Jump to content

Hoever moet je gaan? Diepte, hoogte, breedte.

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Maar er is een Phonar-gebruiker die viel voor een LFD versterker. LFD? Nooit van gehoord. Eerst vond ik alleen deze site: http://home.scarlet.be/raf.persoons/highen...rLFDsilver.html. Heel exclusief dus. Van de week kwam er wat bij: http://www.hifi.nl/nieuws/39971/De_kortste...t_via:_LFD.html.

Ik ken

wat het B gehakt topic betreft.

dhr gehakt heeft voortgeborduurd op de techniek van henri van der heide.

de docu "geluid dat niet mag" is te vinden middels google.

B. is erg voorzichtig met informatie over deze technieken. mocht je meer willen weten zul je hem zelf moeten benaderen.

verwacht echter geen gebruiksaanwijzingen.

Ah juist. Ik zag al eerder hier en paar berichtjes over dat onderwerp. Heel interessant, maar lekker vaag en voor een niet-techneut als ik haast niet te volgen. Ik kan nog net een soldeerbout vasthouden.

Ik heb de interviews gehoord, lekker spannend. Maar voor mezelf zie ik geen praktische consequentie in die richting.

Ik ben afhankelijk van wat er hier en nu te koop is.

Een viltstift bijvoorbeeld. :blink:

Marc :ph34r:

hoi Mumsoft

Geen enkele set /speaker kan een compleet echtheidsgevoel geven van een symfonie orkest

je hoeft het niet te proberen.

Je kan in de buurt komen maar meer niet

maar dat kan al heel mooi zijn .

Ook het hele ritueel vooraf kaartjes kopen wachten tot het zover is naar binnen gaan in het prachtige weense stijl gebouw en plaatsnemen in de geweldige zaal met zijn unieke akoestiek

en echte mensen met echte instrumenten zien

en dan zet de dirigent in......ik krijg al kippenvel voordat de eerst noot gespeeld heeft

vergeet het maar om even een cd in je speler te pleuren in je stoel te hangen en hetzelfde te verwachten

Die speciale ervaringen horen nou eenmaal bij life erbij zijn daar moet je gewoon van genieten en je verheugen op de volgende keer.

B. is erg voorzichtig met informatie over deze technieken. mocht je meer willen weten zul je hem zelf moeten benaderen.

verwacht echter geen gebruiksaanwijzingen.

Stap 1: Cre

Hai Mumsoft,

Ik heb een eenvoudige regel en die is dat ik nooit iets koop zonder het thuis zelf een week te hebben uitgeprobeerd en dan zonder een handelaar erbij. In de winkel is het maar de vraag wat je hoort, de LS, de akoustiek, de versterker (al of niet in fase aangesloten) etc. Dus kijk eerst eens bij een handelaar in de buurt die in je wilt investeren.

Als je een buizen versterker zoekt kan je bijvoorbeeld aan Prima Luna denken want die zijn goed te betalen en worden in grote stuktallen gemaakt. Het voordeel van buizen is daarbij dat je nog wat kan experimenteren met verschillende type buizen.

Hai Mumsoft,

Ik heb een eenvoudige regel en die is dat ik nooit iets koop zonder het thuis zelf een week te hebben uitgeprobeerd en dan zonder een handelaar erbij. In de winkel is het maar de vraag wat je hoort, de LS, de akoustiek, de versterker (al of niet in fase aangesloten) etc. Dus kijk eerst eens bij een handelaar in de buurt die in je wilt investeren.

Als je een buizen versterker zoekt kan je bijvoorbeeld aan Prima Luna denken want die zijn goed te betalen en worden in grote stuktallen gemaakt. Het voordeel van buizen is daarbij dat je nog wat kan experimenteren met verschillende type buizen.

Carl,

Je hebt compleet gelijk, maar alleen wat betreft de Phonars was ik in die gelegenheid. Ik weet alleen zeker dat ik niks van wat ik nu heb zou hebben teruggegeven, dus dat is een troost.

Voor de LFD versterkers is het zo gesteld dat ze - heel recent - maar op 1 plek in Nederland te horen/koop zijn; en in Belgi

Nou voor rond de 2 ton kun je toch leuk spul in huis halen , kijk met deze installatie maar eens een filmpje bijv , ik denk dat je broekspijpen gaan klappern :D

gr :( hj :D .

En toch vraag ik me dat af. De meeste dure LS's hebben mij nog niet kunnen overtuigen wat natuurlijkheid e.d. betreft. Ze zijn wel op het eerste gehoor indrukwekkend wat bas betreft. Bij mij ligt de nadruk echter op natuurlijkheid vandaar ook een lichte nadruk op buizen en vinyl.

Overigens heb ik zelf twee meter tussen mijn LS. Goed experimenteren heeft veel rendement.

Deze review van Werner over de LFD amp al voorbij gekomen?

http://www.tnt-audio.com/ampli/lfdpa0_e.html

;)

Pjotr,

Denk het niet. Maar er is niet zozeer sprake van de LFD amp. deze bespreking gaat over een pre-power combo uit 2001. Momenteel zijn er naar ik aanneem 3 smaken: http://home.scarlet.be/raf.persoons/default.htm (daar klikken op Nieuw bij LFD!, even zoeken...)

groet,

Als ik zo lees wat de topicstarter wil, moet hij toch een niveau hoger dan jouw aanbeveling :P

Dat kan hij dan naar het uitproberen het best zelf beoordelen (denk ik). Niet iedereen heeft n.l. dezelfde smaak. Zo vind jij Avalon niks en ik wel (als voorbeeld).

:)

Diepte in het geluid is een vrij moeilijk te bereiken kwaliteit. Afgezien van de apparatuur kan de luisterruimte hier veel verknoeien. Te veel harde/gladde opervlakken die voor gereflecteerd geluid zorgen dat een paar msec na het directe geluid je oren bereikt en weg is het 3D plaatje.

Een beetje experimenteren met wat vloerkleedjes, muurkleedjes, extra difussie platen etcetera. Wie weet beleef je het diepte gevoel dan ook wel eens met je huidige set (mits de opname goed is, dat blijft een beperkende factor).

Een andere weg is multichannel. Met een goede multichannel opname is 3D iets makkelijke te bereiken, minder ruimte afhankelijk (mits goed gepositioneerd). Maar je set word wel 3 keer zo duur en neem ook veel meer ruimte in.

Misschien eens langs bij http://www.polyhymnia.nl/ als ze weer eens een luister show geven. Op zich een leuke beleving (ze hebben ook Shostakovich)

...een 3D beeld hoor ik niet.

Hi Marc,

Ik kan mij voorstellen hoe je je voelt: een vermogen uitgegeven aan je torentje en het is eigenlijk net niet wat je in gedachten had. Natuurlijk zijn er tweaks, maar zijn die in staat om het verlangde 3D-beeld te verkrijgen?

Wellicht heb je iets aan inzicht in mijn zoektocht: interlinks, stroomconditioning, akoestiek, onderzettertjes, tips via dit forum!, etc. Alles heb ik geprobeerd en het hielp allemaal ...maar niet voldoende.

Na lang speuren kwam ik terecht bij dit bedrijfje terecht. Een bedrijfje, hear beschimpt, dat mij heeft laten kennismaken met het fel begeerde 3D-geluid door hun bekabeling en modificaties aan de apparatuur.

Daarna ben ik hier terecht gekomen. Een serieuze draaitafel bleek nog eens over het bereikte heen te gaan en zelfs nieuwe dimensies te kunnen toevoegen!

Dit is zeker geen unieke walkthrough: er zijn andere wegen, maar deze twee opties hebben mij geholpen in de quest naar 3D-geluid. B)

Succes!

Ik zou durven te beweren dat goede 3d in eerste instantie in de opname zit. Ik heb zelf een Chesky testplaat met David Chesky erop die op diverse afstanden van de microfoon op een tamboerijn slaat en dat gaat behoorlijk diep. Dat neemt niet weg dat een goede opstelling van de LS en goede randapparatuur een vereiste is.

Ik vrees overigens dat de topicstarter het iets te goedkoop wil doen. Als je voor de rest van je leven een set wilt mag je best over de grenzen heenkijken (al was het om te kijken wat het doet).

Guest Rev. Fatman
Ik zou durven te beweren dat goede 3d in eerste instantie in de opname zit. Ik heb zelf een Chesky testplaat met David Chesky erop die op diverse afstanden van de microfoon op een tamboerijn slaat en dat gaat behoorlijk diep. Dat neemt niet weg dat een goede opstelling van de LS en goede randapparatuur een vereiste is.

Ja, die is h

Als ik zo lees wat de topicstarter wil, moet hij toch een niveau hoger dan jouw aanbeveling :P

Dat kan hij dan naar het uitproberen het best zelf beoordelen (denk ik). Niet iedereen heeft n.l. dezelfde smaak. Zo vind jij Avalon niks en ik wel (als voorbeeld).

:)

Heren (ooit een vrouw gezien hier?),

Bedankt voor de aanbeveling, moet het nog wel wat beter bekijken. Vraag me wel meteen af waarom dit niet zou voldoen. Voor die prijs...

[...]

Toch denk ik dat het niet veel zal uithalen.

Toch wel.

Akoestiek en plaatsing van de speakers zijn de grootste invloed op het geluidsbeeld. Een verserker is van geen enkele invloed op het moment dat de eerste reflectie het oor bereikt. Strategisch geplaatste absorptie of diffusie zijn dat wel. Een strategische plaatsing van de speakers ook.

Als het binnen de luister/woon situatie mogelijk is probeer dan eerst eens symmetrie te bewerkstelligen. Boekenkast links, dan ook een rechts ...

Ik weet het niet Seed maar je hoort juist vaak dat symetrie ook allerlei nadelige effecten heeft. bij mij is niets symetrisch en het klinkt echt erg goed.

Ik vrees overigens dat de topicstarter het iets te goedkoop wil doen. Als je voor de rest van je leven een set wilt mag je best over de grenzen heenkijken (al was het om te kijken wat het doet).

Carl,

Weer mee eens, dat het uitgangspunt moet kloppen. Zal het niet verwachten van oude opgelapte jazz.

Ik denk overigens niet dat de verbetering aan een bepaalde prijs vastzit. Ik wil graag helemaal tevreden zijn (ben het vaak nu al), en dan is het een kwestie van afwachten wanneer het-kan-beter-duiveltje weer toeslaat. En ik hoop dat het lang zal duren.

Schrikbeeld is om net als een zekere Louis in Music Emotion (jul/aug 2008) eerst 40.000 uit te geven en het dan niet mooi te vinden. Het moet gewoon een feest zijn om iets op te zetten.

De akoustiek in mijn (zolder)kamer is denk ik perfect.