Guest Rein! Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Heb hier zelf ooit een UcD versterker thuis gehad ontworpen door Hypex / MM Audio. Vond het zeer saai klinken. Dat op de Dynaudio's, die ik ook nog nooit op een lekker swingend stukje muziek heb kunnen betrappen lijkt mij heel, heel vreselijk om naar te luisteren. Misschien dat dat ook bedoelt wordt met grapje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Tja, is wat je voor ogen hebt. Vwb de UcD's, daar is het vooral erg belangrijk hoe kundig de versterker verder opgebouwd is (geldt dat niet voor iedere versterker?). Als dat goed gedaan is klinken deze vooral erg neutraal en dat is niet ieders smaak. Als jij ze suf vond klinken en de UcD's waren ordentelijk gebouwd, zullen de Dynaudio's wel suf klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Ik heb bij die MM audio versterker nog wel gedacht of ik misschien een heel slecht exemplaar had. Maar dat bleek niet het geval. Dit was wat de ontwerper een ook de ontwerper van Hypex voor ogen hadden. Ze worden er wereldwijd om geprezen en verkopen als warme broodjes. Voor Dynaudio geldt trouwens hetzelfde. Het zal allemaal wel, ik hoor het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Ik heb bij die MM audio versterker nog wel gedacht of ik misschien een heel slecht exemplaar had. Maar dat bleek niet het geval. Dit was wat de ontwerper een ook de ontwerper van Hypex voor ogen hadden. Ze worden er wereldwijd om geprezen en verkopen als warme broodjes. Voor Dynaudio geldt trouwens hetzelfde. Het zal allemaal wel, ik hoor het niet. Ik kan me voorstellen dat als je een analytische versterker aansluit op een set hongerige speakers zonder dat daar een vette warme klank aan wordt toegevoegd, er een suf geluid uit komt. Ik heb UcD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Ik vond de Hypex niet analytisch hoor, want die eigenschap had ik wel kunnen waarderen. Het omgekeerde was het geval, ik vond het een vlak geluid zonder detail. En dat op speakers die in mijn ogen toch wel wat detail laten horen. Voor mij was het de reden om me het volgende af te vragen: link Kan me voorstellen dat die UcD perfect is op flubberbas speakers met een sissend hoog. En die kom je genoeg tegen. Als de bas dan wat strakker wordt heeft dat weinig met controle te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Een UcD is een prima versterker, of dat de 180, de 400 of de 700 is. Je hebt natuurlijk wel een fatsoenlijke set speakers nodig om alles eruit te halen. Je hebt hem gehoord op 1 set speakers, hoe kun je dan zeggen dat de versterker vlak is? Ik heb de UcD180 al op diverse speakers gehoord, in heel veel segmenten van de markt en in een behoorlijk aantal luidsprekervarianten in opbouw, driverkeuze en zelfs op fabrieksluidsprekers. Ik denk dat je met de speakerset die je toen voor je had staan gewoon pech had. Natuurlijk is het een groot deel smaak, maar een UcD staat bekend als een zeer goede en goed klinkende versterker, mits deze natuurlijk ook is voorzien van een goeie voeding en aangestuurd wordt door een fatsoenlijke voorversterker. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Laten we het maar op pech houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 De meeste hifi-versterkers hebben tegenwoordig een bandbreedte tot minstens 200 kHz. Bij de beste D-klasse UcD versterkers (met Hypex modules) is de bandbreedte beperkt tot ca. 50 kHz, zodat fasevervorming eerder intreedt. Wellicht heeft dat ermee te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 24 augustus 2008 Report Share Posted 24 augustus 2008 De meeste hifi-versterkers hebben tegenwoordig een bandbreedte tot minstens 200 kHz.Bij de beste D-klasse UcD versterkers (met Hypex modules) is de bandbreedte beperkt tot ca. 50 kHz, zodat fasevervorming eerder intreedt. Wellicht heeft dat ermee te maken? Tsja, als 95 van de 100 bronnen met hun weergave niet tot die grens van 50kHz komen, zal dat wel van grote invloed zijn ja. Ik heb eens wat fabrieksspelers vergeleken in de klasse 1000 euro plus, maar geen enkele geeft weer tot 50kHz. Is ook niet vreemd als je ziet dat de doorgaans meest gebruikte samplefrequentie 96kHz is. Daarmee kom je volgens de regeltjes (Fsample = minimaal 2xFmax) tot 48kHz. Zelfs de meeste SACD-spelers doen niet meer. Ik zou overigens niet weten welke andere bron weergeeft tot bijvoorbeeld 75kHz waardoor je bij de UcD iets zou missen. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 24 augustus 2008 Report Share Posted 24 augustus 2008 Jij bent liefhebber van het spul, Mischa? zodat fasevervorming eerder intreedt Denk dat Spido hier op doelt... Ik heb er geen idee van Spido. Ben niet zo technisch. Had alleen de pech dat het hier niet klonk. Ook niet met jouw speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 24 augustus 2008 Report Share Posted 24 augustus 2008 Wat heet liefhebber? Als je anders gehoord hebt hoef je niet direct een liefhebber te zijn om tegenwerpingen te uiten toch? Maar toch ben ik een set aan het bouwen ja . Ik wilde een zo clean mogelijke versterker, omdat ik hem ga aansturen met een buizenpreamp (Classic One van Triode Dick). Zo komt de "buizenklank" lekker door zonder extra kleuring van de eindtrap (een buizeneindtrap is mij op dit moment nog te duur). Nu ik er nog eens over nadenk, valt mij in dat ik nog eens een reactie van iemand heb gehoord die zei dat zijn UcD vlak klonk. Bij hem kwam het omdat hij dacht: hoe minder stappen, hoe minder verlies en stuurde de UcD direct aan met zijn cd-speler. Deze laatst was niet goed in staat de UcD aan te sturen. Bij het tussenplaatsen van een voorversterker (of bufferopamp) ging er een wereld voor hem open. Hoewel hij in eerste instantie de UcD weer wilde verkopen omdat die niet klonk, heeft hij hem nog steeds. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 augustus 2008 Report Share Posted 24 augustus 2008 Jij bent liefhebber van het spul, Mischa? zodat fasevervorming eerder intreedt Denk dat Spido hier op doelt... Ik heb er geen idee van Spido. Ben niet zo technisch. Had alleen de pech dat het hier niet klonk. Ook niet met jouw speakers. Ja, dat is het riedeltje wat Spido maar blijft herhalen. Het is een hardnekkige mythe dat een versterker niet zou klinken door fase verschuiving die optreedt t.g.v. een bandbreedtebeperking van 50 kHz of zelfs daardoor vlak zou gaan klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 24 augustus 2008 Report Share Posted 24 augustus 2008 Spido heeft in ieder geval wel gelijk dat bij een versterker die tot 50 KHz gaat de fasedraaiing eerder begint (ca 5Khz) dan bij een versterker die 200 KHz haalt (ca 20 KHz). Of dat te horen is, is een ander verhaal. Nogal wat personen beweren dat die fasedraaiing (of die nou wordt veroorzaakt door de luidsprekerfilters, de kabels of de bandbreedte van de versterkers) het verschil maakt tussen de ene en de andere set. Weer een ander verhaal is wat iemand mooier vindt klinken uiteraard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Beste Vogel, Helaas is er weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de hoorbaarheid van fasevervorming boven 5 kHz. Maar dat fasevervorming in het gebied daar onder hoorbaar is, werd al meer dan vijfendertig jaar geleden aangetoond.* Onlangs sprak ik een (terecht!) beroemde versterkerontwerper & -fabrikant, die UcD versterkers met Hypex modules in zijn programma heeft. Hij was zo open & eerlijk mij te wijzen op dit probleem van laag-inzettende fasevervorming bij UcD, a.g.v. de beperkte bandbreedte. En hij zei te smachten naar n Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 26 augustus 2008 Report Share Posted 26 augustus 2008 Heren, Er blijkt naast deze theoretische uiteenzetting ook nog eens dat er vrij grote verschillen zijn tussen de UcD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 ucd is hot op dit moment, elke versterker klinkt goed in de juiste combinatie maak niks uit of class a of class d of class hear of transister of buis ,maak niks uit maar wel in de juiste combinatie dan klinkt het dus niet muggeziften maar doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 ucd is hot op dit moment, elke versterker klinkt goed in de juiste combinatie maak niks uit of class a of class d of class hear of transister of buis ,maak niks uit maar wel in de juiste combinatie dan klinkt het dus niet muggeziften maar doen Pffff.... blijf het verschrikkelijk vinden dat klasse D.... in de tientallen keren dat ik het tegen ben gekomen klonk het in geen enkel geval muziekaal (het op het puntje van je stoel gaan zitten van opwinding). De hele ucd en klasse D hype is dan ook wel een beetje over krijg ik de indruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Wishful thinking, Arjen die schakelende versterkers gaan steeds beter worden. En goedkoop te produceren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Uhm Arjen, ook wel eens een Spectron beluisterd? Tja, bij dit soort versterkers moet de sjeu uit de muziek zelf komen.... Ze voegen zelf niets toe of laten wat weg: Ze zijn genadeloos Maar het is waar dat er nogal wat klasse-D versterkers zijn die ik ook niet goed (genoeg) vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Pffff.... blijf het verschrikkelijk vinden dat klasse D.... in de tientallen keren dat ik het tegen ben gekomen klonk het in geen enkel geval muziekaal (het op het puntje van je stoel gaan zitten van opwinding). De hele ucd en klasse D hype is dan ook wel een beetje over krijg ik de indruk. Hallo, Ik heb, toen ik op zoek was naar een potente, maar klein formaat, versterker, drie schakelende versterkers op mijn set getest. De Nuforce vond ik "wel aardig" maar echt een muzikale versterker was het niet. Een beetje flauw middengebied. De UcD die ik probeerde was een 400 watter die rechtstreeks van Hypex afkwam. Je zou zeggen dat hun demo apparaat toch een visitekaartje moet zijn. Nou dat viel vies tegen. Ook een probleem met het middengebied; zo dood als een pier. Het laag ging wel en het hoog vond ik ook doods. Van het stereobeeld klopte niks. In een smalle horizontale band (ca 1 m hoog) werd alles afgebeeld ergens tussen de speakers. Diepte en hoogte; ho maar! Muzikaal? Voor geen meter. Tenslotte de Belcanto REF1000 (ICE Power technologie) geprobeerd. En ja hoor daar was wat ik zocht: Muzikaal! Laag: krachtig en doortekend, midden vol en doortekend, hoog zijdezacht en detailrijk. Met dergelijke kenmerken is het stereobeeld vanzelf ook in orde; hoogte, breedte en diepte, alles is er. Je snapt het al; die heb ik gekocht. Conclusie: Er is verschil in klasse D versterkers. Oordeel niet te snel. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Wishful thinking, Arjen die schakelende versterkers gaan steeds beter worden. En goedkoop te produceren. Zal allemaal best, dit roept men nu al een jaar of 3 / 4, maar ik merk er nog geen barst van, sterker nog, veel fabrikanten hebben het hele klasse D concept alweer verlaten en zijn bezig met het ontwikkelen/bedenken van andere versterkermethodes... dus ook dit bleek niet de Holy Grail te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Hallo, Ik heb, toen ik op zoek was naar een potente, maar klein formaat, versterker, drie schakelende versterkers op mijn set getest. De Nuforce vond ik "wel aardig" maar echt een muzikale versterker was het niet. Een beetje flauw middengebied. De UcD die ik probeerde was een 400 watter die rechtstreeks van Hypex afkwam. Je zou zeggen dat hun demo apparaat toch een visitekaartje moet zijn. Nou dat viel vies tegen. Ook een probleem met het middengebied; zo dood als een pier. Het laag ging wel en het hoog vond ik ook doods. Van het stereobeeld klopte niks. In een smalle horizontale band (ca 1 m hoog) werd alles afgebeeld ergens tussen de speakers. Diepte en hoogte; ho maar! Muzikaal? Voor geen meter. Tenslotte de Belcanto REF1000 (ICE Power technologie) geprobeerd. En ja hoor daar was wat ik zocht: Muzikaal! Laag: krachtig en doortekend, midden vol en doortekend, hoog zijdezacht en detailrijk. Met dergelijke kenmerken is het stereobeeld vanzelf ook in orde; hoogte, breedte en diepte, alles is er. Je snapt het al; die heb ik gekocht. Conclusie: Er is verschil in klasse D versterkers. Oordeel niet te snel. Groet, Leobus Ook al geef ik zeker toe dat de Belcanto Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Zow h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Zow h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 wol is niet zo slim legt dat eens uit Arjan contradictus interminus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts