Jump to content

de hoek van mijn luidsprekers?

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

hi, ik heb als de kef ref 103/3. Nu is deze luidspreker origineel uitgevoerd met bijgeleverde stand. Deze stand kantelt de speaker zo'n 5 graden naar achter, en brengt hem zo'n 30 cm van de grond.

Mijn vraag gaat over de kanteling: Ik heb wel eens een uitleg van een of andere speaker gelezen waarin stond dat de bijgeleverde stand - ook 1 die de luidspreker kantelde - noodzakelijk was om het ontwerp tot zijn recht te laten komen. MAW: de kantelig was geintegreerd in het ontwerp.

Mijn kef's hebben de originele stands niet meer. :( .

Ik heb zelf dingen gebouwd die hem 30 cm van de grond brengen. Maar van kanteling is geen sprake. enken jullie dat dat erg is mbt de fasereinheid ed.???

Ik heb op kef.com gekeken maar voor inlichtingen moet je transtec contacteren en die zijn op hun beurt weer niet op de hoogte van technische overwegegingen van kef in een bepaald systeem uit de ajren 80, dat allang niet meer wordt verkocht.

wat denken jullie??

ff een plaatje:

image236.gif

dankjullie wel. game - ;)

Dag Game,

Als ik jou was zou ik met een beetje rekenwerk een blokje hout maken, dat als je die onder de speaker zet(alleen aan de voorkant natuurlijk anders kantelt die niet), de speaker 5 graden kantelt. Zo kun je eerst eens kijken of die kanteling van de speaker een verbetering ten opzichte van het geluid ten gehore brengt. Als het geluid je bevalt zou je opzoek kunnen gaan naar de originele stands of zoals Fenton al zei, zelf stands maken.

Groet,

Rienk.

Voorop gesteld ga ik er van uit dat een merk als Kef die kanteling niet voor niks een aangebracht. Uiteraard is dit natuurlijk om al het geluid tegelijkertijd bij je aan te laten komen aangezien hoge tonen sneller reizen. Verder denk ik ook dat het effect groter wordt als je verder van je luidsprekers af zit. Zit je relatief dichtbij dan zul je er waarschijnlijk weinig van merken.

En je kunt er natuurlijk mee experimenteren door wat viltjes onder de voorkant van je stands te plaatsen en te kijken wat het effect is.

Geplaatst door [[Game]]:

thanks voor de reacties!

iemand nog een gefundeerder antwoord??

niet elke luidspreker is namelijk gekantelt, waarom de ene wel en de andere niet.???

game

Die van mij kantelen ook wel eens

:D:D Maar dat probleem ligt meer bij mijn vrouw die ze wel eens over het hoofd ziet mad.gifmad.gif Klinken ze opeens toch een stuk minder zo plat op de grond. :( maar dat heb ik al eens besproken in een ander forum onderwerp en daar waren keilbouten de beste oplossing. :D:D:D

Geplaatst door swami:

... Uiteraard is dit natuurlijk om al het geluid tegelijkertijd bij je aan te laten komen aangezien hoge tonen sneller reizen.

Hoge tonen reizen even snel als lage tonen. De snelheid is afhankelijk van de dichtheid van de lucht en de temperatuur, maar niet de frequentie van het geluid.

Door de draaingen van het signaal in het filter en de constructie van de luidspreker, is de afstand tussen het centrum van de tweeter en de woofer tot het oor verschillend. Met het kantelen van een luidspreker kun je dit corrigeren.

Geplaatst door richard 1:

Hoge tonen reizen even snel als lage tonen. De snelheid is afhankelijk van de dichtheid van de lucht en de temperatuur, maar niet de frequentie van het geluid.

Door de draaingen van het signaal in het filter en de constructie van de luidspreker, is de afstand tussen het centrum van de tweeter en de woofer tot het oor verschillend. Met het kantelen van een luidspreker kun je dit corrigeren.

das een gefundeert antwoord! thanks. Ik vermoed dat dat bij kef aan de orde is: Die achterlopende middentoner door het scheidingsfilter.

Andere reference modellen uit die tijd hebben de hoge tonen en middentonen in een apart kabinet en iets naar achter gemonteerdt. Dat is ook een soort corredctie. Maar de 104.2 's voor wie ze kent hebben dat weer niet, en evenmin de 102's.

Misschien weet kermit iets?

game