boshuisen Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Nog even een vraagje van een leek... (wie wijst mij een link naar Hifi for Dummies zodat ik alles leer over DA converters, balanced XLR, interlinks, vacuum transistors etc.) Ik zie vaak bij A klasse versterkers tstaan dat ze b.v. 200 Watt leveren bij 8 Ohm en (dat schijnt dan altijd gezien de uitroeptekens bijzonder te zijn) 2 x 20 Watt in Klasse A !!! eh.. 20 Watt ? Worden mijn speakers daar blij van ? M'n Dyns vragen 300 W bij 4 Ohm... Groeten, Martijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Nou ja, 20W klasse A is op zich niet zo heel bijzonder. Kijk bijvoorbeeld naar een Marantz PM84 of PM80. Beiden op Marktplaats te koop van 150-250 euro. 200W klasse A is niet betaalbaar, zowel voor de versterker als ook voor je energierekening. In principe maakt het allemaal niks uit welke klasse je versterker is, hoeveel Watt hij kan leveren of wat dan ook. Als jij er gelukkig mee bent en hij doet dat wat jij ervan verwacht is het toch prima . Staar je niet blind op specs en op apparatuur van anderen. Als je geduld hebt en bereid bent te leren zul je ook wel eens zoiets hebben staan. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Waarschijnlijk bedoel je dat betreffende 200 watt versterker tot 20 watt klasse A geschakeld is, daarboven A/B of B. Op zich een nette eigenschap. Tot 200 watt klasse A bestaat ook wel maar wordt een beetje onhandelbaar (lees 60 kilo koelprofielen, 40 kilo trafo's). En de variabele kosten zijn ook wel wat hoog (pak hem beet 1200-1500 watt continue vermogensopname uit het net). Link to comment Share on other sites More sharing options...
boshuisen Posted 11 augustus 2008 Author Report Share Posted 11 augustus 2008 Thanks voor de reacties. Betekent dat dan dat de eerste xxW van het totale vermogen in klasse A valt ? Of schakel je de versterker in op 'puur klasse A' zodat hij nog maar 20W levert ? Ik ben niet in het bijzonder op zoek naar zo veel mogelijk 'klasse A Watt's' maar kwam het tegen in mijn zoektocht naar de ultieme versterker om mijn Dynaudio Contour S3.4 aan te sturen. Groeten, Martijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Beide varianten komt voor. Meestal schakelt de versterker zelf boven de xx watt naar klasse AB. Maar sommige (bepaalde Marantz bv) hadden een knopje voor klasse A. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Er zijn versterkers die dat vanzelf doen, zoals bijvoorbeeld de PM84 van Marantz. Deze maakt gebruik van de zogenaamde Quarter-A techniek, waarbij de versterker automatisch de onderste 25W in Klasse A doet en daarna overgaat naar Klasse AB. Wat dat betreft zou ik zelf de voorkeur geven aan een PM-80 (als je al voor Marantz zou kiezen), omdat je hier klasse AB kunt spelen tot je de schakelaar voor Klasse A zelf indrukt (handmatige Klasse A). Hou er rekening mee dat voor beide versterkers de stuurtrappen niet meer leverbaar zijn en vrijwel gegarandeerd zullen sneuvelen (als ze niet al vervangen zijn). Er zijn overigens wel vervangers voor, maar ik weet niet hoe de ervaringen daarmee zijn. Persoonlijk vind ik het een geweldige versterker kwa uiterlijk, maar ook kwa klank en ik moet me goed beheersen niet weer op jacht te gaan naar een PM-80 MKII (de mooiste wat mij betreft). Ik heb zowel de PM-84 MKII als ook de PM-80 (opvolger van 84) gehad en vond beide goed klinken, maar heb ze van de hand gedaan vanwege de STK-problemen. Als ik nu weer een consumentenversterker zou moeten kopen zou het dus weer een PM-80 worden of een Denon PMA-1350 (al schijnt deze NOG warmer te klinken dan de Marantz). Groeten, Mischa Beide varianten komt voor. Meestal schakelt de versterker zelf boven de xx watt naar klasse AB. Maar sommige (bepaalde Marantz bv) hadden een knopje voor klasse A. Damn, je was net iets sneller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Google eens op "BIAS class A AB" dan vind je wel het een en ander (BIAS = ruststroom, correct me if I'm wrong) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Hoi Martijn, Je speakers vragen echt geen 300W, maar zijn continue belastbaar tot 300W. Dat is heel iets anders. Vermogen zegt trouwens niet zoveel. Wat belangrijker is zijn rendement en impedantieverloop. Hoe hoger het rendement, des te makkelijker is de speaker aanstuurbaar en zal hij het ook met (stukken) lagere vermogens goed doen. Die 88dB van de Dynaudio's vallen nog redelijk mee. De impedantie van 4Ω (nominaal) zal wel wat meer stroom vragen. Als je niet bij erg luide volumes luistert, zal het met de 20W klasse A best kunnen, zolang het maar geen buizenversterker is. Mits de dempingsfactor van de 20W versterker in orde is, zal die het dus ook doen op je Dynaudio's. Ik heb zelf hier en 12W puur klasse A zelfbouwversterker staan en die had geen problemen om een stel B&W Nautilus 804 aan te sturen in een redelijk grote zaal. (lees dit topic maar eens). Het is idd gangbaar dat versterkers het eerste gedeelte, als er weinig vermogen gevraagd wordt, in klasse A werken. Zodra er meer vermogen gevraagd wordt, worden ze vanzelf in klasse AB "gezet". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Nog even een vraagje van een leek... (wie wijst mij een link naar Hifi for Dummies.......... Helaas kan ik je niet helpen aan een link of boek "audio/hifi for dummies". Voor zover ik weet is dat er alleen voor car-audio: Plaatje is klikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Nog even een vraagje van een leek... (wie wijst mij een link naar Hifi for Dummies.......... Helaas kan ik je niet helpen aan een link of boek "audio/hifi for dummies". Voor zover ik weet is dat er alleen voor car-audio: Plaatje is klikbaar. Een willekeurig hifi tijdschrift komt al aardig in de richting. Of ander een mooie folder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Nog even een vraagje van een leek... (wie wijst mij een link naar Hifi for Dummies zodat ik alles leer over DA converters, balanced XLR, interlinks, vacuum transistors etc.) Het zal wel vloeken in de Hear-kerk zijn maar probeer Breem eens. Veel informatie en duidelijk uitgelegd. Met een ondertoon, maar toch. Een goed begin zal ik maar zeggen. Link naar Breem Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Nog even een vraagje van een leek... (wie wijst mij een link naar Hifi for Dummies zodat ik alles leer over DA converters, balanced XLR, interlinks, vacuum transistors etc.) Het zal wel vloeken in de Hear-kerk zijn maar probeer Breem eens. Veel informatie en duidelijk uitgelegd. Met een ondertoon, maar toch. Een goed begin zal ik maar zeggen. Link naar Breem Groeten... Breem een goed begin? Kom op zeg, er bestaan weinig controversi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2008 Report Share Posted 12 augustus 2008 Nog even een vraagje van een leek... (wie wijst mij een link naar Hifi for Dummies zodat ik alles leer over DA converters, balanced XLR, interlinks, vacuum transistors etc.) Het zal wel vloeken in de Hear-kerk zijn maar probeer Breem eens. Veel informatie en duidelijk uitgelegd. Met een ondertoon, maar toch. Een goed begin zal ik maar zeggen. Link naar Breem Groeten... Breem een goed begin? Kom op zeg, er bestaan weinig controversi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Nog even een vraagje van een leek... (wie wijst mij een link naar Hifi for Dummies zodat ik alles leer over DA converters, balanced XLR, interlinks, vacuum transistors etc.) Het zal wel vloeken in de Hear-kerk zijn maar probeer Breem eens. Veel informatie en duidelijk uitgelegd. Met een ondertoon, maar toch. Een goed begin zal ik maar zeggen. Link naar Breem Groeten... Breem een goed begin? Kom op zeg, er bestaan weinig controversi Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Jongens, Laten we ophouden met de zoveelste eindeloze discussie over Breem en kijken we even naar de oorspronkelijke vraagstelling: Nog even een vraagje van een leek... (wie wijst mij een link naar Hifi for Dummies zodat ik alles leer over DA converters, balanced XLR, interlinks, vacuum transistors etc.) Ik zie vaak bij A klasse versterkers tstaan dat ze b.v. 200 Watt leveren bij 8 Ohm en (dat schijnt dan altijd gezien de uitroeptekens bijzonder te zijn) 2 x 20 Watt in Klasse A !!! eh.. 20 Watt ? Worden mijn speakers daar blij van ? M'n Dyns vragen 300 W bij 4 Ohm... Groeten, Martijn Mijn meniing is dat je het meeste leert van gesprekken die je met audiofielen hebt. Kijk dus eens of je een forumlid bij jou in de buurt bereid kan vinden om als schietschijf te dienen voor al je vragen. Mijn ervaring leert dat je bewapend met een stuk of 10 vragen van huis vertrekt, uren zit te praten over van alles en nogwat en je in de laatste 10 minuten nog 5 vragen moet afhandelen, zoveel extra vragen komen er vaak nog om de hoek kijken. Ga er eens rustig voor zitten en bedenk goed waar je als eerste iets van wil weten, de zaken die je in je openingspost aangeeft lopen namelijk van het ene uiterste (DAC) naar het andere (vacuum, waarschijnlijk buizen dus). Dat deze 2 goed samengaan is mij duidelijk (voor ik hier reacties op krijg), maar de technieken zijn dusdanig anders dat je ze beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Nog even een vraagje van een leek... (wie wijst mij een link naar Hifi for Dummies zodat ik alles leer over DA converters, balanced XLR, interlinks, vacuum transistors etc.) Het zal wel vloeken in de Hear-kerk zijn maar probeer Breem eens. Veel informatie en duidelijk uitgelegd. Met een ondertoon, maar toch. Een goed begin zal ik maar zeggen. Link naar Breem Groeten... Breem een goed begin? Kom op zeg, er bestaan weinig controversi Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Zoals Sodejuu al zegt, hangt het benodigde vermogen af van rendement en impedantieverloop. Met een rendemant van 90 dB/wat kun je al 93 dB geluidsdruk (stereo) produceren met 1 watt. dan volgt weer het lijstje: 1 watt 93 dB 2 watt 96 dB 4 watt 99 dB 8 watt 102 dB 16 watt 105 dB 32 watt 108 dB 64 watt 111 dB 128 watt 114 dB 264 watt 117 dB In het geval 200 watt met 20 watt klassen a betekend dat, dat je met die ene watt de buren al op bezoek krijgt. Bovendien heb je dan in klasse A ruim 12 dB headroom en in klasse B ruim 21 dB. Ik speel volgens sommige vrij hard (ca 80 - 85 dB) maar gebruik dus slechts enkele tienden van een Watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Als je op 3 meter afstand 85 db hebt, dan is dat op 1 meter afstand volgens deze calculator 94.55 db http://www.rekenvoorbeeld.nl/content/view/18/33 Dus vermoedelijk zit je dan op 1-2 wat met 90 db speakers. Ik vermoed dat die van jouw wat lager rendement hebben (85 db/w/m?) en dat je eerder rond 10 watt verstookt. disclaimer. Ik kan me voorstellen dat de in het rekenprogramma gebruikte afname factor voor in de open lucht geldt en bij een bepaalde frequentie. In een huiskamer is het wellicht een beetje anders (ivm weerkaatst geluid). Ooit een luisterdemo bij Transtec meegemaakt in een grote luisterruimte (Top model Kef + zware McIntosh amp). We zaten zo'n 5 meter van de speakers en speelde redelijk luid (maar ook niet absurd). De meter van de 250 watt McIntosh sloegen bij pieken meerdere malen ver uit (>200 watt) (en nee, ze stonden niet op een 1/10 stand). On topic. Zelf vind ik dit wel een leerzame site http://sound.westhost.com/ Redelijk nuchter en meer info dan nodig voor een eindgebruiker (consument). Maar wel leerzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boshuisen Posted 13 augustus 2008 Author Report Share Posted 13 augustus 2008 Iedereen bedankt voor zijn heldere uitleg en linkjes ! Ik ben een stuk wijzer geworden. Waar ik eerst dus nog slechts interesse had in twee monoblokken van 400W heb ik mezelf met jullie uitleg en rekenwerk waarschijnlijk een miskoop bespaard. Het rendement van de Contour S3.4 is 88dB. Wat betekent dit dan volgens de natuurkundewetten ? 1 Watt die ik daar in steek levert mij xx dB geluidsdruk op x meter afstand ? Het zal Hans van Liempd wel bekoren dat ik voor een mooie Array combi ben gezwicht om de Dynaudio's te laten zingen Met de 100W (minimaal ?) op 4Ohm kan ik dan toch wel, indien nodig, het stucwerk van de muren halen. In hoeverre de Array overigens een deel van zijn vermogen in 'A' levert is mij niet bekend. Wat ik overigens wel grappig vindt is dat de reclame uitingen van Musical Fidelity haaks staan op wat ik hier op het forum lees. Het lijkt me echter een pracht van een marketingtruc waarbij ze je door middel van zo'n schuifkaartje laten berekenen hoeveel Watt je minimaal nodig hebt bij een x rendement van je speaker om x dB geluidsdruk te kunnen produceren en natuurlijk geldt dan alleen de wet van 'hoe harder hoe beter' Je zult begrijpen dat de 100W die ik nu tot mijn beschikking heb volgens Musical Fidelity een lachertje was en ik in de 'rode' (lees: inferieure) regionen van de schaal beland Bij 300W ging ik pas naar het groen. Saillant detail was dat ik deze kaartjes bij RAF zag liggen op een (hoe toevallig...) 250W leverende Musical Fidelity versterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Iedereen bedankt voor zijn heldere uitleg en linkjes ! Ik ben een stuk wijzer geworden.Waar ik eerst dus nog slechts interesse had in twee monoblokken van 400W heb ik mezelf met jullie uitleg en rekenwerk waarschijnlijk een miskoop bespaard. Het rendement van de Contour S3.4 is 88dB. Wat betekent dit dan volgens de natuurkundewetten ? 1 Watt die ik daar in steek levert mij xx dB geluidsdruk op x meter afstand ? Het zal Hans van Liempd wel bekoren dat ik voor een mooie Array combi ben gezwicht om de Dynaudio's te laten zingen Met de 100W (minimaal ?) op 4Ohm kan ik dan toch wel, indien nodig, het stucwerk van de muren halen. In hoeverre de Array overigens een deel van zijn vermogen in 'A' levert is mij niet bekend. Wat ik overigens wel grappig vindt is dat de reclame uitingen van Musical Fidelity haaks staan op wat ik hier op het forum lees. Het lijkt me echter een pracht van een marketingtruc waarbij ze je door middel van zo'n schuifkaartje laten berekenen hoeveel Watt je minimaal nodig hebt bij een x rendement van je speaker om x dB geluidsdruk te kunnen produceren en natuurlijk geldt dan alleen de wet van 'hoe harder hoe beter' Je zult begrijpen dat de 100W die ik nu tot mijn beschikking heb volgens Musical Fidelity een lachertje was en ik in de 'rode' (lees: inferieure) regionen van de schaal beland Bij 300W ging ik pas naar het groen. Saillant detail was dat ik deze kaartjes bij RAF zag liggen op een (hoe toevallig...) 250W leverende Musical Fidelity versterker Gefeliciteerd met je keuze. Door de schakeling werken de Array's nauwelijks in klasse A. De schakeling is zodanig uitgevoerd dat de nuldoorgangen (normaliter het probleem bij klasse B ) geoptimaliseerd worden. Overigens leveren de Array's een grote hoeveelheid stroom aan een hoge dempingsfactor. Het exacte vermogen is niet te meten i.v.m. de beveiliging die bij continuevermogensmeting in komt. Het is ca 100 Watt bij 8 Ohm. De voeding en schakeling zijn uitgelegd om een verdubbeling van het vermogen bij 4 Ohm te krijgen. Zoals gezegd kan dit alleen met muziek gehaald worden. Anders doet de beveiliging z'n werk en de boel schakelt uit, om na 2 sec. het nog eens te proberen. Het voordeel van deze schakeling is dat de Array's nauwelijks stroom opnemen wanneer ze aanstaan maar niet gebruikt worden. Ook worden ze nauwelijks warm. Overigens zijn de meeste buizenliefhebbers al blij met 20W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Mijn meniing is dat je het meeste leert van gesprekken die je met audiofielen hebt. Daar kun je ook verkeerde dingen van leren, is mijn ervaring... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Mijn meniing is dat je het meeste leert van gesprekken die je met audiofielen hebt. Daar kun je ook verkeerde dingen van leren, is mijn ervaring... Daarom moet je ook niet met 1 enkele persoon praten, maar met meerdere. Bezoek demodagen of ga gezellig bij een audioclub. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Wat ik overigens wel grappig vindt is dat de reclame uitingen van Musical Fidelity haaks staan op wat ik hier op het forum lees. ... waarbij ze je door middel van zo'n schuifkaartje laten berekenen hoeveel Watt je minimaal nodig hebt bij een x rendement van je speaker om x dB geluidsdruk te kunnen produceren... dat de 100W die ik nu tot mijn beschikking heb volgens Musical Fidelity een lachertje was en ik in de 'rode' (lees: inferieure) regionen van de schaal beland Oh, maar dat schuifkaartje van Musical Financially is perfect geldig. Voor wie luistert in een open weide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Zie ook Test van 3 topsets. Op de site van: www.audioselectief.nl Voor de beschrijving over de db's en gevoeligheid. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now