en Denon lijken wel weer erg op elkaar.

De laatste jaren heb ik mij niet zo bezig heb gehouden met versterking: ik ben immers zeer content met mijn huidige combi. Wellicht ooit aan de buizenbak?!

Tip*: ga eens luisteren naar 'iets Engels' en iets van Marantz of Denon en bericht hear je ervaringen. :)

NAD en Marantz ken ik goed. Ik heb eigenlijk een tegenovergestelde ervaring daarmee. NAD vond ik nogal terughoudend klinken, Marantz veel voller. Harman Kardon klinkt bij een huisgenoot van mij heel dynamisch. Veel meer dan NAD. Rotel ken ik wat versterkers betreft niet zo, maar ze hebben in ieder geval meer 'krachtpatsers' in huis dan NAD (of Marantz of HK). Yamaha ken ik ook wel. Is net als Marantz ook Japans, maar klinkt toch een stuk feller, scherper, helderder. In ieder geval de goedkopere types...

Wat ik maar wil zeggen, is dat je volgens mij niet op een merk kunt afgaan, enkel omdat dat merk uit een bepaald land vandaan komt...

Harman Kardon wil ik niet, is snel kapot en veel te plasticerig, geluid vind ik verder niks. Ben eigenlijk tevreden met mijn Marantz, als ik een nieuwe versterker zou kopen word het een denon. Heb ooit is geluisterd in een studio naar canton en vond de karat en gle 409 ook erg mooi klinken maar heb geen zin er teveel geld aan uit te geven op dit moment. In mijn huidige kef speakers mis ik een beetje sprankelend hoog en strak laag.

Het is helaas niks geworden, heb een paar nieuwe speakers gekocht. Was een failliesement uitverkoop, Elac speakers die ik blind had geluisterd en het beste vond waren nu van 300 euro (goedkoopste prijs op internet 250 euro) voor 125 euro p/st. Kon ze niet laten liggen.

Gefeliciteerd met je aankoop! Goed dat je niet bent wezen luisteren: nu weet je tenminste niet wat je hebt laten staan. ;)