andromedaaudiodesign Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Als het in de opname zit heb ik 3 D in mijn weergave , stelt niet veel voor , heeft hoofdzakelijk te maken met de keuze vd TW serie condensator en verdere filterafstemming . Acoustiek zal ook nog veel kunnen doen maar heb ik niet zon ervaring mee gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 augustus 2008 Author Report Share Posted 11 augustus 2008 [...] Toch denk ik dat het niet veel zal uithalen. Toch wel. Akoestiek en plaatsing van de speakers zijn de grootste invloed op het geluidsbeeld. Een verserker is van geen enkele invloed op het moment dat de eerste reflectie het oor bereikt. Strategisch geplaatste absorptie of diffusie zijn dat wel. Een strategische plaatsing van de speakers ook. Als het binnen de luister/woon situatie mogelijk is probeer dan eerst eens symmetrie te bewerkstelligen. Boekenkast links, dan ook een rechts ... Ik ga ze neerzetten ter weerszijden van het (nog te leveren) audiomeubel van steigerhout. De afstand kan vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 ...En ik ga een groene viltstift kopen. Marc Vergeet niet dat een Staedtler Lumocolor het beste resultaat geeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 (...) Ja, die is h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Ik weet het niet Seed maar je hoort juist vaak dat symetrie ook allerlei nadelige effecten heeft. bij mij is niets symetrisch en het klinkt echt erg goed. symmetrie kan inderdaad bepaalde problemen versterken, echter voor een goede ruimtelijke afbeelding ontkom je er niet aan. @Spido eerste reflecties zijn alle reflecties die binnen 15 ms na het directe geluid het oor bereiken. Het doet er niet toe van welke ruimtebegrenzing en ook niet hoe vaak er gereflecteerd wordt. reflecties van de achterwand en het plafond zijn zeer verstoren voor het geluidsbeeld, die van de vloer iets minder. Als beest dat buiten geevolueerd is kennen onze hersenen het concept vloer wel, maar dan op sta hoogte en minder op zithoogte. Het concept plafond en wand is ons vreemd. Deze reflecties willen we in een luisterruimte eigenlijk zoveel mogelijk, breedbandig, kwijt. Dan blijft de reflectie aan de zijwanden, da's een rare. Halen we hem helemaal weg dan blijft het geluidsbeeld tussen de speakers hangen. laten we hem 100% dan gebeurt het zelfde. Hier moet met de mate van absorptie gespeeld worden, dan is het voorelkaar te krijgen dat we een geluidsbeeld ver buiten de speakers en zelfs wanden krijgen. Hier werkt diffusie vaak goed omdat het het energieniveau van de reflectie voldoende verlaagd maar niet geheel weg neemt. Uit de praktijk, reflecties aan de achterwand. Plaats de speakers 2m van de harde achterwand, het geluidsbeeld zal ca. 1m achter de speakers staan. Zoek met behulp van de spiegel methode de 'eerste' reflectiepunten op de achterwand en plaats daar een cm of 20 zwaar steen of glaswol. het geluidsbeeld schuift een heel eind op richting muur. Gebruikt een akoestische raytracer om echt alle <15 ms reflectiepunten op de achterwand te vinden, absorberen maar en het geluidsbeeld schuift weer verder op. Plaats nu een stereo meubel ergens midden tussen de speakers en iets er achter, de ellende begint weer van voor af aan. De plaatsing van het geluidsbeeld achter de speakers is wat mensen als diepte in het geluidsbeeld ervaren, dit is een optische teuschung. Men gebruikt de luidspreker als visuele referntie voor het geluidsbeeld. Dit slaat nergens op. Doe de ogen dicht en je zult horen dat er geen diepte in een stereo geluidsbeeld zit. De zanger voor het drumstel worden op een en dezelfde positie afgebeeld. Ga met het hoofd naar rechts, je kunt nu niet tussen de zanger en de drummer "door luisteren". Er is geen 3D beeld. Het is geen (akoestische) holografie, daarvoor zou je het gehele geluidsveld rond het hoofd van een luisteraar moeten vastleggen en weer weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 meer als het idee dat er ruimte ontstond heb ik ook niet echt gehad. wel luisterde ik recent naar een cd van herman van veen op een positie waar ik dat normaal niet doe. ik zat op dus bank midden tussen de speakers en terwijl de muziek zich in mijn hoofd afspeelde hoorde ik de stem van herman duidelijk voor me. wanneer ik met het hoofd ongeveer 50 cm naar voren ging voegde de stem van herman zich in de mix van andere instrumenten. dit had ik nog nooit gehoord maar de ruimtelijkheid in mijn geluid is ook wel toegenomen sinds ik ook het pad van henrie v.d.H ben ingeslagen. een meer 3D ervaring ken ik niet in stereo Link to comment Share on other sites More sharing options...
soxwox Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Hoi Marc Tja, ik denk ook wel eens 'waar ligt de grens?'. Hoeveel wil je uitgeven en wat wil je daarvoor in de plaats? Ik heb de indruk dat je heel snel de waanzin (zowel in positieve als negatieve zin) van het high-end gebeuren dreigt in te rollen. Toegeven, had ik geld met hopen, ik zou niet kijken op 10.000 euro meer of minder. Helaas, pindakaas... ;-) Maar toch, er zijn producten die je een enorme prijs/kwaliteit bieden. Je zult altijd een behoorlijke investering moeten doen, maar ik ben ervan overtuigd dat je met een relatief beperkt budget van pakweg 2000 euro een fantastische basis kunt leggen. En dat brengt mij bijna naadloos bij de LFD Mistral. Niet dat het het enige product is in zijn prijscategorie dat fantastische muziek produceert, maar toch: ik ben ervan overtuigd dat het een zeldzame ster is. Niet voor niets hoor je meer dan eens dat ie de concurrentie met veel duurdere producten gemakkelijk aankan, niet voor niets noemt Sam Tellig 'm "the best integrated in the world"... Het zijn natuurlijk maar woorden, waarmee h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 augustus 2008 Author Report Share Posted 12 augustus 2008 Hoi Marc Tja, ik denk ook wel eens 'waar ligt de grens?'. Hoeveel wil je uitgeven en wat wil je daarvoor in de plaats? Ik heb de indruk dat je heel snel de waanzin (zowel in positieve als negatieve zin) van het high-end gebeuren dreigt in te rollen. Toegeven, had ik geld met hopen, ik zou niet kijken op 10.000 euro meer of minder. Helaas, pindakaas... ;-) Net zo min dat ik een apparaat dat 300W verbruikt fijn zou vinden, zou ik kunnen leven met een kastje dat 10.000 euro moest kosten. Stel je voor dat er een stofje op dwarrelt! Maar toch, er zijn producten die je een enorme prijs/kwaliteit bieden. Je zult altijd een behoorlijke investering moeten doen, maar ik ben ervan overtuigd dat je met een relatief beperkt budget van pakweg 2000 euro een fantastische basis kunt leggen. En dat brengt mij bijna naadloos bij de LFD Mistral. Niet dat het het enige product is in zijn prijscategorie dat fantastische muziek produceert, maar toch: ik ben ervan overtuigd dat het een zeldzame ster is. Niet voor niets hoor je meer dan eens dat ie de concurrentie met veel duurdere producten gemakkelijk aankan, niet voor niets noemt Sam Tellig 'm "the best integrated in the world"... Het zijn natuurlijk maar woorden, waarmee h Link to comment Share on other sites More sharing options...
soxwox Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Hoi Marc Tja, ik denk ook wel eens 'waar ligt de grens?'. Hoeveel wil je uitgeven en wat wil je daarvoor in de plaats? Ik heb de indruk dat je heel snel de waanzin (zowel in positieve als negatieve zin) van het high-end gebeuren dreigt in te rollen. Toegeven, had ik geld met hopen, ik zou niet kijken op 10.000 euro meer of minder. Helaas, pindakaas... ;-) Net zo min dat ik een apparaat dat 300W verbruikt fijn zou vinden, zou ik kunnen leven met een kastje dat 10.000 euro moest kosten. Stel je voor dat er een stofje op dwarrelt! Maar toch, er zijn producten die je een enorme prijs/kwaliteit bieden. Je zult altijd een behoorlijke investering moeten doen, maar ik ben ervan overtuigd dat je met een relatief beperkt budget van pakweg 2000 euro een fantastische basis kunt leggen. En dat brengt mij bijna naadloos bij de LFD Mistral. Niet dat het het enige product is in zijn prijscategorie dat fantastische muziek produceert, maar toch: ik ben ervan overtuigd dat het een zeldzame ster is. Niet voor niets hoor je meer dan eens dat ie de concurrentie met veel duurdere producten gemakkelijk aankan, niet voor niets noemt Sam Tellig 'm "the best integrated in the world"... Het zijn natuurlijk maar woorden, waarmee h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Ben jij de vertegenwoordiger van dat spul in NL? Link to comment Share on other sites More sharing options...
soxwox Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Zou moeilijk zijn naast mijn luizenbaantje en wonend in Oudenaarde, 20 km ten zuiden van Gent ;-) Ik heb er gewoon een en ben er uitermate tevreden over. En wees gerust: ik heb er ook g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 (...)eerste reflecties zijn alle reflecties die binnen 15 ms na het directe geluid het oor bereiken. Het doet er niet toe van welke ruimtebegrenzing en ook niet hoe vaak er gereflecteerd wordt. (...) Beste Seed7, Bij normale luidsprekers zijn de reflecties (van lage frequenties, en dus met grote golflengten) vanaf de wand achter de luidsprekers in dezelfde fase (1/2 lambda) als die van de directe output. Er is dus geen tijdsverschil: alleen akoestische koppeling, die verloopt met het stijgen van de frequentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 augustus 2008 Report Share Posted 14 augustus 2008 Ik vind het heel bijzonder dat dit onderwerp met regelmaat weer opduikt, althans de wijze waarop het verschijnt, diepte, hoogte en breedte zijn zaken die mi met weergave apparatuur niet zijn te maken, de opname bevat alle informatie die ons de illusie van een ruimtelijke weergave geeft. Dat er verschillen zijn in weergave tussen verschillende installaties moeten we zoeken in de capaciteiten op het gebied van het weergeven van detaillering, hier kan weergave apparatuur bijzonder veel invloed hebben, speakerplaatsing en ruimte akoestiek zijn een tweede belangrijke factor. Vergeet hierbij dus ook niet dat een slechte opname niet te corrigeren is........ Detailweergave maakt niet alleen dat er ruimtelijkheid ontstaat, ook tonaal en dynamisch wordt de weergave hierdoor beter, meer levensecht, speakers hebben het hierbij vreselijk moeilijk, let maar eens op het verschil in detaillering van het laag, luister eens naar percussie en een bas met verschillende speakers, ook midden en hoog vertonen dit soort grote verschillen. Alles terug te voeren op : resolutie ! Hoever je moet gaan ? Resolutie. Dit zou derhalve een betere aanhef zijn, zeker een beter uitgangspunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 augustus 2008 Author Report Share Posted 14 augustus 2008 Ik vind het heel bijzonder dat dit onderwerp met regelmaat weer opduikt, althans de wijze waarop het verschijnt, diepte, hoogte en breedte zijn zaken die mi met weergave apparatuur niet zijn te maken, de opname bevat alle informatie die ons de illusie van een ruimtelijke weergave geeft. Dat er verschillen zijn in weergave tussen verschillende installaties moeten we zoeken in de capaciteiten op het gebied van het weergeven van detaillering, hier kan weergave apparatuur bijzonder veel invloed hebben, speakerplaatsing en ruimte akoestiek zijn een tweede belangrijke factor. Vergeet hierbij dus ook niet dat een slechte opname niet te corrigeren is........ Detailweergave maakt niet alleen dat er ruimtelijkheid ontstaat, ook tonaal en dynamisch wordt de weergave hierdoor beter, meer levensecht, speakers hebben het hierbij vreselijk moeilijk, let maar eens op het verschil in detaillering van het laag, luister eens naar percussie en een bas met verschillende speakers, ook midden en hoog vertonen dit soort grote verschillen. Alles terug te voeren op : resolutie ! Hoever je moet gaan ? Resolutie. Dit zou derhalve een betere aanhef zijn, zeker een beter uitgangspunt. Jitze, als ik je goed begrijp is 3d-weergave het gevolg van een goede resolutie, die weer onstaat en be Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 augustus 2008 Author Report Share Posted 14 augustus 2008 Marc Inderdaad, ik heb mij speciaal hiervoor ingeschreven, omdat ik het niet kon laten even in te pikken op het LFD-verhaal. Het is inderdaad zo'n MK III LE (Silver Signature, i.e. met zilveren bedrading i.p.v. koper), die je hier ziet: http://www.frohmusik.de/cms/bigace/smarty/50_lde/index.html Zilveren bedrading? Ik geloof er niks van. Je hebt dit apparaat met een aluminium front, of met een zwart front. Daar zal eerder de term Silver Signature op slaan. Zwart heet dan Black diamond. Nou ja, mijn veronderstelling. Waar haal je die zilveren bedrading vandaan? Die Luxman staat nu op zolder bij mijn ouders Luxmans, ook of juist zulke oude, blijven geld waard. Ik heb zelf eens geboden op een Luxman L503S. Zet hem op marktplaats, er is vast vraag naar. Groetjes Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 augustus 2008 Report Share Posted 14 augustus 2008 Jitze, als ik je goed begrijp is 3d-weergave het gevolg van een goede resolutie, die weer onstaat en be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 14 augustus 2008 Report Share Posted 14 augustus 2008 En toch vraag ik me dat af. De meeste dure LS's hebben mij nog niet kunnen overtuigen wat natuurlijkheid e.d. betreft. Ze zijn wel op het eerste gehoor indrukwekkend wat bas betreft. Bij mij ligt de nadruk echter op natuurlijkheid vandaar ook een lichte nadruk op buizen en vinyl. Welke grote systemen heb je dan gehoord en waar? Toch niet op shows Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Jitze heeft gelijk, denk ik, wanneer hij stelt dat resolutie van heel groot belang is. En wat is de grootste vijand van resolutie? Juist: na-ijling. "Vertraagde resonantie", dus. Versmering van het geluid. En een andere vijand kan zijn: te snelle reflecties in de luisterruimte. Reflecties, dus, die te snel volgen op het initi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Jitze heeft gelijk, denk ik, wanneer hij stelt dat resolutie van heel groot belang is.En wat is de grootste vijand van resolutie? Juist: na-ijling. "Vertraagde resonantie", dus. Versmering van het geluid. Wat is resolutie? Voor een lenzensysteem is dat relatief simplel, het scheidend vermogen (neen niet het oplossend vermogen, lenzen lossen niks op, het is geen thee met een klontje suiker). Het aantal lijlnen per mm die onder bepaalde condities met voldoende contrast weergegeven / onderscheiden kunnen worden. In de fotografie heb je slechts met een gedefinierde resolutie te maken om het systeem te beoordelen (en bokeh natuurlijk maar dat is een ander verhaal) In de filmwereld hebben we er met twee te maken, ook de framerate speelt hier mee, hoe fijnmazig kan ik de tijd op delen. Maar voor een audiosysteem? Ook hier denk ik dat er meerdere aspecten aan te wijzen zijn die we onder resolutie kunnen scharen. Spido's na-ijlen, ja en niet alleen als gevolg van resonantie, maar b.v. ook als gevolg van de massa traagheid van een dynamische weergever. De schoonheid van het geluid dus. Een andere zou dynamisch gedrag kunnen zijn. Hoe snel kan een compleet systeem van 20 naar 120dB en weer naar 0. Verder ..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Inderdaad het scheidend vermogen, en dan niet alleen in de dynamiek, maar ook tonaal, hoe hoger de resolutie of zoals anderen stellen, hoe meer micro detail, hoe duidelijker verschillen tussen stemmen en instrumenten zijn waar te nemen, hoe voller en meer levensecht de weergave wordt. Versmering en reflecties zijn zaken die dit behoorlijk kunnen be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Ik heb nog nooit een systeem gehoord met een mooie staging wat tegelijkertijd een slechte resolutie had. Andersom zal een systeem (incl opname) nooit een mooie stage weergeven wanneer de resolutie laag is. In beide gevallen moeten we de akoestiek ook meerekenen natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soxwox Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Marc Inderdaad, ik heb mij speciaal hiervoor ingeschreven, omdat ik het niet kon laten even in te pikken op het LFD-verhaal. Het is inderdaad zo'n MK III LE (Silver Signature, i.e. met zilveren bedrading i.p.v. koper), die je hier ziet: http://www.frohmusik.de/cms/bigace/smarty/50_lde/index.html Zilveren bedrading? Ik geloof er niks van. Je hebt dit apparaat met een aluminium front, of met een zwart front. Daar zal eerder de term Silver Signature op slaan. Zwart heet dan Black diamond. Nou ja, mijn veronderstelling. Waar haal je die zilveren bedrading vandaan? Die Luxman staat nu op zolder bij mijn ouders Luxmans, ook of juist zulke oude, blijven geld waard. Ik heb zelf eens geboden op een Luxman L503S. Zet hem op marktplaats, er is vast vraag naar. Groetjes Marc Marc, dat is nochtans wat men mij in Ninove verteld heeft. 'Silver Signature' slaat niet op het front. Je kunt even goed 'een gewone' krijgen met zilveren front. Ik zie geen reden om hen niet te geloven, maar kan dit momenteel ook niet bevestigen met andere bronnen. FYI: de Luxman in kwestie is (maar) een A 384, zo'n hybride ding dat toentertijd pakweg 850 euro kostte. Hoewel ie in perfecte staat is en op zich absoluut niet slecht klinkt, denk ik niet dat er iemand op zo'n toestel zit te wachten ;-) Grtn P Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 augustus 2008 Author Report Share Posted 15 augustus 2008 Marc Inderdaad, ik heb mij speciaal hiervoor ingeschreven, omdat ik het niet kon laten even in te pikken op het LFD-verhaal. Het is inderdaad zo'n MK III LE (Silver Signature, i.e. met zilveren bedrading i.p.v. koper), die je hier ziet: http://www.frohmusik.de/cms/bigace/smarty/50_lde/index.html Zilveren bedrading? Ik geloof er niks van. Je hebt dit apparaat met een aluminium front, of met een zwart front. Daar zal eerder de term Silver Signature op slaan. Zwart heet dan Black diamond. Nou ja, mijn veronderstelling. Waar haal je die zilveren bedrading vandaan? Die Luxman staat nu op zolder bij mijn ouders Luxmans, ook of juist zulke oude, blijven geld waard. Ik heb zelf eens geboden op een Luxman L503S. Zet hem op marktplaats, er is vast vraag naar. Groetjes Marc Marc, dat is nochtans wat men mij in Ninove verteld heeft. 'Silver Signature' slaat niet op het front. Je kunt even goed 'een gewone' krijgen met zilveren front. Ik zie geen reden om hen niet te geloven, maar kan dit momenteel ook niet bevestigen met andere bronnen. FYI: de Luxman in kwestie is (maar) een A 384, zo'n hybride ding dat toentertijd pakweg 850 euro kostte. Hoewel ie in perfecte staat is en op zich absoluut niet slecht klinkt, denk ik niet dat er iemand op zo'n toestel zit te wachten ;-) Grtn P Pieter, als je een Silver Signature zou hebben, zou het er ook op moeten staan, toch? Bij mijn weten is het een term die vroeger bij de Mistral gebruikt werd, de voorganger van de Zero. Dit lijstje heb ik geplukt van Listen Carefully All prices include VAT. Some items from stock, and some are subject to a waiting list.Phonostage MMC Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 augustus 2008 Report Share Posted 16 augustus 2008 1991: Silver SignatureFor B&W’s 25th birthday, there was a convergence of innovation and occasion. Silver, a better electrical conductor than even copper, proved itself the best metal for speaker wire and cabling. Extravagant perhaps, but the ultra polished high-frequencies and the sterling bass made listening a luxury. http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx...amp;cpflgs=0111 (L*lkoek, trouwens, over dat zilver. Dikker koper kan best beter geleiden dan dunner zilver. Maar het zij hen vergeven, ter gelegenheid van het zilveren feessie...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
soxwox Posted 16 augustus 2008 Report Share Posted 16 augustus 2008 Tja, in alle eerlijkheid, als er iets minder is aan LFD is het wel de documentatie (g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts